Патриарх Даниил пред БНР: Безродници ли сме, та да преименуваме храма "Св. Александър Невски"?

Патриарх Даниил пред БНР: Безродници ли сме, та да преименуваме храма "Св. Александър Невски"?

Интервю на Илия Вълков с патриарх Даниил в предаването ''РадиоТочка'' на програма "Хоризонт" по БНР.

- Ваше светейшество, първо искам да Ви благодаря за това, че ще направим този разговор. Вашите послания са много важни в смутното време, в което живеем, и смятам, че ще бъдат морален ориентир за нашите православни слушатели. Вече минаха почти 6 месеца от Вашата интронизация, какво успяхте да промените за това кратко време?

Църквата като богочовешки организъм съществува 2000 години. Тя има свои вътрешни правила, които с хилядолетия са показали, че дават възможност да се приспособи при всякакви условия, при всякакви политически системи, при различни отношения на управляващите. Важното е това, което с усъвършенстването, личното усъвършенстване на духовенството, да може да стигне до хората. Може би да се създадат възможности за хората, което е необходимо. В момента обществото ни се нуждае от просвета, просвета във вярата. И в това отношение, тук, в столицата, има храмове, в които от години се провеждат такива катехизаторски курсове за възрастни, неделни училища - за децата. Това е необходимо да се насърчи, защото има много голяма нужда. У младите хора има осъзната необходимост да участват в богослужение. Имат желанието да се научат по-пълноценно - не само като присъстват на богослужението, а и като подпомагат вярващите чрез песнопенията, чрез тяхната молитва. Да се подпомага общата църковна молитва, а също така е необходимо да се отговори на днешния човек, обременен с много проблеми - най-вече отчуждеността и срив на доверието между хората, липсата на внимание едни към други. Затова духовенството трябва да се насърчи да познава хората от енорията. Да познава проблемите, нуждите. По този начин да се отговори на тези насъщни потребности. И отговаряйки на тези потребности, малко по малко започва да се осъществява една промяна, започва да се осъществява една връзка между хората и духовника в църквата и Христос, Господ Иисус Христос преобразява живота на човек.

- А как виждате ролята на Църквата в решаването на тези проблеми? Ние живеем в едно много особено общество, в което консуматорството е изведено на преден план. Това много се вижда по време на празници. Имаме различни разбирания за това кое е добро и кое е зло. Как може Църквата да помогне повече, да се отвори повече и да стигне до сърцата и умовете на православните?

Като последва примера на Господ Иисус Христос, който се изтощи от своето божество, смали се, сниши се, смири се, стана човек. Ние сме длъжни да смиряваме себе си и близостта до хората, това е съществено!

- Вие споменахте различни инициативи, които сте предприели. От години работите за това вероучението да стане задължителен предмет в училище. Докъде стигнаха тези ваши усилия? Търсите ли вече подкрепа от други институции, с което тази Ваша дългогодишна идея да се реализира на практика?

Светият синод не е преставал през тези трийсет и няколко години на прехода и да настоява, и да взема необходимото участие в съвместни групи, които са за изработване на програми. Слава Богу преди няколко години се стигна до одобрение от Министерството на образованието на програма, по която да се осъществява преподаването по предмета " Религия и православие" в училищата. В момента е като свободно избираема форма - било занимание по интереси, било по някоя извънкласна форма. От голямо значение е този предмет да присъства в редовната програма, както са всички останали предмети. Защо е важно? Защото вярата дава перспектива да осмислим целия ни живот. Извън Църквата никой не гледате тъй високо, не цени тъй високо човека, както Църквата - Господ е дал живота си, разпнал се е за нас, толкова много ни цени, толко много ни обича. Въпросът е ще спечелят ли децата, или ще загубят, ако гледат човека до себе си, тъй както гледат на себе си. Можем  да мислим това плюс ли ще бъде, или ще бъде минус. И това не са само думи, защото предисторията - след кръщението на нашия народ, ако видим светците на Българската православна църква какъв принос имат за това да сме, да ни има и да сме такива, каквито сме, може да се даде отговор имаме ли нужда от тези хора и днес. Имаме ли нужда от едни подражатели на Свети Иван Рилски - в безкористността, в жертвоготовността, посветил целия си живот в служба на Бога, на човеците. Имаме ли нужда от такива хора днес, или нямаме? И ако имаме нужда, какво правим да ги подготвим, да ги има тези хора? Ние не даваме възможност на децата да се запознаят с примера на Свети Иван Рилски. Това ще им бъде плюс, или ще им бъде във вреда, питам аз! Необходимостта от въвеждане на този предмет е очевидна, за съжаление все още у някои хора, някои сънародници, включително фактори в образованието, съществуват такива предразсъдъци.

- Какви затруднения срещате, за да ги убедите?

От работата ми като Видински митрополит - среща се едно нежелание у някои директори на училища, защото в момента, както се преподава този предмет, до голяма степен личният фактор на директора, на учителя - дали ще представи този предмет, да го пусне, да запознае родителите в началото на годината, че има такъв предмет, че има такъв учител, че има учебници. Просто да го представи. Някои не желаят с презумпцията, че Църквата и вярата днес нямат място в нашето общество. Имаше такива конкретни случаи при посещение в математическа гимназия и коментари, които са след публикацията, казват така: "Каква вяра и каква Църква? Тук става дума за математическа гимназия, за каква вяра става въпрос". Ето такива предразсъдъци още битуват у много хора. Резултата го виждаме, защото тази бездуховност, която цари в обществото, е продукт именно на такова мислене. 

- А срещате ли поне подкрепа от страна на родителите?

Разбира се, има голяма подкрепа. В момента представители на различни институции, представители на различни политически партии, представители на висши учебни заведения - те виждат необходимостта, виждат трагичното състояние, до което материалистичният начин на живот довежда младите хора и каква безперспективна перспектива им дава за бъдещето им. И хората с много адекватна загриженост, с желанието да допринесат да може да се случи това въвеждане на предмета "Религия и православие" в училищата - в редовната програма.

- А имате ли необходимите педагози и духовници, които да работят в тази посока? 

Да, ние правихме такова проучване. За начало има такива хора. Готовност има и от Педагогическия факултет, и от Богословския факултет - да създадат програми, които за 1-2 години да обучат необходимия брой преподаватели и за няколко години ще се нормализира този процеса, защото в момента има редица, включително преподаватели и такива, които завършват училище, искат да учат - точно да се подготвят както за преподаватели по предмет "Религия и православие", но когато няма подсигурен работни места, някак си се убива желанието да отиде да учи човек 4 години в Богословски факултет и после отиде да работи като магазинер, барман, защото нямам, държавата не е подсигурила, няма възможност за реализация. Но като се въведе, аз съм сигурен, че и желанието, и откликът ще бъде голям. И нещата ще си дойдат на мястото.

- Ваше Светейшество, какво е отношението на Българската Православна църква към призивите за преименуване на храм-паметника "Свети Александър Невски"? Скоро той отбеляза голяма годишнина, но се чуват непрекъснато призиви, че трябва да се смени името му, както и на площада, където се намира.

Мисля, че става въпрос за едно голямо неразбиране. Не знаем за какво става въпрос. Хората, които им се въртят такива мисли в главите, не знаят за какво става въпрос. И аз съм убеден, че това идва от нецърковни среди. Хора, които не ходят на богослужение в "Св. Ал. Невски", но мислят, че знаят  как трябва да се казва храмът и как трябва да се казва площадът. Само няколко факта ще спомена. Решението да се построи такъв храм, който да изрази радостта от Освобождението и да изрази благодарността за хилядите жертви, войници, които дадоха живота си за Освобождението на България, това решението да се построи такъв храм през 1879 година от Учредителното събрание, до освещаването на храма през 1924 година - 45 години, от призива на Александър Батенберг 1881 г. да започнат да се събират средства. В тази кампания са участвали държавни институции, различни министерства, различни комисии. Целокупният народ се е откликнал към това да допринесе, да дари средства за построяването на този храм. Това означава, че от 1881 г. до 1912 г., когато се построява храмът вече, това са 31 години. Минали сме през това време през различни политически трудности, противоборство между русофили и русофоби. Различни настроения и тенденции е минал политическият живот на страната, но хората, които са били натоварени с организирането и построяването на храма, са успели да осъществят това дело, минали през толкова много трудности.

И аз питам днес - ние днес, техните потомци, зачитаме ли волята и усилията на дарителите, които са на този храм. Мислим ли за това? Ние какви сме?  Безродници ли ще се наречем? Утре нашите потомци ще кажат, тези бяха безродници, предците ни даваха мило и драго, направиха един храм, на който всеки българин се радва. В продължение на близо 100 години  няма по-великолепен, красив храм от "Свети Александър Невски" на Балканския полуостров. И ние днес, и то хора, които не познават църковния живот, да им се въртят такива мисли в главата - да променят името на храма. Такова нещо се е случило. От 1916 до към 1920 година името на храма е променено на "Св. Кирил и Методий", поради такива конюнктурни политически въпроси. Но още от тогава хората са осъзнали грешката си и са върнали името на храма - на светеца, който е заложен основният камък. С това име е осветен храмът, все едно кръщението на човека - става въпрос за тайнство, духовното раждане, в което човек получава име и някой си, който е извън Църквата, да започне да преименува този човек. При освещаването на храма той се миропомазва. Някои от Светите отци казват, че това е едно от тайнствата на Църквата. 

Въобще става въпрос за едно голямо неразбиране, непознаване. Друго нещо, което е може би ще внесе допълнително разделение в обществото, ако не дай си боже тези хора продължат да настояват. И аз се питам - в продължение на тези 100 години от освещаването на храма ние сме имали Втората световна война, ние сме воювали и тогава Русия и България са били на противоположните страни. В "Свети Александър Невски" е опелото на царя. Там след това е възстановяването на Патриаршията - 1953 г. Целокупният народ се е събирал при всякакви поводи в общонационалния живот - било да се помоли в скръб, било да благодари на Бог, да Го прослави. През всичкото това време храмът е служил да събира хората, да подкрепя хората при техните нужди. И питаме на кой му идват сега такива мисли? Какво е пречило името на храма, за да върши той своята функция през всичкото това време?

- Вие казахте, че идва от политически среди тази инициатива. Какво може да я мотивира?

Най-вероятно, редица университети и театри забраниха руски творци. Църквата за това ли е? Църквата да бъде употребена за това ли, питам аз. Да не бъде такова нещо.

- Какъв е патриарх Даниил, когато е Атанас Трендафилов Николов?

Той не е Атанас Трендафилов Николов. Името още след пострижението в монашество, когато приснопаметният Неврокопски митрополит Натанаил извърши пострижението в монашество, ми даде това име на Свети Даниил Стълпник. След това заведохме една такава процедура за смяна на името и моят акт за раждане е с името Даниил. Постижението в монашеството всъщност представлява умиране и раждане. Умира старият човек и се ражда този, който се е посветил на Бога. Какъв е? Расото не е слизало от гърба ми и в строго служебния живот и извън този живот не е слизало от гърба ми, така че. Обичам извън задълженията да бъда сред природата.

- А откъде е тази любов към планината?

- Аз съм роден в планината. Смолян е в сърцето на Родопите. Аз съм закърмен. Всяко едно родопско семейство е свързано със земята, щото там хората са предимно от селата. Всеки има на село  баба и дядо, парче земя, което обработва. Моето детство е минало с това. Лятно време сенокос за подготовка за сено за животните за зимата. Моето детство, от как се помня до завършването ми на средното образование, всяка година е минало с това. Много пъти от дома ние сме хора километри, където имахме една малка градинка и така. Имал съм възможност и съм благодарен и слава на Бога, че съм имал възможност за този досег. Да обикна природата, да обикна красотата на Божието творение. Така обичам, извън служебните ми занимания, да бъда сред природата. За съжаление през последните 6 месеца не съм имал много възможност за това. 

- Коя е най-голямата лъжа, която прочетохте за себе си последните 6 месеца? 

Не помня. Честно казано, старая се да не обръщам внимание на това нещо, което е. Господ е казал "Тежко, ако всички започнат да говорят добри работи за вас". И нещо такова като се случи, си казвам, че ще си проличи и нещата ще си дойдат на местата. Така че много не са впечатлявам.

Интервюто на Илия Вълков с патриарх Даниил в предаването "РадиоТочка" можете да чуете от звуковия файл.

Коментари

  • ?????

    13 Дек 2024 21:00ч.

    Слава Богу. Поне на Патриарх случихме.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кой нормален кръщава наследници на комшии.

    14 Дек 2024 8:20ч.

    Гърчеенето не е от вчера, берем му плодовете.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тото

    14 Дек 2024 11:51ч.

    Отче за съжаление сме гадно и продажно племе,язък ни за голямата история.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тихомир Томов

    14 Дек 2024 13:56ч.

    Готов е за служебен Премиер !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Contra

    13 Дек 2024 21:00ч.

    Даже да не им и минава през кухите глави да преименуват каквото и да е, защото някой ще бъде приключен и това ви го гарантирам. Да няма после от къде дойде. На хората им писна тая глобохомо помия и ще има бой.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментар

    13 Дек 2024 21:17ч.

    Когато някакви пишман демократи седесари искат да изтриват историята се замислете ....С какво са по-различни те, от ватенките, взели властта на 9 септември 1944? С нищо. Действат със същите средства. Хайде Вли Лилков да отиде в кметстово на Париж и да предложи на парижкия кмет да преименува парижкият площад, булевард и метростанцията, носещи името "Сталинград" на например Д'артанян?! Още повече това са светски, а не църковни намеси. Вили да предложи на парижани-бе сменене си площада, дето се казва на Сталин бе. И Вили любезно ще бъде ескортиран с жандарми до летището.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • имегтс

    14 Дек 2024 0:55ч.

    Преди около 35-26 години бах в комансировка в научен институт във Франция. Тогава през вечер френските телевизии съобщаваха с необходимата насмешка за поредния неуспешен опит да бъде взривен Мавзолеят. На другияхден пколегите ми недоумяваха: "Какво правите? Това е вашата История. Защо я унещожавате?" Тогава ми разказаха че, в началото на 60-ти години, при посещението си във Франция, Хрушчов се опитал да убеди де Гол да рлеименува площад Сталинград на Волгоград. Де Гол отговорил, че през 1942 г. милиони французи са слушяли ББС с надежда за руската победа. Поглеждайки от висотата на своя ръст кюфтето Хрушчов, той казал сега вие се опитвате да накарам тези милиони французи, че са слушали за Волгоград. Господин Хрушчов това е несериозно!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • имегтс

    14 Дек 2024 1:02ч.

    Но тогава Франция беше друга. Тя все още беше Франция, а не макрония, или олания, или митерания и въобще беше това,което знаехме от литературата и френските класици.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Град Козлодуй

    13 Дек 2024 21:27ч.

    Бог е Любов💕

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Маймуната Дарвин

    13 Дек 2024 21:43ч.

    Слава Богу, за нашият Патриарх ! Не вярвах. Бях обезверен преди изборите. Но Бог ми показа, че неведоми са Неговите пътища ! Слава Богу ! Вярвам !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вярвам В Бог

    13 Дек 2024 21:48ч.

    И в Иисус , но в следването на Пътя , но не съм религиозен.. Май е трудно за обяснение.. Смирение е - ,,Господи , помилуй..,, ( прости на мен , за Греха , който допуснах, но аз го Осъзнавам , разкайвам се извършеното и ще вървя по Твоя път.. Не приемам думите ,че Иисис се е смирил- той гонеше фарисеите от храма с колана си ( това не смирение) ... Друго , което не приемам, че се казва, че духовните ,,служители,, трябва да се насърчат(?) да познават ,,енорията си,, .. Обясни ми го , отче? Те явно са ,,служители,, , а не духовници.. За какво духовенство говорим? Лични преживявания и наблюдения имам.., дори не ми се коментира.. Да, трябва да се признае , че Православието ни е съхранило, но не приемам, че властта на Царете е дадена от Бога .., и други подобни ,,норми,,.. Да, трябва да съхраним Църквите си и историята , за това - подкрепям И децата да бъдат въведени в учението на Иисус..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иисус Христос да води всички ни вечно

    13 Дек 2024 23:18ч.

    Първо - Бог винаги е представен като Справедлив и Милостив. Това не означава, че в думите Му няма да има никаква емоция - по-строга, когато види, че някой греши и по-блага, когато види, че някой Го следва. Бог често критикува и наказва хората, дори повече от Дявола, но за разлика от него, след това им дава възможност да се поправят, като им казва казва: "Прощавам ти, ела при мен." За случката в храма. В емоцията няма нищо лошо сама по себе си. Тя е естествена част от човешката природа. Има значение обаче причината за дадена емоция. В случая с изгонването на търговците, гневът не се основава на гордост или егоцентризъм, а на справедливост - търговците не са на случайно място, а в Църква, която символизира Тялото на Бог. Осквернявайки Църквата, все едно оскверняват Бог. Дори и тогава, Иисус не призовава тези хора да бъдат наказани физически, или по друг начин. Те имат възможност да искат прошка и да я получат. За смирението - Смирението на Христос е в това, че е приел човешки образ, за да изкупи греховете на всички преди, по време и след Него, за да имат възможност за вечен живот с Бога. Смирение е начинът му на живот, посланията и делата му, особено в най-трудният му час по време на самата му смърт, когато след като е предаден, изоставен, хулен, измъчван и разпнат, вместо да прокълне, да се отчая или да се ядоса на хората, Той казва: "Отче, прости им, защото не знаят какво правят". Това, ако не е смирение, не знам какво е.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Прочетох мнението Ви на коментара ми

    14 Дек 2024 7:48ч.

    То е човешко, както и моето..Емоция било ,,гоненето на търговците от храма .. ,, и не било..лошо. Емоцията не е разум, мисля , че това е реакция , която трябва да имаме към ,,тях,,.. , за мен е така! Може ли да се примирим с избиването и заколението на хора? Това няма как да стане! Вижте как се избиваха руските хора в Донбас! Вижте избиването на хората в Газа . Вижте ,,политиката,, на банкерските изроди овладели човечеството. С думи ли ще защитим ,,братята,, си , човеците? И не съм от военолюбците... За друго мислех, когато писах.. Къде бяха ,,свещенослужителите,, когато с тези ,,генно терапии,, отнемаха това, което ни е дадено от Бог? .. Няма да питам повече. С Бог , в сърцата си..., нямам нужда от посредници

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мисля, че разбрах

    14 Дек 2024 10:11ч.

    Искали сте да кажете, че Иисус е предприел действие, когато е изгонил търговците, а не е стоял и чакал и не е разчитал на думи. Това е така. Но мисля, че бъркате смирението с примирение. Смирението не означава страхливост, плахост, слабохарактерност, апатия. Смирението е баланс между това да заявиш кой си и да го докажеш с дела от една страна, и да не се самозабравяш и да стигаш до крайности, докато правиш първите две, от друга. Примирението вече е липсата на действие, в което влизат и примерите, които давате за войните в Украйна и Газа, или налаганата нова идеология. Май като цяло сме на едно мнение за повечето неща.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Идеалист

    13 Дек 2024 22:15ч.

    Още в началото на 90 години на миналия век се заговори за въвеждане на Вероучение. Аз лично съм поставял този въпрос, когато децата ми бяха в началните класове. Глас в пустиня. Казах си - комунисти. Дойдоха т.н. демократи и се опитаха да въведат Джендър идеологията. Сега имам внуци, които по телевизията и разни игри гледат насилие, войни главно идващи от САЩ и мислят, че могат да имат 9 - живота. Бог, ни даде добър Патриарх. Бог да го благослови. Властниците ни са продажни, алчни и с ограничен светоглед. Единствената ни надежда е Възраждане!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СМЕХХХ

    13 Дек 2024 22:19ч.

    БРАВО!!! Поне един човек с акъла си!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан д-р Чолев

    13 Дек 2024 22:22ч.

    По-добре да строят и наименуват, отколкото да рушат и преименуват…

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Аксиос!

    13 Дек 2024 22:55ч.

    За сведение на "българските" говеда

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Русия

    13 Дек 2024 23:50ч.

    Джендърастите да са помолят на Посолството и да им отпусне мангизи от нашето заграбени злато и да си направят пенис и да си са кланят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВИК

    13 Дек 2024 23:53ч.

    Църквата е отделена от светската власт. И слава Богу! Това, обаче означава да намери форми за религиозно обучение. Най- традиционно е неделното училище. Ама поповете трябва да си свършат работата, а в болшинснвото си не са свикнали да се напъват и да разходват църковни пари. Активността на Патриарха прави много добро впечатление, защото включва Църквата в живия живот. Присъствието й чрез изразените позици на главата на Църквата я правят близка и реална. До сега няма друг патриарх с такова влияние сред народонаселението ни, не само между т.н.миряни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Eisblock

    14 Дек 2024 0:29ч.

    България получи Знак Свише с появата и избора на негово светейшество патриарх Даниил! Бог да ни пази от еретичната пяна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Моите почитания, Ваше светейшество!

    14 Дек 2024 2:27ч.

    От всички български институции само патриарх ни остана. И православната ни църква, която от 9 век стои на мястото си през всички беди на българите, за да свидетелства за истината. И всеки Божи ден ни напомня: "Блаженопочиналия наш освободител, император Александър Николаевич, и всички воини, паднали на бойното поле за вярата и освобождението на нашето отечество, да помене Господ Бог в царството Си сега и винаги, и во веки веков."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Селянин

    14 Дек 2024 6:45ч.

    Всяко преименуване е безродническо, на каквото и да е. Украйна губи войната не защото са по-слаби (не са, за отбрана 1:3 в жива сила е напълно достатъчно) а защото са безродници.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нормален

    14 Дек 2024 8:50ч.

    Странно.. Всички, които пишат тук са на едно мнение... дали пък дръгите коментари не се трият от модератора... Ей такива въпроси!!! Относно името на катедралния ни храм - вижте навсякъде по Европа как са кръстени централните им храмове и си направете сами изводите... А относно патриарха - баща му се уволнява от системата на МВР/ДС с чин полковник... на пловдивския дядо Николай бащата е бил шеф на баретите... все хора с високи позиции в репресивния апарат на антихристовия комунистически режим... Не съм чул от двамата и една дума срещу 45 годишния сатанинско-комунистически режим.. ей такива въпроси ... След над 50 г. живот в тази комунистическо-посткомунистичека държава научих едно - няма нищо случайно във всеки избор на висша длъжност... кукловодите и техните наследници работят и до днес... Пазете Христовата вяра дълбоко в сърцата и душите си и не давайте бисерите на прасетата...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Su38

    14 Дек 2024 9:57ч.

    Идиотски писание!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вася Илиева

    14 Дек 2024 12:53ч.

    Не е 'странно' съвпадението на верни оценки като тези за одобрението на Патриарх Даниил. Съвпадат по стойност на човека в случая - Патриарха ни, както и по отраженията в оценките за него. В интервюто ясно е казано, че с постижението в монашество умира старият човек, светският човек, той скъсва със себе си. А какво остава за произхода му! Така че е невярно да се търси влияние на бащите на монасите - Отци в днешното им служение. Ако не сте бил запознат с този механизъм, ето го, ако пък го знаете, но не го прилагате, грешите. Да не би да сте преднамерен хулител на Духовенство за едната заядливост? Помислете защо се хващате за изгнили опори, моля Ви. Често се заблуждаваме чрез грешни предпоставки. Но имаме разум и можем да преосмисляме преценките си. така и съвестта заработва: как се преценява различен човек, а пък монах? Били ли сме в практика като неговата? Познаваме ли човека, който и да е, изобщо или съотнасяме към него чужди мнения или още по-зле клевети. А и каквито и да родителите на човека, той е това, което е направил от себе си върху природата и възпитанието. Ние, хората, харесваме негативната пикантност на събитията, дотам, че я и създаваме. Но това са грехове, които повреждат душата и я правят недостойна пред Бога. И да е атеист един човек, и да не е с логическо мислене, и да не се самовъзпитава, основният морал мери човека с него самия. И за това умение в почтеността никога не е късно да се започне или да се опази от спекулация. А що се касае за името на Патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски" - тя е символ на Освобождението ни от Турско робство и само роб на страстта на омразата може да иска да се сменя. Само рецидивите на нео-либерализма заличават памет и корен Български и Православен! Но срешу тях да сме бдителни, грамотни и решителни в битката с тях, защото те са плевели, които унищожават зърното: вярата и българщината.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нормален

    14 Дек 2024 22:22ч.

    От Свещеннически род съм! По бащина и по майчина линия! Единият ми дядо (на който съм кръстен) беше свещеник преди 10.11.1989 г. в по-голямата си част от живота си (отиде си точно на Великден 07.04. 1991 г. - дано Ви говори нещо това). Двата най-големи проблема на моят дядо (светла му памет), бяха: 1. Гонение и репресия от органите на МВР/ДС2. 2. Тормоз и заплахи от член нависшия клир - владика (всички тогава, вкл. и починалия наскоро патриарх Неофит са били агенти на ДС), под натиск на МВР/ДС Имайки всичко това зад гърба си и познавайки отлично методите на МВР/ДС, имам пълното право да изказвам горепосоченото мнение! Веднъж видях някакво подобие на усмивка - при срещата му с руският посланик - Елеонора Митрофанова! Най-вероятно (съдейки по стила и речника) сте богослов. Добре е да не живеете в химери и заблуди, а да знаете, че крушата не пада по-далеч от дървото (баща полковник в ДС). Не съм чул от него нищо осъдително за този сатанински комунистически режим! Не съм чул нищо и от другите членове на висшия клир! Аз също съм българин, православен християнин и смело мога да кажа, че нашата църква е превзета след кончината на патриарх Кирил (калеко ми му е бил Дякон)! Българската Православна Църква даде огромни жертви по време на комунизма! Забравяте ли! Кой ни натресе тази сатанинска религия - отговора е ясен Русия!!! Неолиберализмът ми е абсолютно чужд!!! Ние сме православни и сме дали религията и словото на т.н. руснаци, чрез Григорий Цамблак! Ние сме техни духовни учители, но те категорично отказват да признаят това, дори твърдят, че азбуката е дошла от Македония... Още ли има заблудени, относно това!!! Българин е най-големия православен светец - св. Иван Рилски! Ние сме много по-стар и по-духовен народ от покръстеното монголско племе! Явно много се разгорещихте, говорейки за плевели и изкореняване... така десйтваха комунистите-сатанисти, изкореняваха вярата (опиум за народите) от сърцата и душите на хората, тормозеха ги и ги убиваха...! Да не би и Вие да сте от МВР/ДС род или сте обикновена заблудена душа, погълнала нечовешко количество руска пропаганда за Третия Рим и т.н. и т.н. или си мислите, че от Русия ще дойде спасението!? Не съм наивен, знам че не мога да Ви променя мисленето! Дано не го разберете по трудния начин...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нормален

    14 Дек 2024 22:37ч.

    Нещо изтински важно (По делата им ще ги познаете): Личният бодигард на патриарх Даниил е: Цитат от електронно издание: Дясна ръка и счетоводител на скандален чешки гангстер е бил назначен за бодигард на новия български патриарх Даниил. Това става ясно от пост на BirdBG на страницата му във Фейсбук. "Радован Крейчир е единственият чешки гангстер, спечелил уважението на балканските гангстери. В продължение на години той контролира трафика на дрога и диаманти в Южна Африка. Осъден за изтезания и убийства, Крейчир излежава присъда в Южна Африка. Неговата дясна ръка и счетоводител е българинът Любомир Григоров. Арестуван и обвинен по делото на Крейчир, той става свидетел срещу него и успява да се измъкне от южноафриканското правосъдие. #ДелтаГард! Катарзис, както се казва. Има грешка, но има и прошка! Заради тези си богоугодни дела Григоров е спечелил уважението на самия Светия Синод, който му е поверил охраната на българския патриарх. Амин!"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Точен

    16 Дек 2024 13:20ч.

    И какво като бащите им на патриарх Даниил и митрополит Николай са били полковник от МВР и шеф на баретите. Може би по времето на соца и МВР, и "барети" не е трябвали да има?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Яна

    17 Дек 2024 11:14ч.

    Всичко написано от Вас не е обективна оценка, а лъха злоба и завист.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чочо

    14 Дек 2024 9:06ч.

    Бог да благослови нашия патриарх Даниил. 🙏

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гальото

    14 Дек 2024 9:37ч.

    Един свестен духовник - патриарх се появи и веднага се намери някой който да го хули. Нима той да е избирал родителите си - важното е ,че са го възпитали правилно - да обича природата и хората и да се грижи за тяхното духовно израстване!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Eisblock

    14 Дек 2024 9:59ч.

    Уважаема Редакция, разбирам нуждата от легална, дори и нелегална реклама, но тази рекламираща "11-нещо си" пен**и, СВИНЯ, не подбира къде да изплясква "рекламата" си. Оставям настрана нейната несъстоятелност от медицинска гледна точка! ... Но точно под тази статия и без последствие?! ... Относно - *** 45 годишния сатанинско-комунистически режим*** - 'айде сега - бодри пионерски фатки?! Самият аз и семейството ни бяхме пострадали от "сатанинският" ти режим. Изселени в Делиормана, отчуждена къща и пр. хубавини. Самият аз бях повлиян от истинската сатанинска, западна пропаганда - за да разбера след години опитност с Нея, да разбера чудовищната 'и същност и намразя утайката събирана под нейните "крила". Сега, ако не си улав, ако не си роден предател, не можеш да отречеш доброто за държавата получено от т.нар. "Народна власт". СРАВНИ с Доброто 'и, което истинските сатанински слуги ограбихте до шушка, съсипахте държавата, подчинихте я на баш сатанинските световни изчадия и вие продължавате да квичите забравяйки облагите изцоцани от вашите родители и самите ВАС от снагата на бившата вече държава България!? И да, властта в НРБ бе васална и на ключови позиции имаше слаби държавници и управленци. Но ей Богу, такава долна сган, такава утайка налазила света и в частност тук - мамковината. - Никога не е имало!!! Бог вижда.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • В напрегнатия ни свят,

    14 Дек 2024 11:32ч.

    религията в усилията си да оцелее, се явява в ролята на терапия. Вероучението ще допринесе за разделението. Аз бих въвел предмет "История на религиите, морал и естетика".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    14 Дек 2024 14:22ч.

    От този материал научих къде е роден патриархът ни и съм много щастлива! Родопите са раят на земята! Бог да ни пази!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дочо барабата

    14 Дек 2024 16:02ч.

    Да безродници сме, и майцепродавци тоже!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • данакоплатец

    14 Дек 2024 17:12ч.

    Това ли е на дневен ред в държавата ни? Наясно сме, че трябва да ни отродят... Затова стъпка по стъпка англосаксонците нареждат неща, които не са ни на дневен ред, но водят до пълното ни самоунищожение... Време е да се пробудим и да не допуснем да бъдем асимилирани като българи!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Уточнение

    14 Дек 2024 20:24ч.

    Освен безродници, мнозина от тях са и бивши агенти на ДС - справка Иво МОЧА-та и Оги Жабата...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Достойно есть

    15 Дек 2024 13:20ч.

    Браво на патриарха, че соросоидите съвсем се самозабравиха, утре може и България да преименуват....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи