Индустрията изнася производства заради високите заплати в България. Над 5000 работни места ще бъдат закрити до края на месеца

Индустрията изнася производства заради високите заплати в България. Над 5000 работни места ще бъдат закрити до края на месеца

Георги Първанов. Снимка: Таня Милушева, БНР

Определени производства се ориентират към по-евтини дестинации заради новите нива на заплащане у нас - вече не сме заден двор на Европа с ниски заплати.

Това каза пред БНР Георги Първанов, член на УС на Българската конфедерация по заетостта.

"Има сериозно затваряне на няколко производства - във Враца, в Плевен. Общо над 5000 работни места в индустрията са в процедура до Нова година да бъдат освободени. Нещо, което не се е случвало от доста време. Това е резултат от сериозния ръст на заплатите, който се случи през последните години. Производства, на които не им излиза сметката при новите нива на заплащане и с новата минимална заплата от 2025 г., се ориентират към по-евтини дестинации".    

По думите му престои в следващите 1-2 години цели бизнеси, свързани с текстил и с производство на авточасти, изискващи по-евтина работна ръка, да напуснат България и да бъдат заменени от производства с по-голяма добавена стойност.

"Продължава и огромният недостиг на работна ръка, особено в ниския сегмент и на технически кадри - техници, инженерни кадри, оператори, мотокаристи, заварчици. Няма промяна и за медицински кадри, продължава и недостигът в образованието, въпреки че досега НСИ отчита най-големия ръст на заплатите от началото на годината за образованието. И ние го виждаме го и в частния, и в държавния сектор - малко под 19%", обясни той.  

Очертава се мини рецесия от по-различен тип - ще има отрасли, които се развиват много добре, и бизнеси, които са афектирани от кризата, прогнозира Първанов.

Политическата нестабилност в България също е причина определени производства да напускат страната, посочи още той.

Между 30 и 40 хиляди работници от трети страни са наети в България през 2024 г., съобщи Георги Първанов и прогнозира следващата година броят им да достигне 50 000: 

"Тези хора са крайно необходими, те заемат позиции и работи, които българите не искат да ги работят или чисто физически ги няма хората. Мит е, че работодателите ги внасят, защото искат да плащат по-малко". 

Интервюто на Снежана Иванова с Георги Първанов в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.

 

 

Коментари

  • Хехе, тия а бати смешниците

    03 Дек 2024 16:30ч.

    Да не се връщат. Да си вземат и децата и да се махат. Инвеститори, пфу.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Глупости

    03 Дек 2024 17:20ч.

    На 700 евраки не му излизала смерката а на 3500 евраки в западнала европа му излиза сметката

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Целта е

    03 Дек 2024 17:22ч.

    За смерка на капитала да се стабилизират западните общества. Понеже идва разпад. Глад. И гражданска война. Дадена е заповед капитала да се прибира в европа. И той се прибира. Излиза истината наяве. Че ни имат за унтерменш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Аква

    04 Дек 2024 7:59ч.

    КАКВО ЗНАЧИ ЕВТИНА ДЕСТИНАЦИЯ? Къде в ЕС има по-евтина работна ръка от нашата?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • крадливите инвеститори

    05 Дек 2024 15:48ч.

    Бегат от война. Тъп зъл.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кафеджия

    03 Дек 2024 16:31ч.

    „...бизнеси, които са афектирани от кризата...“ АФЀКТ м. Книж. Пристъп на силна нервна възбуда, при която човек не може да контролира постъпките си.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тихомир Томов

    03 Дек 2024 18:27ч.

    Браво, време е да се изнесе парламента в Якутск !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Укроман

    03 Дек 2024 16:35ч.

    Докато се помага на Украйна, нищо друго няма значение

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • единственото им спасение ще става извънредното профашистко законодателство или военното положение

    03 Дек 2024 16:37ч.

    Скъпите енергоизточници и липсата на евтини морски търговски маршрути правят Европа и Северна Америка все по-неконкурентноспособни икономически. Нищо друго не им остава и на двата континента, освен да плашат гаргите с абсолютно ненормалния за първата четвърт на настоящия век търговски протекционизъм. Така обаче само демонстрират все по-авторитарния характер на финансовата си опека над глобуса.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • джо гладника

    03 Дек 2024 16:46ч.

    "вече не сме заден двор на Европа с ниски заплати" - казалият тази лъжа е или наглец, или глупец. в тази връзка, предполагам, че някой вече е изказал мъдри мисли относно нечий "заден двор".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ганди

    03 Дек 2024 16:51ч.

    И за какви по точно "големи" заплати става дума? Може ли числа, че ми писна разни "консултанти" и "тки" такива, да ми говорят с понятия от порноиндустрията?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ганди

    03 Дек 2024 16:57ч.

    Щото като гледам, мин. брутна щяла била да става 1077 лв. ама догодина, което е чисто около 840 лв. - 430 Евро. И къде е по ниска? Май не е до "високите" заплати, а до ниЗките възможности на разни т.н. "бизнесмени" и "инвеститори" и най паче "политици" да си направят сметката, че като спреш "три руски проекта" и четвъртития ше ти влезе безотказно. С превъртане. На едро казано. п.с. много кавички сложих, да се надявам, че навсякъде ги уцелих.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Високо заплати, ама нашенски!

    03 Дек 2024 17:21ч.

    Бойко Bori$ov: 3 април 2015 г. – „До 4 месеца ще изпреварим Румъния“ 19 февруари 2016 г. – „До 6 месеца ще настигнем Румъния“ 21 март 2016 г. – „Ние Румъния отдавна сме я изпреварили във всяко едно отношение“ Минималната брутна работна заплата в Румъния нарасна от 1 юли 2024 г. на 3700 леи (1454 лв.), а от 1 януари 2025 г. ще стане 1600 лева, предаде агенция Аджерпрес. https://afera-public.us-southeast-1.linodeobjects.com/wp-content/uploads/2023/07/BOKO-BUHALKA3.jpg

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • БОЙКА БОРИСОВА

    04 Дек 2024 7:58ч.

    Е,да,ама наште прайдове са по юбави от мамалигарските..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • колкото политиците ни политици

    03 Дек 2024 17:29ч.

    толкова и икономистите ни икономисти ... Този член влизал ли е в магазин да види цените, и дали изобщо има някакъв трудов стаж. Диплом в стил кирчо от харвърт навярно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    03 Дек 2024 17:29ч.

    Този преди да говори да си изясни нещата. Остават без работа 5 хиляди, а има огромен недостиг на работна ръка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Къде ги изнасят

    03 Дек 2024 17:51ч.

    Значи заплатите в България били високи, затова се изнасят в Румъния, където заплатите са значително по-високи, както и данъците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Местен

    03 Дек 2024 17:56ч.

    И къде отиват тези производства- в РУМЪНИЯ.Защо?защото там заплатите по високи ама корупцията и изнудванвто на бизнеса го няма.Айде спрете се с тия шантави статии.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ретранслатора

    03 Дек 2024 18:15ч.

    Пак повтарям, че причината за отлива на инвестиции и бягството от България е липсата на прозрачност в институциите ни. Давам пример. На инвеститор в община Х се предоставя терен за предприятието му, но няколко години по късно общината Х променя териториалния план и включва терените около завода за строеж на жилищни сгради. Според изискванията ЕС това е недопустимо. Та нашия клет бизнесмен ще требе пак да търси терен за предприятието си и т.далее!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ще ви дам, но да ми ги върнете!

    03 Дек 2024 18:20ч.

    С лихвите, разбира се!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гюл Бахча

    03 Дек 2024 18:24ч.

    Вица на сезона! А не е ли заради високите цени на енергията, неустойчивото законодателство, липсата на работеща съдебна система, управленски произвол и корумпирани голямоглави!?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Баш за това си е, но

    03 Дек 2024 18:37ч.

    им изнася да обвиняват ограбените... Крадеца винаги така прави...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коментар

    03 Дек 2024 18:43ч.

    "Работодателите" се изнасят в Китай, Тайван и главно в Индия. Даже и във Виетнам. Когато работиш онлайн, за работолетя освен уменията е важна и цената на труда ти. Един индийски айти взема 10 пъти по-малко от един наш. И в много случаи е много по-добър. Калкулираш и си правиш сметката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анонимен

    03 Дек 2024 18:55ч.

    https://trud.bg/шефовете-със-средна-заплата-от-5500-лева

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ИвКо

    03 Дек 2024 19:19ч.

    Почнаха да се изнасят откакто взеха да бутат Паметника в извънработно време, поличба, случайност или не?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ...

    03 Дек 2024 20:12ч.

    Точно! Затвориха ни фабриката, защото търгуваше основно с Русия и я преместиха в Турция.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ...

    03 Дек 2024 20:13ч.

    Точно! Затвориха ни фабриката, защото търгуваше основно с Русия и я преместиха в Турция.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хаирсъзин

    03 Дек 2024 20:50ч.

    Бива ли такива глупости ??? У нас инженер е на 30% от заплатата на германец, французин, италианец и пр. Изнасят се защото са колкото работодатели толкова и индустрия ! За спецификите на България и риболова у нас да не отварям дума.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • долу ес

    03 Дек 2024 21:53ч.

    933 лв, 450 евро явно е много висока заплата, отиват в Румъния, където е много по висока, не отиват заради цената на тока газа демографията

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Инженер

    03 Дек 2024 22:04ч.

    Когато проумеете че инженерите не са от "низкия сегмент" тогава има надежда за държавата България. А дотогава....умовете са като smart money.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СМЕХХХ

    03 Дек 2024 22:19ч.

    Да си колония е жалка работа! Да зависиш от капризите на колонизаторите е жалка работа!! Уви, ние сме колония!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иван

    03 Дек 2024 23:00ч.

    Причините за изнасяне на чуждия бизнес от България са много, но основните според мен са цените на енергията и липсата на нормално правораздаване! Спомнете си до какви нива стигаха цените на тока за промишлеността! Цените на газа също скачат без руски газ (по-точно с прекупвачите на руски газ, представян ни, като азерски и не знам още какъв). Сега не знам точно как са, но като знам, че вече единия атомен реактор на АЕЦ Козлодуй е зареден с гориво от Уестинхаус, което е многократно по-скъпо от руското, а на всичкото отгоре е по-неефективно и трябва да му мислим къде ще го складираме, което също прави много пари! Дано само не стане някой сакатлък с това гориво, както стана с АЕЦ Темелин в Чехия, че едвам го измъкнаха от реакторите! Предстои спиране на ТЕЦ-овете, защото едни разбойнически фирми близки до властимащите трябва да "усвоят" два милиарда от плана за устойчивост! Заради тези пари явно ще има още избори, защото не могат да се разберат, как да ги раделят при разграбването! Газа неминуемо ще разсте и не само поради това че нашите дебили се отказаха от руски газ и сега го прекупуват от други фирми, но и поради това, че нашите "велики" юристи от "Булгаргаз" и "Булгартрансгаз" сключиха 13 годишен договор с Турция, по клаузите на който всеки божи ден Булгаргаз (тоест България) плаща по 1 милион на "Боташ" за достъп до газопреносната и мрежа, а фактически няма никаква нужда от това!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай Иване

    03 Дек 2024 23:03ч.

    Няма никакво значение ние, как сме! Както каза оня Плужък Молеца-сапунджия-важното е да помагаме на Украйна!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Сигналиста

    03 Дек 2024 23:19ч.

    "...сериозния ръст на заплатите, който се случи през последните години." Абе това не може ли да се каже простичко: "сериозният ръст на заплатите през последните години"? За чий чеп навсякъде го врат тоз паразит "случването"? За много фръцнато и цункано?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Брееее

    04 Дек 2024 12:21ч.

    "Работодател", който не може да плаща най ниската заплата в Европа, най добре са пръждосва от България-на майната си. В Африка го чакат. Такъв който внася работна ръка от чужбина не 10, а 30-44% данък.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • им посибълл

    04 Дек 2024 15:01ч.

    Бизнесът се изнася защото му свършва договорът за субсидиране от държавата, инвеститор първи клас - който се освобождава за 10 години от данъци. Ако държавата подпише нов договор с уж нова фирма, те ще останат. Заплатите са такива както казва шефът на ТНТМ-НРБ - пардон АИКБ - Васил Велев: "Минималната заплата е толкова викока, че средно-квалифицираните и високо-квалифицираните предпочитат да работят като пазачи на минимална заплата" Демек един пазач взима 850 лева, един средно-квалифициран взима 950 лева, високо-квалифициран взима 1100 лева, нето??!!!?? ако високо-квалифициран може да пренебрегне разлика 250 лева. Все пак да работиш интензивно има разходи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • дддд

    04 Дек 2024 15:35ч.

    браво

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • БАЧЕ КИКЕ

    04 Дек 2024 16:32ч.

    ВИСОКИ заплати!?!?!? В България!?!?!?!?!? ХАХАХАХА! Абе, от колко високо е падал тоя, дето е измудрил това!? Понеже са много "високи" заплатите, затова нито медицински сестри, нито акушерки, нито лекари имаме. Е, на Боко, Кико, Шишо и Асеня може и да са им високи заплатите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Съсипахме нашите производства

    04 Дек 2024 21:11ч.

    Очаквахме трепетно инвестиции . И какво - търсят по евтини глупаци от нас сега . А в момента искат пак да убиват на хората добитъка .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Господинов

    07 Дек 2024 14:25ч.

    А кой ги внася тези 30-40 хиляди, ако не работодателите. Т.е. има някакъв митичен вносител? Така ли? Да се предъвква темата с високите заплати е тъпо. Често се говори и за производителност. Нека да дам един доста семпъл пример за да може дори и средно ниво индустриалец да го разбере. Киро и Пешо копаят изкопи за кабели. С лопати. За един месец прокопават 350 метра. Същите Киро и Пешо копаят същите тези изкопи за кабели но използват малък багер. За един месец прокопават 1500 метра. Т.е. кое прави Киро и Пешо по производителни и ефективни? Инвестициите! Е, къде са те? Няма ги. Няма вътрешни инвестиции, няма частни, няма държавни, няма и от чужбина. Но пък Киро и Пешо са виновни, че получават високи заплати. Защо Кире, защо Пеше...защо съсипахте икономиката и изгонихте индустриалците да се скитат немили, клети, недраги по влашко. Защо!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи