Теодора Димова за самотата на Христос и нашето непостоянство

Теодора Димова за самотата на Христос и нашето непостоянство
В дните на Страстната седмица въпросите за смисъла по-интензивно се надигат в нас, но и отговорите, които докосват сърцето ни, сякаш сами ни срещат по пътя. Както те срещат и героите от най-новата книга на Теодора Димова „Влакът за Емаус“. Пътниците в този влак проглеждат за Смисъла тъкмо в мига, в който им се е струвало, че над тях се спуска най-непрогледната тъмнина на безсмислието. В навечерието на Възкресение разговаряме с Теодора Димова за свръхразумните основания за вярата и за пътя, по който не бива да се отказваме да вървим…
<p><em><strong>Теодора Димова&nbsp;е сред най-четените съвременни български писатели. Тя е автор на романите &bdquo;Емине&ldquo;, &bdquo;Майките&ldquo;, Адриана&ldquo;, &bdquo;Марма, Мариам&ldquo; и &bdquo;Влакът за Емаус&ldquo;. За романа си &bdquo;Майките&ldquo; получава Голямата награда за източноевропейска литература на KulturKontakt и Wieser Verlag, Австрия. Романът е преведен на десет езика. През 2010 г. за книгата си &bdquo;Марма, Мариам&ldquo; е удостоена с наградата за литература &bdquo;Хр. Г. Данов&ldquo;.</strong></em></p> <p><strong>- Не само в най-новата ви книга, но и в публицистичните ви текстове често говорите за самотата, за отчуждението ни един от друг. Особено въздействащи са размислите на една от героините във &ldquo;Влакът за Емаус&rdquo;, свързани с новозаветните думи на Христос пред учениците му: &bdquo;Ето, настъпва час, и настана вече, да се разбягате всякой у вас си, и Мене самичък да оставите&ldquo;. С какво усещане ви изпълва това &bdquo;самичък&ldquo;, което не е характерно за новозаветния език?</strong></p> <p>- Това са разкъсващи думи на Христос в тези дни. Самотата му е тотална, космическа, нечовешка, защото няма нито един от човеците, който да Го разбира, който да проумява думите Му. Как така &ndash; хем е Син Божи, хем ще бъде предаден от хората, хванат, разпънат?</p> <p>- Според човешката ни логика &ndash; или Той няма да бъде предаден, хванат, разпънат, умъртвен, или Той не е Син Божи. Човешкото съзнание тогава съвсем не е било подготвено да поеме парадоксалността на християнството.</p> <p>Ако тази парадоксалност бъде нарушена или изобщо липсва, християнското учение се подменя с идеология.</p> <p>Учениците му тогава в Гетсиманската градина се изморяват от очакването на неясните събития, които той не престава да пророкува, дори заспиват, както е записал св. Лука &ndash; &bdquo;заспиват от тъга&rdquo; по време на Неговата молитва.</p> <p><strong>- Мисля си, че &bdquo;Влакът за Емаус&ldquo; е книга, особено подходяща да се чете в Страстната седмица, тъй като говори за потенциалната сила и безстрашие, които всеки от нас носи в себе си, да понесе своя кръст. Защо обаче за повечето от нас реалното постигане на това безстрашие се оказва невъзможно?</strong></p> <p>- За нас повечето неща като че ли изглеждат невъзможни, не само безстрашието, но и смирението, и търпението. Но това, което единствено можем да правим, е да не се отказваме да ги постигнем. С колкото и малки стъпки да вървим към тях. С колкото и големи пропадания. Само да не се отказваме.</p> <p>Пътниците във влака за Емаус и техните истории ни повеждат към едни думи, които наскоро прочетох в проповед на един гръцки митрополит: &bdquo;Там, където изглежда, че Бог отсъства, Той присъства по-силно&ldquo;&hellip;</p> <p>Това е като онази много красива католическа притча: един човек казал: Господи, защото когато бях здрав, когато бях бодър, когато бях добре, винаги виждах стъпките ти върху пясъка до себе си. А сега, когато съм болен, немощен, слаб &ndash; не виждам никакви стъпки. И Бог му отговорил &ndash; защото сега те нося на ръцете си.</p> <p><strong>- Защо Цветница е най-тъжният празник, както казва една от героините във &bdquo;Влакът за Емаус&ldquo;?</strong></p> <p>- Празник на цветята, образ на палмовите клонки, любовта, посрещането на Иисус в Йерусалим&hellip; Никога не са излизали толкова много хора, за да Го видят, чудото с Лазар вече се е разчуло навсякъде &ndash; и само след няколко дни същите тези хора ще крещят пред Пилат да Го разпъне.</p> <p>Това непостоянство в човешките отношения е съсипващо. Нищо не може да бъде докрай вярно, защото винаги може да се обърне в своята противоположност.</p> <p>И още &ndash; смирението и твърдостта, с която Той върви към смъртта Си. Само Той и Отец Му знаят какво предстои и никой от учениците, от цялата тази тълпа около Него, дори не може да си въобрази онова, което съвсем, съвсем скоро ще се разиграе.</p> <p><strong>- Новата холивудска продукция &bdquo;Ной&ldquo; за пореден път показа, че днес като че ли най-оценяван е &bdquo;алтернативният&ldquo; прочит на библейските истории. Не се ли притеснявате, че &bdquo;вливането&ldquo; на автентичен християнски дух в един роман на съвременен автор може да се възприеме като нещо утвърждаващо &bdquo;статуквото&ldquo;, подчинено на &bdquo;догми и канони&ldquo;?</strong></p> <p>- Суперпродукцията &bdquo;Ной&rdquo; е един типичен зрелищен холивудски прочит на библейската история. Но тази &bdquo;алтернативност&rdquo; на посланията е повсеместна. Наскоро дори чух един интелектуалец да зове за &bdquo;осъвременяване&rdquo; на Символа на вярата.</p> <p>Според него Символът трябвало да бъде &bdquo;преведен на съвременен език&rdquo;, в това той виждал своята мисия.</p> <p>Вижте, пътят на повечето от нас към храма е много труден, дълъг и мъчителен. И след като така трудно си стигнал до него, ти започваш да пазиш вярата така, както Малкият принц пази своята роза. Като че ли дори не самият Малък принц пази розата, а самият Дух я пази.</p> <p><strong>- Казусът около изложбата на Калоян Илиев-Кокимото във Варна отново постави темата за свободата на изкуството, от една страна, и усещането за сакралното, от друга. Какъв е вашият коментар?</strong></p> <p>- Ако това бяха карикатури на Мохамед &ndash; целият свят щеше вече да е пред нова война. А когато са карикатури на Кръста &ndash; ние трябва да сме толерантни.</p> <p>Не, разбира се, не можем и няма как да бъдем толерантни. Длъжни сме да изразим категорично своето становище на вярващи. Да не говорим, че самите рисунки или инсталации, или каквото е там, са лишени от какъвто и да е талант.</p> <p><strong>- Когато eдин от героите от книгата ви е подканен да сподели своята вяра, той започва да говори за Христос и Църквата &bdquo;неуверено, тромаво, срамежливо&ldquo;. Защо твърде често, когато говорим за вярата си пред някого, който не е вярващ, или подхождаме с назидателен тон, или със смущение, сякаш се оправдаваме за нещо&hellip;</strong></p> <p>- Да, така е. Хората, които могат пламенно да говорят за вярата, без да изпадат в назидателност, са много малко. А назидателното говорене може да отблъсне някой с години напред. Това е изключително трудна територия, изключително крехка и хлъзгава. А говорим със смущение, защото това е най-дълбоката и съкровена част от нас. Ако видим, че човекът насреща поема с интерес, задава въпроси, тогава става по-лесно. Но обикновено човекът отсреща също се смущава или се срамува от невежеството си по отношение на вярата.</p> <p><strong>- Във &bdquo;Влакът за Емаус&ldquo; е споменат отец Ередия, героят от романа &bdquo;Осъдени души&ldquo;, като човек, борещ се за монашеския си обет. Можем ли да открием в това задочен диалог с вашия баща, писателя Димитър Димов, и вложените от него послания в този образ, или това е вашата алтернатива срещу интерпретации, с които сме свикнали &ndash; да говорим за религиозния фанатизъм, който &bdquo;потиска свободния порив на любовта&ldquo;?</strong></p> <p>- Мисля, че отец Ередия е разглеждан тенденциозно едностранчиво, половинчато, той е вече като клише на религиозния фанатизъм, на лицемерното йезуитско благочестие. А образът му е много по-богат, по-човечен, по-широк, по-автентичен от това вече наложило се, за съжаление, клише.</p> <p><strong>- Говорите открито за това, че църквата в България страда от заразата на формализма и властолюбието. Имате ли някакво обяснение за това защо при други съседски народи, също преживели комунизма, ситуацията е различна &ndash; в Румъния, в Сърбия&hellip;</strong></p> <p>- Аз също много често си задавам този въпрос. Защо църквата в Сърбия и Румъния изглежда толкова жива, пълноводна, пълнокръвна, храмовете са пълни, съществуват евхаристийни общности, има огромни книжарници за православна литература, преводи, издават се богословски списания, провеждат се конференции, срещи, в манастирите действително има монаси, братства, има сръбски епископи (като епископ Атанасий (Йевтич) например), които оживяват, оживотворяват целия църковен живот.</p> <p>Изглежда там духовниците умеят да общуват с хората, подават им ръка, привличат ги, умеят да им говорят. Тук &ndash; с малки изключения &ndash; съществува бездна между клириците и Божия народ. Като че ли епископите са нещо отделно от Божия народ, като че ли той съвсем не ги интересува, той не е тяхна грижа, той не е загубената овца, заради която трябва да се оставят останалите и да се търси тя &ndash; именно загубената, именно падналата, именно невежата, именно най-грешната овца. И понеже хората в крайна сметка са много чувствителни, те усещат това пренебрежително, неприятелско отношение и също се отдръпват от църквата.</p> <p><strong>- Дали въвеждането на задължително обучение по религия в училище ще донесе добри плодове според вас? Подкрепяте ли идеята?</strong></p> <p>- Да, подкрепям изучаването на религия в училище, но не мисля, че това е панацея. Вярата трябва да се преподава в неделни училища, а най-добре дори не в училище, а в семейството, а най-добре от човек на човек, от сърце на сърце.</p> <p><strong>- Могат ли на едно място да виреят и смирението, и егото на твореца, на талантливия човек, чиято посока и надежда е неговото признание от света?</strong></p> <p>- Егото на твореца и смирението на твореца са две противоположни течения, които са в непрестанен сблъсък, защото за да мога да пиша, трябва да съм сигурна в себе си, егото ми да е добре, така да се каже, нахранено. А точно това е обратното на смирението.</p> <p>И как можем да очертаем тънката граница, както казва отец Александър Шмеман, между удоволствието от успеха (гордостта) и радостта, че си достигнал до нещо, което ти се е струвало важно и истинско (заради Бога, не заради нас)?!</p> <p>Това е страшната непостижимост на истинското смирение&hellip; Вечното, незабавно, моментално изскачане на онова мъничко аз, чиято нищожност и пошлост винаги става ясна. И страхът от всичко онова, с което Бог лекува това самодоволство.</p> <p><em>Препечатано от сайта Православие.бг</em></p>

Коментари

  • Читател

    19 Апр 2014 22:41ч.

    Госпожа Димова,сееща ненавист и омраза по време на протетите,добре е да почерпи пример за веротърпимост от американците. The New York Times, 17.O4.2014: \&quot;Mr. García Márquez, who received the Nobel Prize for Literature in 1982, wrote fiction rooted in a mythical Latin American landscape of his own creation, but his appeal was universal. His books were translated into dozens of languages. He was among a select roster of canonical writers — Dickens, Tolstoy and Hemingway among them — who were embraced both by critics and by a mass audience.“Each new work of his is received by expectant critics and readers as an event of world importance,” the Swedish Academy of Letters said in awarding him the Nobel. Like many Latin American intellectuals and artists, Mr. García Márquez felt impelled to speak out on the political issues of his day. He viewed the world from a left-wing perspective, bitterly opposing Gen. Augusto Pinochet, the right-wing Chilean dictator, and unswervingly supporting Fidel Castro in Cuba. Mr. Castro became such a close friend that Mr. García Márquez showed him drafts of his unpublished books. He contributed his prestige, time and money to left-wing causes. He helped finance a Venezuelan political party. He was a strong defender of the Sandinistas, the leftist revolutionaries who took power in Nicaragua.For more than three decades the State Department denied Mr. García Márquez a visa to travel in the United States, supposedly because he had been a member of the Colombian Communist Party in the 1950s but almost certainly because of his continuing espousal of left-wing causes and his friendship with Mr. Castro. The ban was rescinded in 1995 after President Bill Clinton invited him to Martha’s Vineyard\&quot;.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поморийски

    20 Апр 2014 2:27ч.

    Злобна седерастка антибългарка!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Hunter Douglas

    20 Апр 2014 16:57ч.

    Червените ристиени от Позитано веднага се обадиха. Ако в България имаше критична маса граждани като Теди, щяхме да сме цивилизована средноевропейска нация като Словения или Чешката република, а не разграден балкански гириз.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Zoro

    22 Апр 2014 6:05ч.

    Поморийски, смени си зелените чорапета. Вониш както обикновено.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Copy

    23 Апр 2014 5:47ч.

    Теодора Димова, трудно понятно за една дама и писателка, и още по-непонятно за дъщерята на големия писател Димитър Димов, известен със своята деликатност и благородство, писа с необуздана ярост и ненавист по време на протестите: „Този народ е ужасно бездушен и тъп! Този народ е заспал! Той си заслужава Орешарски и Пеевски, и Станишев, и Местан, и Волен! Той не заслужава нищо друго! Ето, това трябва да се каже, това трябва да се знае, това е истината! Не мога повече да го крия от себе си и от другите!“(Портал „Култура“,05.11.2013). Как сега да й повярвам на гладките и закръглени излияния в интервюто?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До Copy

    24 Апр 2014 14:33ч.

    Защо смяташ, че Теодора очаква баш ти да й повярваш, червена еуглено?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • geladaris

    28 Апр 2014 18:21ч.

    Това са разкъсващи думи на Христос в тези дни. Самотата му е тотална, космическа, нечовешка, защото няма нито един от човеците, който да Го разбира, който да проумява думите Му kato niama koi da go razbira, zaschto se matschisch be todorova, ako e za pari da ti dam kolkoto iskasch , ako e ot viara to togava I ti sis red tezi deto se nadiavat na nesaschtestvuvaschtoto I tova e toscno sueta na suetite, izobschto Тотална glypost da se govori za tova koeto iskat I ustroiva evreite, osven ako I ti si takava A

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • PonchikDap

    19 Sep 2015 20:46ч.

    Здарова! короткие бинарные опционы надежный брокер бинарных опционов стратегия торговли бинарными опционами 60 секунд предоставление услуг для бинарных опционов http://mfichgu.ru/binarnye-opciony-strategii-bezproigryshnye-video-dlya-novichkov.php http://mustachestudio.ru/trading-with-binary-options.php http://msucareerfest.ru/kupit-signaly-dlya-binarnyh-opcionov.php

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи