Д-р Николай Михайлов: Протестът проспа безобразието на ГЕРБ

Д-р Николай Михайлов: Протестът проспа безобразието на ГЕРБ
"Политизираният българин търси истината в конспиративни бездни като професионалист на подозрението и докато я търси, не вярва на очите си. Не си вярваме и не се харесваме. Но най-опасни са заклетият скепсис и безпричинната умора. Подозрението за историческо изчерпване, за обреченост. Умората да бъдеш българин. Това кара българите да се разотиват - навън или в частни светове". Това казва д-р Николай Михайлов в интервю за в. "Преса". Д-р Михайлов е роден на 1 февруари 1946 г. в Добрич. Завършил е медицина и богословие. Дългогодишен психиатър и преподавател. Един от основателите на партия ДСБ. Депутат в 40-ото народно събрание. След края на мандата си като народен представител напуска ДСБ.
<p><strong>- Ако българското общество е пациент, каква диагноза бих&shy;те му поставили, г-н Михайлов? Кой е причинителят&nbsp;и лекува ли се заболяването?</strong></p> <p>- Болестта е по-скоро лош навик: мнителност, мърмореща депресия. Нещо от пасивно-мазохистичната серия. Склонни сме да преживяваме живота си като участ. Очаровани сме от идеята за гарантиран провал. Зле съм, следователно съществувам. Ние сме майстори на автосаботажа, на самоурочасването. Политизираният българин търси истината в конспиративни бездни като професионалист на подозрението и докато я търси, не вярва на очите си. Не си вярваме и не се харесваме. Но най-опасни са заклетият скепсис и&nbsp; безпричинната умора. Подозрението за историческо изчерпване, за обреченост. Умората да бъдеш българин. Това кара българите да се разотиват - навън или в частни светове. Съгласието изглежда утопия. Как се лекува това, не знам. Може би с някакво доказателство, че можем заедно, че изобщо можем. Че избираме да продължим. Но как се постига това доказателство?</p> <p><strong>- Останаха ли хора, които могат безпристрастно да говорят за ситуацията в страната, или прекалено много пренатегнахме емоциите покрай последните събития? Защо така се получи?</strong></p> <p>- Последните събития са възпаление на чувствата и мораториум на разума. Шемет на отрицанието. Иска се храброст за осмислена, критическа реч. Ако не си на барикадата, си подозрителен. Нюансът е саботаж на ентусиазма. Протестът освободи гняв, но не можа да го осмисли и деградира до нещо подобно на секта. Разви вкус към списъци с врагове на демокрацията. Обади се болшевишкият бяс. Не събра сили да роди политическа алтернатива, нито кураж да обяви, че предпочита ГЕРБ и Реформаторския блок. Премълчаха същественото и подгизнаха в двусмислици. Имам предвид публичните лица на протеста, разбира се, тези от телевизиите. Впрочем нещо за безпристрастността на тези телевизии. Някои от тях функционират като пиар агенции на протестното движение. Което пък означава, че освен невинност зад този протест има власт. Невинните не притежават телевизии.<br /> <br /> <strong>- Възможно ли е след случващото се да се прави политика без емоции, прагматично и делово, или винаги се изисква известна доза лицемерие и страст, за да се спечелят привърженици за някакъв политически процес? Или може би това си е характерно за нацията ни, за географската ни ширина?</strong></p> <p>- Привърженици събира основно заканителната реч, тази, която обещава реванш и възмездие. Лидер е този, който поема българската фрустрация, открива врага и обещава разправа. В този почин има нещо лъжемесианско, разпасано популистко и даже безсрамно. По ирония от тази стилистика прихвана нещо и нашият либерален градски авангард, в мек, сантиментален вариант. &bdquo;Червени боклуци&ldquo; с бяло пиано. Дьолакроа и цицата на Свободата. Дами от&nbsp; почетната гвардия на разгневените амазонки страдат публично от държавното несъвършенство. Напомнят активистки от движението &bdquo;Фемен&ldquo;. Голи до кръста разкъсани съвести. Щеше да е добре, ако гражданите и студентите си бяха спестили натрапничеството на психопатизирани съветници и пиар специалистки с &bdquo;медиен опит&ldquo;. Не им трябват и блогъри с комисарски уклон. Но на война като на война. Кой придиря на генералите? Кой?<br /> <br /> <strong>- Какво е бъдещето на уличния протест оттук нататък - той ще продължи ли да бъде ефективно средство за изразяване на народната воля в критични ситуации, или ще става все повече технология и пиар стратегия?</strong></p> <p>- Добре е, че хората не приеха опита на властта да изстреля торпедото &bdquo;Пеевски&ldquo; по посока на Цветанов. Идеята да блъснат това торпедо в корпуса на ГЕРБ не е без изкусителна сила, но е етически недопустима и политически дебилна.<br /> Проблемът на протеста не е в началото, на етапа на справедливата масова реакция, а в средата и в края. Проблемът е в комбинацията на политическа двусмислица и неумерена морална претенция. Благодарение на телевизиите протестът се превърна в нещо като градска ортодоксия, интелигентска мода, шик. Накрая се развратиха по фарисейски образец. Обзе ги самомнение. И тъй като не успяха да свалят правителството, предадоха щафетата на студентите за една нелепа окупация. Алма матер във вериги...<br /> Истината ще блесне след предсрочните избори. Ако бъде съставен кабинет на ГЕРБ и Реформаторския блок, този протест ще забрави гражданския си патос и ще потъне в нирвана. Тогава ще стане ясен неговият банален реваншистки характер. Ще стане ясно, че върху жълтите павета са се разхождали не граждани, а електорат на партии, срещу които би трябвало да протестират, ако бяха граждани. Това, че българското общество и неговият протестен елит проспаха безобразието ГЕРБ, е срам и позор.<br /> <br /> <strong>- Защо според вас десните партии при последните протести ползваха доста левичарски методи за политическа борба? Включително &bdquo;поеха отговорност&ldquo; за боядисването на паметника пред централата на БСП, което би смутило всеки десен избирател с консервативни ценности.</strong></p> <p>- Защото левият елит е по-скоро десен, а десният по-скоро ляв. По ирония на историята и по недоразумение. Левите и десните принадлежат на либералното вероизповедание по дух и копнеж. Не е вярно, че левите сънуват Евразия. И едните, и другите сънуват блаженство в хедонистичния рай, членство в престижния клуб на привилегированите. И са готови на всичко, за да си купят входен билет. В България няма консерватори. Консерватизмът е подозиран в симпатии към евразийската идея и етатизирания православен &bdquo;фундаментализъм&ldquo;, ако не и направо в дементна комунистическа носталгия. Никакви консерватори не могат да хванат корен на българска почва, защото почвата е камениста. Но са възможни съобщества от съмишленици. Романтици на едно невъзможно благородство.<br /> Протестите са леволиберални по дух, с епизодични &bdquo;кощунствени&ldquo; опити. Боята върху паметника експериментира и с нещо подобно на революционно мъченичество, на жертвен ексцес. Преспаха в ареста, имаше бдение. После обявиха и скандала на &bdquo;първия политически арест&ldquo;. Творят протестната легенда. Става дума за инфантилизъм, за детски ум.<br /> <br /> <strong>- Очаквате ли скоро да се появи наистина модерна дясна партия, която да говори с терминологията на XXI век и да мисли за &bdquo;хората, които работят здраво&ldquo; (каквото е мотото на британските консерватори)? Появявала ли се е такава досега у нас?</strong></p> <p>- Жизненият стил на постмодерния капиталист е по-скоро игрови, удоволствено ориентиран. Класическият производителен капитализъм от Веберов тип е в криза. Котира се финансово-спекулативното му продължение. Това развитие има дълбоки мирогледни основания, свързани с ценностните мутации на късния либерализъм, с денационализацията на елитите, с кризата на социалната държава и по-общо с умората на западната цивилизация. Уморената цивилизация е съставена от хедонисти, от развеселено отчаяни прахосници на остатъчен срок. Партия на национално отговорен десен елит е добра, но по-скоро утопична идея. Този елит, доколкото го има, е ценностно необвързан с националния контекст и неговите драми. &bdquo;Красивите и интелигентните&ldquo; са космополити за свое удоволствие. Не им е до партийно строителство, до лични жертви и до диалог с простосмъртните. Ще употребят някой като Борисов, ще му подхвърлят министри. Ще въздействат от дистанция. Такъв е стилът им.<br /> <br /> <strong>- Като оставим настрани бедността на държавата, има ли нещо в народопсихологията ни, заради което все още нямаме такива изявени дес&shy;ни бизнес икони като Уорън Бъфет, Стийв Джобс - визионери, създаващи желание у хората за личен просперитет, за забогатяване благодарение на лични качества?</strong></p> <p>- Уорън Бъфет е по-скоро атипичен магнат с леви симпатии, а Стийв Джобс, мир на праха му - екстравагантен креатор и постмодерен будист. &bdquo;Десните икони&ldquo; се изплъзват от идеологическа фиксация. Появата на предприемачи от такъв мащаб в нашата бедна страна би имала стойността на апокалиптичен знак, на предизвестие за края на света. Иначе устремени към личен просперитет - колкото искате. Едрият предприемач е възприеман у нас като криминална фигура, като мародер на държавата. Респектира, но не възхищава.<br /> <br /> <strong>- Кои са истинските опасности пред страната, които се задават оттук нататък?</strong></p> <p>- Генералната опасност е България да се превърне в територия със затихващи функции, както се изразява социологът Иво Христов. Чакам с нетърпение да бъде опроверган. Тоталитарна България беше бедна, перверзно организирана страна. Днес е бедна, перверзно дезорганизирана. Вносът на свобода не произведе либерално-демократичен ред от европейски тип, а добре организиран хаос от социалдарвинистки тип. Между елита и простосмъртните - пропаст.<br /> И един специфичен риск встрани от публичния интерес, за сведение и може би за размисъл. Появиха се съобщения, според които Американската психиатрична асоциация е на път да&nbsp;&nbsp; ревизира възгледа си за педофилията, като й признае статут на &bdquo;сексуална ориентация&ldquo;. Ако човек употреби разума си, за да разбере какво означава това и какво следва нататък,&nbsp; ще си даде сметка, че става дума за ускорение към бездна, и ще се ужаси. И нашите доморасли вълнения ще му се сторят детска игра.</p> <p><strong>- Много анализатори са отчаяни и рисуват мрачни перспективи за страната оттук нататък - разделение, маргинализиране на България в рамките на ЕС. Има ли нещо, което ви вдъхва оптимизъм?</strong><br /> - Нищо не ми вдъхва оптимизъм, но не губя надежда. Надеждата е добродетел, което означава дълг.&nbsp;</p> <p><em>Автор: Елена Кодинова,&nbsp;в. &quot;Преса&quot;</em></p>

Коментари

  • Лили

    01 Дек 2013 1:46ч.

    В България скоро няма да има истинска дясна партия поради една много важна причина - няма достатъчно истински десномислещи хора. В голямата си част българите са мързеливи, необразовани, корумпирани и много завистливи, не са в състояние да управляват живота си, също и да избират правилни началници. Ако действително на много от протестиращите е било плащано (както се говори и за студентите - логиката е очевидна), какво да се очаква от такива хора. Вместо да работиш, да ходиш за пари да крещиш овехтели лозунги. Знае се, че от времето на Френската революция подобни явления са организирани, но 6 месеца да се мотаеш насам-натам без връзка, е върхът на тъпоумието - това само у нас може да се случи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ...българин да харичам...!

    01 Дек 2013 2:48ч.

    Лили, за кои българи говориш? Има няколко вида българи: българокомунисти (масата българи) българоНЕкомунисти (почти не са останали вече), българомохамедани, български цигани, български турци, българи - емигранти (ще стават все повече и повече) и други видове слабо представени българи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ideyazabulgaria

    01 Дек 2013 4:14ч.

    Михайлов, поради големите си познания в областта на политиката и обществените отношения забравя да каже, че болеста за която се говори има само един лек- построяване на ПРАВОВА ДЪРЖАВА!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ideyazabulgaria

    01 Дек 2013 4:33ч.

    Михайлов, поради големите си познания в областта на политиката и обществените отношения забравя да каже, че болеста за която се говори има само един лек- построяване на ПРАВОВА ДЪРЖАВА!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Avatar

    01 Дек 2013 4:56ч.

    В България първо трябва да се научите какво се крие зад понятието \&quot;дясно\&quot; в политиката, а едва подир туй да търсите и \&quot;истинска дясна партия\&quot;. Колкото пъти поставя въпроса за една лява политика на ГЕРБ, толкова пъти се сблъсквам с овче мълчание. Но твърдението, че ГЕРБ не били истинска дясна партия, въпреки международното признание, продължава да се върти като мантра в средите на костомолците. Туй ако не е откровена тъпота, не знам кое е. А др. Михайлов си е откровен комунистически боклук, какъвто е и менторът му Костов.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Watmark

    01 Дек 2013 8:06ч.

    Да след дълго отстъпление свързано с персоналната война на доктора срещу политиците от предградията, докторът си е възвърнал сърдития диагностичен изказ. Разбира се много от диагнозите му са спорни но пък като литература са чудесни. Конспиративния унес на българина е резултат от ненаказуемата публична лъжа. Примерно Местан нарече правителството най силното такова на прехода. Местан е лъжец и е ненаказан. Българинът няма опора която да му служи като ориентир. Казват му че имаме свръх производство на ток и същевременно са ни нужни още две атомни централи. До конспирацията има една крачка. Студентските протести са ненавидяни от политическият психиятър защото прочете името си в оня списък. Принципно няма ситуация при която студентските протести да не са истински. Това дали ги приема си е негова лудост. Студентите били проспали Борисов. Така е. Но и докторът проспа това че неговия ментор Костов е агент на ГРУ. Е заради това му безхаберие не сме го рспнали както той се опитва да стори със студентите. Гиворенето срещу студентите е директна подкрепа на отвратителните в управлението. Докторът е прекалено щадящ Доган и везирите му. Подмяната на вота с костнбротската димна завеса, гаменското поведение на абсурдното парламентарно мнозинство, евразийскоата политическа практика на управляващите са подценени в политическата аутопсия на доктора. Но пък докторър тъжи за консерватизма за дясното и подобни привнесени термини нетипични на феодлното ни битие... Слабо докторе. Напусни ми часа...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • милена

    01 Дек 2013 16:09ч.

    А може би сме свидетели на тоталното отричане на остарелия парламентарен модел, при който извън изборите смяната на едно правителство е съпроводена с кървави демонстрации и изяви на яростни лидери, чиято акткивност се изчерпва в рамките на един мандат. В епохата на професионализма, когато технологиите променят мисленето на хората в шеметно кратки срокове, старите политически модели си отиват.Ние искаме да ни лекувагт най-добрите лекари, ето, мнението на д-р Михайлов е като от последна инстанция относно психическия сатус на пациента.Искаме да се строят най-устойчивите на трусове и бедствия сгради,искаме най-съвременните лекарства да се произвеждат от фармацевтичните компании..... и т.н. Защо тогава да искаме събрани от кол и въже - нарочени от партиите за компетентни, да управляват ресурсите на държавата ни...Промяната в изборната система трябва да започне от промяна в изискванията към политиците. Законът ще постави началното \\\&quot;сито\\\&quot; за професионализъм в управлението.На възражението че ще бъдат купувани професионалистите, ще попитам, купил ли е някой д-р Михайлов, например, или проф.Чирков, или Лучников. Големите професионалисти имат свое възприятие за честта, и то е да не предават професията си. Да се опитаме да формулираме ясно какъв трябва да бъде съвременният политик. И да го поискаме в закона.Иначе, връщането към кървави решения, в днешния век ще ни вкара в спиралата на дивотиите. За сега, битката не е изгубена. Станишев се издъни с термина \\\&quot;професия протестиращ\\\&quot;.Сам си изпроси да искамеяснота за професията \\\&quot;политик\\\&quot;..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Фарабундо Марти

    01 Дек 2013 18:11ч.

    Поредният платен лайномет, който изкарва хората, които ги е грижа идиоти. Аз съм бил на протестите, което ме прави платен тъпанар обикалящ като малоумен, така ли? Значи това, че ми е писнало и от Герб и от Мерб и от всички други нагли....(нямам думи как да ги нарека)ме прави някакъв платен клакьор на ...кого всъщност? Та, според г-н Михайлов аз, като недоволен трябва да се хвана и едва ли не у дома докато въртя барбекюто да спиша един нов държавен и обществен ред, да се провъзглася за лидер, да стана политик и да участвам в следващите избори и да ги спечеля. Не, г-н Михайлов, аз за разлика от вас не се вра навсякъде. Имам си професия, имам работа, която харесвам. Не е моя работа да решавам въпроси от подобен характер - нали за това партиите и политиците ядат държавната, разбирай нашата пара.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Подозрителен

    01 Дек 2013 18:36ч.

    Няма ли противоречие между двете твърдения: \&quot;Политизираният българин търси истината в конспиративни бездни...\&quot; и \&quot;...Ще употребят някой като Борисов, ще му подхвърлят министри. Ще въздействат от дистанция\&quot;? Дали не точно заради \&quot;въздействието от дистанция\&quot; и \&quot;вносът на свобода\&quot; състоянието на България е хаотично (както и на много други не само източноевропейски страни), а състоянието на \&quot;вносителите\&quot;, станали част от световния елит- блестящо(в ЮНЕСКО, световни, европейски и американски комисии,институти и банки?) Дали \&quot;Освобождението от фашизма\&quot; на 9.09.1944г. и \&quot;Освобождението от комунизма\&quot; на 10.11.1989 не са внесени под маската на \&quot;освобождение\&quot; от едни и същи \&quot;западни цивилизатори\&quot;?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Надежда

    01 Дек 2013 19:04ч.

    \&quot;Надеждата е добродетел, което означава дълг.\&quot; Надежда се крие първо във факта, че е направен такъв верен и почтен анализ от д-р Михайлов. Второ-надежда има и поради факта, че мнозинството българи са почтени. Тези българи като мнозинство протестираха преди повече от 20 години заради истината и достойнство си и сега пак поради същите причини не протестират.Българите разбраха истината за \&quot;вноса на свобода\&quot; и му обръщат гръб чрез гласовете си на изборите (доколкото могат, защото медиите постоянно ги лъжат). Новият \&quot;внос на свобода\&quot; иска да отмени конституционния ред на гласуване (да отмени волята на народа) и да го замени с безредици в угода на хедонистичния елит. Трето- надежда има точно в пропастта между простосмъртните (народа) и елита.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • JJJ

    02 Дек 2013 15:44ч.

    \&quot;- Привърженици събира основно заканителната реч, тази, която обещава реванш и възмездие. Лидер е този, който поема българската фрустрация, открива врага и обещава разправа. В този почин има нещо лъжемесианско, разпасано популистко и даже безсрамно.\&quot; Не е вярно! Опитът, историята говорят нещо съвсем друго! Ленин спечелва доверието на масите и довежда до успех ВОСР с декретите за МИРА И ЗЕМЯТА! Никакъв реванш, нищо заканително. Точно обратното мир, работа и благоденствие. И наистина, само за 15-20 години с въвеждането на американски технологии, модерна организация на производството и електрификации на цялата страна СССР излиза победител от ІІ-на световна война и първа световна сила във военно и производствено отношение. Първа космическа сила! Михайлов не е прав, ако беше СДС-то към което принадлежеше щеше да просперира,а то почти изчезна от политическата сцена. Не знам и като лекар дали е добър, защото като че ли и в тази сфера възприема нещата по напълно изкривен, деформиран начин. Изкилиферчена фразеология и въздух под налягане! Сам да си постави диагноза!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • За мишките и хората...

    02 Дек 2013 20:26ч.

    Колко много плява се е напънала да коментира статията на д-р Михайлов. Плява с претенции да е хлебно зърно... Плявата без да се усеща потвърждава констатациите на Михайлов. Тъжно бъдеще очаква тази страна с такъв неразумен, недоучил, неморален народ. Всъщност това са остатъците от Народа. По-голямата част от кадърните ни и свободолюбиви сънародници си тръгнаха от тази територия на разрастваща се духовна чалга. Спасиха се от ботуша на простотията, който все по открито заявява претенциите си да е единствен морален и демократичен съдник в България. Тази нова \&quot;демократичност\&quot; не понася различното мнение, различната позиция. Всъщност този подход не е нищо ново на историческата сцена. Болшевиките и националсоциалистите през ХХ век се изживяваха също като единствени, най-умни, най-красиви... и донесоха на света демократичната II световна война, както и демократичен геноцид над собствените си народи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Avatar, прав си!

    02 Дек 2013 20:52ч.

    Разкритията стават все по-гадни! Иван Костов (а не Бойко Борисов) е бил член на БКП! Иван Костов (а не Бойко Борисов) е мутрата Буда! Кумът на Иван Костов (а не на Бойко Борисов) е Румен Николов-Пашата. Иван Костов (а не Бойко Борисов) е пазил бизнеса на този Мишо Бирата, а после го е убил. След затвора, Сретен Йосич ще разкатае м.амицата на Иван Костов (а не на Бойко Борисов). Простакът Иван Костов (а не Бойко Борисов) дреме / цъка sms-и на Нобеловите награди. Каратанчева е била малка, когато Иван Костов (а не Бойко Борисов) се е закачал перверзно с нея! Иван Костов (а не Бойко Борисов) е пъхал мръсните си мутренски пръсти в устата на непълнолетни, когато е рязал лентa при откриване на сменените контакти на детска градина! Казват, че затворниците обилно пълнят отзад тварите, радвали се на непълнолетни! Иван Костов (а не Мадридският Кретен Симеон) продаде евтино БТК и врътна неизгодно БГ-дълга. Бетонира Черноморието. Сега съди България, че държавата се бъзика с имотите му. Костови хора (а не на Мадридския Кретен Симеон) са Любка Качакова-срамната, малкото Василев, Хачикян и чаровната Долорес Арсенова. Даже и Влахов - един чудесен мъж... Както казва умно, простоватата иначе Калина: Имате късмет, че баща ми ви е цар…

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мравка

    03 Дек 2013 0:07ч.

    Правова държава се прави от стабилно гражданско общество, а наличието на такова е възможно, само ако в страната има граждани. Явно няма такива. Консерватизмът, за който говори Михайлов, е в основата на всяко едно общество и нация. В България е имало вяли наченки на консерватизъм, роден малко преди и след Освобождението. За съжаление този консерватизъм е носил дълбоко в себе си провинциална психика, основаваща идейното си съществуване на патриархалността, а не на етиката и морала.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До : Аvatar, прав си!

    03 Дек 2013 0:58ч.

    Просто няма как да не се съглася с написаното!! Дали ще доживеем българите да започнат да разбират подобни послания??!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Били

    03 Дек 2013 18:08ч.

    Българите в психиатриите отдавна са прозрели мъдрите тезиси на лицето Михайлов.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ....

    04 Дек 2013 17:13ч.

    Господин Михайлов ми се струва интелигентен, сладкодумен наивник..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи