Христо Кирчев: Голямата грешка на Путин е, че разбута баланса в света и в Русия

Христо Кирчев: Голямата грешка на Путин е, че разбута баланса в света и в Русия
Христо Кирчев е сред създателите на СДС, бивш кмет на Варна и народен представител в 39 и 40-ото Народно събрание. Един от най-активните поддръжници на българо-американските отношения.
<p><strong>Как ще коментирате факта, че Русия вече и юридически присъедини Крим, а единствените санкции бяха забраната за около 30 души да пътуват на Запад?</strong></p> <p>Ще започна малко по-отдалече. С присъединяването на Крим Русия показа, че не е готова да се приобщи към модерния свят на ХХI век. Това показа, че нейните политици, защото Путин е на върха, но той без своите &bdquo;силовици&rdquo;, които мислят по този начин, не може да го направи.</p> <p>Руснаците обичат да изглеждат велики, а какво величие издава превземането на един полуостров, който, погледнато в глобалната стратегия, не им дава чак такива големи ползи, тъй като Босфорът и Дарданелите могат да бъдат затворени всеки момент.</p> <p>Но понеже там има една изключително важна военноморска база, те развиха тезата колко е важен за тях този полуостров, какви исторически събития са ставали, колко е свързан с Русия.</p> <p>Нищо такова. Тях ги интересуват само базите, особено след като Тартус в Сирия не функционира.</p> <p>Но какво можем да кажем за Запада?</p> <p>Западът сам е виновен за това, което се случи, заради неговите двойни стандарти, защото в идеята да се приобщи Русия към най-развитите държави (а тя нито политически, нито икономически е развита на такова ниво) те с удоволствие приемаха парите на новобогаташите им и закупуването на имоти по целия свят - Лондон, Париж, Ню Йорк, Ривиерата, Испанския бряг, с което все пак показаха, че това, което вършат руснаците, е безнаказано.</p> <p>На Запад отлично знаят, че това е с цената на нечувана експлоатация на руския народ, тъй като Русия в момента е един износител на суровини. Русия няма в момента свой потенциал да развие собствена индустрия със стоки за широко потребление, даже в момента освен водка и по лиценз да се правят различни дребни стоки всичко друго се внася.</p> <p>Русия изпитвайки голямата потребност да изглежда велика, не забеляза как беше превзета от Запада. Изцяло Русия зависи от вноса. И фактът, че Западът предприе такива меки мерки, говори, че това става с тихото съгласие на ЕС и САЩ.</p> <p><strong>Тоест санкциите са обратнопропорционални на икономическия интерес?</strong></p> <p>Разбира се. Как например Германия ще наложи санкции на Русия, след като те имат такава огромна взаимообвързаност - 6000 хиляди немски фирми са ангажирани с руската икономика.</p> <p>Франция строи два хеликоптероносача, клас &bdquo;Мистрал&rdquo;, за 1,4 милиарда долара и скоро ще ги предаде на руснаците. По думите на един руски генерал, ако през 2008 година по време на войната с Грузия разполагал с един такъв кораб, щял да я превземе за 40 минути.</p> <p>Аз съм много силно привързан към Запада, но с тези двойни стандарти Западът си отгледа Путин. Не забеляза, че Русия въобще не върви по пътя на една модерна държава, модерна икономика.</p> <p>Най-големият проблем на Русия в момента не е външният свят, а самата Русия.</p> <p>Тя е една държава с изчезващо население, както пише в своя анализ Андрей Кончаловски. Тя се води с население от 140 милиона и всяка година половин милион си отиват - от болести, алкохолизъм, напускат като емигранти и т.н.</p> <p><strong>У нас отново се разделихме на яростни &quot;фили&quot; и &quot;фоби&quot;, едните безусловно отричат, другите безусловнто подкрепят Русия. Къде е българската позиция, българският интерес?</strong></p> <p>Да не бъркаме &quot;русофилите&quot; с &quot;рублофилите&quot;. У нас много хора направиха бизнес само чрез Русия и руския маниер на бизнес. Защото това, което се показа в Крим - това е моделът в бившите руски сателити на Русия.</p> <p>Как беше превзет Крим - без униформи, а с качулки. По същия начин, по който нашите мутри си действаха и отвоюваха пространство с протекциите на политиците.</p> <p>Нека не бъркаме Русия на ценностите с тази посткомунистическа Русия на сталинските маниери.&nbsp;</p> <p>Но трябва да има българска позиция и това да е позиция на здравия разум.</p> <p>Преди малко говорих за обвързаностите на държави, далеч по-развити от нас - Германия и Франция - стълбовете на Европейския съюз. &nbsp;Тези държави гледат своята изгода.</p> <p>Това е големият недостатък на Европейският съюз, което го прави политическо джудже, че при тези 28 държави всеки държи на своето становище и на своята изгода. &nbsp;</p> <p>Европейският съюз не е единен политически орган, нито икономически. Естествено, нашата държава трябва да намери своето място.</p> <p>Аз като човек, който е силно прозападен, бих искал България да е независима, но за съжаление нашият народ си избира правителства, които не държат на диверсификацията. Само се говори, но де факто нищо не се прави. Говорено е хиляди пъти - нашата държава е много зависима от руските енергийни източници.</p> <p>Но въпросът е, и аз го знам от много достоверни източници, че &quot;рублофилите&quot; са тези, които не позволяват България да има една независима политика - говоря в енергиен смисъл. Тази икономика, доколкото я имаме, тя е до голяма степен зависима от руски суровини.</p> <p>Ние сме важни за руснаците в момента единствено като география. Те нямат друг подход към Южна Европа, където да минат техните енергийни проекти.</p> <p>Но да наричаме Русия, аз много съм я ненавиждал навремето като Съветски съюз, да наричаме Русия наш враг, някак си не върви.</p> <p>Не говоря за &quot;филство или фобство&quot;, а трябва да погледнем нашето място, къде сме.</p> <p>Ние сме на такова геополитическо място, че слагането на такива заклеймяващи етикети не би донесло някакви големи ползи за България, тъй като целия регион е слаб. &nbsp;</p> <p>Но ние пожелахме да станем членове на НАТО и ЕС и трябва да сме лоялни партньори, иначе в далечна перспектива ще загубим.</p> <p><strong>Тоест смятате, че ако има засилване на санкциите, Бългаия трябва да ги подкрепи?</strong></p> <p>В такъв случай, да. Ние не можем да наложим вето, тъй като ние не сме силата, която може да наложи своята воля. Трябва да видим реалностите, ние не можем да налагаме своята воля на ЕС, а отново ще ни приемат като държавата троянски кон на Русия. В края на краищата, ние избрахме своя път към Европейския съюз.</p> <p><strong>Ще направи ли Путин следващата крачка, има ли вероятност да се премине към нова фаза на конфронтация?</strong></p> <p>Аз не мисля, че нещата ще преминат в друга фаза - например военни действия, тъй като войната е изключително скъпо &quot;удоволствие&quot;. Един летателен час на съветска авиация е от 50 до 75 хиляди евро. Един танк изгаря 4 литра гориво на километър. Така че една интензивна война излиза около милиард на ден. Кой може да си го позволи?</p> <p><strong>Един референдум в Приднестровието ще излезе по евтино...</strong></p> <p>Така е, в тези страни, за които говорим, &quot;благодарение&quot; на убийствената корупция жизненият стандарт падна далеч под руския и е нормално обикновеният човек, който мисли за своето ежедневие, да поиска да се присъедини към този, който ще му осигури по-висок стандарт.</p> <p>Там, където има глад, няма демокрация. Хората посрещат нуждите на деня. И естествено, много лесно се инспирират такива референдуми.</p> <p>Защото никой не каза, че жизненият стандарт в Крим е два пъти по нисък от този на Украйна, а на Украйна - четири пъти по-нисък от на Русия. И естествено, хората гласуват.</p> <p>Путин в момента е играч. Путин разбра много добре, че срещу себе си няма обединен ЕС и има срещу себе си един, както консерваторите с право го наричат, &quot;колежанин&quot;.</p> <p>Обама е високоинтелигентен човек, но той по-скоро става за професор в Харвард, отколкото да води една велика сила. &nbsp;</p> <p><strong>Доста сериозни американски анализатори го обвиниха, че е изгубил всичко постигнато от президентите преди него във външнополитически план.</strong></p> <p>Така е. За съжаление неговата трактовка за &quot;рестарт, за човешки отношения&quot; между Обама и Путин, Русия и САЩ е наивна - това може да съществува само когато има еднакви ценности.&nbsp;</p> <p>Видяхме какво направи Путин, превземайки едно полуостровче, само и само да се почувства велик. Това ми говори за наполеонов комплекс в едно закъсняло време.&nbsp;</p> <p><strong>Много се коментира какво се е случило, но не и защо. Защо му беше нужно на Путин да анексира Крим?</strong></p> <p>Права сте, говори се само за извършеното. А ако погледнем военностратегически тази огромна държава, то тя няма реален излаз на топли морета.</p> <p>На нея й позволиха след Втората световна война да завземе анклава Калининград в Полша (бившия пруски гррад Кьонигсберг, където е роден Кант - бел. ред), където тя държи балтийския си флот, който също може да бъде заключен.</p> <p>В Мурманск са разположени стратегически сили, там държат подводници и на няколко години пускат по една нова от четвърто поколение. И всъщност там е стратегическият им флот.</p> <p>Базите в Крим са излазът към Средиземно море, особено базата, която се намира в Суевастопол- тя е много мощна. Това е ключът към Близкия изток, Южна Европа и Африка. За тях е жизненоважно да имат контрол върху полуострова.</p> <p>Аз обаче се учудих, че те избраха тази форма на анексия, защото през 1994 година, когато се подписваше договорът за разоръжаване на Украйна от ядрено оръжие, САЩ и Великобритания поеха ангажимента за целостта и независимостта на Украйна.</p> <p>Според мен руснаците се въвлякоха в една много неприятна ситуация, защото засегнаха &bdquo;американския орел&rdquo;. Те сега ще го накарат да излети&nbsp; -дали със санкции, дали с преворъжаване.</p> <p>Нека си спомним как рухна Съветският съюз. Роналд Рейгън поде една много проста политика - убеди арабския свят да намали цените на петрола, почна надпревара във въоръжаването, с което Съветският съюз се саморазпадна.</p> <p>Сега виждаме повторението на една такава ситуация, не става дума само за санкции и превъоръжаване, макар да не смятам, че ще се стигне до нова Студена война, защото тя в никакъв случай не е в полза на Русия.</p> <p>Съотношението е смазващо във вреда на Русия. Брутният вътрешен продукт на ЕС и САЩ е някъде над 34 трилиона щатски долара. Руският е 2,3 трилиона - значи съотношението е 15 пъти в полза на Запада.&nbsp;</p> <p>Да не говорим за технологичното и военно превъзходство на Запада. Русия не е създавала нови системи оръжия от 30 години. Тя няма нов клас оръжия.</p> <p>&bdquo;Росвъоръжение&rdquo;, които са втори в света с 15 милиарда долара, произвежда много оръжия, но те са от по-нисък клас, те изнасят, но обикновено за страни с по-ниско технологично ниво, защото тези въоръжения изискват по-голяма подготовка на личния състав.</p> <p><strong>Смятате, че Обама в оставащото му време ще промени политиката на САЩ към Русия?</strong></p> <p>Много се съмнявам по времето на Обама да стане това. Те си имат свои проблеми и основният е разтварянето на ножицата между бедни и богати. Хората искат да се направи нещо за Америка, а не Америка да е глобалната сила, която да оправя света.&nbsp;</p> <p>Всеки ден четем, че две трети от американците са против военни действия срещу Русия. Америка се умори от войни. На тях им омръзна целият свят да чака на тях и всички обвиняват Америка, че се меси навсякъде.&nbsp;</p> <p>Но когато засегнеш националната гордост на американците, не само на руснаците, стават големи промени. Сега, когато Америка беше унизена по този начин, вероятността да спечели републиканец хардлайнер изборите за президент е доста голяма.</p> <p><strong>Някои коментатори смятат, че това е краят на Путин, колкото и той да е на върха сега, с огромно одобрение от руснаците и въпреки липсата на адекватна опозиция.</strong></p> <p>Абсолютно са прави, защото нямаше друг ход. Ако той беше изтървал Крим, неговите &bdquo;силовици&rdquo; бавно и сигурно щяха да го свалят.&nbsp;</p> <p>А сега международната ситуация е такава, че когато не си адекватен политик, си отиваш. Има ли диктатор, който да е оцелял в подобно положение повече от 6-7-8 години?&nbsp;</p> <p>Не казвам, че той утре ще падне, но ако продължи да напредва в Украйна?<br /> Това са страшно много средства. Добре, руснакът ще издържи година-две, а после?</p> <p>Една международна изолация е начинът да бъде свален Путин. Въпросът е кой да я поведе?</p> <p>Защото всички са толкова много обвързани. Да погледнем какво става в момента. Редица американски водещи фирми са взели на концесия руското производство, да не говорим за производството на петрол. Да не говорим колко руски пари има в западни компании.</p> <p>Тази взаимозависимост всъщност омекотява политическите търкания, те са на базата на икономиката вече.</p> <p>И затова, като слушам разни хардлайнери - едните наизвадиха портретите на Сталин и хайде, руснаците идват! Другите обратно - руснаците ще ни нападнат!</p> <p>Пълни глупости.</p> <p>Те руснаците дойдоха, и то с нашата благословия и алчност, да продадем всичко и да им вземем парите.</p> <p><strong>Свърши ли относително сигурният и подреден свят, в който живеехме между 1989 и 2014 година?</strong></p> <p>Русия няма как да тръгне с танковете, защото няма ресурс. Този ресурс в момента го има само САЩ. Те го демонстрираха с преносимите дивизии - прехвърлиха 150 000 войници по въздуха в Ирак.</p> <p>А Украйна е съвсем друга ситуация. &nbsp;Още през 1993 година, когато ми казаха, че САЩ е приемат Украйна в НАТО, бях изумен. Въпросът е кой ще плати за това.</p> <p>Защото това е 603 хиляди квадратни километра държава с 45 милиона население. САЩ хвърлиха там 5 милиарда &nbsp;долара във вид на заеми и какво ли не, за да подпомогнат икономиката, и не стигнаха доникъде.</p> <p>Тоест да привлечеш една такава голяма държава, която до голяма степен още е под влиянието на комунизма, как ще се случи това присъединяване? Това е големият въпрос.</p> <p>Никой не пита Путин какво ще му струва присъединяването на Крим, досега е загубил пет милиарда евро. Икономистите казват, че ще му струва 50 милиарда. А това е едно малко полуостровче.&nbsp;</p> <p><strong>Какво ще прави Русия, а и светът, ако започне една &bdquo;лавина&rdquo; от референдуми за отделяне и молби за присъединяване?</strong></p> <p>Затова казах, че той постигна &bdquo;велика победа&rdquo; с този императорски подход - &bdquo;коронясването на Наполеон&rdquo;. Той в края на краищата с това си подписва края.</p> <p>Защото той разбута света и Русия.</p> <p>При едно разклащане на нещата, това е федерация, 140 милиона население, 83 % руснаци. Там има ислямисти, които ще започнат да искат автономия - едни да се цепят, други да се присъединяват.</p> <p>Това му беше голямата грешка, че той наруши правния мир след Втората световна война, разбута баланса.</p> <p>Защото той използва примера с Косово, но там не беше завзета чужда територия. А тука ти вземаш от една бивша съветска република територия и я приобщаваш към себе си. Това е прецедентът, това е страшното.</p> <p>Нека видим как ще свърши войната, тя, битката, почна.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • Гражданин

    26 Март 2014 22:24ч.

    Кирчев, не Путин разбута баланса в света! Но, за ад знаеш това, трябва да четеш не само български език.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ицо

    26 Март 2014 22:34ч.

    Гражданино, Кирчев знае това. Само че е син болшевик и като всеки истински болшевик подчинява фактите на идеологията.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Роди

    26 Март 2014 22:53ч.

    Като го гледам този Кирчев ще му трябват още 100 години еволюция за да стигне ниво, което ще му даде възможност да мисли нормално.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Colonel K

    26 Март 2014 23:35ч.

    На пръв поглед изглежда познава проблемите на Русия,но говори за Щатите като за млад мъж разгрял във фитнес зала.А стратегическата обстановка не е в тяхна полза с тенденция да се влошава.Русия е малкия проблем на САЩ.Големият се нарича Китай,който проблем има свойството да се увеличава.Света бе разбъркан от политическите инженери,които не прочетоха добре последната книга на Бжежински,а решиха да използват технологиите от \&quot;Голямата шахматна дъска\&quot;,но вече бе изтекло време...Сега да дават пари и да оправят Украйна-там ще става страшно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • purl harbur

    26 Март 2014 23:55ч.

    Кирчев беше един от малкото свестни седесари, но Костов затова го и отстрани. Съгласен съм с повечето неща от интервюто, поздравления!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Арсо

    27 Март 2014 0:53ч.

    Голямата грешка на Кирчев е,че се изказва за неша които не разбира,заслепен от яростната злъч по адрес на всичко руско.Той е от клуба на едни отминали хора като Евгений Михайлов,Едвин Сугарев и кадъра на ДС Коритаров,заради които СДС загуби страшно много.Не ги публикувайте,дайте съвременни коментатори,в т.ч.и такива,които се харчат сред младите хора - въпросните динозаври не заслужават никакво внимание.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кирчев лъже като дърт седесарин,

    27 Март 2014 0:59ч.

    да не кажа циганин. От 25 години баланс няма и САЩ правеха, каквото им кефне. За какъв правен мир каканиже, след като Югославия беше унищожена въпреки Заключителния акт от Хелзинки, за който САЩ, Англия и Франция се преструват, че никога не е съществувал? Впрочем, през 1991 г. Украинската ССР се отделя от СССР с референдум, който е незаконен според конституцията на СССР. Излиза, че законно или легитимно е само това, което отговаря на интересите на САЩ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кавхан Исбул

    27 Март 2014 2:44ч.

    Цитат: \&quot;Да не говорим за технологичното и военно превъзходство на Запада. Русия не е създавала нови системи оръжия от 30 години. Тя няма нов клас оръжия.\&quot; ...Пълен смях, това твърдение въобще не е вярно - като контра-примери могат да се посочат няколкото последни разработки ракетни системи взети на въоръжение, както и новите подводниците-атомоходи клас Борей.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Уточнител

    27 Март 2014 5:02ч.

    Откъде поникна тази Червена сган

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Русофил

    27 Март 2014 5:05ч.

    Велика Русия https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=Jhat-EWR_Yg

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • гражданин

    27 Март 2014 6:19ч.

    киро пияницата ще ми се прави на аналитик айде бе

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • бай Уй

    27 Март 2014 6:44ч.

    Путин ли го разбута бе опосум такъв или фитилите, които палеха САЩ и ЕС на майдановсите неонацисти?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Garibaldi

    27 Март 2014 7:43ч.

    Tреторазряден коментар......Тук там е налучкал нещо..Но като цяло приказки за пазара и кръчмата...По добре този бивш кмет да не се вживява като политик и журналист...Както казват всяка жаба да си зне гйола....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    27 Март 2014 9:07ч.

    Какво се оказва - много хора, включително и Кирчев застават зад едно решение, взето от един учил недоучил овчар Никита С. Хрушчов, да подари Крим на Украйна. И всичко това в името на демокрацията, международното право и какви ли не още други ценности, удобни някому, но нямащи нищо общо с реалностите. Истински абсурд!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • чун кай гъз

    28 Март 2014 1:20ч.

    никита хр. не е бил овчар, а тракторист. обича много да говори за предимствата на кукуруза. това с \&quot;даването\&quot; на крим е сталински вариант на политиката разделяй и владей. така бяха създадени много анклави в различните \&quot;республики\&quot;, като например карабах и нахичеван - между армения и азърбейджан и т.н. населваха с руснаци неруски \&quot;республики\&quot; - казахстан, латвия и др. въобще \&quot;инженерни\&quot; усилия и действия в областта на нациите и националните държави. и постигнаха лайно. огромна богата по природа държава ссср, в която населението мизерстваше и живееше във феодализма, а огромната военна машина на тази държава не само не успя да завладее света, но на практика унищожи самата държава ссср. идеите на руската царска империя, просъщшствували под други имена по времето на ссср се оказаха ялови, защото залагаха само на войната и армията. ссср си оставаше също толкова изостанал в икономическо отношение от европа о сащ, колкото и царска русия от западните империи в европа през 19ти век. днес путин пействува по същия начин и затова е обречен на неуспех. а за китай просто е ненужно да се спори. хората, които си мислят, че размерите, мащабите сами по себе си са важни са просто късогледи и немислещи. за да бъдеш наистина световен лидер трябва да си лидер във всички области - политика, икономика, армия, култура и т.н. езикът на този лидер става т.нар. лингва франка. така е било с рим. а как това ще стане с китай или русия?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ZONT

    28 Март 2014 1:23ч.

    \&quot;С присъединяването на Крим Русия показа, че не е готова да се приобщи към модерния свят на ХХI век.\&quot; Оттук нататък уважаващият себе си читател не чете.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куропаткин

    28 Март 2014 15:02ч.

    Др. Кирчев, много от твърденията Ви са,меко казано, силно пристрастни, т.е. неверни.Само един въпрос: Колко реална е тази американска мощ, след като се крепи на едни парични знаци без никакво покритие и с които се изкупуват реалните активи на света и работната сила? И какво ще стане с такава \&quot;мощ\&quot;, ако в един момент светът реши да сложи точката на този фалшив спектакъл и премине на друга парична единица?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • s

    28 Март 2014 15:44ч.

    Вие изтрихте моя коментар, затова молко по-меко: Кирчев е неспособен за пълноценен анализ по външнополитически въпроси. Няма нито морални, нито интелектуални, нито професионални качества, за да се изказва. Може да го прави в кръчмите. Професионално може да се изказва само за заменки, тайни приватизацийки и други подобни народополезни работици.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Атанасов

    28 Март 2014 16:34ч.

    И този скелет го извадиха от гардероба...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НАПРОТИВ

    29 Март 2014 15:17ч.

    Старият свят се нуждае от генерален ремонт!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Michael

    01 Апр 2014 5:42ч.

    Не е грешка аз търпях един дребен хамстер 8год..Днес ми отвориха очите съпротиви се на хамстера и ще бъдеш свободен.Сигурен ли си че негрото няма да бъде последния хамерикански президент.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мкх4о

    15 Апр 2014 4:17ч.

    Г-н Кирчев много точно анализира ситуацията в Украйна и затова червените боклуци-родоотстъпници побесняха!!КЕФ,Хо,хо,хо!!!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ZA

    15 Апр 2014 17:35ч.

    към НАПРОТИВ: Няколко въпроса към вас: Русия не е ли от старият свят? Тя не се нуждае от ремонт? И Путин може ли да я ремонтира, след като черпи вдъхновение от СССР и крепостническа Русия преди СССР?..........

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи