Ани Илков: Българите са политически мухльовци

Ани Илков: Българите са политически мухльовци
Веднъж удавено, българското общество изплува от време на време като жив мъртвец и плаши политическа Европа, разсмива съседите ни и стряска Македония. После пак ляга в блатото. Това обяснява и странното поведение на „дясното“, споделя пред "Гласове" поетът Ани Илков. Интервюто беше направено скоро след назначаването на служебното правителство на Марин Райков, затова липсват въпроси за грандиозния скандал с незаконното подслушване от МВР по времето на Цветан Цветанов.
<p><strong><br /></strong></p> <p><strong><br /></strong></p> <p><strong>- Били сте свидетел на улични протести в Англия. Може ли да се говори за култура на протеста? Какви хора видяхте там, как се държеше полицията, властта? Какво видяхте тук?</strong><strong></strong></p> <p>- Бях на майските протести 2000 г. на площад "Трафалгар" и надолу по "Уайтхол" (улицата на властта), видях колко дива може да бъде английската тълпа и понеже съм участвал във всички антикомунистически митинги, шествия и сблъсъци мога да направя следния извод: нашата тълпа е агънце в сравнение с английската и обратното - тукашната разшкембена полиция, за разлика от английската, бие протестиращите всеки път, когато комунистите са на власт. Всеки път, и то по най-жесток начин: в нощта на 10 срещу 11 януари 1997 г. милицията на прехваления Добрев гонеше и биеше по входовете на блоковете около Народното събрание и зад хотела на ъгъла. Същото се повтори и когато имаше протести срещу убийствата в Студентски град, а начело на МВР беше един комунистически кривундел. Когато не управляват комунисти, отношението на полицията е различимо по-меко.<strong></strong></p> <p><strong>- Вас лично скандализира ли ви нещо, някой? С какви очи гледате на протестите и процесите, произтичащи от тях? Кои българи бяха първи на улицата, кои се присъединиха и кои мълчат? И срещу какво &bdquo;въстанаха&rdquo;?</strong></p> <p>- Протестите започнаха като гладни бунтове, но дори и в момента разни самозванци се опитват да извлекат лични ползи. Не е изненада, че бе включен и стандартният местен идиот или гений, избери си, Стоичков.</p> <p>Не съм участвал в тези протести и гледайки отстрани, ще кажа следното: въпреки голямата социална енергия и справедливия гняв тук не можа да възникне някакъв водач, някакво местно подобие на Махатма Ганди, &bdquo;роди&ldquo; се (за кой път вече!) Стоичков. Чудовищната мизерия у нас, която много напомня индийската (това е т. нар. структурна мизерия, от която няма измъкване), породи и едно типично индийско явление: самозапалването като социалнополитически бунт.</p> <p><strong>Ето това: както от Индия, така и от Запада умело взимаме само най-лошото.</strong></p> <p>Ганди не е съветвал хората да се самозапалват, а да се борят чрез ненасилие и чрез гражданско неподчинение. Той поведе &bdquo;соления поход&ldquo; през 1930 г., за да изминат хората пеша над 300 км до морето, където уж сами да си произвеждат сол, за да не плащат соления акциз върху купешката сол, наложен от английската колониална хуманност.</p> <p><strong>Е, тогава защо нашите хора се самозапалват, а не запалят някои от властниците?<br />Защо пред президентството, а не президентството? Защо ти, а не президентът?</strong></p> <p>Не, не, българите не са господарско племе, те са политически мухльовци. Пък и каква липса на въображение у самозванците, дето били уж водили протеста - ми спретни един поход до къщите и затворените комплекси (също индийско явление!), където живее тая митична олигархия, сложи палатките си там, да видят и техните жени и деца сянката на това огромно социално нещастие, което сполетя България. Поведи хората към Банкя! Ама не,</p> <p><strong>те се въртят като шугави около парламента и говорят за избори и как ще ги спечелят, както кастрати говорят за Кама Сутра. Жалко!</strong></p> <p><strong>- "През последния месец по улици на нашите градове излязоха множество българи, които по ясен и недвусмислен начин показаха своето възмущение... Ред е на милионите&nbsp; - на "мълчаливото мнозинство". Как разчитате това послание на премиера Марин Райков?</strong></p> <p>- Този човек е типичната българоподобна преуспяла по бюрократичен начин свиня.</p> <p><strong>- Кой свали Борисов от власт и каква е целта?</strong></p> <p>- Някой май посегна да го свали, но с тодорживковско лукавство Борисов като че ли предусети, дръпна се, а после и побегна като кучка от синджир и сега се укрива. България е безвластна. Целта е да стане като миналия път, да одерат девета кожа.&nbsp;</p> <p><strong>- Какво знаете за служебното правителство?&nbsp; Каква е неговата задача и какво очаквате да свърши? </strong></p> <p>- Тези са скавенджъри. България е безвластна, казах ви.</p> <p><strong>- Марин Райков - човек на Борисов, на Костов, на РУМНО, на демократичните сили?</strong></p> <p>- Казах ви: свиня.&nbsp;</p> <p><strong>- Можете ли да посочите десет, трима, един политик, заради когото си заслужава да&nbsp; гласуваме?</strong></p> <p>- Не.</p> <p><strong>- Хората негодуват срещу 23-те г. "изгубени в прехода". Напомня на времето, когато въстанахме срещу 45 г. тоталитаризъм. Какво научихме и кои уроци пропуснахме? Сега накъде с този багаж?</strong></p> <p>- Това за &bdquo;историята, която била учителка на народите&ldquo; е марксистка дивотия. Живеем с това, което имаме, което ни споходи, което ни се случи, отрязано от късия ни житейски хоризонт или както казва Мармонтел: <em>Според паметта на розите никога не е умирал градинар.</em> Специално за българите, които почти всички до един, живеят в розовата долина на своята овчедушна глупост, екзистенциално плодотворни са и следните две импровизирани метафори: &bdquo;бездарие на живота&ldquo; и &bdquo;лишеност от щастие&ldquo;.</p> <p><strong>Бездарни в живота и лишени от щастие, те кретат извън историята в търсене на несъществуващ вход, нещо такова.</strong></p> <p>Докато &bdquo;взимаме уроци&ldquo;, ние вече живеем, а като живеем, значи сме политически зачислени и би трябвало да се борим, но обичайно не го правим, защото твърдим, че ни трябват уроци. Е на кого не му е ясна картината днес: малко много богати срещу много много бедни. Не говоря само за България.<strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong>- Кой ни напъха в това блато, на което все не можем да стигнем дъното? И имахме ли друг път? Защо се провали, разми дясното?</strong></p> <p>- В това блато ни напъхаха дворецът и българските политици през 1913 г. и 1919 г., последва гражданска война, а след 9 септември 1944 г. комунистите ни удавиха в това същото блато. Някои отдават това на лошата карма, която ни навлекоха Кобурги и Бурбони, а други - на изключителната малограмотност и селяндурщина на българската интелигенция и в частност на политическите свине.</p> <p>Веднъж удавено, българското общество изплува от време на време като жив мъртвец и плаши политическа Европа, разсмива съседите ни и стряска Македония. После пак ляга в блатото. Това обяснява и странното поведение на &bdquo;дясното.&ldquo;&nbsp;</p> <p><strong>- Как си представяте България след една година? След пет?</strong></p> <p><strong>- </strong>След 5-6 г. България ще удари по кривите пътища на Гърция и Кипър.</p> <p><strong>- Какъв е най-големия ни дефицит? Имаме (имате) ли оздравителна програма?</strong></p> <p>- Нямам аз оздравителна програма, но Марин Райков, изглежда, има - всенародно и платено от държавата потапяне в минералните води на Хисаря и аюрведа за всички. Презрян тип!</p> <p><strong>- Говорите ли и с кого днес за политика? Кое е важно и неважно от днешна гледна точка?</strong></p> <p>- Трябва да се запази присъствие на духа, политическите обстоятелства да се картографират и с времето да се състави, както политиците казват, пътна карта. Само че тя ще бъде карта, която посочва кога, къде и по какъв начин да се започне с конфискация и екстерминация (разбирай демитологизация!) на тази така призрачна днес олигархия.</p> <p>С времето, мисля си, ще възникне и една общоевропейска партия на бедните, която няма да е парламентарна и чиято основна задача би била: ако смъртният час на света дойде по изчисления или внезапно, то</p> <p><strong>по никакъв начин да не се позволи на богатите да се измъкнат, а като единно човечество и по братски, хванати за ръка, така да се каже, заедно да напуснем и да спрем светлината.</strong></p> <p><strong><br /></strong></p>

Коментари

  • Ели

    24 Апр 2013 19:43ч.

    Съгласна съм с повечето от казаното, но за съжаление виждам повече презрение отколкото горчивина. Бих възразила, че тази част от интелигенцията, която не принадлежи към "изключителната малограмотност и селяндурщина на българската интелигенция" може да поведе народа, но за съжаление тя само наблюдава мълчаливо отстрани.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • чичата

    24 Апр 2013 20:12ч.

    патетично е

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Силно любим, силно мразим

    24 Апр 2013 20:13ч.

    Доста непродуктивна истеричност, която подронва изобилието на инак верни и искрени констатации. Интервюиращата обаче, освен да си следва предварително написаните въпроси, може да подпита това онова за отговорите. Например - защо такова отношение към Марин Райков. Просто едно \"свиня\" звучи като разговор между футболни фенове. Не казвам дали е грешно или не, просто питам - защо?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Розина

    24 Апр 2013 20:25ч.

    И аз съм съгласна с почти всичко казано. Г-н Илков е достоен за уважение, защото винаги казва това, което мисли. Най-отвратителното в българската действителност е лицемерието, лъжата и демагогията. Също и страхът, разбира се. Завистта, алчността, подлостта, мързелът, егоизмът. Вярно е, че в момента няма лидер, който де заразява масите с положителен личен пример. Вярно е обаче и това, че българите не искат да имат почтен човек за лидер. 90% искат да печелят лесни пари, което е тъпо, защото не е възможно. И все пак аз ще гласувам, за образовани хора с дясно мислене (нямам предвид Кунева и Кабаиванов). Всеки ще бъде по-добър от ГЕРБ. Поздрав на г-н Илков!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Милена Нейова

    24 Апр 2013 20:34ч.

    До: Силно любим, силно мразим Защото въпросите бяха изпратени, не е воден разговор. Затова. Иначе сте прав. Благодаря. Милена Нейова

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гой Фокс

    24 Апр 2013 20:35ч.

    Интересно този Илков чужденец ли е, че говори за българите в трето лице?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Важно е дали е вярно това, което казва Ани Илков.

    24 Апр 2013 20:59ч.

    Ани Илков казва своето мнение. Оттам нататък, всеки си разсъждава според собствения багаж. Кое е вярно, кое е субективно или пресилено, всеки си преценява сам. За всеки нещата стоят различно. Но има една действителност в България, която е очевидна. Има едно състояние на икономиката, едно състояние на гражданите, което интуитивно се възприема по много близък, почти еднакъв начин, и от високообразованите хора, и от обикновените хора със здрав разум. Просто здравият разум отказва да приеме тази наша действителност за нормална. И ненормалността на сегашната ни действителност много скоро, просто до дни, ще се прояви силно, ще избие в ненормални ситуации в управлението и живота ни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дразнещо

    24 Апр 2013 22:16ч.

    Директните обиди не правят никого по-умен. Граничат с оригиналничене и злоба. С много от нещата съм съгласна, но някои моменти ме отблъскват.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ahileev

    24 Апр 2013 22:51ч.

    "Интервюто беше направено скоро след назначаването на служебното правителство на Марин Райков" Бихте ли обяснили защо интервюто излиза с такова голямо закъснение? Благодаря.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    25 Апр 2013 0:36ч.

    Може и нещо вътре да е вярно, но е отблъскващо. Даже е направнео малко след назначаването на служебното правителство, а Райков вече е "свиня". Толкова бързо ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • izto4nik

    25 Апр 2013 0:49ч.

    Много ми е смешно, когато някой изполва думата \"дясно\". Какво означава дясно???? Българската икономика е ИЗ-ТОЧ-НА. Това означава, че каквото и да се прави се прави с цел източване. Като почнете оше от живково време, та до ден днешен: външнотърговски дружества, фирми по Указ 56, банковата система преди борда,ембарго, митници, приватизация, концесии, реституцията, политически функционери, групировки синдикатите, браншови камари, НПО-та, фондации, ядрена енергия, зелена енергия, фирми за сметосъбиране, банки след борда, монополи....ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ, зали магистрали, ЕРПта, ВиК, ТЕЦ.....не е истина! ТОВА ЛИ Е ДЯСНОТО и кои са неговите представители? А на автора ще му кажа, да не се ядосва и да не се сърди на \"българинът\". РЕЖИМЪТ на бившите комунисти, наречен ПРЕХОД е тоталитарен и криминализиран. Освен това бившите комунисти и до ден днешен провеждат обратна селекция. Всички структути на режима са сиздадени и контролирани от номенклатурни кадри на БКП/ДКМС и бившато и настоящо ДС. Не случайно \"българинът\" е такъв, какъвто е.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • КРЪСТЮ ПАСТУХОВ

    25 Апр 2013 0:55ч.

    Ани Илков е поет, българофил, а не рубладжия.\\\\r\\\\n\\\\r\\\\nЧудя се как човек може да напсува с блага дума друг българин.\\\\r\\\\nНо то е благословия и мехлем.Българин милувка не заслужава, нито мека и топла женска ръка, която да разроши перчема му,когато все още косата се развява на бесилото, а ризата му се чернее от избилата му душевност.\\\\r\\\\n\\\\r\\\\n\\\\r\\\\n\\\\r\\\\n\\\\r\\\\n\\\\r\\\\n\\\\r\\\\n\\\\r\\\\n\\\\r\\\\n

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • CEduTy

    25 Апр 2013 4:25ч.

    аз пък съм доларджия. искам само долари, но никой не ми дава. затова се задоволявам да си ги изкарвам сам с работа там, където дават долари, или други пари, с които може да се купят долари. парите са лошо нещо и жаждата за пари е презряно и отвратително нещо, но без пари за къде сме? нито пиячка, нито беемвета, нито чалга-певачки. но това за тези дето ги вземат паричките. а ние дето ги изкарваме мислим за вода, ток и отопление, а също и да има и за децата. кой какъв и откъде е не е интересно. важното е, че в българия от много години, примерно от 1944 г. не е за живеене. става само за мрене. затова и сме на първо място по смъртност и на последно по раждаемост, но и на едно от първите места по емиграция. няма нужда да се обвиняваме един друг, защото е очевадно, че не можем нищо добро да направим заедно. заедно успешно се лъжем, крадем и избиваме. по-добре кой накъдето види, та поне по-пригодните да оцелеят и станат по-добри. може би след много години наследниците на тези отишли в странство и станали по-добри ще се сетят, че са наследници на българите и ще се опитат да създадат нова и по-истинска държава. а може би не. държави и народи непрекъснато отмират, особено когато не знаят как да живеят един с друг и един за друг. звучи банално, но е истина.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Валери Маринов

    25 Апр 2013 5:37ч.

    ,,...Протестите започнаха като гладни бунтове,,\r\n\r\nТова просто не е вярно.\r\nИначе съм съгласен,че няма за кого да се гласува.\r\nНе съм впечатлен от хора,който си мислят че са над нещата,а в действителност не могат да анализират дребните неща.Едните само обсъждат наболелите проблеми на ракия,другите на уиски или други нежни напитки.Отврат!!! Разликата е в напитката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • читател

    25 Апр 2013 22:21ч.

    Много бих искала да узная кой или какво накара Г-жа Милена Нейова да интервюира точно този човек.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до CEduTy

    25 Апр 2013 23:40ч.

    Харесва ми Вашата позиция като радикален възглед за България. Харесва ми защото тя се различава от казаното от Ани Илков макар на пръв поглед да го подкрепя. Това е един нюанс който искам да формулирам: Ани Илков е от отчаяните български интелектуалци които се оказаха импотентни да поведат народа си в началото и затова го намразиха. При него няма позитивност защото е загубена вярата в българската жилка свързана с трудолюбие и издръжливост. Ани не вижда тази жилка в България, но не я вижда и в чужбина което е грешка. В чужбина българите наистина са трудолюбиви и успешни и това е само по себе си доказателство за тази теза. Изглежда наистина след някакъв голям исторически период ще трябва да се гради нова държава върху руините на старата. Проблемът е поколенчески.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • пенчо

    28 Апр 2013 6:27ч.

    От какъв род е др. Ани Илков, знаете ли? Май не. От комунистически. А лошите дървета раждат лоши плодове. Гледайте г-н Жеков и ще разберете.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бегемот

    29 Апр 2013 1:23ч.

    Този не е никакъв поет,той употребява грозни,"разшкембени" думи,по-присъщи на каруцар.Интервюто е направо ужасно за четене.А интервюиращия не знае към кого да се обърне,имаме прекрасни интелектуалци!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • анонимен

    04 Май 2013 21:32ч.

    този екземпляр по какво се различава от\r\nтримата глупаци които обсъждаме в последно\r\nвреме

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • suhi

    14 Май 2013 15:35ч.

    да, гранитски е прекрасен интелектуалец, чудя се що не го интюрвюирате? разшкембени са всички шапкари обаче, не само полицията, пропуск на илков;\r\nосвен добрев през 1997ма, и бургаското генералче кр.петров участва в побоя над невинните граждани, атавизъм обаче, все пак милиционери са, не могат да се спрат да не бият и унижават....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • калайджиева

    14 Май 2013 17:27ч.

    Проблемът е генетически

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дурков

    04 Юни 2013 17:54ч.

    Един високоинтелигентен хейтър, нихилистично настроен към народа си и към родината си. Дали ще има моралната сила като Дядо Славейков да напише един ден своето "Жестокостта ми се сломи"? Едва ли!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи