Дошъл, за да представи филма си „Естествената история на унищожението“ на кинофестивала в Кан, украинският режисьор Сергей Лозница отказва да сложи всички руски творци под един знаменател. В интервю за АФП той изрази несъгласието си с бойкота на руските творци заради тяхната националност, въпреки „опустошителната“ руска инвазия в Украйна. „Фактът, че Кан не прави компромиси с политическата коректност, е съкровище, което трябва да се цени“, заяви в началото на фестивала и неговият директор Тиери Фремо.
Познат в Кан с филмите си "Майдан" (2014) за украинската революция или "Донбас" (2018), Сергей Лозница се откроява от много от своите сънародници. Той беше изгонен от Украинската филмова академия през март, защото отказа да постави всички руски творци под общ знаменател.
Да решаваш кои са добрите и лошите е „гротескно“, каза режисьорът, който дойде да представи в Кан „Естествената история на разрушението“, документален филм за унищожаването на германските градове от съюзниците по време на Втората световна война, който участва в официалната конкурсна програма.
"Това отношение е нечовешко"; „Как определяте понятието руснак? Руснак си заради паспорта си, заради гражданството си? Заради етническата принадлежност? Това е опасен наклон“, заяви украинският режисьор. „Аз съм твърдо убеден, че за хората трябва да се съди по техните изявления, индивидуалните им действия, а не по паспортите им. Всеки отделен случай трябва да се преценява според собствени му заслуги”, добави Лозница.
Някои гласове се надигнаха срещу присъствието на руснака Кирил Серебренников в конкурсната програма на 75-ия филмов фестивал в Кан с неговия филм „Жената на Чайковски“. Скъсвайки с режима, режисьорът сега живее в Берлин, където се установи след руската инвазия в Украйна. Въпреки че осъди войната, някои украински личности от седмото изкуство го упрекват, че е приел финансиране от руския олигарх Роман Абрамович.
„Задават ми въпроса за ролята на Абрамович, който държи един от фондовете, финансирали моя филм. Абрамович е човек, който е помагал много на проекти за съвременно изкуство и неправителствени организации (...) и е човек, който е участвал в преговорите между Украйна и Русия“, каза Абрамович, обясни той неотдавна пред АФП.
След руската инвазия в Украйна филмовият фестивал в Кан реши да не приема руснаци, които защитават линията на Кремъл спрямо Украйна. Но директорът на фестивала Тиери Фремо защити идеята да бъдат приети руски дисиденти: „Има руски творци, журналисти, които са напуснали Русия. Кирил Серебренников е човек, който смята, че ако не напусне Русия, е съучастник в тази война”.
„Фактът, че Кан не прави компромиси с политическата коректност, е съкровище, което трябва да се цени“, заяви в началото на фестивала Тиери Фремо. "Идваме в Кан, за да видим това, което не виждаме другаде, да преоткрием пламенността, уважението, лудостта. Също и за да не загубим смисъла на нещата: през 2022 г. има война в Украйна, в Йемен, в Дарфур, има хора, които страдат навсякъде. Не е парадокс да кажем, че режисьорите също ни приканват да разсъждаваме върху всичко това и че филмовият фестивал в Кан ще се проведе „нормално“, без да забравяме, че украинците се борят за свободата си", заяви Тиери Фремо пред "Мадам Фигаро".
Източници: "Фигаро", "Мадам Фигаро"