Съдът: ЦИК е действала законно за машините на първи тур. Зам.-министър Стойнов не е имал право на достъп до кодовете

Съдът: ЦИК е действала законно за машините на първи тур. Зам.-министър Стойнов не е имал право на достъп до кодовете

Решението на ВАС по делото за спрения машинен вот се тълкува манипулативно в медиите. Това отбелязаха юристи в социалните мрежи. ВАС върна машините за втория тур на изборите, но не е постановил, че ЦИК е действала незаконно като ги е спряла на първи тур. Напротив - съдът установява, че зам.-министър Михаил Стойнов не е имал право да получава достъп до кодовете. Според ВАС неговото упълномощаване от министъра на електронното управление е нищожно, защото не е предвидено в Закона за електронното управление. Освен това магистратите правят констатацията, че към момента на вземане на решението на ЦИК за премахване на машините "не е установено съответствие на устройствата за машинно гласуване по предвидения за това ред и от компетентните органи, което препятства гарантирането на принципите по чл. 3 ИК за прозрачност и сигурност на машинното гласуване. Затова решението на Централната избирателна комисия, в частта за провеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023г. само с хартиени бюлетини, се явява законосъобразно."

Това означава, че според ВАС ЦИК напълно законно е спряла гласуването с машини на първия тур. Манипулациите в медиите се появиха, защото в същото решение ВАС обявява за незаконосъобразно решението на ЦИК само за втория тур на изборите, защото до тогава има възможност да се изпълнят изискванията на закона при спазване на процедурите.

Ето и по- важната част от решението на Върховния административен съд:

Съгласно чл. 213а Изборния кодекс техническите устройства за машинно гласуване са държавна собственост, която се придобива и управлява от Централната избирателна комисия.

Министерството на електронното управление съвместно с Българския институт за стандартизация и Българския институт по метрология удостоверяват съответствието на доставения тип технически устройства за машинно гласуване с изискванията по чл. 213, ал.3 и изискванията на техническата спецификация по методика, утвърдена от министъра на електронното управление, председателя на Българския институт по метрология и председателя на управителния съвет на Българския институт по стандартизация.

В процеса на удостоверяването на съответствието на машините може да участват и представители на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирани за участие в изборите, на българските неправителствени организации, които са регистрирани наблюдатели на съответния вид избор, и на Българската академия на науките, като на лицата се предоставя достъп до устройствата, документацията и изходния код по ред, определен от Централната избирателна комисия.

В административната преписка се съдържат данни, че процесът на удостоверяване на съответствието на машините е проведен и е приключил на 20.10.2023г., за което са съставени протоколи.

Към момента на вземане на обжалваното решение на Централната избирателна комисия няма издадено решение за удостоверяване съгласно чл. 213а ИК, за което комисията е била уведомена от министъра на електронното управление с цитираното в мотивите писмо.

Такова съгласуване е постъпило след приемане на обжалваното решение от Централната избирателна комисия, което е подписано от Български институт за стандартизация, Български институт по метрология и заместник-министър на министерството на електронното управление. Последният е бил определен да извършва тези действия със Заповед № МЕУ-14646/19.09.2023г. на министъра на електронното управление.

С оглед изложените по-горе факти следва да се приеме, че както към момента на приемане на обжалваното решение, така и към настоящия момент липсва надлежно издадено решение от компетентните органи по смисъла на чл.213а ал.2 от Изборния кодекс.

В случая удостоверяване на съответствието на машините по смисъла на чл. 213а, ал.2 Изборния кодекс е изрична компетентност на министъра на електронното управление ( централен орган на изпълнителната власт съгласно чл. 19, ал.2 от Закона за администрацията, какъвто не е министерството на електронното управление). Такава изрична компетентност на съответния орган не може да бъде делегирана на някой от подчинените му органи - в случая заместник министър. Позоваването на чл.19 ал.2 от Закона за администрацията, посочена като основание за издаване на заповедта за делегиране не може да послужи като правно основание за това. Законът за администрацията е устройствен закон, който не разписва материално-правна компетенност на административните органи, предвидена в специалните закони, какъвто е Закона за електронното управление. Още по-малко делегирането може да става въз основа на устройствен правилник, който е вътрешнослужебен акт.

В Закона за електронното управление не е предвидена възможност за делегиране на правомощия за удостоверяване по чл. 213а, ал.2 Изборния кодекс и затова заповедта за делегация от министъра на неговия заместник се явява незаконосъобразна, както и извършените от заместник министъра действия, включително издаденото по-късно решение за удостоверяване МЕУ-17714/27.10.2023г., постъпило в Централната избирателна комисия след вземане на обжалваното решение.

В този смисъл е и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004г. по тълкувателно дело № 4/2002г., както и съдебни актове по адм. дело № 11214/2012г., по адм. дело №12699/2007г. и др. на Върховния административен съд.

Това е достатъчно основание да се приеме, че не е установено съответствие на устройствата за машинно гласуване по предвидения за това ред и от компетентните органи, което препятства гарантирането на принципите по чл. 3 ИК за прозрачност и сигурност на машинното гласуване. Затова решението на Централната избирателна комисия, в частта за провеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023г. само с хартиени бюлетини, се явява законосъобразно.

В останалата част за провеждане на гласуването на втори тур на изборите за кметове на 5 ноември 2023г. само с хартиени бюлетини, решението е незаконосъобразно. За провеждането на тези избори може да се изпълнят изискванията на закона при спазване на законустановената процедура като удостоверяването по чл.213а, ал.2 от Кодекса се извърши от компетентните за това органи по предвидения ред, съобразно мотивите, изложени по-горе.

По тази съображения решението на Централната избирателна комисия в частта за гласуване на втори тур на изборите за кметове на 5 ноември 2023г. само с хартиена бюлетина е незаконосъобразно и в тази част следва да бъде отменено.

Цялото решение на ЦИК можете да прочетете тук.

 

 

Коментари

  • Гласуване с машини на следващи избори, НЕ на сегашните

    31 Окт 2023 8:35ч.

    Браво на Върховния съд за Върховенството на закона и за подкрепа в сериозността на констатираното от ДАНС! ... ГЛАСУВАНЕ С МАШИНИ НА СЛЕДВАЩИ ИЗБОРИ заради правото на Правдата и Справедливостта между първи и втори тур на сегашните - равнопоставеност на кметовете избрани при първи и втори тур. Равнопоставеността е основа на Демокрацията, истинската!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мдааа

    31 Окт 2023 9:18ч.

    Каква е гаранцията, че шарлатаните няма пак да се опитат да бъзикат машините! Няма гаранция, даже е сигурно, че ще го направят! Машинният вот е компрометиран и трябва да се отхвърли!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ПАК?!

    31 Окт 2023 13:04ч.

    Кои са шарлатаните, които са базикали машините?! Докажете, не внушавайте съмнения там, където ги няма и не можете да докажете! На принципа, че сестра ти е *урва, нищо че нямате сестра:)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тихомир Томов

    31 Окт 2023 19:09ч.

    Умните пак сами си го направиха и сезираха съда за собствената си простотия !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    31 Окт 2023 8:37ч.

    И вълкът сит и агнето цяло. Но Ваня Григорова все пак доста ги е уплашила, та ще им е по-спокойно с принтерите. А иначе прилича че се опитват да натопят министъра който разказа за натиска къде да отидат 640 млн. лева. А защо спи прокуратурата?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • жорката

    31 Окт 2023 8:55ч.

    Ами ако министъра откаже да подпише акта за съответствие?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Некомпетентните министър и зам. министър на МЕУ

    31 Окт 2023 10:35ч.

    трябва незабавно да сиподадат оставките и да бъдат подведени под съдебна отговорност за причинените от тях морални и материални вреди на българската държава и на българското общество. Сарафов си трае...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Най-сладкото е, че Ванюша беше бита по вашата фалшификация с хартиен вот с над 20% недействителни бюлетини

    31 Окт 2023 13:09ч.

    И пак ще бъде набита, та дано си научите урока да не лъжете повече, ама надали. И кога министърът е казал, че са го притискали къде да отидат 640 млн. лева, определени за обществени поръчки в управляваното от него министерство?! Това го каза Тошко Йорданов и други го повторят, но кой ще го докаже? Вие можете ли да посочите линк как министърът казва това?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не е работа на Тошко Йорданов

    31 Окт 2023 23:16ч.

    да доказва каквото и да било. Това е работа на прокуратурата, която неведнъж се е сезирала по медийни публикации при Каскет Каренин (само когато и изнася, разбира се), би могла и сега да извърши проверка, да разпита присъствалите на тоя председателски съвет и самия министър и, ако се съберат достатъчно данни за корупция в особено големи размери, да повдигне обвинение. Но, колегите на интелектуалното ниво на този от 13:09 ч. няма откъде да го знаят, използването на термини като "биеме", "бита" и пр. по отношение на избори са силен сигнал и ясен знак за потенциално мутренско минало, точно както при Б. Б.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ако пуснат машините за втори тур, ще означава, че ТЕ искат да са... закона

    31 Окт 2023 8:38ч.

    Съдът ако постанови, че с машини не може да се гласува - ТЕ ще спретнат протести, както и направиха. Което ще е доказателство, че ТЕ се поставят над закона, че ТЕ искат да са законодателят ... според ЛИЧНИЯТ интерес и благо. Срам за демокрацията. Позор за империализма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Демокрацията не пуска, а спазва приетите правила и закони:)

    31 Окт 2023 13:29ч.

    След като изборният закон е определил да има смесено гласуване, по личен избор на всеки избирател - с машинен и хартиен вот, то тогава оторизираните органи, вкл. и ЦИК са ДЛЪЖНИ да спазят и организират така, както е разписано в Закона. А не да злоупотребяват, надвишават правомощията си и/или ограничават правата на гражданите с цел преследване на политически и/или корупционни цели, както направи политическият орган ЦИК. Под закононарушителните действия на Пламен Тончев/разузнаване/назначен с указ № 148/26 май 2021 г. на пРезидента Румен Радев, Деньо Денев/работи в ДАНС от 2008 г., когато председател е Петко Сертов, чийто съветник е Алексей Петров/, Росен Желязков, Делян Пеевски, Тошко Йорданов, Костадин Костадинов/Копейкин и др. участвали а активното мероприятие "втори Костинброд".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Къде е доверието в честността на вота, върховни магистрати?

    31 Окт 2023 8:47ч.

    Значи пълна бъркотия - 1. Хем правилно са постъпили ЦИК на база доклада на ДАНС, като са отменили машинното гласуване, тоест постъпили са законосъобразно; 2. Хем решението на ЦИК е незаконосъобразно и ТРЯБВА с машини да се гласува на втори тур. ............ ХЕЙ, ВЪРХОВНИТЕ МАГИСТРАТИ ВИЕ КОГА СЕ УБЕДИХТЕ КАКВО ИМА В ЧЕРНАТА КУТИЯ НА МАШИНАТА, което да не компрометира честността на избора? Може би трябва да свалите превръзката от очите на Темида, понеже така е много тъмно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ина

    31 Окт 2023 10:06ч.

    не трябва, а МОЖЕ, ако се коригират пропуските при първия тур, да се сертифицират машините от министъра, а не от зам.министъра

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Това "трябва" е юридически спорно и е въпрос на тълкуване на закона

    31 Окт 2023 13:32ч.

    Иначе депутатите и техните решения, избрани на парламентарните избори през октомври 2022 г. и април 2023 г. са невалидни, защото машиннитя вот също беше сертифициран с подписа на зам. министър на МЕУ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • онуфри

    31 Окт 2023 8:50ч.

    Какво може един "принтер"? Христо Иванов каза, че с тези "принтери" победата им е гарантирана.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    31 Окт 2023 8:55ч.

    Аз вервам на viva! Макар че не мога да разбера кво казва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    01 Ное 2023 13:14ч.

    Е, то вярата е на най-ниското ниво на познанието. Следват знание, разбиране и.т. Всъщност знанието е в сериозна връзка с разбирането. Как го беше казал Тодор Колев - "как да обясниш нещо на човек, с когото ви делят два вагона книги".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не стана ясно ГЛАВНОТО!

    31 Окт 2023 8:59ч.

    Сега ЦИК има ли право да разпореди гласуване на втория тур САМО С ХАРТИЯ или е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО С МАШИНИ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    31 Окт 2023 13:23ч.

    Да, но ако машините не бъдат удостоверени в срок.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери

    31 Окт 2023 9:01ч.

    Пълна подигравка с народа - иди ми, дойди ми! Ясно се вижда, че в тази държава никой от чиновниците не е в ред и не става дума само за корупция, а за тежка неграмотност. Затова хората не гласуват и следват личния ви пример, крадат и лъжат. А в избирателните комисии на всички нива да се назначават грамотни хора, а не ти му говориш кратко и ясно, то те гледа като вол... НА БАЛОТАЖА ВСИЧКИ С ХАРТИЯ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мери, НЕВЕЖЕСТВОТО Е СИЛА, нали?!

    31 Окт 2023 13:38ч.

    Сега, на 29 октомври 2023 г. с хартиения вот "избрахме" общински съветници със средно 20% недействителни бюлетини. Т.е. тези, които сме искали да изберем, останаха неизбрани, а други, които не са желани, бяха овластени да разпределят парите на данъкоплатците в общинските бюджети и най-вероятно да злоупотребяват с тях. "Честито", Мери!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • майска

    31 Окт 2023 9:03ч.

    Браво на ВАС, а сега към Онуфри - ти на кого вярваш за принтерите на Христо Иванов - лъжец и измамник, който до вчера беше министър на Тиквата, а днес е в колаборация с него или на специалистите, които установиха, че с машините циганите не могат да гласуват и Гробаджиите няма да ги изкарат и с пари , или на грамотните, които и на 90 годишна възраст гласуват с машини? Много си наивен да вярваш на Бойкикев, ама то си е до поназнайване на туй онуй...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • онуфри

    31 Окт 2023 10:36ч.

    Да, машините са полезни при работа с неграмотно население. И то става все повече в България. Разбира се това неграмотно население е лесно за купуване. Продава си гласа, защото със или без него то тъне в мизерия, а държавата очевидно има изгода от това. По-важнни са масовата дигитализация и контрол над масите, а политиците ще вършеят из законите и конституцията. Проблемът е, че техническото изпълнение на тези "просто принтери" въобще не е "просто принтер", а имат процесор и операционна система /разбира се Уиндоус/. Абе компютри! Това ги прави малко или много вид "черна кутия" и възможността за контрол от компетентни лица е на лице. Все едно да си оставиш вратата на дома отворена и да разчиташ, че никой няма да влезе. А хората, които имат интерес да влязат са предостатъчно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до онуфри

    31 Окт 2023 11:51ч.

    нали затова накрая машината ти изплюва разписка, за да си направиш проверка. И накрая се брои разписката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Флашка

    31 Окт 2023 13:25ч.

    Да, ама не!Едни флашки също се разнасят...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хаха

    31 Окт 2023 13:42ч.

    Разнасят се едни чували, които никой не проверява колко реално са фалшифицираните и недействителните бюлетини. Защото дори при обжалване и/или повторна проверка се проверяват и корегират само протоколите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВАС дава следната препоръка...

    31 Окт 2023 9:05ч.

    Последното изречение: "По тази съображения решението на ЦИК в частта за гласуване на втори тур на изборите за кметове на 5 ноември 2023 г. само с хартиена бюлетина е незаконосъобразно и в тази част следва да бъде отменено." А ако не бъде отменено от ЦИК, ще има протести понеже ТЕ искат да са закона! За лична употреба всичките им действия досега го доказват - ползват държавата като фирма за доене, общественият ресурс се разходва само за ТЕхните близки. Върховенство на закона ли, Херо Мустафа къде си?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Херо Мустафа събра 10 водещи кметове на обучение как да се борят с корупцията" :)

    31 Окт 2023 9:08ч.

    15 февруари 2023 г. Посланичката на САЩ Херо Мустафа събра в хотел "София Балкан Палас" (бивш "Шератон") в столицата десетина от водещите български кметове, за да им проведе обучение как да се борят с корупцията, предаде ПИК. ........... В екипа на Борисов научили от медиите за "обучителния семинар" на американската посланичка. Това прави сбирката като ПРИВИКВАНЕ от страна на Херо Мустафа на избрани български кметове, за да им даде ценни указания чрез личен инструктаж." Анархия в действие.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ето тук

    31 Окт 2023 9:09ч.

    Вижте кои са кметовете ..... https://epicenter.bg/article/Hero-Mustafa-sabra-kmetove-na-obuchenie-kak-da-se-boryat-s-koruptsiyata/308550/2/0

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    31 Окт 2023 9:20ч.

    Не може някой да реши, че нещо не е сертифицирано преди изобщо да е видян документ за това, правилен или не, при условие, че такъв не е постъпил до момента на вземане на решението. На базата на това, че някой бил казал, че документ не е издаден към момента на вземане на решението. 24 часа, преди да изтече срока за изготвяне на нужния сертификат. Съдът вкарва аргументи за решение, каквито ЦИК не е използвала в самото решение! ЦИК не сочи в решението си, че издадения сертификат от МЕУ е незаконосъобразен, а че такъв липсва! Да живее българското право! Защото справедливостта на територията си е отишла. Съдът взема страна и коригира решението на ЦИК... Ово е правораздаване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    31 Окт 2023 9:28ч.

    Пропуснах - въпреки всичко решенията на Съда следва да се изпълнява! Защото ако някой си мисли, че няма да изпълни решение, защото ползите от неизпълнението ще са по-големи отколкото санкциите за това, че решението не е изпълнено. И защото ако искаме в някакъв момент да се наречем общност и да имаме право да имаме държава, следва да започнем да уважаваме институциите, които регулират живота в тази общност. С надеждата, че и тези институции в един момент ще започнат да работят в полза на точно това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Я да видим колко решения на съда НЕ са изпълнени

    31 Окт 2023 9:53ч.

    И не са изпълнени, защото се приемат като ПРЕПОРЪКА УКАЗАНИЯ постановеното от ВАС, или защото за корумпетата няма значение нито съд, нито закон?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    31 Окт 2023 10:28ч.

    Да, ето го решението: https://www.cik.bg/bg/decisions/2819/2023-10-27

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ами

    31 Окт 2023 13:02ч.

    Как на предишните избори сертифицирането беше подписано от зам. министър от МЕУ, а сега не може?! По време на парламентарните избори през октомври 2022 г. и април 2023 г. всички дейности, които са извършвани от сегашния зам.-министър на МЕУ, също са били делегирани на заместник-министри на електронното управление. В такъв случай резултатите от последните два парламентарни избори през 2022г. и 20223г. валидни ли са? А решенията, които са взети от така избраните депутати? ??

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    31 Окт 2023 13:46ч.

    Виво, пак ли се активира и пишеш свободни съчинения, без да си се запознал с делото? Според обясненията на ЦИК в съда, Йоловски е заявил пред свидетели, че няма да сертифицира машините. Отделно ЦИК са се обърнали към МЕУ с официално запитване дали машините са удостоверени, и са получили обратен отговор, че не са! Цитирам "В мотивите към решението са отбелязани три аргумента – информация от Държавната агенция за национална сигурност /ДАНС/, получена за зам.-министъра на електронното управление Михаил Стойнов на 26 октомври; информация от министъра на електронното управление Александър Йоловски, получена на председателския съвет в парламента на 27 октомври; и писмо от Йоловски, в което се казва, че няма издадено удостоверение, че машините отговарят на изискванията на закона и са годни за употреба за вота." Чак след това отменят машинното гласуване. Половин час след обявяването на решението на ЦИК, зам.-министърчето се сеща да ги удостовери. Ама няма право на това. А пък ти сам си отговори на въпроса: Съмнително или да е мотаенето от страна на зам.-министърчето, който вместо още във вторник (23.10), след втората процедура по удостоверяване да издаде такова удостоверение, чака до последния момент, като междувременно потретва процедурата, заснемайки я с личния си телефон. Цитат: "От ЦИК очакваха доклад с данните от процедурата още във вторник, но до момента такъв не е получен."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    31 Окт 2023 14:54ч.

    Става досадно! Естествено че няма да ги сертифицира, след като е възложил това на заместникът си! И освен това НЕ Е ТОЗИ АРГУМЕНТЪТ, с който ЦИК забраняват използването на машините! Документът е получен в 21.00 на 27-ми и до 17.00 на 28-ми е имало достатъчно време да се издаде годен документ и изборите да се проведат както е по Закон. Но за ВАС това е без значение? Съдът има ли право да "дописва" решението на ЦИК? С аргументи, които ЦИК е нямал, за да отмени машинното гласуване? Доколкото знам съдът е АРБИТЪР! И преценява аргументите на двете страни в"състезанието". От едната страна имаме "липсва документ", от другата "има документ". Накрая ВАС решава, че документ има, но не бил редовен. Не защото ЦИК е имала тази претенция, а ВАС... Хайде спрете се, Йорданова го каза заобиколно "решението цели намаляне на напрежението и запазване на доверието в институциите" - разбрали са се да не се нагнетява напрежение и в това има малък смисъл от някаква гледна точка. От моята не, но щом са го приели претендиращите - спрете се! Или сега като ни се размина давай да наглетяваме по останалите, щото пак ще ссе рамине?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    31 Окт 2023 16:09ч.

    Да цитираш защитните тези на патологичните лъжци и шарлатани, е като да цитираш защитните тези на адвокат на сериен изнасилвач-рецидивист! Машините не са ти бащиния, нито играчка, за да си играеш с тях. Техническатс процедура по удостоверяване на ТУМГ е извършена успешно съгласно утвърдената методика още на 23.10, в присъствието на всички упълномощени и заинтересовани лица! Съгласно утвърдената "Методика за удостоверяване на съответствието на доставения тип техническо устройство за машинно гласуване с изискванията по чл. 213, ал. 3 от Изборния кодекс" и точка 7.4. "В 2-дневен срок от предоставянето на документите по т. 7. 3. председателят на ДАЕУ, съвместно с председателя на БИМ и председателя на УС на БИС издават решение за удостоверяване/неудостоверяване на съответствието на доставения тип техническо устройство за машинно гласуване с изискванията на чл. 213, ал. 3 от Изборния кодекс и техническите изисквания към апаратната и програмната част на ТУМГ, които допълнително се определят от ЦИК"! Което означава, че МЕУ е трябвало до 25.10 да удостовери машините и да прати "документа" на ЦИК. Вместо това на 25.10. зам.-министърчето, без логична причина, потретва процедурата, заснемайки я с личния си телефон. След приключването на процедурата по удостоверяване, единственото което остава е да уведоми ЦИК, като има двудневен срок за това. Нито на 25, нито на 26, нито на 27 това е направено! Чак СЛЕД решението на ЦИК за отмяна на машините, през главата на своя пряк началник, след повече от 2 дни (48 часа) от приключване на техническата процедура по удостоверяване, проведена следобед на 25.10., зам.-министърчето праща удостоверителния "документ". И няма да се измъкнеш с това, че имало още един ден (20 дни от предоставянето на машините на МЕУ), защото техническата процедура по удостоверяване е завършена още на 23.10, или на 25.10, а двудневният срок по Методиката е изтекъл следобед на 27.10! Но въпреки цялото ала-бала с ИК, Заповедта-правилник на МЕУ, Методиката на удостоверяване и решението на ВАС, всеки критично мислещ човек би си задал логичния въпрос защо зам.-министърчето, въпреки успешно завършената процедура по удостоверяване още на 23.10, бави уведомяването на ЦИК, че и потретва необосновано процедурата по удостоверяване, като дори след лично заснетата от него успешна процедура по удостоверяване, не изпраща съответния документ в двудневния срок до ЦИК, а продължава да протака. Немислещите партийни симпатизанти-сектанти биха се задоволи с обяснението "имало още един ден (от 20-те)", а мислещите, следящи шарлатанската дейност на ПростоПринтерите - не.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    31 Окт 2023 19:33ч.

    Нещо ми се караш, май? АРГУМЕНТИ! Моля! Заповед не може да отмени Закон! В Изборния кодекс пише какъв е срока - 20 дни след... намери си го!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    31 Окт 2023 19:34ч.

    Освен това ако има закъснение в срока това следвало е да е в решението! Липсва еди какво си, което не е предоставено В СРОК! Някакъв подобен текст в решението на ЦИК?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    31 Окт 2023 21:02ч.

    Не ти се карам, а те пускам по пързалката, тъй като си юридически ...., който бърка "заповед" с "методика". Ако не знаеш, законите се тълкуват! А в казуса има доста спорни действия на всички страни. Това че на теб не ти изнася моето тълкуване, не е аргумент и не отменя написаното от мен. Именно в закона (ИК) има изрично изискване за спазване на методика на удостоверяване - в раздел "Удостоверяване на съответствието на техническите устройства за машинно гласуване", чл. 213а (2) "Министерството на електронното управление съвместно с Българския институт за стандартизация и Българския институт по метрология удостоверяват съответствието на доставения тип техническо устройство за машинно гласуване с изискванията по чл. 213, ал. 3 и изискванията на техническата спецификация по методика, утвърдена от министъра на електронното управление, председателя на Българския институт по метрология и председателя на управителния съвет на Българския институт за стандартизация." А в самата "Методика" е разписан един двудневен срок... Нарушаването на разписаната методика на удостоверяване, компрометира удостоверяването на машините, оттам се нарушава и закона, ако машините бъдат удостоверени въпреки нарушения в Методиката, както вероятно е направил зам. Решението пък на ЦИК е обосновано на липсата на изискуемото по ИК удостоверяване на машините, което министърът на МЕУ от ПП устно и писмено е потвърдил. Но после ЦИК бил виновен, че двама нефелници от ПП са се омазали.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    01 Ное 2023 11:41ч.

    Пуснатият по пързалката пускал по пързалката някой друг?! Плащат ми да знам какво е Заповед, Методика и т.д. документи! Решението на ВАС е перфектно... ако ВАС беше ЦИК! И никакви въпроси по отношение на случилото се не би имало. Всичко което е в решението на ВАС следваше да е във въпросното решение на ЦИК от 27-ми за забрана на гласуване с машини. ИЛи, ако ЦИК иска да ОСИГУРИ машинно гласуване да е в предписание до МЕУ! Докато все още има време Законът да бъде спазен. За какво ни е ЦИК тогава? Да отиде ВАС и да ръководи ПРОЦЕСА по провеждане на избори, защото е видно, че разпознава проблемите и в такъв случай се очаква да знае и как да ги реши! Т.е. е добре да се знае каква точно роля изпълнява в държавата СЪДЪТ! Преди да се знае какво точно са разните там документи, които споменаваш. И които документи се издават именно с цел да се осигури изпълнението на определени нещица. И тук следва въпросът за какво е ЦИК? Не е ли ролята й да ОСИГУРИ провеждането на избори по начина, разписан в ЗАКОНА? Всички там заповеди, методики и т.д. следва да се изготвят именно с тази цел. И работа на ЦИК е ако нещо не е както трябва да вземе мерки за да ОСИГУРИ провеждането на изборите по начина, описан в Закона! А не да търси начин как да не го осигури.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    01 Ное 2023 13:28ч.

    Да, пропуснах! Ако в ЦИК са съзнавали за проблема с удостоверяването, подписа на министъра, защо не са го записали в решението си? Действали са в съзаклятие с МЕУ с цел да провалят машинното гласуване? ОПГ? Плод е на безхаберие или безогледно желани да се провали машинното гласуване? Виждате ли в колко посоки, някои изглеждат, може би конспиративни, може да се мисли? Но всички са в посока към срив на доверието в ЦИК! Което е най-опасното от случилото се. поради което - спрете се! Написах го по-горе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    01 Ное 2023 15:03ч.

    Брей, сега пък се изкара "топ юрист" и правен експерт, че и голЕм хитрец... Аз като прост, малоумен нищолог, четейки свободните ти съчинения, примесени с удобните защитни юридически тези и партийните опорки на ПростоПрестъпницте, съм на скромното пишман-експертно мнение, че трябва да спрат да ти плащат. Или най-малкото да ти намалят заплатата. До онзи ден обясняваше колко "перфектен" е един очевадно партийнообременен юридически анализ от един сайт, който удобно пропускаше определени нормативни актове и обстоятелства по случая, а днес решението на ВАС, което пак онзи ден сам определи за "политическо", се превърна в "перфектно"... Относно "пускането по пързалката" - още в събота, докато ти повтаряше до втръсване пред всички партийните юридически опорки, аз, незадоволявайки се с официалните тези на двете страни, попаднах на по-любопитни анализи, един от които бе: "Заповедта на министъра на електронното управление за делегиране на правомощия - в случая на неговия зам.министър с бързите пръстчета - е нищожна. Защо? Защото са изключителни негови правата по Изборния кодекс, които министърът не може да прехвърли, съгласно тълкувателно решение на ВАС. Тоест, Върховният административен съд е постановил, че не може да има делегиране на правомощия на когото и да е. Заповедта на електронния министър е нищожна. А действието му е противозаконно. Ако има държава, ще има подсъдими." Което и ВАС потвърди. Та май ти можеш да пързаляш единствено себе си... Относно ЦИК - категорично правилно отмениха машинното гласуване, тъй като не се позоваха само на спорното докладче на ДАНС, а на устния отказ за удостоверяване и на документ за неудостоверяване на машините, издаден от министъра на МЕУ. Тоест за ЦИК, към момента на взимане на решението им, единствените факти и обстоятелства са, че машините НЕ са удостоверени и НЯМА да бъдат удостоверени! Това им позволява, по ИК, да постановят гласуване само с хартиена бюлетина, тъй като машините не са удостоверени съгласно законовите изисквания. ЦИК няма откъде да знаят, че зам.-министърчето, за да замаже собственото си мазало, най-нагло, през главата на прекия си началник, ще издаде постфактум удостоверение за машините, възползвайки се от една възможност в ИК (20-дневния срок). Тези нововъзникнали обстоятелства, след решението на ЦИК, позволяват на една от страните по делото да се възползва от тях. Подобна възможност се дава в процесуалния кодекс и това дали в хода на дадено дело ще бъдат допунати и/или взети под внимание новите обстоятелства и доказателства, се решава единствено от съда. А колкото повече се ровя в случая, толкова повече нови подозрителни и потенциално престъпни действия на зам.-министърчето, тоест повече "нови обстоятелства и доказателства", изникват. П.П. Пожелавам ти успешно пързаляне по ПарапетнатаПързалка!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    01 Ное 2023 15:09ч.

    И аз пропуснах! И ЦИК да са проспали проблема с подписа на зам.-министърчето, имат достатъчно основания за отмяна на машинното гласуване - отказът на министъра на МЕУ да удостовери машините, а удостоверяването им е задължително по ИК! Та "посоката на срив на доверието" е към двамата министри от МЕУ, а не към ЦИК!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    01 Ное 2023 15:21ч.

    "Устно" само в народната милиция. Можеше. Защото какви са мотивите за това твърдение... Само по данни на кошаревски свидетели. И е перфектно решението на ВАС, чети до края, ако ВАС беше СИК. Никой не е оспорил Заповед на кой и да е бил министър, вече като основание на каквото и да е. Отмяна на машинно гласуване, например. За да се разбере това е редно въпросното решение да се ПРОЧЕТЕ ВНИМАТЕЛНО! Ако намирате подобен текст в това Решение... Ми няма такова нещо. Ако някой иска да оспори ИЗБОРИТЕ, ако бяха проведени с машини на базата на документ, подписан от зам. министър, това щеше да е легитимно основание след като министъра е нямал право да делегира подобни права. ЦИК следваше да обърне внимание на това в процеса на сертифициране, с цел ДА ОСИГУРИ провеждане на изборите, както е предвидено в Закона! Или както до сега- това никого не го е интересувало в ЦИК - приемали са документ по повода, подписани от зам. министър. ПП Всъщност още като стана проблема, колкото и конспиративно да ми изглеждаше, проверих и кои са министъра и заместника му. От кохортата на проф. МишоК са... един изключително нямащ нищо общо с изборните процеси на територията. Та от ПП първом да се огледат за приятелите си, преди да съдят враговете си. И с кого "да си играят" и с кого не. Защото е важно кой на кого е "целувал ръка". Щото на тези двамата партийният им лидер Му беше министър. Та на баща ми, лека му пръст, това му беше девиза: "Пази ме Боже от приятели, с душманите сам ще се оправя".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    01 Ное 2023 15:23ч.

    Ха, само към министъра и зама му?! Тези в ЦИК за какво са? Нямат ли юристи? Или са там за да проспиват? Как беше: "с действие или бездействие"?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    01 Ное 2023 16:36ч.

    Първо, ЦИК е уведомен и писмено от МЕУ, че машините не са удостоверени! "Към момента на вземане на обжалваното решение на ЦИК, няма издадено решение за удостоверяване съгласно чл. 213а от Изборния кодекс, за което комисията е била уведомена от министъра на електронното управление с цитираното в мотивите писмо." ЦИК няма откъде да знаят, че подчинен на министъра ще реши да действа постфактум през главата на началника си. Второ, причинно-следствената връзка ти се губи - ако зам. не си бе позволил да самоволни действия на 25.10 (необосновано повтаряне на процедурата и заснемането й с личния си телефон), нямаше да има доклад на ДАНС. Ако министърът не бе отказал да удостовери машините и не бе пратил писмото, ЦИК нямаше да имат мотиви да отменят машинното гласуване. Ако зам. не се бе правил на хитър, опитвайки се да замаже скандала и да прехвърли вината към ЦИК, удостоверявайки машините напук на началника си, нямаше да има как да атакуват решението на основание, че машините всъщност са удостоверени в законовия срок. И съответно нямаше да има такъв голям проблем с доверието в ЦИК. Трето, по собствената ти логика - "В МЕУ нямат ли си юристи?", "В сайта Лекс нямат ли си юристи?", "В партиите (ПП-ДБ) нямат ли си юристи?", "В ДАНС нямат ли си юристи?" и т.н. Тъй като първите (министрите на МЕУ в последните правителства) все делегират правомощията си по удостоверяване на машинното гласуване на заместниците си, без да знаят, че са в нарушение, а пък следващите посочени използваха именно подписа на зам.-министърчето, удостоверяващ машините в 20-дневния срок, като аргумент да обявят решението на ЦИК за незаконосъобразно. Или всички масово са проспали онова, което малцина преди решението на ВАС не проспаха. Четвърто, но НАЙ-ВАЖНОТО, само аз май не проспивам факта, че според "перфектното" решение на любимия ти ВАС "В административната преписка се съдържат данни, че процесът на удостоверяване на съответствието на машините е проведен и е приключил на 20.10.2023г., за което са съставени протоколи.", а в "Методиката за удостоверяване на ТУМГ" има разписан един двудневен срок, в който министърът удостоверява или неудостоверява машините. В заключение - май "проспиването" на нещо си е масова практика за всички у нас.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Зодия Прасе

    31 Окт 2023 9:47ч.

    ЦИК е действала законно при условия на неизбежна самоотбрана, ала машините-терминатори обещаха да се завърнат. https://www.youtube.com/watch?v=SZdVWKM1ILs

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 1984 година ееееех, какъв живот и на Изток, и на Запад беше красота творческа, свобода за високата духовна култура на Света

    31 Окт 2023 9:57ч.

    Terminator - I'll be back .... Благодарности! :)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • машина или не - това е въпросът

    31 Окт 2023 9:56ч.

    При хартиената бюлетина могат да унищожат гласа ти, но не и да го прехвърлят към друга партия. Могат да направят невалидни физически ограничено количество хартиени бюлетини и това рефлектира върху резултата в малки населени места. Това и става и стана с листите за общински съветници. Ако се приеме правило, че при над 4% невалидни ще има прегласуване, ще намалеят манипулациите на едро. При машините може и 90% от гласовете да се пренасочат. Затова се пускат трохи и на контролираната опозиция и тя си трае и играе за субсидията. И после слушка в Парламента и гласува правилно, когато трябва. Като огладнее, лае, ама не хапе и си чака хляба. Всяка прилика с действителни лица и събития е случайна. За предстоящите балотажи ако се гласува масово за даден кандидат с хартиена бюлетина, крайният резултат ще е по-обективен. Ще унищожат колкото могат. Но идва следващата и следващата бюлетина. "Аз паднах, друг ще ме смени...".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • При машините може и 90% от гласовете да се пренасочат

    31 Окт 2023 10:00ч.

    Затова се пускат трохи и на контролираната опозиция и тя си трае и играе за субсидията. И после слушка в Парламента и гласува правилно, когато трябва. ТОВА Е див ИМПЕРИАЛИЗЪМ в действие - ЛИЧНОТО БЛАГО ИЗГОДА над всичко! Парите превръщат индивидите в слуги роби на Мамона фалшивият бог на благополучието, жалкари човеци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    31 Окт 2023 10:09ч.

    А каква е възможността да се вкарат фалшиви хартиени бюлетини в "играта"? Колко доказателства имаше за това? особено като мъкнеха чували насам-натам? С достатъчно снимков материал. Включително захвърлени чували в коридорите на местата, където следва да се предадат на ОИК. ДОКАЗАТЕЛСТВА за манипулация с машините в СИК? И най-важния въпрос - как се сертифицира софтуера в машините, които винаги са се използвали при избори - тези в ОИК, РИК и ЦИК? Но дори и за тях няма доказателства, че са извършвани манипулации.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Машинно гласуване

    31 Окт 2023 10:11ч.

    След като се броят и хартиените разписки при машинното гласуване, как точно ще се осъществи манипулация и пренасочване на гласове? Може ли да обясниш в детайли.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • БРОЙ БУТОНЧЕТА = БРОЙ РАЗПИСКИ всичко в протокола за узаконяване на избора, иначе си е измама!

    31 Окт 2023 10:44ч.

    ако разписките не се вписват като законен резултат в протоколите, тоест да влияят действително върху прозрачността и честността: Разписката да има силата на зачетен законен глас и конкретно КОЛКО РАЗПЕЧАТКИ СА ЗА "А", И КОЛКО РАЗПЕЧАТКИ СА ЗА "Б", а не да се разчита само на общата бройка от машината. .... Разпечатката може да генерира ен на брой гласчета.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Машинно гласуване

    31 Окт 2023 11:05ч.

    Именно. Но досега обясняваха, че се броят и хартиените разписки като официален документ. Прави се засечка с резултатите от машината, 100 разписки за кандидата Х, съответно машината трябва да отчете 100 гласували за кандитата Х.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Машинно гласуване

    31 Окт 2023 11:23ч.

    Естествено не може да се избегне и хипотезата, че в машината са заложени примерно 200бр гласували за кандидат У, и това трябва да се впише при броене на разписките за кандидат У. Но е твърде сложно за изпълнение. Въобще при правилно обслужване на един машинен вот, той е много по трудно манипулируем от гласуване с хартиени бюлетини. Почвам да разбирам защо гласуването с машини е премахнато в други държави.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    31 Окт 2023 10:18ч.

    Да, върхът беше вечерта в едно от студиата се сподели, че някъде бюлетините не стигнали, защото е предвидено и с машини да се гласува, и ги размножавали на ксерокс... ЦИК при вземане на решенията си това не го ли взема предвид? Та до там с организация на избори, защитени бюлетини, контролни отрязъци и т.д...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    31 Окт 2023 16:14ч.

    Все са машини, и все са "просто принтери"! Освен ако не смяташ, че с копирна машина може да се манипулира вота...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    31 Окт 2023 16:20ч.

    Няма никакъв проблем! Все са машини, и все са "просто принтери"! Освен ако не смяташ, че с машина (копирна) може да се манипулира вота... :)))

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • viva

    01 Ное 2023 13:37ч.

    Чувстваш се длъжен да кажеш нещо? Като адвокат на страна по дело, който няма 1 % шанс да спечели, но трябва да си изкара хонорара по някакъв начин?Да не ти плащат тука? Ако е така - уважения, не е лесно да се заслужи такъв. Аз, например, не мога да се добера до такова нещо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    01 Ное 2023 15:11ч.

    Това е "машинна" шега! Ама явно на теб не ти плащат и да се смееш...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЦИК може да изпълни указанията на ВАС и да допълни отчитане на РАЗПИСКИТЕ

    31 Окт 2023 10:38ч.

    Задължително като антикомпрометираща мярка е РАЗПИСКИТЕ да се БРОЯТ, ЗАСИЧАТ с разпечатката и ВПИСВАТ в Протоколите узаконяващи изборния резултат. Всяка съпротива срещу разписките и вписването им в протоколите за законност ще е призив за измама и ОПОРОЧАВАНЕ на свободния честен вот на избирателите!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Колко разпечатки са за А и колко разпечатки са за Б

    31 Окт 2023 10:45ч.

    Всичко записано в протокола за законност. Иначе е измама и компромат. ДАЛИ СА НАЯСНО УВАЖАЕМИТЕ ВЪРХОВНИ АДМИНИСТРАТИВНИ СЪДИИ с тези тънки моменти?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Боже, с какви глупости се занимаваме

    31 Окт 2023 10:48ч.

    с едни нещастни машини вкарани заради чужди недобронамерени интереси към народа български и държава България. Вкарани от алчност парични психопати

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • +++++

    31 Окт 2023 11:34ч.

    В същото време ВАС услужливо мълчат, че при 30% избирателна активност "спечелилите" са представители на една прекалено малка част от имащите право на глас . Справедлив избор може да има само при зачитане на изборни резултати, когато избирателна активност е повече от 50%. Това от години не се е случвало. Залъгват ни с избор между бюлетини и машини, а се избягва темата, че в закон е заложена възможност дори само 5% да са избиратели на "спечелилите". За какъв обществен договор говорим!?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Престъпление няма!

    31 Окт 2023 10:49ч.

    Ако ще да въведат гласуване с часовник, слънчев, пак ще се намери кой да си "играе" с изходния код. Но това очевидно не е важно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бате Винету

    31 Окт 2023 11:04ч.

    А този, който е нарушил закона носи ли някаква отговорност за това или просто хлапашка постъпка, нищо ще порасне момчето?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Прав е Гешев - абсолютен сценарии

    31 Окт 2023 11:39ч.

    Целият цирк с отмяната на първи тур и връщането на втори; , фактът, че не се разследват престъпниците от ПП/ДБ, които крадат кодове и не им се търси отговорност; поведението на медийните проститутки от БТВ, които една седмица дават думата на престъпниците и обвиняват в некомпетентност ДАНС; мълчанието на някои лидери и самото решение на съдът ПОТВЪРЖДАВАТ тезата за сценарии и разпределение на местата за областни кметове между сглобката. На първи тур нямаше машини и навсякъде където трябваше, победи ГЕРБ. България посиня. Сега след втория тур и очакваната намеса на машинките, страната ще пожълтее от кандидатите на ПП. Нещо неясно???

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Въпроси

    31 Окт 2023 11:48ч.

    1 Защо никой не е арестуван все още? 2 Защо няма разследване за престъпление срещу републиката? 3 Защо няма никаква обществена реакция освен мрънкане по интернет? 4 Защо правителството не си е подало оставката, или най-малко няколко министри не са уволнени? 5 Защо са нужни тези машини, след като са толкова дискредитирани? Много страни в Европа и не само не ги ползват, защо е толкова голям зор точно в България да ги има? 6 Ще има ли разследване на фирма Сиела Норма ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Делта

    31 Окт 2023 12:55ч.

    Защо да има арестувани? Да не би да защитават националните ни интереси и суверенитет?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рукола Z

    31 Окт 2023 13:56ч.

    Без машини няма Възраждане... кое не разбрахте? Правят си вот какъвто им хареса, заредиха балотажите и сега гледайте сеири другата седмица, навсякъде са ГЕРБ/ПП. Един жив фен на ПП вече не срещам, те за кметьове им ги нагласили ? Евала БОКО, признах те за главен машинист!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    31 Окт 2023 16:37ч.

    Първо-с машини и технологии на синематик се гласува в 11 държави в Европа.(с такива се гласува у нас), а точно с а4-517 се гласува в Белгия. Баш Брюксел ако не е Европа-Банкя ли е Може да проверите на сайта на производителя. Направих си труда да изтегля и ръководството за нашите машини(вклотелно и за СИК) информацията е на един клик , но продължават да се бълват простотии. Инак-зама трябва да бъде премного бит и публично оноден за тъпота с взлом

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи