Проф. Митев: Освен оставка на правителството поискайте и оттегляне на Борисов и Цветанов от политиката

Проф. Митев: Освен оставка на правителството поискайте и оттегляне на Борисов и Цветанов от политиката
„За съжаление днес освен всякакви други кризи в обществото ни има и интелектуална криза. Интелектуална криза, в която участват и студентите, и част от преподавателите. Аз бих казал какво би трябвало да се направи, в случай че става дума действително за водещо научно учреждение в страната, каквото е Софийският университет. Добре, студентите окупират една аудитория, която обявяват, че е „работилница на идеи“ – с надпис на вратата: „Тук всеки може да влезе, но само със собствено мнение”. И започват да обсъждат какво трябва да се направи. Защото наистина много неща трябва да се направят“.
<p>Това каза в &bdquo;Студио БГНЕС&ldquo; социологът проф. Петър-Емил Митев. Според него страната ни е затънала в тресавището на прехода и първата управленска крачка, която трябва да се направи, е определянето на националните приоритети, които да бъдат спазвани, независимо кой е на власт. &bdquo;За да се случи това обаче, е необходимо да се излезе от наследството на ГЕРБ, това е управленска потребност&ldquo;, посочи още проф. Митев.</p> <p><strong>- Проф. Митев, вие изследвате революциите, от 50 години сте преподавател в Софийския университет, отраснали сте в академична среда. Вашите първи наблюдения за това, което се случи вчера? Това истинска революция ли е или виртуална?</strong></p> <p>- Според мен думата е &bdquo;подмяна&ldquo; и тя има ключово значение изобщо за случващото се. Силата, която все пак има от студентската окупационна стачка и протестите, се дължи на усещането за дълбока несправедливост, за неадекватност на управлението през последните 4 години.</p> <p>Исканията за оставка практически са в полза на завръщането на тъкмо онова управление. Става дума за фактическа подмяна на потребността от действителна промяна на обществото с шансове да се върне старото управление, което имаше най-малко основание да се нарече &bdquo;морално&ldquo;.</p> <p>Това е парадоксът, абсурдът на ситуацията. Иска се нещо генерално ново, до степен на нов морал &ndash; а същевременно не се пояснява точно какво представлява този нов морал. И фактически това искане се превръща в смокиново листо, в завръщане на милиционерщината на предишното управление.</p> <p>Да сравним с управлението на ГЕРБ &ndash; въпреки че всички управления имат основание да бъдат критикувани. Но през управлението на ГЕРБ беше създадена уникална властова машина, в която се сливаха политически, полицейски и властови функции на различни етажи и фактически се заобикаляше, игнорираше се разделението на властта. Тази уникална властова машина продължава да работи. Смята се, че днешното управление трябва да бъде сменено. Нека да бъдем наясно: ГЕРБ не е слязъл от властта, ГЕРБ управлява в София, Варна, Бургас, Пловдив. Да продължавам ли &ndash; това са най-големите градове. Кметът на Пловдив достатъчно ясно обясни какво значи на практика управление на ГЕРБ в Пловдив.</p> <p>Възможността да се върне Борисов, той би искал да се върне на бял кон, разбира се &ndash; но даже да бъде на кранта, това е една реалност и ако студентите биха искали да покажат, че наистина искат нещо ново, бих ги посъветвал следното: поискайте оставка на правителството, но едновременно с това поискайте и оттегляне на Борисов и Цветанов от политическия живот. Е, тогава може да стане дума за нещо ново. За &bdquo;отпушване&ldquo;, за промяна &ndash; без онази зловеща опасност за връщане на полицейщината на доскорошното управление.</p> <p><strong>- Аз припомням на онези, които говорят за политическо насилие, че при Цветанов полицията масово нахлуваше в домовете &ndash; и то на невинни хора &ndash; и ги пребиваше в собствените им къщи. А как си обяснявате високата интелигентност или елитът на университетския преподавател или на университетския човек, която обслужва това, което описахте вие като ГЕРБ?</strong></p> <p>- Борисов и Цветанов съумяха в продължение на 4 години да наситят атмосферата с антикомунистически послания. Да създадат атмосфера, при която става възможно всичко, което трябва да направи държавата, за да излезе от тресавището на прехода, да се концентрира в една точка и тя да повтаря началото на прехода. &bdquo;Който не скача, е червен&ldquo; и &bdquo;Долу БКП&ldquo;. Това е и част от цялата подмяна.</p> <p>Тук отново се сблъскваме с изключителни парадокси. Защото управлението на ГЕРБ беше начело с Бойко Борисов, член на БКП, син на член на БКП. Макар че той главно за дядо си говореше&hellip; Борисов е човек, който отказва да си хвърли партийната книжка след началото на промените, нали? И Борисов, и Цветанов са свързани с репресивните органи, и двамата &ndash; членове на БКП. Председателят на парламента &ndash; също член на БКП, част от съдебната система, която също е част от репресивния апарат.</p> <p>Сега имаме управление начело с Орешарски, който никога не е бил член на БКП, имаме за вътрешен министър Цветлин Йовчев, който беше началник на кабинета на президента Плевнелиев. Имаме за вицепрезидент Даниела Бобева, която е известна симпатизантка на СДС. И сега, под флага на антикомунизма, всичко това се превръща в искане за сваляне на това правителство и даване на шанс на старото статукво.</p> <p>Аз допускам, че сред протестиращите студенти има достатъчно хора, които са честни в своите намерения. Това обаче с нищо не променя обстоятелството, че те могат да бъдат използвани като маши, като инструменти. За съжаление днес освен всякакви други кризи има и интелектуална криза. Интелектуална криза, в която участват и студентите, и част от преподавателите. Аз бих казал какво би трябвало да се направи, в случай че става дума действително за водещо научно учреждение в страната, каквото е Софийският университет.</p> <p>Добре, студентите окупират една аудитория, която обявяват, че е &bdquo;работилница за идеи&ldquo; &ndash; с надпис на вратата: &bdquo;Тук всеки може да влезе, но само със собствено мнение&rdquo;. И започват да обсъждат какво трябва да се направи. Защото наистина много неща трябва да се направят. Страната затъна в тресавището на прехода &ndash; в един оплетен възел на депопулация, в икономически растеж, близък до стагнация; в морална криза; в силна поляризация между много бедни и много богати.</p> <p>От тук нататък първата управленска крачка трябва да бъде определянето на националните приоритети, какво трябва да се направи. Приоритети, които да бъдат спазвани, независимо от това какво правителство управлява. За да се случи това, трябва да се излезе от наследството на ГЕРБ, това е управленска потребност.</p> <p><strong>- Това е много важен въпрос. Никой не го поставя обаче. Всъщност ГЕРБ се дръпна от властта, за да няма ревизия на тяхното наследство.</strong></p> <p>- Точно така. Фактически сегашното искане за незабавна оставка означава да се прекъсне въпросът за преразглеждането на това наследство. Защото това наследство е огромен факт!</p> <p><strong>- Какво въздействие оказа то върху страната, върху хората? Върху взаимоотношенията? Аз мога да кажа две неща от журналистическа гледна точка. В голяма степен днешното смело поведение на много колеги в големите телевизии се дължи именно на това, че по времето на ГЕРБ имаше тотална цензура и никой не можеше да си позволи да говори срещу властта, защото биваше остракиран или маргинализиран. Сега е лесно да говориш срещу Орешарски, защото той няма да вдигне телефона и да те уволни.</strong></p> <p>- Управлението на ГЕРБ се отличаваше не само с политическа, съдебна, полицейска &ndash; но и медийна власт. След начина, по който бяха спечелени изборите през 2009 година, беше логично да се очаква, че в атмосфера, в която ДПС беше очевидно сатанизирано &ndash; имам предвид Делян Пеевски, същият този, заради когото после започнаха протестите. Медиите, които бяха под негово влияние, напротив, бяха изключително доброжелателно настроени към кабинета на Борисов и го подкрепяха.</p> <p>Има един психологически момент, който продължава да е факт в медийната и социалнопсихологическа атмосфера. Преди избора на Пеевски имаше една сцена, в която той се обръща към Цветанов в парламента и му казва, че той ще получи заслуженото, ще бъде наказан за своите престъпления. Такава лична страст и емоция беше вложена в това, че единственото сравнение, което ми дойде на ум, беше: Това е робът, който е освободен и вижда възможност да се реваншира пред господаря.</p> <p>Пеевски е бил рекетиран и всичките му подвластни медии са били длъжни да се съобразяват с това, което е диктувал същият Цветанов. Ясен е отговорът на въпроса &bdquo;Кой предложи Пеевски?&rdquo;. Пеевски предложи Пеевски. Пеевски е отишъл при Доган, след това при Местан и Станишев. Това е. Всичко останало е спекулация. Защо беше избран Пеевски? По същата логика, по която беше назначен Бойко Борисов за главен секретар на МВР. След Борисов останаха 50 трупа. И кои бяха те? Хора на &bdquo;Мултигруп&ldquo;, СИК, ВИС&hellip;</p> <p>Стана ясно, че концентрацията на власт в ръцете на такъв човек му дава изключителни анонси за това да злоупотреби с властта. Наистина, Бойко Борисов е изключително талантлив комуникатор. И това, което беше казал на едни работници: &bdquo;Вие сте прости и аз съм прост. Затова се разбираме&ldquo;. Всъщност това се отнася за целия народ. Това, че той си противоречеше, на никого не правеше впечатление, това, че Борисов сутрин казваше едно, вечер друго, на никого не правеше впечатление.</p> <p>Борисов си противоречи неколкократно и в личния си живот. Достатъчно е да се идентифицираш с Борисов, да влезеш в неговия начин на мислене. Сравнете го с всички останали и начините, по които комуникираха. Вече не говоря за Симеон Сакскобургготски, роден аристократ. Единственият български политик, който не каза никога нито една лоша дума за никого.</p> <p><strong>- И не си изпусна нервите. Запази стилистична цялост.</strong></p> <p>- Крилата ще остане неговата фраза, че е по-добре да си господар на мълчанието, отколкото роб на думите. Той беше господар на мълчанието. Прекрасно, но не това е начинът да печели аудитория.</p> <p><br /><strong>- Вие изследвате революциите. Може ли да се направят аналогии с по-предишни периоди? Говори се за &bdquo;цветни революции&ldquo; в края на миналия век, в началото на този&hellip; А в България &ndash; сигурен съм в това, се извършва телевизионна революция. Свидетел съм на събитията и виждам как образът им през телевизиите се уголемява и изкривява. И всъщност не съответства на действителността.</strong><br /><br />- Така е. Предварително бих казал, че окупационната стачка е силно политическо оръжие. Това беше доказано през 1980 година. Защото разтърсването на социалистическата система в Полша започна с окупационна стачка. Когато имаше конкретен повод &ndash; уволнението на Анна Валентинович, работниците окупираха един завод, който бе от важно значение за цялата полска икономика. Това доведе действително до оставката на Едвард Герек през септември същата година. Това е началото на &bdquo;Солидарност&ldquo;. Но не е все едно да бъде окупиран университет и да бъде окупирано едно такова предприятие. Ако се окупира например АЕЦ &bdquo;Козлодуй&rdquo;, ще има друг ефект, нали? Окупационната стачка сама по себе си не може да свали никакво правителство. И аз не знам какво дава толкова голямо самочувствие на студентите. Слушах сутринта &ndash; някои от тези окупатори говореха с изключително самочувствие и това в известна степен ме озадачава вече. Особено след посещението на едно високопоставено лице.<br /><br /><strong>- Бившият американски посланик Джеймс Пардю.</strong><br /><br />- Именно &ndash; един бивш американски посланик, който е известен с това, че е от ЦРУ. <br /><br /><strong>- Как си обяснявате тези неща? Директна намеса?</strong><br /><br />- Със сигурност може да се каже, че посланик Пардю не е посъветвал студентите да прекратят стачката. Най-вероятно е искал да ги види какво представляват. Това, което им е казал, е част от задкулисието на борбата срещу задкулисието. <br /><br />Решението на Конституционния съд за Делян Пеевски излезе на 8 октомври. На 25 октомври, петнайсет дни по-късно, те се възмутиха от това решение. Извинете, но ние сме виждали съвсем други примери. На 10 юни 1990 година бяха изборите тогава, на 11 юни започна окупационната стачка! Сега, питам аз, какво е станало между 8 и 25 октомври? Това е задкулисие. И нежеланието да се дават пресконференции и т.н. Това е доказателство, че борбата против липсата на прозрачност може да се води по един много непрозрачен начин. <br /><br /><strong>- Сегашните протестиращи казват: &bdquo;Ние сме малко, но сме прави&ldquo;. Да оставим думите за красотата и прочие.</strong><br /><br />- Не всички, които са малко, са прави. Трябва да конкретизират какво всъщност искат. Тук стигаме до най-големия парадокс. Имаме само едно, и то негативно искане &ndash; оставка. Съвършено ясно е, че има само две политически сили. Едната беше до вчера на власт, другата сега има водещо значение. Свалянето от власт на едната означава огромен шанс да се върне на власт другата. Ако искаш нещо трето &ndash; потърси друг подход. Ако искаш да се преодолее омразата, различието, да се стигне до национални приоритети, създай работилница за идеи. Дай идеите. От идеите трябва да се почне. Оставката не е идея, това е политически акт. Дълбоко ме смущава и обстоятелството, че фактически от началото на протестите през февруари досега не се дава възможност за някакво израстване на нови лидери от средата на самите младежи. През февруари се появиха нови лидери &ndash; някои от тях достатъчно интересни. Като Ангел Славчев например. Този процес на съзряване на ново нещо, на нещо потребно, на нова партия &ndash; беше прекъснат. И през летните протести, и сега не се дава възможност да се очертае група от хора с някакви идеи.<br /><br /><strong>- Това е много интересно наблюдение.</strong><br /><br />- Така стигаме до огромния управленски проблем &ndash; невъзможността на нашите елити, създадени по време на прехода, да се обновяват по естествен път чрез идване на нови лидери, на попълнения отдолу на качествени хора. <br /><br /><strong>- Това не го ли прави ДПС само?</strong><br /><br />- Не. Това се отнася за всички парти &ndash; и за БСП, и за партиите от Реформаторския блок. Мога да дам конкретни примери. Калоян Методиев &ndash; беше един от моите много добри студенти &ndash; беше водач на младежкото СДС. Имаше влияние, имаше авторитет и потенциал. Отказа да вземе страна в борбата, която се водеше тогава в ръководството на СДС, и беше изтласкан. Всички младежки организации са слаби и зависими. Патернализмът е по-тежък даже от времето на социализма. Няма такова израстване отдолу на хора, които могат да проявят качества, защото от тези младежки организации сега се иска само да бъдат послушни. Не случайно няма младежки организации!<br /><br /><strong>- Тези студенти не говорят по същество.</strong><br /><br />- Не говорят, да! Няма организации, всичко е много аморфно. Няма възможност за нормално обновяване на елита. Всички отиват в старите елити. Въпросът е &bdquo;Кой?&ldquo; &ndash; в случая, дали ще бъде Станишев или Борисов. До това се свежда въпросът, няма трето. За съжаление това е огромната част от подмяната. Че истинският въпрос за обновяването на елита на страната се подменя с въпрос само за една-единствена оставка. Това е подмяна, а не промяна.</p>

Коментари

  • 1

    13 Ное 2013 22:43ч.

    Браво!Двама лумпени клатят държавата и няколко милиона българи гледат този цирк и са заложници на едни примати.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • идеалист

    13 Ное 2013 23:58ч.

    И като представиш идеите си, какво от това? Превръщаш се във виновен до доказване на противното! През това време се изтъпанчва някой, който ти отмъква идеята или идеите, присвоява си ги, а теб те хвърля, в най-добрия случаой, на кучетата! А, не, благодаря.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Димо Дерменджиев

    14 Ное 2013 0:55ч.

    Има хора, които все се страхуват някой да не им открадне идеите. Само че, който ги открадне, пишман ще стане. На когото Бог е дарил светла глава с идеи, не му се свиди да ги раздава.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Факт

    14 Ное 2013 1:14ч.

    Много хубаво интервю, но би било чудесно, ако не се ползваха полуистини. В ДСБ Радан Кънев смени култовия Иван Костов и забележете без да последния да бъде обявен за "почетен председател".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Малин

    14 Ное 2013 2:19ч.

    Как може да се говори за "неадекватност на управлението през последните 4 години", като то е неадекватно 24 години? И ГЕРБ е само част от проблема, както и БСП, ДПС, Атака, ДСБ, СДС, ... Няма права страна в българската политика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • .

    14 Ное 2013 2:24ч.

    На какво основание бе допуснат в сградата на СУ бившият американски посланик, при строгата забрана за външни лице, нито е студент, нито преподавател и нито е от администрацията. Ами хайде, след като вие протестиращите твърдите, че сте толкова честни и открити, споделете какво сте си говорили, или по-скоро какво ви е говорил, или ви е дал някакви скрити указания.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Разумен

    14 Ное 2013 2:57ч.

    Ех, проф. Митев, \r\nочевидно е, че имате нелеки пристрастия. \r\nА ние вече нямаме. Не ни останаха. \r\nВсичките да се измитат!\r\nЗащото са глави на една и съща Ламя, само \r\nсе хапят, но никога не се нараняват. \r\nЗащото са в една тайна\r\n \r\nОмерта на БСП-ГЕРБ-ДПС-АТАКА-СДС-ДСБ-РЗС-Подкрепа-Реформаторски блок - всички тези боклуци\r\n\r\nДоказателство: Няма никой осъден и лежал в затвора за тези 24 години. А случаят Галеви показва, че всичките са едно- \r\nсъдиха ги, избягаха ги, и сега никой не ги търси. \r\n\r\nСледователно лекът за това е: Свикване на Велико НС, и смяна на параметрите на политическия модел на демокрация. \r\nОсновни точки ще са: \r\n0. реформа на съдебната система - пряк избор на съдии и прокурори, и на началниците на полицейските управления;\r\nвнос на определен брой съдии, прокурори и полицаи от Германия, Холандия и други страни на ЕС без \r\nкорупционни практики; \r\nДве трети от висшия съдебен съвет се избират директно от хората. \r\nЕдна трета от кандидати, издигнати от самите съдии, една трета от кандидати на граждански организации (например адвокатски сдружения)\r\n\r\n1. избирателен ценз - могат да гласуват само хора с образование до 8-ми клас, \r\nи такива, които са платили данъците в РБ; \r\nзадължително избирателно участие; въвеждане на машинно гласуване\r\n2. 120 депутати и максимум 3 мандата. \r\n3. без имунитет на депутатите и възможност за отзоваване \r\n4. да се промени държавната субсидия за партиите - \r\nда стане както е в Германия, Холандия, и т.н. \r\n5. Пряк избор от народа на Перманентен Народен Контрол, с участието на видни общественици, \r\nексперти, представители на науката и културата, от СУ, БАН, и др. Участниците им имат мандат \r\nот 2 години и дават отчет пред народа.\r\nПНК сканира решенията на Парламента, Министерствата, Президентството, и известява обществото за нарушенията -\r\nкомпенсира корупционното поведение на опозиционните партии и медиите. \r\n\r\n6. Избирателната система: Или смесена система с 50% мажоритарни депутати, за другите 50% БЕЗ бариера, \r\nИли пропорционална избирателна система с преференции без ограничения (това означава избирателите да имат \r\nправо да преподреждат партийните листи).\r\nИзбирателите да имат право да отзовават избраните от тях депутати. \r\n\r\n7. Областните управители стават изборни длъжности. Избират ги хората от областта.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Разумен

    14 Ное 2013 3:01ч.

    Ех, проф. Митев, очевидно е, че имате нелеки пристрастия. А ние вече нямаме. Не ни останаха. Всичките да се измитат! Защото са глави на една и съща Ламя, само се хапят, но никога не се нараняват. Защото са в една тайна Омерта на БСП-ГЕРБ-ДПС-АТАКА-СДС-ДСБ-РЗС-Подкрепа-Реформаторски блок - всички тези боклуци Доказателство: Няма никой осъден и лежал в затвора за тези 24 години. А случаят Галеви показва, че всичките са едно- съдиха ги, избягаха ги, и сега никой не ги търси. Следователно лекът за това е: Свикване на Велико НС, и смяна на параметрите на политическия модел на демокрация. Основни точки ще са: 0. реформа на съдебната система - пряк избор на съдии и прокурори, и на началниците на полицейските управления; внос на определен брой съдии, прокурори и полицаи от Германия, Холандия и други страни на ЕС без корупционни практики; Две трети от висшия съдебен съвет се избират директно от хората. Една трета от кандидати, издигнати от самите съдии, една трета от кандидати на граждански организации (например адвокатски сдружения) 1. избирателен ценз - могат да гласуват само хора с образование до 8-ми клас, и такива, които са платили данъците в РБ; задължително избирателно участие; въвеждане на машинно гласуване 2. 120 депутати и максимум 3 мандата. 3. без имунитет на депутатите и възможност за отзоваване 4. да се промени държавната субсидия за партиите - да стане както е в Германия, Холандия, и т.н. 5. Пряк избор от народа на Перманентен Народен Контрол, с участието на видни общественици, експерти, представители на науката и културата, от СУ, БАН, и др. Участниците им имат мандат от 2 години и дават отчет пред народа. ПНК сканира решенията на Парламента, Министерствата, Президентството, и известява обществото за нарушенията - компенсира корупционното поведение на опозиционните партии и медиите. 6. Избирателната система: Или смесена система с 50% мажоритарни депутати, за другите 50% БЕЗ бариера, Или пропорционална избирателна система с преференции без ограничения (това означава избирателите да имат право да преподреждат партийните листи). Избирателите да имат право да отзовават избраните от тях депутати. 7. Областните управители стават изборни длъжности. Избират ги хората от областта.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хамалин

    14 Ное 2013 3:20ч.

    дачков има право на своето мнение-като интелигентен и учен човек,като (пристрастен) журналист ; той има право да харесва или да не харесва начина,формата и(ли) целите на протестите; погледнете,обаче,страниците,в които "известният български журналист" изказва мненията си ; погледнете само с какви хора разговаря; май че почти всички принадлежат към лявото пространсво или срамежливо-център-лявото такова ;какво се случи с този момък?защо така обърна посоката; по приятелите им ще ги познаете

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Борил

    14 Ное 2013 4:15ч.

    И на мен ми прави впечатление подборката на хората чиито мнения и интервюта се публикуват в Гласове. Много \"Ляво\" наистина.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • студентите за Борисов

    14 Ное 2013 4:34ч.

    Според тях , за самочувствието на МВР да погазва закона носи отговорност и Бойко Борисов, като бивш главен секретар на МВР и министър-председател. „Бойко Борисов, явно се затруднявате да разберете защо е невъзможно не само да ни оглавите, но и да се върнете на власт с наша подкрепа. Затова нека стане ясно, че политиката, която въплъщавате е в разрез с идеологията ни и борбата ни за една бъдеща държава, която се грижи за гражданите си, а не ги изоставя, както вие направихте. Вие обезкървихте здравеопазването и образованието ни, за да подсилите силовите структури и да се занимавате с подслушване докато народът се самозапалваше в отчаянието си. Вашата страхлива оставка беше пиар ход, но няма да позволим да бъдем употребени за следващия Ви (както и от която и да е партия)”, се казва в позицията на студентите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Разумен

    14 Ное 2013 4:35ч.

    "Няма организации, всичко е много аморфно. Няма възможност за нормално обновяване на елита. Всички отиват в старите елити. Ами те качествените млади хора, които могат да се ориентират, да имат мнение по въпросите, просто емигрират. Останали са едни послушковци. Това е най-голямата ни трагедия. До там сме го докарали.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Машева

    14 Ное 2013 5:58ч.

    Бориле, не \"много ляво\", както го определяш, а умно, разумно, с разсъдък, с аргументи, човешки, без омраза, без агресия и арогантност,в унисон с моралните, нравствените ценности, а не с евро - атлантическите - по- голяма глупост от тази едва ли е изречена ! Това ли значи ляво, ами много хубаво ,ако е ляво, а какво друго да бъде ? Може ли най -бедната страна в Европа да бъде дясна? Само това остана, да бъдем като страна от Третия свят в средата на миналия век, когато 5 -ма души са притежавали цялото богатство на страната ,а другие са им били обслужващ персонал ! Сигурно може, особено след изследването на Пардювите сънародници, според които сме на 8 място в света по тъпота! То само един тъп народ може да иска мутри да го управляват и крадат !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Борил

    14 Ное 2013 6:37ч.

    Нормално, разумно, умно, с разсъдък и без омраза ли ни е "лявото" и истинско ли е Г-жо Машева? Това "ляво" е във властта 80% от последните 24 години и резултатите ги виждаме.От къде произлизат тези 5 души , които държат цялото богатство на страната - не са ли от същото това ляво? Как така всички хора на важни постове в управление на медии, учебни , финансови, научни и всякакви институции са свързани със "левите" служби? А колкото до лявото и най-бедната държава, малка аналогия -в основната си част десни партии са направили реформите и са поставили социалните основите на Скандинавските страни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • оттегляне и на президента

    14 Ное 2013 12:24ч.

    mignews.info: Къщи, терени и апартаменти на кило са изкупували настоящият президент Росен Плевнелиев и бизнеспартньорът му Иво Прокопиев. Въпреки постоянните опити на Плевнелиев да отрече връзките си с енергийния олигарх и кръжеца му „Капитал”, българските и чуждите регистри са категорични, че двамата са оплетени като корабни въжета. И през общи офшорни и БГ дружества, и чрез имоти. Официално Плевнелиев декларира 5 къщи с дворове и парцели за близо 4 млн. лева, но реалната им пазарна стойност е близо 5 млн. евро – т.е. над 2 пъти повече.Никой не се ражда олигарх. Иво Прокопиев също. Днес той отрича да е такъв и свенливо пази своето минало в Разград. Но със сигурност си е мечтаел да дойде в София, да стане богат и значим. И няма как да отрече, че мечтата му се е сбъднала, при това в кратки срокове. Поне по отношение на богатството, защото значимостта нещо все му убягва. А напоследък шансовете на Прокопиев да бъде фактор съвсем се стопиха. Някои от политиците, които той подкрепя и които можеха да го изстрелят във властта или да обслужват интересите му чрез нея, са извън играта. Уви, за дълго. Други заминаха да четат лекции в Русия, провалът на трети предстои съвсем скоро. Рухна и медийната му империя. Не можаха да я спасят дори налетите в нея 3,3 милиона лева от странната фондация „Америка за България“.Но да се върнем на богатството, натрупано с една единствена цел – ако може да избие комплекса си на провинциалист. Център Вероятно в изблик точно на такъв комплекс момчето от Разград купува и първия си апартамент в София – на ул. „Гурко” 74. Жилището е от 141 квадрата и е максимално близо до жълтите павета ­ мечтата на повечето провинциалисти. Сделката е интересна и с друго. Реализирана е през ноември 1998 г., когато Иво Прокопиев е само издател на в. „Капитал”. Той брои 34 милиона (неденоминирани) лева за апартамента, чиято данъчна оценка е три пъти по-висока. По онова време това беше масова практика – сделките се изповядваха на силно занижени цени и така купувачите излизаха чисти пред данъчните. Лозенец На “Гурко” 74 се води жената на Прокопиев – Галя. Той самият е регистриран на ул. „Малуша” 11 в престижния квартал „Лозенец”. Този имот му отива повече. Масивна 3-етажна сграда, на всеки етаж по един апартамент от 170 квадрата, сутерен, мазе, котелно помещение, плюс дворно място от 560 квадрата. Прокопиев го купува през май 2002 г. от Първа финансова брокерска къща за смешната сума от 20 000 долара. Курсът на БНБ долар-лев тогава е приблизително 1:2. Голям късмет трябва да е извадил Прокопиев. По това време квадратният метър в „Лозенец“ вървеше по 360 долара. За тия пари там не можеше и гарсониера да се купи, какво остава за цяла къща.Но някои финансови институции си обичат Иво Прокопиев и правят за него неща, които по принцип отказват. Да вземем Уникредит Булбанк например, която е и най-големият кредитор на Прокопиев и неговите фирми. През май 2007 г. банката му отпуска кредит в размер на 420 000 евро срещу ипотека на поредния апартамент в центъра на София – на ул. „Патриарх Евтимий” 22. Като съсобственик ­ трето задължено лице, е посочена съпругата Галя Прокопиева. Жилището е 186 квадрата и според нотариалния акт Прокопиев е платил за него 420 000 евро. Обикновено банките отпускат кредит за около 70% от стойността на обезпечението, за да се подсигурят и за лихвите. Явно обаче има изключения само за свои хора. Дянков Ще попитате за какво са им на Прокопиеви толкова апартаменти? Ами винаги могат да потрябват за някой близък приятел. А когато този приятел е вицепремиер и финансов министър, всичко си идва на мястото. Точно в един от апартаментите на Прокопиев на ул. „Доспат“ 60-62 живееше Симеон Дянков. И сигурно щеше да си изкара мандата там, ако не се беше разчуло и тогавашният премиер Бойко Борисов не се беше разпоредил вицето да бъде настанено в резиденция „Бояна“. Как се е отплатил Дянков на хазяина Прокопиев, си знаят само те двамата.Всъщност една от най-късметлийските години на Прокопиев по отношение на имотите е 2002-ра. Тогава му се сбъдва и друга мечта след тази за жълтите павета ­ да вдигне къща на първа линия на морето. Буджака През април и октомври 2002 г. Прокопиев купува пак за смешни пари близо 4 декара в местността Буджака край Созопол, на 10 метра от морския бряг. За смешни пари, защото зоната е защитена, и ако си обикновен човек, наследил от дядо си някой и друг декар там, нищо не можеш да построиш. Както добре знаете, всички сме равни пред закона, но някои са по-равни. В случая сред по-равните освен Иво Прокопиев са и някои негови семейни приятели и бизнес партньори като Филип Харманджиев и журналистът от в. „Капитал“ Йовко Николов, по-известен като Йово Николов. Пътеката до Буджака прокарва Харманджиев. Още в края на 2000 г. той купува там 2 дка земеделска земя осма категория за 1000 лв. Две години по-късно същото правят Прокопиев и Николов. Днес там се издигат техните хасиенди, които се оценяват на по няколко милиона евро. Опасани са с яки огради, морето е само за тях, преградили са дори улица, по която обикновените хора са можели да стигнат до брега. Иначе Прокопиев и медиите му са големи защитници на природата. Но само там, където има далавера за тях – зелената енергия.Прокопиев и жена му Галя си имат и нива от 5 дка в землището на с. Варвара в община Царево. Сигурно пак е на първа линия. Къщата им пък на Халкидики, в Гърция е близо до семейните приятели Плевнелиеви (виж карето).И за да редуват морето с планина, са вдигнали къщи в Априлци и в разложкото село Баня. Схемата и тук е същата – купуват евтини ливади, вкарват ги в регулация и започват да строят. Така в с. Баня са вдигнали две еднофамилни къщи, които по незнайно какви причини са продадени. Едната на „Доспат пропъртис”, чийто собственик по това време е Иво Прокопиев. Другата на разградската фирма ОТО, която пък е на брат му Александър Прокопиев. Нищо не се губи, всичко остава в семейството. Бягство През 2010 г., когато бизнесът му сериозно закъса, Прокопиев се изнесе със семейството си към Сингапур. Азиатският тигър от няколко години насам привлича множество чуждестранни инвеститори – в това число и български, заради либералната си данъчна политика и още по-либералното си отношение към съмнителни бизнесмени. В Сингапур Прокопиев живее на един от централните булеварди – Orange Grove Road 8, където се намира суперлуксозен жилищен комплекс от затворен тип. Според непотвърдена информация апартаментът, който обитават Прокопиеви, е тяхна лична собственост. Президентът преметнал Сметната палата Не липи, а поне по две офшорки се мъдрят пред белите спретнати палати, горда собственост на президента Росен Плевнелиев. Горе-долу такова е съотношението на свързаните с него дружества, регистрирани в райски кътчета за съмнителни авоари, спрямо броя на палатите, които притежава. Според официалните декларации, които е подал пред Сметната палата, настоящият държавен глава е горд собственик на пет къщи с двор, придобити на обща стойност от 3,4 млн. лева, на право на строеж, както и на пет парцела ­ три от тях дарени, а останалите закупени за скромната сума от под 300 000 лева. Това е доста под пазарната цена на терените в разложкото село Баня, където са парцелите. Декларираното пред Сметната палата пък далеч не е всичко, което семейството на президента притежава, тъй като фирмите, които в момента се въртят от втората му съпруга – Юлияна, също могат да се похвалят с богат имотен пакет. Да не говорим, че сумите и данните, които Плевнелиев е заявил пред държавните одитори, не отговарят на тези, които фигурират в имотния регистър. Това означава, че президентът, който упорито лъже цялото общество, че е платил палата си в Халкидики по банков път, а лъсна, че е броил парите кеш – чрез чекове, е излъгал и Сметната палата. На четири места – в София, в гръцкия курорт Халкидики, в българския Черноморец и в разложкото село Баня, са разположени къщите и парцелите на президента. Основната част от земите на държавния глава са концентрирани именно в китното селце, намиращо се до пистите на Банско. То е и едно от местата, където лъсва връзката между Плевнелиев и кръга около Прокопиев. Президентът притежава къща тип ранчо там от 2009 г., като е декларирал, че я е придобил за 352 049 лева. Теренът под ранчото обаче е закупен още през 2007 г., като продавач е дългогодишният бизнес партньор на Прокопиев ­ Филип Харманджиев. Бизнесменът и съпругата му Ива продават на Плевнелиев и втората му жена Юлияна терена от 1211 кв. м буквално за жълти стотинки. Цената е 3720 лева – т.е. по 3 лева на квадрат. Това впрочем далеч не е единственият щедър жест, направен от Харманджиев. През 2009 г. той и жена му даряват на Плевнелиеви по една шеста от два огромни парцела в село Баня. Според имотния регистър единият е с размер 216 дка, а другият – 290 дка. Любопитното е, че въпросните парцели са описани в декларацията на Плевнелиев пред Сметната палата с грешна мерна единица. Там пише, че единият е 216 кв. м, а другият ­ 290 кв. м, което представлява занижение от хиляда пъти. Морето Година преди да се сдобие с ранчото в село Баня, Плевнелиев вече е горд собственик и на къща с двор в Черноморец. Китната постройка, строена няколко години и придобила завършен вид през 2008 г., е с басейн и е кацнала на първа линия на морето – на една скала. Факт, заради който еколози от няколко години насам алармират, че е незаконна. Причината е, че скалите са изцяло държавна собственост. Пред Сметната палата Плевнелиев декларира, че стойността є е 254 258 лева. По-любопитното обаче е, че парцелът, на който е построена вилата, е закупен през 2005 г. срещу скромните 23 000 лева. На тази цена тогавашният бизнесмен и настоящ президент получава УПИ ­ т.е. право да застрои 769 кв. м. Цената е повече от изгодна, а щедрият продавач, уредил Плевнелиев с китното място над морето, се нарича Христо Москов – един от хората, заемащи централно място в бизнес схемите, разигравани от президента и приятеля му Прокопиев. Москов, който е сред управителите на „Бизнеспарк София“, е ръководил фирмата „Дани консулт” по времето, когато Прокопиев е налял 9 млн. евро офшорни пари в проекти на свързаното с Плевнелиев дружество. Москов също притежава къща в Черноморец – точно до тази на президента. Пред Сметната палата бившият регионален министър и настоящ държавен глава не е посочил никакво друго свое притежание в района на морето. Семейството му обаче е собственик и на други терени, но замаскирани като авоари на фамилната фирма на Росен и Юлияна Плевнелиеви ­ „Ателадиа” ЕООД (бившата „Плевнелиеви” ООД), която в момента се води 100% собственост и се управлява от първата дама. Според имотния регистър в региона на Созопол „Ателадиа” притежава общо три терена, два от които ниви – общо 7 дка, и парцел от 4629 кв. м. Столицата В декларациите си пред Сметната палата Плевнелиев твърди също, че пак през 2008 г. се е сдобил и с две къщи с двор в комплекса на Околовръстното в София ­ „Резиденшъл парк”. Той е дело на едноименната фирма, чийто бивш управител е Плевнелиев, като президентът твърди, че дал за едната къща от 478 квадрата застроена площ 702 бона, а за другата ­ 725 613 лева, срещу които получава 254 квадрата застроена площ.При справката в имотния регистър обаче лъсват съвършено други данни. Вилата от 478 квадрата е купена не през 2008 г., а през декември 2007 г. ­ т.е. Плевнелиев я е продал сам на себе си, защото по това време е и управител на „Резиденшъл парк” ­ София. Според нотариалния акт пък тогавашният бизнесмен купува не готов имот, а право на строеж и брои не 702 143 лева, колкото е декларирал, а 85 037 лева. Т.е. десетократно по-малко от това, което твърди, че е платил. Интересен факт е също така, че цената е сключена при нива, по-ниски от данъчната оценка. Според нотариалния акт тя е 90 238 лева.Другият имот пък е деклариран пред Сметната палата два пъти – веднъж в декларацията на Плевнелиев за 2009 г., в която фигурира като готова къща от 254 квадрата, купена през 2008 г. за 725 613 лева. И веднъж в декларацията му за 2010 г., в която описва имот със същите характеристики, но като закупено право на строеж през 2009 г. заедно с право на строеж на пристройка към първата му вила в „Резиденшъл парк”. В графата за цена на покупко-продажбата дава съответно 258 167 лева за новата едноетажна къща и 46 544 лева за правото на строеж на пристройка. Това прави общо 304 бона. В имотния регистър обаче фигурира само една сделка и тя е тази от 2009 г., като общо за правото на строеж на новата къща и пристройката към старата Плевнелиев е платил 253 984 лева. Остава отворен въпросът защо президентът е декларирал, че къщата е готова година преди реално да купи правото є на строеж, както и защо твърди, че е платил 725 бона за нея. Активността на президентското семейство в София е повече от завидна, защото по партидата на Плевнелиев и двете му съпруги – бившата Вероника и настоящата Юлияна, има няколко дузини сделки. Въпреки че официално е разделен с Вероника от началото на века, както вече стана ясно Плевнелиев и тя продължават да поддържат добри взаимоотношения – най-вече бизнес. Така, освен че върти една от кипърските му офшорки ­ „Инокс”, през 2012 г. двамата са поделили и апартамент на столичната ул. „Лайош Кошут“ 8, като Вероника е получила цялото жилище тип ателие. То се намира на метри от настоящата є месторабота – шеф на HR отдела на една от банките в страната. Енергийният олигарх прехвърлил бизнеса си в офшорки От няколко години насам затъналият в дългове Иво Прокопиев трескаво прехвърля бизнеса си в офшорки, базирани предимно в Кипър. През 2008 г. една от фирмите на Прокопиев ­ „Алфа дивелопмънтс“, придобива 75% от портфейла на един от най-големите фондове за имоти в България „Лендмарк“. По това време портфейлът на фонда включва 22 имота у нас и един в Турция с обща наемна площ от 92 300 кв. м и 61 400 кв. м земя за строеж. Сред активите на „Лендмарк“ са няколко офис сгради в София и Варна, търговски парк в Пловдив. Според официалната информация „Алфа дивелопмънтс” плаща общо 210 млн. евро за имотите. Две години по-късно компанията прехвърля осем свои дружества на базираната в Никозия, Кипър, офшорка „Стокфорд“. По данни на Комисията за защита на конкуренцията капиталът на осемте дружества е от апортни вноски на имоти. В тях влизат офис сгради и прилежащи терени с обща застроена площ 31 721 кв. м, както и незастроени терени в градски индустриални зони извън София с обща площ 293 602 кв. м.В началото на 2012 г. още една фирма на Прокопиев за недвижими имоти ­ „Вазов пропъртис“, преминава в ръцете на друга кипърска офшорка ­ „Уиклеф холдинг лимитед“. Същата, през която заедно с друго кипърско дружество ­ „Столбърг”, Прокопиев направи врътка за 7 млн. лева с акциите на „Каолин”. Според разследване на TV7 „Уиклеф” е свързана и с президента Плевнелиев.Прехвърлянето на имотите на офшорки обаче очевидно не води до реална промяна на собственика. Поне така излиза от думите на самия Иво Прокопиев. По време на скорошно гостуване в сутрешния блок на Нова телевизия олигархът надменно попита водещите дали знаят, че сградата, в която се помещава телевизията („Порше център”, бел. ред.), е негова. Единият с къща, другият с хотел на Халкидики Прокопиев и Плевнелиев хранят общи интереси не само към офшорките и имотите, но и към дестинациите, в които се намират те. Така например през 2007 г. ­ годината, в която Плевнелиев се сдобива с огромния си палат на третия ръкав на Халкидики, за който, както „Телеграф” вече разкри, дори не плаща налози, защото е занижил данъчната си оценка, и Прокопиев се сдобива със собственост в курорта. Става въпрос за огромен хотел в живописния залив на Йерисос, само на няколко километра от къщата на Плевнелиев. Обектът обаче се руши вече 6 години, защото енергийният олигарх бил прецакан от местни предприемачи. Хотелът, купен от Прокопиев, е някогашно бижу на смесеното българо-гръцко дружество за контролно-заваръчни устройства (КЗУ). Сградата е единствената по-забележителна постройка в района и върви с около 20 декара терен на хълма зад нея. Идеално място за строеж на луксозни вили. В селището се твърди, че местният архитект Янис Полидоракис убедил Прокопиев, че може да използва всички тези дадености, за да направи 5-звезден хотелски комплекс, и то само при „лек ремонт”. Така Прокопиев купил имота буквално през прозореца на лимузината си, твърдят местни жители. Наел австрийска строителна фирма, която да проучи обекта и да разработи план за цялостното развитие на идеята за петзвезден курортен комплекс. Те обаче докладвали, че хотелът отвътре е като гробница и при сегашното му състояние трудно може да бъде превърнат в петзвезден. Олигархът пил една студена вода, замразил обекта и оттогава се опитва да го продаде. Но купувачи досега няма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • питане:

    14 Ное 2013 12:46ч.

    Някакси не става много ясно защо Христо Бисеров е много лош, а Плевнелиев е добър. Единият и другият са правили едно и също - докато ние сме обеднявали, те са разбогатявали. И единият и другият са трупали пари и имоти и правили трансфери на големи суми през чужди банки. Е, и?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Dalida

    14 Ное 2013 17:33ч.

    Страхотен, смазващ анализ на Петър-Емил Митев !! Нямам какво да добавя! Браво, Яворе, че си го потърсил!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Почитател на Петър Митев

    15 Ное 2013 0:03ч.

    Уважавам П.Митев като учен, но не съм съгласен с оценката му за предишното управление. Ако беше вярна тази оценка не може да си обясним защо новото правителство е с такова ниско доверие и има толкова голямо недоволство срещу него. Защо??? Защо толкова много хора са срещу него и са \\\\\\\"слепи\\\\\\\" за бедите, донесени от ГЕРБ? Никакви обяснения за конспирации, заговори, подкупване не могат да обяснят това. П. Митев казва, че евентуалното сваляне от власт на сега управляващите дава огромен шанс на ГЕРБ да се върнел отново на власт. В същото непрекъснато ни убеждават и самите управляващи. Сатанизирането на ГЕРБ е много неубедително. Някои го вършат с такава страст, че почвам да се питам: дявол да го вземе и аз живея в тази страна, но нямам тези усещания и не възприемам така предишното управление. Да вярвам ли на себе си или да слушам какво ми казват другите? Не смятам ГЕРБ за идеални и безгрешни, но критики от рода \\\\\\\"асфалтът не се яде\\\\\\\" и \\\\\\\"финансовата ни стабилност не ни е нужна, защото сме най-бедни в Европа\\\\\\\" намирам за плиткоумни. Критиките за полицейщина и подслушвания също не бяха подкрепени с убедителни аргументи! Кой от политическите противници на ГЕРБ беше подслущван? Диктатори слизат ли сами от власт? Новите управляващи се тупат в гърдите, че били възстановили държавността и че били освободили страната от страха!!! Боже господи, не сме 1990 г. когато се говореха тези неща и бяха верни, но сега???

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • külz

    15 Ное 2013 0:49ч.

    перфектно интервю;има все още нормални люде в бг (един бивш хамалин в германия )

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • савант

    15 Ное 2013 2:27ч.

    Призовавам четящите люде, както и умните и образовани такива да избягват да четат коментарите под статиите поради една много проста причина.Всички тези коментари се пишат от оперативни работници, чиято цел е да ви подтикнат да дадете мнение, в резултат на което да имат основание да започнат да ви подслушват, следят или провокират по един или друг начин!Целта им е да отчетат дейност, за да оправдаят безсмисленото си съществуване!Всички мнения из сайтове се пишат от оперативни работници! Няма да мълча повече!Нека да се знае!Името ми е Роберто.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Подкрепям проф. Митев

    15 Ное 2013 7:08ч.

    Както винаги, много точно и обективно е мнението на проф Е. Митев! Подкрепям го! Дано \"ранобудните студенти\" го прочетат!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коцкар

    15 Ное 2013 13:38ч.

    Прекрасно интервю на професор Петър-Емил Митев. Поздравления и за г-н Дачков. Разумни доводи, аргументирани тези, компетентност и информираност,хуманизъм и убедителност. Жалко е само, че малко хора ще го прочетат, а още по-малко ще го разберат. Колко е прав професора, когато отбелязва, че за съжаление днес освен всякакви други кризи има и интелектуална криза. Интелектуална криза, в която участват и студентите, и част от преподавателите, и част от интелигенцията, да не говорим за широките народни маси. Точно тази дълбока интелектуална криза, преплетена с кризата на ценностите направиха възможен експеримента ББ. Явлението ББ е диагноза за българската държава, за нацията като цяло.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • бобо

    15 Ное 2013 20:28ч.

    Така нареченият професор Митев вече 24г. е застанал на амбразурата и брани статуквото и червеното наследство . Явен представител на руската пета колона и нейните български еничари . От подмолните действия на такива фигури нашата страна бавно се стопява , до кога ще търпим такива червени езуити .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи