Васил Априлов: Имайте за свята длъжност да обичате отечеството си, защото иначе народното проклятие ще ви дири, гдето и да сте

Васил Априлов: Имайте за свята длъжност да обичате отечеството си, защото иначе народното проклятие ще ви дири, гдето и да сте

"Имайте за свята длъжност да обичате отечеството си, помагайте му всякак. Не оставяйте тая мисъл, защото иначе народното проклятие ще ви дири, гдето и да сте". Това казва големият български възрожденец Васил Априлов, роден на 21 юли преди 235 години.

"Вий млади чада Български... Вий молете бащите ви, да ви не оставят неучени, и да не желеят пари, да ви изучат по силата си; за что Вий, като млади отрасли, имате време да ся изучите, и да станете потребни народът си, който ще благославя вашата памят градущите векове, и ще ви счита народни благодетели, зачтото станахте орудие, да ся разсипе тъмният мрак, дето преди векове тяжеше на бедна България", завещава той на бъдещите поколения.

Васил Априлов е български стопански и просветен деец, дарител и писател, и създател на първото светско училище в България през 1835 г. Той е един от най-големите дейци за развитието на образователното дело в страната през Възраждането.

Васил Априлов (1789-1847), гравюра (Източник: НБКМ- БИА)

Васил Априлов е роден на 21 юли 1789 година в град Габрово. Произхожда от семейство на заможни търговци. Това му позволява на 11-годишна възраст, когато умира баща му, да замине при братята си - търговци в Москва. Дотогава учи в местното килийно училище. Образованието си продължава в немската гимназия в Брашов.

Той следва медицина във Виена, но влошеното материално състояние на семейството му го принуждава да се върне в Русия, където приема руско поданство. От 1811 г. в духа на традицията на семейството развива успешна търговско-промишлена дейност в Одеса. Към 1828 г. се оттегля от търговията и се отдава на научни занимания.

Факсимиле на заглавната страница на книгата на Васил Априлов "Денница ново-болгарскаго образования" (Източник: Регионален исторически музей в Хасково)

Засилен интерес към българознанието

Първоначално подпомага гръцкото освободително движение, но повлиян от развитието на възрожденския процес в българските земи се посвещава на просветното и културно развитие на българския народ.

Запознава се с живота на българската колония в Цариград и с книгата на слависта Юрий Венелин "Старите и сегашните българи". Като поддържа връзки с украински и руски слависти и с чешки учени, постепенно преодолява елинофилските си увлечения.

Първоначално Васил Априлов записва народни песни за Юрий Венелин, но след смъртта му сам подготвя сборник от 181 песни. През този период, както в Южна Русия, така и в Кишинев, има значителен брой български преселници. По време на пребиваването си там Юрий Венелин се запознава и общува с тях и това допринася Априлов да насочи изследователските си усилия върху българознанието.


Паметното дело

През 1835 г. Васил Априлов основава Габровското взаимно училище - днес Априловска гимназия, изцяло с преподаване на български език заедно със своя съратник Никола Палаузов, братята Константин и Димитър Мустакови и митрополит Иларион Търновски. До края на живота си подпомага българските училища и просвета.

За пръв уредник и учител на Габровското взаимно училище е поканен големият възрожденски просветител Неофит Рилски.

Васил Априлов предвижда училището да бъде достъпно за всички българчета и съветва училищните настоятели: "Нема да земате от чуждите момчета една пара, освен ако щат бащите им да пожертвуват нещо. Школата е обща и от край светът ако дойдат, нека се учат." Това позволява в училището да постъпят ученици от Самоков, Карлово, Търново, Ниш, Прилеп, Одрин, Лозенград и др.

Априловската гимназия в Габрово (Източник: НБКМ- БИА)

Нужда от разпространение на образованието

Васил Априлов представя новобългарското светско училище като исторически факт с дълбоките му обществени подбуди в стопанско-икономическите потребности от образование.

За необходимостта от светско училище в Свищов възрожденецът казва следното: "Жителите на град Свищов поради своята търговия по Дунава в различни други пристанища и градове отдавна чувствуваха необходимостта да имат свое народно учебно заведение, но гръкоманството се ширеше неограничено между търговското съсловие, което у нас има повече средства да прави добро."

Маслен портрет на Васил Априлов. Нарисуван от ученика в 12 клас Христо Серафимов през 1906 г. (Източник: Национален музей по образованието)

Последователи

През 1836 г. Иван Х. Ангелов, търговец в Букурещ, завещава 20 хиляди влашки лева за откриване на славянобългарско училище в Свищов, а Христаки Павлович въвежда Ланкастерската метода по издадените в Габрово таблици.

Прокламирайки "сичкото духовенство да е от български учени, които да проповядват на български език православието", Васил Априлов пропрaвя пътя за противодействие срещу гръцкото влияние, без което са немислими културният ръст на нацията и нейното духовно и политическо освобождение.

"Вий млади чада Български... Вий молете бащите ви да ви не оставят неучени и да не желеят пари, да ви изучат по силата си; за что Вий, като млади отрасли, имате време да ся изучите, и да станете потребни народът си, който ще благославя вашата памят градущите векове, и ще ви счита народни благодетели, зачтото станахте орудие, да ся разсипе тъмният мрак, дето преди векове тяжеше на бедна България", призовава възрожденецът.

Националната Априловска гимназия в Габрово (Снимка: Добрин Кашавелов/BulFoto)

Просветителска дейност

Васил Априлов обръща специално внимание на българския литературен език и правопис, като смята, че в основата му трябва да легне говоримата народна реч, т.е. източното българско наречие.

Първият му труд е "Български книжици, или на кое словенско племе собствено принадлежи кириловската азбука"" през 1841 г. Най-значителното му произведение е "Денница на новобългарското образование", в чийто предговор Васил Априлов синтезира просветителските си идеи, които имат и съвременна стойност: "Нямам желание да покажа своята ученост и да се представя за писател и аз не жадувам за такава слава. Моето желание, моята цел, се състоят в това, да бъда полезен на своите съотечественици, да направя добро, да ги поощря по пътя на образованието".

Васил Априлов е автор и на книгите "Допълнение към книгата: "Денница на новобългарското образование" (1842), "Болгарски грамоти" (1845) и "Мисли за сегашното българско учение" (1847).

Портрет на Васил Априлов (1789-1847) (Източник: Държавна агенция "Архиви")

Защитник на българщината

В своите произведения той се опира на научните принципи за обработка и обобщение на фактите и разкриване на логичните закономерности.

"Ако времето открие неоспорими доказателства, които ще отрекат моите данни, на драго сърце ще се съглася със споменатите учени, но ако ли не, то аз се лаская от надеждата, че рано или късно всички ще се убедят в моите доказателства и ще се съгласят да признаят свети Кирил и Методий за чисти българи, в което вече някои се съмняват". Това пише той в "Допълнение към книгата: "Денница на новобългарското образование".

В "Българските книжници или на кое словенско племе собствено принадлежи кириловската азбука?" Васил Априлов пише, че като българин по народност е длъжен да брани своята народност и да не оставя на други народи това, което не е тяхно. В труда си той пише, че тогавашният български език се доближава до Свещеното писание в най-голяма степен от всички други славянски наречия, и че всички стари пергаментни словенски книги видимо показват българщината.

Последни години

Васил Априлов умира на 2 октомври 1847 г. в Галац, Румъния. През 1897 г. костите му, заедно с надгробния му паметник, са пренесени и погребани в двора на Априловската гимназия в Габрово.

Богата си библиотека и значителната сума от 60 хиляди рубли завещава на Габровското училище и за учредяване на фонд за обучение на българи в Русия.

Снимка от тържественото погребение на костите на Васил Евстатиев Априлов в двора на Априловската гимназия в Габрово (Източник: Даржавна агенция "Архиви")

В памет

През 1935 година пред училищното здание е издигнат паметник на Васил Априлов, изработен от скулптора Кирил Тодоров. В подножието на статуята са изобразени различните етапи от развитието на българското образование.

През 1947 г. по повод 100 години от смъртта му проф. Александър Бурмов публикува научната статия "Сто години от смъртта на Васил Априлов" във вестник "Младежка искра".

На 19 октомври 1947 г. в Габрово тържествено е отбелязана 100-годишнината от смъртта му.

През 1989 година, на 1 юни, по случай 200-годишнината от рождението на Васил Априлов и 150 години от смъртта на известния учен-славист Юрий Венелин се провежда научна конференция в Кишинев на тема: "Руско-български културни връзки през Възраждането".

На 4 и 5 октомври 1989 г. в Габрово е кулминацията на тържествата по случай годишнината от рождението на възрожденеца. Честването включва театрални спектакли, музейни изложби и научни доклади.

Източник: impressio.dir.bg

 

 

 

 

Коментари

  • 200 години нищета

    11 Авг 2024 18:18ч.

    Докато в Западна Европа са имали академичен живот, и какви ли не открития от какво ли не естество от поне 8 века, при нас върхът на интелектуалната дейност се е изразвявал в това да записваш народни песни, но иначе да съветваш другите да учат и да правят страната богата. И това сега ни се предава отново като някакъв връх, без никаква критика на вялото ни Просвещение. Покъртително е. Османците превръщат всички българи в селяни, защото те граждани категорично не са били, а голяма част от просвещенците ни затвърждават този им статут на селяни, като популистки приписват на народните обичаи и песни върховна интелектуална стойност, вместо да работят върху политическите им рефлекси и действително образование. Както и сега! Още по-покъртително е, че се говори за противодействие на гръцкото влияние, но не и турското. И в Румъния, и в Гърця през 19 век пресвещенците са си изчистили целенасочено езиците от турцизми, които неусетно са променяли облика на сраната, навиците, характера на хора, възгледите им, начина, по който мислят и действат! Да, езикът има способността да прави всичко това и те са го знаели! Само ние не го научихме през всички теи векове. Ние не сме просто стар народ, а дементен народ, който никога нищо няма да научи. И сега "българщината" ни е сведена до народни песни, хора и ядене, като за народ от селяни без големи идеали. Само няколко души от просвещенците са ни отсрамили за кратко, и толкоз. Непоправимо глупав народ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • О, я си вземай илачите

    11 Авг 2024 18:51ч.

    и недей да бълваш отровата си тук!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Re:

    11 Авг 2024 20:31ч.

    Те не са илачи, а ... кока ... но не кола.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Истината

    12 Авг 2024 7:02ч.

    О, по-скоро ти си взимай илачите. Истината боли много повече, когато не си свикнал с нея.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Али Луя

    13 Авг 2024 10:57ч.

    Много просветените ги виждаме накъде са се запътили. Като са поставили западната мантра за прогресът и развитието на пиедестал какво се сътворява - хиперкултура на свръхцена, откъсване от земното и етественото, както и от корените, тежък нарцистичен захлас и деблизация на следващите поколения, които ще изоставят натрупаното в културата да се съхранява от чуждопоклонници от други народи, предимно азиатски.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мечо Грух

    16 Авг 2024 0:55ч.

    @Али Луя 10/10

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мирослав

    11 Авг 2024 19:30ч.

    Василе,от нулата трябва да тръгнем!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Фриц Клингенберг

    11 Авг 2024 20:30ч.

    Нищо не е на нова поляна! Откъде се взе това, че Априлов бил гръкоман?! Това са глупости на американците и канадците за България! Едно е стремежа към елинското, т.е. древногръцкото или филелинизма за времето си, свързвано с елинобългарските училища по онова време, а съвсем друго гръкоман!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Шива Разрушителя

    12 Авг 2024 17:35ч.

    Народното проклятие е факт. Всички бивши българи са нещастни. Всички антибългари са нещастни също , например има ли щастливи еничари ? Въобразяват си , че са хванали слона за хобота , ама просто са се ос.рали, без извинение. Нашите деди и прадеди , които са предплатили българската земя със кръвта си за поне 1000 години напред не прощават такива извращения като отричане от Родината. Кой разбрал - разбрал.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 200 години нищета

    13 Авг 2024 2:16ч.

    А кои са тези прадеди, които са се борили? Пха! Повечето са били едни стакаващи се нещастници, също както сега. Погледът им не е стигал по-далеч от собственото им семейство, живо семейство, жив род. Пет века, пет века! Това трябва да значи нещо. Сигурно най-много двайсет процента от тях са ставали за нещо и са се съпротивлявали, и с ум, и със сърце, докато накрая са разбрали, че така ще си умрат, сред стакаващи се нещастници, продължавали да кльопат, пеят и вият хора, докато са им отнемали децата, собствеността, суверенитета, езика, достойнството. Ние не си задаваме такива въпроси, сложни въпроси. Научени сме да не си ги задаваме, научени сме да не искаме да знаем кои сме. Научени сме да не потъпкваме... нещо, което изобщо не познаваме. Същото виждам и със семейства сега. Бащата не става за нищо, но децата му го обичат. Защо?! Не е достатъчно да си биологичен баща. Никой не ти дължи уважение просто защото си правил секс с някоя жена и тя е родила от теб. Някакъв родоначалник бил... Някакъв обикновен осеменител, който не може ни да защити семейството си, ни да му остави някакво богато нематериално наследство, какво остава да обогати обществото с присъствието си, бил родоначалник. Ужасяващи прости селяни. С никой не може да се води задълбочен и честен разговор по нито един въпрос! Народните песни може и да ни надживеят, но те не са култура, която има силата издигне дори един човек над нищетата, какво остава цял народ, и то прост народ! Това, което най-много пазите, е именно народният извор на ужасяващо простодушие, малодушие, физическа и ментална леност и всякакви пороци на ума и тялото. Няма нищо важно и насъщно в такова "наследство". Страната е пълна с хора, които се гордеят с неща, за които не само нямат и капка принос. Това ли ви е концепцията за родолюбие? Пха!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мечо Грух

    16 Авг 2024 1:04ч.

    @200 години.... Ако твоята естетика се беше наложила, сега щеше да си турчин, който говори ма.ко английски.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 200 години нищета

    13 Авг 2024 2:20ч.

    Да, има проклятие иначе. Проклятието на простия роботизиран народ, прото-изкуствен интелект, на който не му стига капацитета дори да води задълбочен и аргументиран разговор, а само ти поднася някаква мешавица от клишета и лозунги.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Генерал-майор Марков

    15 Авг 2024 15:53ч.

    Мдааа, на простите български селяни не им достига акъла да достигнат до Содом и Гомор , както са направили много интелигентните овце на запад.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Идиоти

    13 Авг 2024 21:27ч.

    Абе на някои все народа им виновен, все народа!?! Е от такива цървули продажни не можем да се измъкнем от дупката, в която ни вкараха същите те!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Адвокат

    20 Авг 2024 10:37ч.

    Прага отдавна е прехвърлен. Предвид акъла на 99% от българите, включително проф.Иво Христовчетата даже и сегашното положение ,доходи и относителна стабилност във клоаката с опростачени уногондури ми се вижда 6-тица от тотото и някакъв извънреден ход на световният елит за да не се получи опостушителна гражданска война тук, въпреки имбецилите на комунизма насрани на всяко едно ниво.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи