"Кръг Квадрат": Кой е бай Ганьо?

"Кръг Квадрат": Кой е бай Ганьо?

Радослав Илиев, Тончо Краевски, Първан Симеонов и Андрей Райчев в поредното издание на "Кръг Квадрат".

Акценти:

Първан Симеонов: Онзи Бай Ганьо е по-скоро социален и икономически стадий, това е развързаната инициатива, зараждането на някакъв капитализъм. Освен това е източният догонващ човек. Ние в България ползваме Бай Ганьо като национално самообвинение и боя се, че Алеко донякъде така гледа на него, макар че много ми се иска да не е така.

Радослав Илиев: Да това е много интересен въпрос. Алеко презира ли Ганьо? Питам за тогавашният Алеко от Свищов?

Първан Симеонов: Много ми се иска да вярвам, че не го презира, има податки за това, но понякога имам чувството, че не е дал достатъчно доказателства, че не е така. Но това презрение не е справедливо, защото е насочено към недодялаността на един наваксващ човек, който толкова дълго време е бил извън, а сега влиза вътре. Един човек, който излъчва цялата си селска жизненост, предприемчивост. Та ние на този човек се подиграваме и го превръщаме в национална щампа, забравяйки че той не е национален, той е икономически и неизбежен стадий. Какъв друг може да бъде току-що появяващият се на картата човек, ако не догонващ и нелеп?
Това е проблемът на прототипа на Ганьо, че ние сме го привидели като национално самообвинение. А то е просто един неизбежен стадий, който даже трябва да прегърнем и би имало много предимства ако го приемем такъв какъвто е.

Андрей Райчев: Какъв е упрекът на Алеко към бай Ганьо? Той изобщо не го упреква, че е селянин или занаятчия. Упрекът е в това, че бай Ганьо претендира да бъде елит и не приема Алеко за свой естествен елит.
Конфликтът е в следното: "Ти претендираш за мое място. Аз съм благородното момче, аз съм с езиците, аз се обличам алафранга,  т.е. като французите. Ти си с колана, ти си с калпака, ти отхвърляш мен като представител на елита и вместо мен ще управляваш България." Конфликтът е властови.
Ако Алеко наблюдаваше Ганьо как облечен по същия този начин продава мускалчета на някой добре облечен господин нямаше да има никакъв проблем с него. Щеше да си каже: "Добре, седи си там с мускалчетата в занаятчийската работилница и всичко е чудесно."

Радослав Илиев: А той иска да прескача нива.

Андрей Райчев: Защо всъщност Ганьо трябва да допусне Алеко за свой естетвен ръководител?
Ако пренесем този конфликт сега това изглежда така -  това е човек, който по някакви не много правилни начини е овладял язовир с вода, пълни, бутилира, изнася и изведнъж се оказва, че той трябва да бъде ръководен от едно момиченце с езици завършило еди-какво-си, която му чете и морал: "Ти си боклук, ти не знаеш истанбулската конвенция..." Това е същият дълбок конфликт, на един който ми се натрапва като власт, защото познава чужбина. Ама аз съм от тук.
Коренът на конфликта между Бай Ганьо и Алеко е властови, това казвам аз.

Тончо Краевски: Бай Ганьо е неловък, смешен в имитациите си и независимо дали го харесвате или не, това е очевидно един незавършен човек, който има нужда да стигне някъде.
Големият въпрос тук не е дали авторът харесва или не харесва пресонажът си.
Големият въпрос е има ли Алеко Константиов капацитетът да подложи себе си на същата ирония и критика, на която подлага Бай Ганьо.

Защото те не са толкова различни. В последна сметка, този модерен с езиците, алафранга човек също се намира в капана на собствената си неловкост, на собствената си незавършеност. Ние нямаме конфликт между един завършен човек, който конституира елита и един незавършен човек, който го догонва. Ганьо и неговият предполагаем елит Алеко са еднакво незавършени.
Те толкова много си приличат, че когато четеш книгата си мислиш, дали няма някакво по-дълбоко послание. Наистина ли Алеко просто се подиграва на долната класа хора под него, наистина ли е само това?

Радослав Илиев: Има един риск обаче, в опита да опишем обективно и без ирония Ганьо да го героизираме. Аз вярвам, че отношението на тогавашния Алеко от Свищов към Ганьо не е като това на Алеко от София сега. Мисля, че все пак това е опит за себепознание.
Ганьо не трябва да бъде радикално осмиван или презиран, защото да го презираш значи в някаква степен да презираш себе си.

В Ганьо се съдържат едновременно няколко пласта: има византийското шикалкавене, има ориенталска хитрост, има селска почва има и дребно-буржоазна еснафщина. И тези четири пласта са в някаква степен във всеки от нас, в нашия ген. Тоест познаването на себе си според мен не трябва да става нито през агресия, нито през героизация.

 

 

 

Коментари

  • Георгиев

    05 Март 2023 8:52ч.

    Бай ви Ганьо е много близко до Боримечката, но не от Под игото, а от Нова земя. Как е възможно критиката да не го види след толкова години?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    05 Март 2023 9:12ч.

    Бай Ганьо е най-древният вид на земята, кът така че оно знае всичко... ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Ганьо е недодяланият келепирджия

    05 Март 2023 9:49ч.

    който всичко знае и единственият неясен за него въпрос е " Като си умен, къде са ти парите?". Няма как да се хареса на Алеко, както не му се харесва на Алеко онзи отвъдокеански свят с хора, луднали , неспирно търчащи по келепира "... като чарковете на една машина".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    05 Март 2023 10:33ч.

    Виж коя държава в ЕС има най-много спестявания и после питай за парите... ти ако нямаш, значи си е твой проблем ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • капитализмът - ловно поле за просмиване на симулакруми

    05 Март 2023 9:56ч.

    Комична, и затова литературно просмивана, е всъщност буржоазността. Тя е първата, която не дава по същество нищо ново на дълбинната структура на социалната стратификация. Буржоазният човек е винаги парвеню, все едно дали ще го класифицираме като елит или простонародни претенденти за такъв. Навсякъде виждаме едни комични претенции за богатство без нуждата от Бог и за цивилизованост, оглавявана от хора без културно самосъзнание (аристократизъм). И пак комични стремежи за догонване и унификация там, където следва да се разграничаваме и да бягаме от тържеството на мними, изкуствени, изискващи неоспоримост, тъждества. В тази връзка, сещам се за една мисъл на Еманюел Левинас, взета иначе от друг контекст, но разобличаваща всемогъщата, ала все пак напълно имитативна артикулност на настоящата либерална модерност: "В този навсякъде натрапващ се империализъм на тъждеството е цялата същност на свободата".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Между БОГ и Б-Г

    05 Март 2023 10:08ч.

    В горния смисъл, Бай Ганьо е по-скоро надтекстуален персонаж, изкристализирал откъм абревиатурата BG като синоним на невъзможната "здрава българщина" в буржоазни условия, апофатично подсказваща по-скоро какви не трябва да сме, за да останем верни на и обичани откъм разчетената по другия възможен начин абревиатура - на Живия Бог, несмачкан от отворени персони и отворени общества, отровени от всепозволеност и най вече всезадоволеност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хаирсъзин

    05 Март 2023 12:37ч.

    Съгласен, но сложно, твърде сложно :)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    05 Март 2023 9:59ч.

    "Ганьо не трябва да бъде радикално осмиван или презиран, защото да го презираш значи в някаква степен да презираш себе си." Възгеч бе! Не знам дали точната дума е "презиран". Да приемем, че е. Основанията ми да имам такова отношение към Ганьо, не са толкова в това, какво е, колкото в това, че и през ум не му минава, че, освен келепира, има и други неща в шибания живот, които си заслужават усилията, времето и труда, например образоваността, че не си пъпа на вселената, а има и други хора, от които можеш да се поучиш, и които е необходимо да уважаваш. И т.н. Най - общо казано, че не се и опитва да не бъде простак.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хаирсъзин

    05 Март 2023 12:34ч.

    Ама такава самовлюбена и тежко хиперболизираща интЕлегенция, толкова много думи и псевдо дълбочина .... Бай Ганьо не е селянин, не е и занаятчия. Той е олицетворението на първичният предприемач, политик. Той е гюбрето, което щото е по-леко, се носи най-отгоре по пороя на бурни времена. Точно затова той не е "българите", но е българин. Бай ви Ганя е това, което еволюцията е заобиколила, но революцията бута в лицата ни. Къде щял да стигне този "незавършен" човек ....ами в общият случай децата му ще пропилеят каквото е награбил по чалготеки и отчаяни, снобарски опити да се наредят до западняшкия елит. До там стигат заобиколените от еволюцията. Изводите - сами.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Виктор

    05 Март 2023 12:50ч.

    Малко като българската версия на Доктор Джекил и Мистър Хайд, подушиш малко розово масло, ракия или чесън и превключваш в режим сянка! Та Бай Ганьо е квинтесенцията на българският "сенчест аз" закодирана система за оцеляване, чест му прави на Алеко, че го е написал, за да имаме винаги едно на ум и по възможност да го управляваме, а не той нас, като случаят с Боко тиквата и последните 15 години, въпреки че Кики е доста по близко до образа на оригиналният Бай Ганьо, с мускалите от кокичета и броденето по широкият свят!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кисел темерут

    05 Март 2023 14:12ч.

    Исторически погледнато, Ганьо е оцеляващ индивид, за разлика от Алеко.. Та в това им е драмата на интелектуалците с бае Ви Ганя..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • John

    05 Март 2023 14:14ч.

    Je suis Bay Ganyo!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • БАЙ ГАНЬО ОТ ВРЕМЕТО НА АЛЕКО КОНСТАНТИНОВ БЕШЕ САТИРИЧЕН ГЕРОЙ, НО ДНЕС ТОЙ Е ОБРАЗ НА УСПЕШНО ОЦЕЛЯВАЩ ЧОВЕК

    06 Март 2023 13:01ч.

    И причината за тази метарфоза е много просто. В произведението на Алеко героят му живее в една Европа, която е еталон за цивилизованост. Европа днес няма нищо с Европа от тогава. Бай Ганьо е събирателен образ днес на успеха за оцеляване на един нормален човек в Содом и Гомор. Ако сте чели внимателно "Бай Ганьо из Европа" ще видите реализация на единствения успешен вариант на отношение на нормалния човек към лицемерните европейци, а днес вече обхванати от бесове: С техните камъни по техните глави!" Начинът, по който българите се спасиха от ваксинационната смърт и осакатяване, включително на бъдещите поколения, беше директна апликация на маниерите и вижданията на Бай Ганьо. Всички "европейци" се ваксинираха. От тук нататък, Андрешко и Бай Ганьо за мен са символ на българския инстинкт за оцеляване. Поне докато цивилизацията се отърси от бесовете си. Този срам на българите от потеклото им ще ни убие ако не се опомним.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен робот

    06 Март 2023 19:50ч.

    Не знам кой е, но със сигурност е маке (поне от 1945 насам).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • доц. Карачибук

    06 Март 2023 20:48ч.

    От 8-ми март гледайте Радослав Илиев, Тончо Краевски, Първан Симеонов и Андрей Райчев в новия епизод на сериала "Квадратурата на кръга". Четиримата знаменити конгруентни детективи този път разнищтват загадките около ЕлинПелиновата "Дядова ръкавичка". Ето кратък откъс от техния анализ за загубената ръкавичка. Радослав Илиев: Минаха 90 години, откакто Елин Пелин описва загадъчен диаболичен случай. Възрастен гражданин, по всяка вероятност на пенсионна възраст, тръгва към Златица, градче близо до Пирдоп. Придвижва се с каруца, теглена с висока степен на вероятност от кон, а не от буриданово магаре, доминиращата фолклорната традиция в този ареал. / Андрей Райчев: Нека да отбележа - епистолярната неопределеност в дихотомията "кон-магаре" е несъотносима към изследваната диаболична същност на последвалите събитиа. Всички знаем, че и конят, и магарето са соларни животни. Живеят в мир с човека и му пакостят само в крайни случаи. / Първан Симеонов: Безспорно е така, както акцентира Андрей. И конят и магарето са от разред нечифтокопитни. Известно, че, тези същества стъпват само на третия си пръст и като вземем предвид, че те имат по еднакъв брой крака, уши и опашки и какви ле не още атрибути, а освен това се яздя по сходен начин, то те практически стават се неотличими един от друг. / Тончо Краевски: Съгласен съм, че главният конструкт в наратива "Тръгнал дядо за Златица, изгубил си ръкавица" не трябва да е дихотомията "кон - магаре". Но не бива да пропускаме факта, че магарето генетически е по-склонно към иматимитационни провокации. Да си припомним популярната басня на Езоп "Магарето и лъва"- В нея магаре си навлича кожа на лъв, но бива разкрито от хитрата лисица, която добре разбира Сартъровия постулат за доминиращото значение на Отсъствието над Присъствието. / Андрей Райчев: Големият въпрос тук не е дали дядото е впрегнал кон или магаре. Не е дали той е облечен с костюм от "Агресия" или с белодрешковска носия. Също толкова несъществено е дали има калпак на главата си или обикновен пожарникарски шлем. Категорично тези неща са интересни за штудиране, но талвегът на нашия дискурс е друг. Длъжни сме да намерим отговор на въпроса като как в ръквацата, изгубена от стараца, който навярно е употребил алкохол, са се събрали какви ли не твари: мишка мъничка гризлива, Зайо-байо Средногорски, още нашата кумица, златокожата лисица. Кумчо-вълчо от балкана, плюс някаква рошава Мецана, която навярно е бежанка от резервата за танцуващи мечки. Радослав Илиев: Изключително труден въпрос. Допускам, че около изгубената ръкавица има изкривяване на време-пространствения контѝнуум. / Андрей Райчев: Да има пространствено изкревяване, а самото пространство е неивклидово, както баснята на Тончо за магарето пък бе Езоповска. Само в неевкллидово тясно-ръкавично пространство може да се съберат толкова много гадини. Тук се сблъскваме с още една особеност на дядовата ръкавичка. Това е липсата на ориентири относно нейната политическа битност - лява или дясна е тя или пък стои около центъра. Тончо: Да това е много интересен въпрос. Както и този за внезапната загадъчна агресия на дядото в самия финал: "Какво мислиш бре, човече! — / дядо сам на себе рече / и ръкави си възпрете, /и с тоягата удари, / и повтори и потрети… /. Ами ако ръкавицата бе пълна не с горски обитатели, а с европейски ценности?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи