Дара и Джирото: радост всекиму, печалба – някому

Дара и Джирото: радост всекиму, печалба – някому

Автор: Милен Георгиев за "Гласове"

Заглавието може да обърка. То навява негативна оценка за Дара и Джиро д’Италия, но текстът не е критичен към тях, напротив. Отчитайки ги като актуални положителни събития за България, той атакува схващания на българина, които се изговарят покрай тях.

За да няма наистина двусмислие, най-напред – уточнения. Обиколката на Италия бе красиво събитие, предоставило забава на публиката и направило реклама на България с хубава природа, старини и привлекателна култура.
Добре е, че бе проведено, не би било добре, ако не беше.

За триумфа на Дара пък каквото и да се каже, е малко – изключително постижение за певицата, отново донесло популярност на държавата и направило стотици хиляди хора спонтанно радостни. Приказките за сатанизъм са откровени простотии, а критиките за качествата на Дара, конкурса и т.н. са от жанра „Ако баба ми беше мъжка“, подклаждани от манипулатори, припечелващи от глупостта на застаряващи маргинали от кьошетата на „глобалното село“.

Дори най-големият хулител би искал да бъде на мястото на Дара, същото бе и при Георги Господинов с „Букър“.

Тя е тръгнала от нищото като бедно момиче и с това заслужава огромно възхищение. Всичко срещу нея е бръчки, злоба и страсти под душа.

А сега за изговаряните глупости, които текстът има предвид. Хвалейки Джирото и Дара, много хора, неспособни наистина да оценят положителното, твърдят, че:

Българите печелят от Джирото. Пълна глупост. Може да спечелят хотелиери, туроператори, ресторанти, общини, рекламни фирми, организаторът със сигурност е спечелил… Но 90% от хората – нищо. Дори само популярност да се има предвид под „печелят“, бай Иван не печели от популярност. Самата истина е, че никой не печели извън отделни сектори и фирми. Което, следва да се повтори, не омаловажава събитието.

„Всяко похарчено евро ще се върне, асфалтът и придобивките си остават тук“. Асфалтът и придобивките остават тук, но 15 млн. евро (най-ниската споменавана сума) евентуално биха се върнали при внуците на правнуците на бай Иван. И пак не за тях, а за някой, който ще трупа пари от асфалта и придобивките. Нищо никога не е безплатно, има си цена – 15 млн. не са ли цена? Пълна лъжа, наивитет и отново самонавиване.

„Всички печелим от Дара“. Оценяваме, уважаваме, радваме се – това е печалбата за всички нас. Нищо повече. Парите и бляскавото бъдеще (дано!) са за нея, което е напълно заслужено, защото се е трудила, инвестирала. Ще спечелят още рекламният, телевизионният и шоу бизнесът, туризмът, бенефициентите на обществени поръчки – не чрез радост, а финансово. Валят цифри в пространството за стотици милиони, привлечени от Базел, Виена, следователно щели да се излеят в София… Но София не е столичният бай Иван. Той много добре знае, че и един цент няма да влезе в джоба му от приема на „Евровизия“. Даже цените още може да поскъпнат покрай туристите. Но повтаря и тази глупост. Защо? Ами защото… всички го правят. Повторението е майка на самозалъгването.

„Дара показа на всички ни, че…“. Нищо не е на всички нас. Ако бе показала на нас, всеки щеше да усвои показаното, а от утре да е топ в попрището си. Успехът е индивидуален, няма човешки опит, валиден за всички – и така е редно. Цитираното изречение е нищо повече от нравоучение.

Както се вижда, темата е дълбока. Тя обхваща човешка и групова психология, стереотипи, илюзии, здравословно възпитание в несъществуващи неща. Примерите са прашинки върху нея.

Не могат да бъдат други. Ето и още:

„Добре е България да произвежда“ (ток, мляко, зеленчуци, каквото и да е). Несъмнено е добре да произвежда, но е добре за съответния производител. Той си е съвсем индивидуална частна или държавна фирма. Нека и печели, щом е вложил, рискувал. Но за купувачите, пак 90% от населението, е „добре“, колкото например да имаш една пришка на ръката вместо две. Купувачът просто купува – ако не от един производител, от друг. Плаща – все едно на кого. Родното не значи по-евтино. Огромна глупост е да се мисли, че щастието на производителя – който и да е, от която и да е националност, ако не си самият ти! – е и щастие на купувача.

„Спасете овцете на бай Рибан, помогнете на животновъдите!“ означава да се спасят овцете на бай Рибан, да се подпомогнат животновъдите. Нищо повече. Означава и друг да не се подпомага, защото не може всички да се подпомагат.

„Искаме зелена градска среда!“. Откровена идиотия. Градската среда не може да бъде зелена. Зелени са планините, нивите, в най-добрия случай – селата. Като искаш зелено – отивай на село.

Градовете – по дефиниция, смисъл и история – са струпвания на хора далеч от природата, близо до заводи, училища, болници, с тротоари и площади вместо пътеки и кал.

На твоята улица в града може да имаш едно или три дървета, нищо повече. Ползата ти е като при пришките.

Но защо се изговаря, а и мисли всичко това? И много друго подобно? Причините са тъй дълбоки, че е безсмислено да се нищят, а именно да се копае в житейски илюзии, потребности от мечти, от колективни ценности и т.н. От полза обаче би било да се разясни защо все пак не е хубаво да се говорят и мислят такива неща:

Защото са лъжа. Радост всекиму, печалба – някому, е положението с Джиро, Дара и т.н. Радостта е синоним на печалба толкова, колкото с радост може да си платиш в магазина.

Защото пречат да се оценява по достойнство. И Джирото е нещо добро, и Дара, и овцете на бай Рибан – но в определен аспект. Аспектът за мнозинството хора е свързан най-често с чувства, естетика, образи – не е малко, но е това, друго няма.

Защото, ако всички ние се стараем повече да възприемаме действителността в присъщите ѝ нюанси, противоречия, несъвършенства, не на едро, не групово, бихме били по-малко глупави. Бихме отдавали нужното уважение – когато, за каквото и колкото е нужно, и бихме били против, когато следва да сме против – разграничавайки по-вярно хубавото от лошото. И в крайна сметка, най-вероятно, бихме живели повече в свой интерес, вместо замаяни по нещо, където… теб те няма.

Това е – няма те в нищо от изговаряното!

 

 

 

Коментари

  • Севда

    18 Май 2026 16:59ч.

    Да така е, само дето от това насиране вчера по телевизиите, пропуснаха да ни информират , че мечка е убила 35г. мъж на Витоша.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Киро Лъжеца от Канада

    18 Май 2026 17:02ч.

    какво, ако песента на Дара не ми харесва, хейтър ли съм? Някой може ли да ми каже?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Претенциозно написано, но…

    18 Май 2026 17:05ч.

    посредствено, повърхностно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Джиродара

    18 Май 2026 17:13ч.

    "бай Иван не печели от популярност", но бай Иван на изборите твърдо е казал, че е съгласен и с лишаването си от лева и с още по-голямта си интеграция у европейските структури, така че бай Иван трябва да е щастлив и от Джирото и от мълниеносното си интегриране с Бангарангата директно у пъпа на Виена. Пък по Коледа пак ще гледаме Десито и Румбата у Виенската опера и ще се окултурваме.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • йоуу

    18 Май 2026 17:30ч.

    И конкурсът и песента са пълен леш. Независимо колко "анализатори" се изкажат, лайното няма да спре да мирише. Какви качества като певица има девойката, предполагам, предстои да видим. Ама цялата работа ужасно намирисва на истериите покрай "успехите" на Нина Добрев и Мария Бакалова. И имам сериозни подозрение, че е направено каквото трябва при гласуването, за да не спечели Израел и да се стигне до масови протести, освирквания и други нелицеприятни гледки, които допълнително да изнервят и без това нерозовите отношения между Европа и евреите в момента. Отиграхме цялата ситуация като една дълбоко комплексирана нация, която няма никакво самочувствие.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бангаранга не беше ли антивот срещу Израел

    18 Май 2026 17:32ч.

    щото евреите много ги обичат в европа

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Абе Миленчо, не ти ли хрумва, че

    18 Май 2026 17:34ч.

    ужасните хотелиери, ресторантьори и пр. чорбаджии-експлоататори пращат данъци? И създават работни места за хора, които също плащат данъци? Сато си търкаляш таралясника по асфалта съм болницата или училището та детето - откъде идват парите за тях?? Охххх, зъбрайх - от “правителството”. Ма то горкото няма и един лев, преди да събере въпросните данъци от въпросните айдуци и работяги. Капиш??

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А каква полза имаме

    19 Май 2026 10:33ч.

    А каква полза имаме държавата да събира данъци, които да управлява неефективно и не в полза на ' народа " ? От тези данъци голяма част се изхарчват не по предназначение, а нахалост. Тогава какво значение има дали с парите си сме подкрепили чужди или наши производители ? Подкрепям винаги нашите производители, предпочитам винаги да купувам българската марка продукт вместо чужда, да не пазарувам в чуждите вериги, но какво от това.... Данъка от печалбата на българските фирми отива в държавата, която от своя страна нехае при харенето на събраните пари и плаща с тях заплати на раздутата държавна администрация, строи се некачествено пътища, правят се ремонти некачествено, печелят обществени поръчки фирми по линията на шуробаджанащината.... Доста немотивиращо относно изборът ни да подкрепяме българското при потребителските ни навици. Колкото и да се радваме на подобни успехи като на Дара, Джиро, успехите на спортистите ни и др., това задоволява само емоционалните ни потребности. Забравяме за основата, която би ни дала повече самочувствие - да имаме държавници.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • реплика

    19 Май 2026 6:29ч.

    аха, добре ама не разбрах каква е ползата и печалбата ми от написаното в тази статия?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Много правилно!

    19 Май 2026 9:20ч.

    Наистина много правилно написано "-каква е ползата и печалбата от написаното в статията"?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Н.Н.

    19 Май 2026 12:26ч.

    С някои неща съм съгласен, но що за глупост е това, че било илюзия твърдението „Добре е България да произвежда“? Да, наистина потребителят не го интересува къде е произведена дадена стока, интересува го дали е качествена и дали може да си я позволи. Но ако България не произвежда нищо, от къде ще дойдат пари, за да си купуваме тия стоки, от които се нуждаем? Ще теглим дълг до безкрайност ли? Ще източваме еврофондове ли? Как авторът си го представя дългосрочно? Западняците ще ни дават пари безвъзмездно, заради красивите ни сини очи ли?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Има значение

    19 Май 2026 23:50ч.

    Н.Н. 19 Май 2026 12:26ч. риторичните ти въпроси не се нуждаят от коментар с единственото допълнение, че даването на кредити се случва до един момент - после се плаща с ресурци, собтсвеност и накрая територия. Справка украйна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи