А. Райчев: България има 400 болници, 58 ВУЗ-а, 25 банки и 6 мелници – не може, не е възможно. Няма да продължи дълго, няма да издържи, ще се счупи

А. Райчев: България има 400 болници, 58 ВУЗ-а, 25 банки и 6 мелници – не може, не е възможно. Няма да продължи дълго, няма да издържи, ще се счупи
„Само си представете семейство, което си крещи вкъщи 9 месеца. На деветия месец вече няма какво да се крещи – все тая. Или се развеждаш, или казваш стига. Трябва да седнем да се разберем и да престанем по някакъв начин.“ Това каза в Студио БГНЕС социологът Андрей Райчев. Според него скоро ще се сбогуваме с част от елита си, а съдбата на България ще се реши на изборите за Европарламент на 14 май 2014 година.
<p>&nbsp;</p> <p><strong>- Г-н Райчев, мисля че вие бяхте автор на фразата, че преходът е приключил. Сбъркахте ли? Не започва ли той отново &ndash; макар и малко като фарс?</strong></p> <p>- Това, че преходът е свършил, не значи, че историята е свършила. Петър-Емил Митев има подходящ термин за кризата, в която сега попадаме: &bdquo;постпреходен травматизъм&ldquo;.</p> <p>Това действително е изключително странно пространство, но то е странно само във върха. Елитът в широкия смисъл на думата &ndash; журналисти, политици, властимащи, пари имащи и т.н. &ndash; живее в едно пространство, в което има един ужасен скандал. Това е един ужасен скандал, който тече в горните етажи на властта &ndash; буря просто, в короната на дървото.</p> <p>Първо, нищо такова няма, нищо такова не се случва. Ще си послужа с две метафори, за да поясня случващото се. Степента на полудяване на хората на думите, хората на властта. И не става въпрос само за тези, които управляват, но и за тези, които искат да управляват.</p> <p>Това чудесно се илюстрира от една случка в семейството на мои приятели. Детето навършва три години, има тортичка, три свещички. Цялото семейство се е насъбрало&hellip; Детето духа свещичките и трябва да каже нещо много тържествено. И детето вика: &bdquo;Оставка&ldquo;.</p> <p><strong>- И моята дъщеря я научи тази дума&hellip;</strong></p> <p>- Дааа. Детето е разбрало, че на възрастните, като им стане хубаво, много хубаво, викат: &bdquo;Оставка&ldquo;. Това е на границата на патология. То е в известна степен патология, защото ние присъстваме на смъртта на част от елита. Класик на човешката мисъл казва: &bdquo;Бакалинът не може да различи края на бакалницата от края на света&ldquo;. Просто &bdquo;бакалницата&ldquo; е определен вид хора &ndash; нямам предвид нищо меркантилно. Свършва определен вид живот, той не може да продължи &ndash; просто обществото не възнамерява да ги издържа повече, капитализмът ги унищожава &ndash; мене ако питате. И те схващат това като апокалипсис на всичко. А апокалипсис на всичко няма. Ще ви върна към февруарските митинги. В тях съвършено ясно се виждаше &ndash; митингуваха там, където положението не е много лошо. Например в София, Пловдив, Варна. Там, където е много лошо и много отдавна е лошо, нямаше движение. На тези хора им се случва същото &ndash; на тях им става лошо, то е лошо за тях и им се струва краят на всичко. А хората, милиони хора, много отдавна живеят много лошо. Главният резултат от тази травматична ситуация е следният: расте дистанцията не между БСП и хората, между ГЕРБ и хората, а между ГЕРБ, БСП и всички журналисти и прочие говорещи същества.</p> <p><strong>- Които ги дават по телевизията.</strong></p> <p>- Именно. Много добър критерий е това. Между тях и всички останали хора.</p> <p><strong>- Как живеят останалите? В какъв свят? Какво се случва с тях?</strong></p> <p>- Живеят много тежко, много трудно живеят. Живеят в една сбъркана структура, която никой не смее да поправи. Освен че е абсурдно и гадно това, което се случва, то е много вредно. Ще го илюстрирам със следната метафора: В България има 400 болници, 58 вуза, 25 банки и 6 мелници. Не може! Не е възможно! Няма да продължи дълго, няма да издържи. Ще се счупи.</p> <p>Вместо тези 400 болници &ndash; отвратителни между другото: с рушветите и т.н. &ndash; да ги превърнем в десетина. Вярно, с някакви компенсации, но с линейки, оборудване, добро обслужване. Но никой не смее, защото а Орешарски го е направил, а Борисов го е изял. Я Борисов го е направил, а Станишев го изяжда&hellip;</p> <p>Вместо да поддържаме тези 58 вуза, които са просто печатане на дипломи, скрита безработица и развращаване на населението &ndash; да ги сведем до 5, ние разширяваме броя на вузовете.<br />25 банки &ndash; пак са много. А шестте мелници е просто фатално! Не може 6 мелници да има в България!</p> <p><strong>- И земя, която пустее, но която не продаваме на чужденци&hellip;</strong></p> <p>- Между другото, това е голяма илюзия &ndash; няма нищо лошо чужденци да ни платят тази земя, защото те не могат да я изнесат. Но това е друга тема. Не може да внасяме 80 на сто от доматите си и 90 на сто от месото си. Не е възможно &ndash; трябва да работим.</p> <p><strong>- Знаете ли колко пъти съм се опитвал да повдигна въпроса за така наречените &bdquo;вериги&ldquo; &ndash; по някакъв начин да се събуди някакъв разумен разговор, но той потъва моментално.</strong></p> <p>- Така живеем вече девет месеца &ndash; ненормално. Само си представете семейство, което си крещи девет месеца. Друг е въпросът, че не трябва да си крещят&hellip; Но на деветия месец вече няма значение какво крещиш.</p> <p>Вече е все тая. Или трябва да се разведат, или да седнат и да кажат: &bdquo;Стига!&ldquo;.<br />Ние не можем да се разведем, няма как да се разведем &ndash; в тази стая сме заключени, това е положението. Като в пиесата на Жан Пол Сартр &bdquo;Стаята&ldquo;.</p> <p>Тука ще живеем. Следователно трябва да седнем и да се разберем. Трябва да престанем по някакъв начин. На българина, струва ми се, му липсва чувство за самосъхранение. Но въпросът е какво ще се случи със страната. Страната има нужда от някакво управление. Ще се изберат нови хора &ndash; ще видите. Както в Чехия. Там видяхме, нещо подобно там зрееше много дълго: скандал, любовница&hellip; Но по- чешко. Такова, по-лъскавичко. Обаче &ndash; отвратително!</p> <p>И вижте какво стана: 16% от чехите гласуваха за човек от бизнеса, свързан с бившите служби. И това е в Чехия &ndash; където, като се чуе за Русия, пада пердето. Избраха го с лозунга, че ще управлява държавата като фирма, тоест да донася печалба и храна на хората. Тоест тези реплики се оказват лечебни. Много е рисковано, защото идва един съвсем неизвестен човек, отникъде; Господ знае какво ще стане. Може пък да се окаже изключителен&hellip;</p> <p>Какво имаме тук, в България? Отказ от идея. Ами започни нещо да правиш &ndash; да превръщаш 400-те болници и 58-те вуза в обратно съотношение. Това ни трябва.</p> <p><strong>- Вчера казахте обаче, че Орешарски не може да го направи, защото е под натиск. Правителство, каквото и да е, под такъв натиск не може да прави реформа.</strong></p> <p>- Естествено. Той през цялото време трябва практически да раздава шоколади, което му връзва ръцете.&nbsp;Въпреки това в този бюджет, който се обсъди само от гледна точка на това колко е лош Орешарски и колко отвратителен е Местан, и обратното: &bdquo;Не, не, те са прекрасни!&ldquo;, има реализирана една много силна идея. Тя, между другото, е на Йордан Цонев. Той сметнал, явно и Орешарски е сметнал, че на България за иновации и разни нови неща са дадени около 500 милиона. Ако ги разпределите на около 20 министерства, отиват по двайсетина милиона на министерство.</p> <p><strong>- И отичат някъде&hellip;</strong></p> <p>- Да. Отиват за дребни, малки неща, глупави неща. Вместо това те са ги концентрирали тези пари. В момента България прави много хубав държавнически ход. Има едни 500 милиона, които са дадени за растеж. За тях се кандидатства, може да се кандидатства. И това става пред очите на всички. Ще бъде ясно какво се прави. Така че има интересен, много интересен ход. Даже вие, г-н Дачков, даже вие сега го чувате това от мене&hellip;</p> <p><strong>- Да, това не го знаех. Но чувам онези, които казват: &bdquo;Аха! Те ги концентрират, за да ги откраднат по-лесно&ldquo;.</strong></p> <p>- И това го има. Но истината е, че ние се занимаваме с някакви 30 хлапета &ndash; нищо лошо за тях &ndash; но, позволих си да ги нарека &bdquo;искра от мокри въглища&ldquo;. Това е излишна енергия. Та занимаваме се 30 хлапета, които са окупирали някаква аудитория, вместо с въпроса тези 500 милиона как ще бъдат изхарчени, за какво ще отидат. И как България ще се опита да обърне своята карма. Защото ние вървим рязко надолу.<br />Главният фактор е - когато в България сме казали: беше добре - когато имаме инвестиции. Това е могъщ златен поток. Това за 5 години са 30 милиарда. Това си е една сериозна рекапитализация. И всичко тръгна. Нищо че пищяхме, че така повече не може да се живее&hellip;</p> <p><strong>- Да, при тройната коалиция беше &bdquo;най-лошо&ldquo;&hellip;</strong></p> <p>- Тя, тройната&hellip; Проблемите не ги докара тройната. Просто се случи това при нея. Но се справи добре с процеса. Стана криза, кризата премина. Но тези милиарди не са възстановени, а ние живеем с чувството, че нещо предстои да се случи. Е, няма какво да се случи.</p> <p><strong>- Аз всъщност от няколко зими чакам да има глад.</strong></p> <p>- Чакаме да дойде някой друг да ни оправи нещата. Не, българите трябва да разберат: така се живее, това е нашият живот и в тези условия трябва да го сглобяваме и да го подобряваме.</p> <p><strong>- Ще кажат, че това е цинично. Че вие говорите от името на собственото си богатство и уреденост.</strong></p> <p>- Аз, разбира се, не съм съгласен с това като упрек. Но много добре помня една поговорка, която я казваше майка ми: &bdquo;Ситият на гладния не вярва&ldquo;. Хората, които са по-добре материално &ndash; аз съм един от тях &ndash; изобщо не могат да си представят реално живота на човека, който е зле. По тази причина каквито и глупости да говорят за мен, аз не се сърдя. Сърдя се, когато за мене говорят тенденциозно хора в моето положение.</p> <p>Хората, които живеят в реалния живот, ненавиждат богатите &ndash; това е съвсем разбираемо и няма какво да ги упрекваме. По-скоро &ndash; пак ще го кажа: елитът или хората на думите, тези които претендират да са властта или влияят на властта, трябва да си свършат работата, да започнат да говорят за важните неща в страната. Има няколко пункта, с които, ако този елит не се справи, той ще бъде престъпен пред историята. Демографската криза е много важна. В моето поколение бяха родени над 120 000 души.</p> <p><strong>- Така е, но дори тогава се говори за демографска криза.</strong></p> <p>- За 1955 година говоря.</p> <p><strong>- Георги Марков имаше едно есе, посветено на проблема.</strong></p> <p>- През 1968-а имаше едни &bdquo;Тезиси&ldquo; за младежта. Те всъщност бяха посветени на този въпрос и направиха някакви сериозни мерки да се обърнат нещата. Малко се обърнаха. После през 90-те има страшна дупка.</p> <p>Моята, четвъртата дъщеря, е родена в 1995 година. Това е най-голямото дъно на 90-те години. Тези момичета, родени през 1995 г., сега станаха майки. И понеже са малко, родиха тази година под 60 000 деца. От тях 30 000 не са от българския етнос. Нищо националистическо не искам да кажа, но едно е да живееш в страна, където етническите малцинства са 10-20%, а друго е 50 на 50.</p> <p><strong>- Вие казвате да се справим с демографската криза, а от друга страна, хората са бедни. Може ли да се предложи един по-смел разговор: Защо са бедни тези хора и защо живеят зле? Живеят до европейска голяма река; газят ресурс като минерална вода, като каквито си поискате природни богатства. И чакат някой да ги оправи. Как да накараме някакви хора да започнат сами да се справят с живота си? И ще дам пример с мой близък, който живее в село Михайлово &ndash; в Северна България, в най-бедния район. За една година този човек си направи собствено лично стопанство, от което се издържа. Но той е може би единствен в цялото село. Другите селяни предпочитат да стоят пред кръчмата и да се оплакват от циганите, които ходят и им обират къщите. Не е ли вярно следното: че всъщност в България има криза на качествена работна ръка &ndash; от сервитьор до професор? Че не безработицата е проблемът?</strong></p> <p>- Аз съм дълбоко убеден в това. Към тези неприятни факти за 400-те болници и 58-те вуза трябва да добавим и 700 000 държавни служители.<br />Държавата се оправя по свои начини. Например в Плевен на автогарата наред със сравнително редките рейсове Плевен-София, има доста по-чести Плевен-Севиля&hellip;</p> <p>Много тъжен типов случай е &bdquo;майките&ldquo;. Майките ги пращат да работят в Гърция. В някои случаи гледат стари жени, но в други случаи не гледат стари жени, а млади мъже&hellip; А едни мъжаги пият бира по цял ден и играят карти. А мама работи. И мъжът ѝ, и децата ѝ са безработни. Аз не виждам голяма разлика между това и ромския модел, честно казано.</p> <p><strong>- Какво правим с това? Ние имаме проблем помежду си &ndash; като население, като манталитет. Като психология&hellip;</strong></p> <p>- Имаме два дискурса, два начина да говорим. Първо, трябва да минем от очакващ дискурс към мобилизиращ дискурс, тоест да се мобилизираме. Властта се държи на два вида съобщения &ndash; първото и най-важното съобщение на властта е: &bdquo;Вие сте боклуци, аз съм велик&ldquo;.</p> <p><strong>- Да. Общо взето, така е.</strong></p> <p>- Учител по физкултура &ndash; колкото и да ти е смешен, колкото и да е неграмотен, тъпак&hellip; Да говори лошо български&hellip; Като ти каже &bdquo;мирно&ldquo;, ти трябва да застанеш така, защото в противен случай просто няма да стане. Значи това е първото: &bdquo;Ти си боклук и ще слушаш какво ти говоря аз!&ldquo;. Второто е едно &bdquo;ние на властта&ldquo;: &bdquo;Дайте момчета да бием германците!&ldquo; &ndash; ние, ние заедно.</p> <p>Това е обратното на същото. И изведнъж той се оказва човек, който от &bdquo;Строй се, преброй се&ldquo; казва обратното: &bdquo;Ние с тебе сега ще направим велики работи!&ldquo;. И двете съобщения властта губи способността да ги каже и това е в широкия смисъл на думата.</p> <p>Вместо мобилизиращи текстове нашата власт непрекъснато дава демобилизиращи текстове. Вместо да се каже: &bdquo;Стегни се бе, момче. Хайде за изчистим двора&ldquo;, той му казва: &bdquo;Станишев те ограби&ldquo; или &bdquo;Борисов те ограби, а ти си толкова хубав. Вземи му властта и ми я дай на мене&ldquo;. Това се случва в момента. Тоест властта си самоотне мобилизиращата възможност.</p> <p>Кои са мобилизиращите реплики? &bdquo;Няма начин да имаш болница, ще имаш линейка.&ldquo; &bdquo;Няма да начин да си студент, ти си глупак и ще ходиш да работиш.&ldquo; Но за целта властта трябва да е власт.</p> <p>Коя е властта в България? Властта в България са 240 души, които ние избираме и всичко е в техни ръце. Ние даже не разбираме, че са власт. Разправяме се с тях, все едно са наши наемни работници: как няма да ходи на работа, как ще ми излиза от пленарната зала. Когато властта е слаба, тя се чувства слаба, временна и става крадлива: Дай да си реша аз въпроса, дай да уредя братовчедката и т.н. Дай така, дай онака&hellip; Няма да се оправи така тая държава! Когато те казват: &bdquo;Дайте ми президентска република&ldquo;, те това искат да кажат. Да се знае: Путин-Мутин &ndash; който е, той да е.</p> <p><strong>- Е, това не беше ли опитът с Борисов? Но той се оказа също неуспешен.</strong></p> <p>- Да, да. Значи Борисов е много способен човек. Не съм виждал по-ефективен и талантлив комуникатор от него в живота си. Той има една изключителна способност да няма идеи, а да изгражда това, което ще прави, според реакцията на хората. Тоест една фантастична обратна връзка има с хората. Купища качества. Не са му такива боклуци и сътрудниците. Измежду тях има добри &ndash; Фандъкова и други. Но той преяде с власт. Той направи най-грубата и проста грешка, която не трябва да се прави. Преяде със съвършено излишна власт и отговорност. И съответно от един много харесван симпатяга изпадна в позата на клоуна, който виждаме сега. Той много пи бе! Той не го може.</p> <p><strong>- Ще има ли предсрочни избори според вас?</strong></p> <p>- Ще има, ще има. Това ще завърши на някакви избори.</p> <p><strong>- Въобще как ще караме така и докога?</strong></p> <p>- До някакви избори.</p> <p><strong>- И след това какво ще се промени?</strong></p> <p>- Аз съм дълбоко убеден, че силата на властта може да мине само по линията на консенсуса. Приемането ни в ЕС си беше консенсус, нямаше скандал. България нямаха намерение никъде да я приемат, даже ни казаха, че няма да ни приемат.</p> <p><strong>- Да, имаше и такива прогнози &ndash; казваха 15-а, 16-а година&hellip;</strong></p> <p>- Да. И това е голямо постижение, че ни приеха в ЕС. Начинът да излезем от ситуацията сега е, че трябва да направим две неща.</p> <p>Първото и най-главното, разбира се, е демографията. Тука трябва да се направи модел, има няколко модела, до които можем да прибегнем, обаче наистина да не се караме по въпроса, наистина да не се обвиняваме в кражби и тъпотии, а да тръгнем да оправим модела.</p> <p>Второто е местното производство. Трябва свещено отношение към този малкия, който ходи, подрежда нещо, шие, прави поточна линия за салами и т.н. Ей на този човек трябва да му се помага. И ако можем малко да прекратим соца в лошия смисъл на думата, способността на социалистическото общество да издържа огромен паразитен слой хора, които нищо не вършат. Това трябва да се махне! Социализмът го прави, защото властта е всевластна и безконтролна.</p> <p><strong>- Можеше ли капитализмът в България да бъде друг, както жадуват повечето хора, които са гласували вдясно, но всъщност се оказаха по-леви и от Маркс?</strong></p> <p>- Капитализмът в България е просто много свиреп. Ужасно свиреп.</p> <p><strong>- По руски модел &ndash; може ли да се каже така?</strong></p> <p>- Не, по модел, при който работническата класа не се е организирала. Има дефицит на синдикати. Синдикатът трябва да се събере и да каже: &bdquo;Ето, ти печелиш 400 &ndash; моля ти се, 200 от тях &ndash; на работниците!&ldquo; Това става в Германия. И няма абсолютно никакъв друг вариант!</p> <p>Второто, което ни липсва, са кооперациите. Както виждате, леви са нещата, но не леви в политическия смисъл &ndash; а просто в интереса на трудещите се. Няма форми на самоорганизация на труда.</p> <p>И най-лошото &ndash; ако съм прав, разбира се: защото все още го подозирам, отколкото го мисля. Нашите капиталисти се справиха с първата вълна, когато нямаше нищо в страната. Всичко се изобретяваше: банки, застраховки, бакалници&hellip; Всичко правеха. На втората вълна го удариха на недвижимост. С третата вълна просто ми се струва, че не се справят, не са достатъчно добри капиталисти. И по-скоро предстои загиването на част от тях. Защото са свикнали да играят на 30% печалба, 25% печалба&hellip; Да не говорим за 50 и 100%. А реалният капиталист си бачка за 6%, за 5%. Когато ни приемаха в &bdquo;Галъп Интернешанъл&rdquo;, нашите английски партньори ни бяха поканили в Англия &ndash; ние влизаме и те пият шампанско. Бяха стигнали 11% печалба! Шампанско пиеха &ndash; 11 на сто!</p> <p>По онова време, ако го кажеш това в България, той ще ти се смее. А те така са свикнали &ndash; такива са им мерцедесите, такива са им въртолетите. У нас чакат държавата да им реши проблемите &ndash; и капиталистите, и работниците. То е същото, като да се жалиш, че царят не ти е помел тротоара. Ами съжалявам &ndash; царят няма да ти помете тротоара, ти ще си го пометеш.</p> <p><strong>- Как ще приключи този протест? Студентите нова вълна ли са, или затихващата вълна от лятото?</strong></p> <p>- Докато протестират същества, които са в сферата на разпределението, това няма значение. Имам голямо уважение към ВИТИЗ, но за мене заплахата, че няма да има театър не е нищо реално. Заплахата, че аз няма да уча, не е реално. Ако това бяха 50 000 студенти на улицата, отдавна всичко да е паднало. Но тези 40 души или 100 души или 400. Дори 4000 да станат, няма да могат да повлияят.</p> <p>За сметка на това, ако излезе на улицата нещо от типа на миньори, тези, които са в сферата на производството &ndash; нещата ще приключат страшно бързо. С какво ще приключат? Видимо е с просто око &ndash; с избори. Изходът е избори. Това е разликата &ndash; че едните искат избори веднага, а другите искат да ги отсрочват. Има и трета позиция &ndash; тази на Волен Сидеров, който играе един много сложен танц и който вероятно ще приключи цялата история, ако &bdquo;обърне&ldquo; или когато прецени да &bdquo;обърне&ldquo;. Но той ги е предупредил &ndash; няма нищо нечестно да стане. Има много психологии тука, но има ангажименти към &bdquo;партиите майки&ldquo; в Европа за изборите през май.</p> <p>Защото тези в Европа може много да се вълнуват дали Станишев или Борисов правят нещо за България, но най-много ги интересува колко депутати ще има Европейската народна партия и Социалистическата партия.</p> <p><strong>- И дали социалист ще стане шеф на Европейската комисия.</strong></p> <p>- Така че разгадката на нашия живот донякъде е свързана с 14 май 2014 година, когато са изборите за Европейски парламент &ndash; и това какво ще стане тогава.<br />Има три варианта, ако правителството е оцеляло и не се съберат избори 2 в 1. Борбата е да си намериш депутатски места. Ако съюзниците БСП и ДПС наберат осем до девет места, това е статуквото. Ако наберат 3-4 места, това е тежко поражение за тях &ndash; няма да издържат на него. Ще трябва да ходят на избори. Ако пък наберат 12, те ще направят избори за нов парламент, за да спечелят.</p>

Коментари

  • Пипин

    30 Окт 2013 23:27ч.

    Поздравления за господата Райчев и Дачков - едни от малкото останали членове на \"широкия елит\" със запазен здрав разум. Чудя се от известно време какво им стана на повечето журналисти и т.нар. интелектуалци. Като че ли наистина живеят в някаква друга България. Задъхано и възсторжено славословят надъханите от тях самите объркани студенти и сякаш се борят със сатаната в името на духа...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    31 Окт 2013 0:08ч.

    Добре е, преди да го наругаете, да сравните мислите му с тези на един криптофашист, също с интервю в този сайт - професор Калин Янакиев, неуспял кандидат за депутат от коалицията ДСБ - БДФ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кучето

    31 Окт 2013 0:37ч.

    Този човек е един от най-богатите и в същото време заблуждава и манипулира хората, че България е бедна държава...Ами как забогатя тогава, бе керата?И говори така, като че ли се е качил на Олимп и въобще не е причастен към ставащото...Що за наглост? Нямали да изнесат земата ни...Аргумент за олигофрени...Няма как наистина да я изнесат, нито могат, нито искат.Просто ще дойдат тука и България да 5-10 години ще се превърне в географско понятие, а българите в роби без земя.Сега са роби със земя поне.Въобще як манипулатор и човек на интернационала е тоя тип.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • istina

    31 Окт 2013 1:08ч.

    aide stiga po gore umnizi. niama znachenie kakav e kazva neschtata kakto sa. v balgaria polozenieto e oprialo do kokala niama zeleni cherveni i biambeni vaprosa e schte ozelee li darzavata ili ne i kakvo schte praviat obiknovenite hora. stiga s prazni prikazki komunisti i fashisti. sprete se zagivame ne stava taka da se schtraka s prasti kato boko tikvata s zvetata si.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кучето

    31 Окт 2013 2:31ч.

    До горния...Как искаш да оцелее държавата като се подготвят да продават земята? Два фактора са необходими, за да има държава:народ и земя...След като продадат земята ни няма България, ще има едни нещастници, дето всеки ще прави каквото си иска с тях.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ина

    31 Окт 2013 2:39ч.

    Г-н Райчев е точно един от тези, заради които мелниците са 6. Като иска мелници, защо на огромния парцел в центъра (приватизиран незнайно как)искаха да правят хипер,супер,мега билдинг. Ами да си влага парите в производство. Повдига ми се от такива лицемери. Това ни е голямата трагедия- цялата бивша номенклатура си вложиха парите в простотии-хотели,хотелчета и молове. Никой в производство. И как, като не са научени на труд. Гнус.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан Митев

    31 Окт 2013 3:10ч.

    Прави ми впечатление,не само от тази но и от други публикации,че г-н Дачков много мрази наемните работници.За него са 99% некадърни.Въобще разбира се не се замисля,че е обида да ти предложат 300 лв.заплата,за да развиеш способностите си.Не знам защо някои искат да печелят без да дават!Защото така е по изгодно и държавата го подкрепя.Е да.. ама НЕ.\r\n

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Oresharski

    31 Окт 2013 4:37ч.

    Mnogo e otwratitelno da se slushat takiwa kradliwi licemeri.Pusnete mu edno interwiu na tozi krasawec ot predi 5 ili deset godini da se widi cherno na bialo kak otwratitelno laje -osobeno pak kogato gleda na bob s ortaka si Sancho

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • külz

    31 Окт 2013 5:59ч.

    зашеметявяща характеристика на пунта мара

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Кярчо политолога от Факултето

    31 Окт 2013 15:27ч.

    Райчев е схванал: \"Най добре се лъжи с истината\". Признава, че е крал и хората имат право да го ненавиждат. И той не се сърди на тях, а на другите крадци, дето лъжат с истини. Сега пък демографската криза била проблема. Тези \"разтровожени\" салто морталета разсъждения са от типа \"въри го, печи го, все на мошеник-комунист мирише\". Няма по страшно от тракашки нарцис. Време е да отговори на фундаменталния въпрос: Тарикатлъка интелектуално занимание ли е?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Гост

    31 Окт 2013 15:47ч.

    1.Болниците отдавна не са 400,а някъде около и малко над 300.Все пак 100 е извън всякаква статистическа грешка. 2.Не разбрах колко са социологическите агенции у нас?;) 3.240 депутата не са ли също много? 100 звучи по-приемливо. 4.Чудовищната държавна администрация от над 126 000 души чиновници къде я има?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Държавата е само Инструмент на Нацията!

    31 Окт 2013 17:35ч.

    Тези ,дето умуват,нека си спомнят,че Българите 500 години са били без Собствена Държава....и са оцелели и са се УТВЪРДИЛИ със Собствени Сили(преди да дойдат да ги \"освободят\")......Никой НЕ може да ни Помръдне от собствената ни земя,освен НИЕ САМИТЕ,които я напускаме поради Липса на ВЪЗМОЖНОСТИ да се Развиваме на Нея!....И сме на път да станем ПЪРВИ СЛУЧАЙ в СВЕТА !,.....където 1.-има ЗЕМЯ ,2.-има и ДЪРЖАВА ....но 3.- няма НАРОД на Нея!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • МИРА

    31 Окт 2013 19:09ч.

    Г-н Райчев, защо не си гледаш голф игрището а все още правиш "пари " от нашата мизерия ! Не ти ли омръзна да ни заблуждаваш с тези лъжи!!!!!Сега започваш да плашиш студентите че вузовете ще станат 5 наброй. А вие големите "професори и доценти" от къде ще лапате със заплати ,частни уроци и лъжливи лекций къде ли не? Стига демагогия....ИДЕТЕ СИ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ели

    31 Окт 2013 19:51ч.

    Когато държавата е зад гърба на едрите бизнесмени, а всички знаем как станаха едри, когато членство в някоя партия ти дава огромно предимство във всяка една сфера, когато съд и прокуратура са в услуга на силните на деня, когато законите се нарушават в интерес на някои, не очаквайте мелниците да станат 600. Защото аз мога да дам обратен пример на ЯД с моя близка, на която в близко време предстои пенсиониране и мижава пенсия. Жената е умна, способна в професията си, работлива и има нюх за бизнес. Реши след пенсиониране да направи малък бизнес по нейната професия, не да става богата, а да добавя нещо към пенсийката си. Направи си сметките (бизнес план му викат сега), беше решила дори да тегли кредит-малка, но огромна за нейните възможности сума, но, когато започнала да проучва нещата с пазара, се оказало, че е завзет от хора с големите връзки, които няма да я допуснат. И не ми разправяйте, че ако е настоятелна, ако е способна и т.н., ще успее. А горният етаж е завладян не от хора, а от глутници, които се джавкат и хапят помежду си, но и се пазят взаимно, защото я утрепят някой от тях, я всички минават под ножа. Когато едно село е тормозено от глутница, знаете какво трябва да се направи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ААА

    31 Окт 2013 19:54ч.

    Г-н Дачков, Борисов редовно е обвиняван и с основание, за махленското си говорене, че говори 5 за 4. С две думи - дрънка глупости на килограм. Смятате ли, че госта Ви, лицето Райчев е по различен? Една тема за размисъл: \"...Защото са свикнали да играят на 30% печалба, 25% печалба… Да не говорим за 50 и 100%. А реалният капиталист си бачка за 6%, за 5%. Когато ни приемаха в „Галъп Интернешанъл”, нашите английски партньори ни бяха поканили в Англия – ние влизаме и те пият шампанско. Бяха стигнали 11% печалба! Шампанско пиеха – 11 на сто!...\" Къде е глупостта - печалбата е абсолютна величина и се измерва в лева, евро, долари и т.н. Рентабилността е относителна величина - тя се измерва в проценти, но се уточнява за рентабилност на какво - рентабилност на продажбите, рентабилност на собствения капитал, рентабилност на привлечения капитал и т.н. и т.н. Считам, че госта Ви е абсолютно същият словоблудец както и лицето Борисов и Цветанов и Цачева и прочие. Идиоти с претенции, които защитават угодните им тези, говорейки глупости на търкалета.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • k2

    01 Ное 2013 0:36ч.

    На тоя боклук ако му вържеш ръцете, няма да може да каже и една дума.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лекар

    01 Ное 2013 0:43ч.

    Г-н Райчев Понеже не разбирате от медицински показатели да ви светна малко. Основния показател за здравеопазването по целия свят са брой легла и брой преминали болни.Дали ще бъдат разпределени в 400 или 50 болници няма никакво значение даже повече болници е по-добре понеже се създава по - високо ниво на избор и конкуренция.А броя на леглата в сравнение с времето когато имаше 150 болници даже е намалял. Не изпадайте в положение повтаряте празни журналистически послания и измислени проблеми поне за вас знам че имате способност за анализ

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • JJJ

    01 Ное 2013 14:38ч.

    В едно отделение с 40 легла в една българска болница работят 8 лекари,20 медицински сестри и 4 санитари. В едно такова отделение за 1 година преминават средно по 1000 болни/ на 1 лекар/125 болни на година. Супер тъпо и неефективно. Не може по този начин. Няма как да се намерят пари за издръжката на 400 болници. Издръжката на сградния фонд, ток, вода и парно представляват над 50% от разходите на едно здравно заведение. Трябва да имаме държавно, бюджетно финансирано, безплатно здравеопазване и не повече от 40-50 държавни болници. Частно функциониращите, кешови или осигурителни здравни заведения могат да съществуват толкова, колкото позволява пазарът (саморегулация). При такава система, ако не искаш да чакаш за безплатно обслужване при плановите случаи, се осигуряваш или плащаш в брой в частните здравни заведения. Справедлив и разумен начин за нормално функциониране на най- социалната и хуманна система,системата на здравеопазването. в една държава

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ооооооооо, много нагло, плаче за......

    02 Ное 2013 21:35ч.

    две лайна се разсмърдели в синхрон. какво се получило? пак кенеф. тези двете лайна не можаха да разберат, че хората не се управляват. все още живеят в социализЪма и са си много добре. това, обаче няма да продължи вечно. въпросът е един единствен и той е: кога тези двамата и всички като тях ще бъдат изпарени? това му трябва на българина да изпари въчките, които от 1944 г. и до днес му изпиват кръвта.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи