Юрий Кублановски: Остава само упованието, че Господ ще се смили над човечеството

Юрий Кублановски: Остава само упованието, че Господ ще се смили над човечеството
Аз, оказвайки се в емиграция през 1982 г., заварих все още същата Европа. Днес се отмива нейният културен аристократизъм, традиционната естетика на бита й, националните й идентичности. Към това, както се формулира в едно от неотдавнашните ми стихотворения, Европа стана „трофей на разноцветни пришълци“. Разбира се, потребителската култура и либералния безпредел обрекоха цивилизацията на израждане, но, все пак, не с такава скорост! Политическият вирус се развива в западния свят едва ли не по-интензивно от двустранна пневмония. Какво ще се окаже след десет години на мястото на тази западна цивилизация, на тези „камъни на Европа“, които оплакваше още, помним, Версилов в „Юноша“ на Фьодор Достоевски? Днес се налага човечеството да плати сметката. Остава само упованието, че Господ ще се смили над човечеството. И ще му даде още един шанс за спасение.

В навечерието на идващата година за проблемите на отиващата си размишлява известният руски поет Юрий Кублановски.

 

- Юрий Михайлович, как мина за Вас тази трудна „ковидна“ година? С какво ще я запомните?

 

- Преди всичко, уви, с едва ли не ежедневните загуби на тези, които съм обичал, уважавал, с които постоянно съм съотнасял битието си. Отец Димитрий Смирнов – истински правослваен пастир и мой личен приятел. С него имахме уговорка: в края на всяка година да провеждаме разговор, да прогнозираме бъдещето. Състояха се няколко такива беседи в „Под Часами“ (видео-предаването на о. Димитрий – б.пр.), аз много ценях нашето единомислие, споделените ни възгледи за състоянието на нещата в света. И до сега не ми се вярва, че не мога да набера номера му и да чуя приглушения, толкова скъп за мен глас.

Има и други загуби, и всяка от тях прибавя осиротяване...

 

- Вие сте живяли на Запад известно време. Познавате го добре. Как оценявате днес състоянието му?

 

- Угнетява ме, разбира се, деградацията на западната цивилизация, която толкова обичах и ценях преди. Аз, честно казано, не съм се съмнявал, че тази деградация ще настъпи, но не мислех, че ще стане с такава катастрофална бързина.

 

Струва ми се, че се разруши цялата световна политическа стабилност, която съществуваше повече или по-малко. Пукнатината между Русия и Запада, превърнал се в Содом и Гомор пред очите ни, се увеличава с всеки следващ месец. Русия, слава Богу, благодарение преди всичко на нашата Църква, губи традиционните ценности много по-бавно, в сравнение със Запада.

 

Аз, оказвайки се в емиграция през 1982 г., заварих все още същата Европа. Днес се отмива нейният културен аристократизъм, традиционната естетика на бита й, националните й идентичности. Към това, както се формулира в едно от неотдавнашните ми стихотворения, Европа стана „трофей на разноцветни пришълци“. Разбира се, потребителската култура и либералния безпредел обрекоха цивилизацията на израждане, но, все пак, не с такава скорост! Политическият вирус се развива в западния свят едва ли не по-интензивно от двустранна пневмония.

 

Какво ще се окаже след десет години на мястото на тази западна цивилизация, на тези „камъни на Европа“, които оплакваше още, помним, Версилов в „Юноша“ на Фьодор Достоевски? Днес се налага човечеството да плати сметката. Остава само упованието, че Господ ще се смили над човечеството. И ще му даде още един шанс за спасение.

 

- Когато през пролетта дойде тази беда, свързана с пандемията, всички се затвориха по домовете си и някои писатели се радваха, че са попаднали в „Пушкиновата карантина“, че суетата си е отишла и може спокойно да се пише. Как се чувствахте Вие?

 

- На мен, да си призная, също не ми е зле да живея в карантина. Моята съпруга, Наталия Фьодорвна Поленова, е директор на Поленовския музей, тя е правнучка на художника. И благодарение на пълното отсъствие на посетители, имах великото и странно усещане за дореволюционните времена. Това беше удивително и, видимо, няма да се повтори никога вече. И слава Богу – нашето имение трябва винаги да е отворено за сънародниците!

 

Написах в тези странни дни няколко стихотворения, които ще бъдат публикувани в първия брой на списание „Нов свят“ следващата година. Но главното, което направих, е че успях да приготвя и предам своя тритомник в издателство „Руски път“. Сега Агенцията по печата е, уви, разформирована. Но използвам случая и искам да им благодаря. Именно те помогнаха на издателството материално, без тях нямаше да има никакъв тритомник.

 

- Тези томове помещават на практика цялото Ви творчество...

 

- Първият том са доемигрантските стихове, от юношеството до заминаването, вторият – написаното в чужбина, а третият – от 1990 година, когато се върнах в Родината, до наши дни. Това е една, може да се каже, неволна автобиография в стихове. Моята съдба се оказа много динамична и причудлива. И когато събрах всички неостаряващи стихове заедно, внезапно разбрах как всичко е на първо място биографично, а на второ място отразява времето и мястото на написването. Тук са и съветската власт, и чужбина, и непоносимата носталгия, и криминалната революция, и сегашната „реставрация“. Разбира се, всичко това не е дадено направо, а в стихотворна, метафорична форма.

 

- Дори в стиховете от 60те години при Вас вече присъства християнската тема. За тази епоха и съветската реалия това е доста необичайно. Как се случи така?

 

- Родил съм се във Волжската провинция след войната, когато съветската власт, трудно е за вярване, беше само на 30 години. И в нашата затънтеност имаше много съхранени обичаи от веществения и духовния бит на дореволюционна Русия. В рода по майчина линия имаме духовни лица, репресирани, попаднали под комунистически репресии. Навярно „генетично“ ми се е предала тяхната православна същност, независимо от това, че мама беше вече комунистка.

 

- Избирали сте небанални сюжети за религиозна поезия, например, имате стихове, посветени на митрополит Филип...

 

- Съдбата ме водеше – след завършване на университета заминах на Беломорието, в Соловки. И имах допир до руската история, директно. Слава Богу, че тогава не останах в столицата, да вря в бохемския котел, както беше в студентските години. Именно там, в нашия север, научих за митрополит Филип, който е бил соловецки епископ, а след това е извикан от Иван Грозни в Москва, където е предаден на публична анатема в кремълския събор. В Соловки научих какво е съветски концлагер. Върнах се в Москва с многоизмерно разбиране за нашата история. И следващите години не изоставях постоянните си занимания с нея.

 

- Посветили сте множество стихове на руския Север, Волга, Крим, Москва. Може ли да се каже, че руската земя Ви храни?

 

- Имам строфи, сравнително неотдавна написани: „А мен Русия ме затяга, придърпва ме в себе си“. Усещал съм това много остро, още от младини. И винаги значителна част от времето съм прекарвал в провинцията. Слава Богу, красотата на родния ланшафт, вярата във възраждането на Родината, са ми дадени като усещане. Но зад визуалната красота остро чувствам етажите на историята. Твърде рано формулирах основната задача на своята поезия: да прехвърля мост над пукнатината на соцреализма – в Сребърния век и още по-дълбоко, чак до Пушкиновите и Баратинските времена.

 

- Във вашата поезия има множество дружески посвещения. Усеща се, че Вие обичате и уважавате съвременниците си...

 

- Аз ценях и продължавам да ценя онези, с които съм вървял и продължавам да вървя през живота ръка за ръка. Да посветиш някому стихотворение, означава да сложиш човека в каймака на руската словесност. И аз се радвам, когато мога да направя това с чиста душа.

 

- Това е като изпращане във вечността?

 

- Така го усещам, безусловно. И душата ми е склонна към това, и чувството за дълг зове към това. Аз съм преживял цял един живот след смъртта на много скъпи мои приятели. Колко рано си отиде поетът Александър Величански. И от смъртта на Йосиф Бродски мина вече четвърт век, цяла историческа епоха. Винаги ми е много тъжно, че те не преживяха това време заедно с мен. Щеше да има към кого да се обръщам и за съвет, и за оценка на творчеството ми. Младите израстват вече на други културни трептения. Аз засега само се вглеждам в тях.

 

- Ако се върнем към стиховете от тази година: темата за ковида и пандемията намери ли отражение в тях?

 

- В стиховете от тази година се отрази темата за руското излизане от Крим, от което се навърши едно столетие. А за реанимацията писах половин година преди пандемията, колкото и това да е чудно:

Жизнь не только в волнах акации
И искристой зыби под старым садом.
Нет, она и в залах реанимации,
Где мужи и женщины стонут рядом.
Сняты с пальцев кольца, с груди кресты.
И болезнь пытается сжечь мосты.

 

(Животът не е само във вълните на акацията

И в искрящото вълнение под старата градина.

Не, той е и във залите на реанимацията,

Където мъж и жена стенат двамина.

Свалени са от ръката халките, от гърдите кръстовете.

И болестта се опитва да изгори мостовете. - Б.пр.)

 

Сравнявам реанимацията с чистилището. Получи се тъжно предсказание на идващите събития. Тези стихове се оказаха на една от последните страници на моя тритомник.

 

- А как оценявате литературния процес през 21ви век?

 

- Много се радвам, когато попадна на забележителни стихове от мои съвременници. Те са пръснати навсякъде. Ту прочитам чудесно стихотворение на Мария Ватутина, ту на Мария Кудимова, или на Светлана Кекова. Ето, излезе превъзходна подборка на Тимур Кибиров в девети брой на списание „Знаме“. Много е хубаво, когато в нашето трудно във всяко отношение време все пак, тук-там, се раждат забележителни стихове! Блок има знаменити строфи: «Так жили поэты, и каждый встречал другого надменной улыбкой» (Така живееха поетите и всеки срещаше другия с надменна усмивка – б.пр.) У мен това го няма. Аз се отнасям доброжелателно към творчеството на съвременниците си както връстници, така и по-млади поети.

В стиховете трябва да бие живо сърце. Без него какво остава? Просто текст, изтичащ между пръстите. У младите поети днес понякога отсъства такова „сърцебиене“. Вероятно защото те вече не са хора на книжната, а на мрежовата култура.

 

- А какво попада в кръга на Вашите четива?

 

- Съществува прекрасната „Литературна колекция“ на Александър Солженицин – в продължение на много години той е чел книги и е правил бележки към тях, които са извънредно точни и интересни. Някои от тях бяха публикувани в списание „Нов свят“. А някои все още не са били отпечатвани. Намирам тези Солженицинови есета и ги използвам като пътеводител за четене...

 

- Между другото, доколкото е известно, Александър Исаевич високо е ценил Вашата лирика. Той пише: „Поезията на Юрий Кублановски се отличава с вярност към традициите на руското стихосложение, ненатрапчивост, с голямо чувство за мярка в обновената метафоричност – без никаква ексцентричност, винаги оправдана по същество; и естествена пластичност на стиха, често изискваща препрочитане и запомняне“. Отбелязвал е също, че ценността на Вашата поезия е в това, че тя съхранява живата пълнота на руския език във време, когато руската литература „понася загуби в рускостта на езика“. „Дълбоката сроденост с историята и религиозната наситеност на чувствата“ той смята за неотменими качества на Вашата лирика.

 

- Благодаря, че си припомнихте. Много ми е приятно...

 

Сега, от началото на декември препрочитам разказите на Антон Павлович Чехов, отбелязани като най-силни от Александър Исаевич. И Солженицин ми открива много нови неща у Чехов. Преди той ми се струваше певец на отиващите си „Вишнева градина“ и „Три сестри“. А се оказа, че описваното от него дворянство е преди всичко банално. Другите съсловия му се получават по-ярко. Сега чета и виждам, че в това има много голям смисъл и истина.

 

Продължавам да чета и на исторически теми. Неотдавна прочетох три тома от дневника на Лев Тихомиров. Сега препрочитам Георги Флоровски, „Пътят на руското богословие“ – много задълбочено изследване, написано от руски клирик-мислител в чужбина. Аз съм вече на 73 години. От тях, 65 години нямам нито един ден, прекаран без книга.

 

- А успявате ли да провеждате творчески вечери?

 

- В средата на декември се състоя една творческа вечер вътре в самия музей Поленов. Пристигна група туристи, които разбрали, че живея тук, и помолиха да почета стихове. Седнахме в експозиционната зала. И те ме слушаха повече от час. Стихове от новия тритомник.

 

- В гората, вероятно, има истинска новогодишна атмосфера...

 

- Да, имам на прозореца хранилка. Постоянно прелита кълвач, суетят се синигери. На всеки два-три дни купувам за тях килограми семена, слава Богу, имат добър апетит.

 

- Как ще посрещнете Нова година и Рождество?

 

- Имам 8 внука. Всичките ще дойдат тук, в Поленово. Ще отидем в църквата в Бьохов, която е построена още от художника. А след това – на трапезата.

Искам отново да използвам този случай, за да пожелая на всички мъжество и надежда.

 

Източник: "Столетие"

Превод за "Гласове": Екатерина Тенева

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • observer

    16 Яну 2021 9:35ч.

    Тъй, тъй... Пропаганда от втория вид. Аз мразех комунизма и обичах всичко западно, но този Запад не е онзи Запад, този е затънал в либералната си деградация, налазен е от цветнокожи и изходът е един - самоизолация и самодостатъчност върху православното превъзходство над останалия свят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЗИП

    16 Яну 2021 9:56ч.

    Кублановски е прав. Засичал съм го в някои публицистични предавания. Естествено, че онзи Запад не е сегашния. Нема такъв филм Америка от 1914г с 87,5 % бели протестанти да е днешна Америка с орди латиноси, негри и какви ли не други. За Европа въобше да не отваряме думи. Достатъчно е да се отиде в центъра на Брюксел. Разликата с Исламабад е малка.... :) Да, сега на Европа и САЩ се случва това, което стана с Русия през 1917. Неотроцкистите вършат безотказно своето сатанинско дело.... Разбира се Кублановски премълчава каква е тая сегашна "руска реставрация". Какво се реставрира ? Да не се окаже, че се реставрира налудния съветизъм? Поне в умовете ? Що за налудност е самата идея да се обсъжда връщане на паметника на полската антируска отрепка Дзерджински на Лубянския площад ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да се реставрира налудния съветизъм? Не, ЗИП-е

    16 Яну 2021 10:36ч.

    За модернизиран феодализъм става дума. И дворянинът Дзерджински, и Бащата на народите Сталин са само символ на Силата, пред която се стои на колене. Никаква комунистическа идеология няма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЗИП

    16 Яну 2021 10:43ч.

    Има "сила" и сила.... Упоменатия гений Достоевски написва цел роман за ЕДНО убийство. Едно, едничко. На неква бабушкера. Твърди, че никаква идея не си заслужава сълзата дори на едно дете. И после бам. Идват некви фанатици, местни и убиват неколко милиона в началния етап. "Царя" може да е бил всякакъв диктатор ама е бил АРИСТОКРАТ. Пращал е в Сибир и е наказвал шибане с жилави тънки пръчки по гърба. Убил некви 700 човека в некъф си бунт на река Лена. Болшевиките толкова хапваха за неколко часа....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • легисти

    16 Яну 2021 11:15ч.

    Нека не говорим само за физическите убийства по царско време и от комунистите, нека си припомним масовото духовно опустошение на хомо сапиенс`а при капитализма - днес хуманен човек в сравнително здрава общественост все още може да вирее само в Русия. Западът отдавна изтръгна хуманната спойка между човеците, много пред 1982 г., за която свидетелства интервюираният. Самият Солженицин, който разкритикува с много точни думи и западните недъзи през 1978 г. (но пропагандата така и си наблягаше само на антисъветските му анализи), не си е правел никакви илюзии как ще завърши всичкото това. И днес го виждаме - утопичният пойезис на новите пророци и вехтите витии днес е най-непосредствен праксис за всички. Западният капитализъм даде фира. Всякакви мимикрии са безнадеждни, защото американците, дето си тикаха гагата навсякъде, станаха за смях даже и на кокошките.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • нелинейната модалност на времето

    16 Яну 2021 11:38ч.

    "Заплашва ни война не на живот, а на смърт": интервю, съдържащо нестандартни философски откровения на Александър Дугин - https://pogled.info/svetoven/aleksandar-dugin-zaplashva-ni-voina-ne-na-zhivot-a-na-smart.124934

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ...................

    16 Яну 2021 11:42ч.

    Разбира се, Западът не е това, което е бил през 80-те години на миналия век. Колко бандити и цигани от Източна Европа нахлуха на Запад. Погледнете actu Toulouse и ще прочетете, че в понеделник, на 18 януари, в Тулуза започва съдебен процес срещу 18 български цигани, членове на престъпна циганска мрежа, т.е. мафия в България, обричащи на робство във Франция техни сънародници. Грози ги 10 години затвор. Тези същите и техните роднини имат големи къщи в България и скъпи коли. Там те живеят необезпокоявани за престъпния си бизнес.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Капитан Кук

    16 Яну 2021 11:49ч.

    Великолепно. Както виждаме, коментиращите сульовци пак си чешат идеологическите красти и въобще не разбират нищо от интервюто. Повече такива текстове! И преводът, както рядко се случва днес в България е добър; иначе българските преводачи забравиха основното правило: преводачът трябва да знае не толкова езика, ОТ който превежда, колкото езика, НА който превежда. Поздравления на "Гласове" за този материал!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • куку реч

    16 Яну 2021 12:30ч.

    Господин куковден, ах колко трогателно задълбочено проникновение, разсмяхте ни чак с вашето разбиране как ние не сме разбирали!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Сигналиста

    16 Яну 2021 13:21ч.

    "Либерален безпредел" не трябва да бъде превеждано "либерален безпредел". Малко по-друго нещо е, но не точно "беззаконие". Може би с друга чуждица - ентропия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • На човечеството

    16 Яну 2021 14:00ч.

    му трябва време, за да се пребори с вируса. Човечеството, човешкият гений направи пет шест ваксини за няма и година, и започна масова ваксинация. А други ваксини досега бяха създавани за 15 - 20 години. Със сигурност ще създаде и лекарство, препарат, който да лекува човека и да унищожи вируса. Не може гена на вируса да е по силен от човешкия мозък. Хубаво е тези фармацевтични големи фирми, които създадоха ваксините, да дадат лиценза си на много други фирми, като се плати добре на фармацевтичните фирми за лицензите, за да могат да възпроизведат капитала си, който са вложили и да имат и добра печалба. Но когато се спасяват човешки животи, е необходимо не толкова да гледаш печалбата, а дори да подариш продукта си. А това да подариш продукта си, се смята за нещо, което западните фирми не могат и не искат да направят. И все пак аз мисля, че могат да го направят. Но самите ние като хора, като граждани, не искаме те да не си възпроизведат капитала и даже искаме те да са на печалба, и дори много да спечелят. Ако искаме да бъдем справедливи, и фирмите трябва да спечелят, и то добре, но и да дадат лиценза на ваксините на други фирми по света, за да може по бързо да се произведе ваксината и да се ваксинира светът и да не се разболяват хората и да не умират. По същия начин ще се процедира и с лекарство, което ще се създаде. Така, че "помогни си сам, за да ти помогне и Господ". и още : "Господ дава, но в кошара не вкарва". Мисля, че това е положението, което трябва да се спазва, а не да чакаме само на Господ. Ние искаме да овладеем света, но може да сме експеримент на Господ до къде можем да стигнем. И Господ , понеже ни обича смятам, че ще ни прости, че искаме да се развиваме и да може да отидем на други планети. Макар, че ние сме с тяло и душа и душата ни е безсмъртна, но тялото ни е тленно и не знам дали ще можем да удържим на радиация, на високи и ниски температури, ако отидем във Космоса. А може и Господ да ни е създал, за да сме само на Земята. Но ние хората сме дръзки и амбициите ни са много големи. Но трябва да живеем в мир с Господ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ---

    16 Яну 2021 15:16ч.

    "Безпредел" се превежда като "произвол".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ---

    16 Яну 2021 15:38ч.

    Интервюираният искал да прехвърли мост през "пукнатината" на социализма до Пушкин и Буратински. Преди тях обаче е "пукнатината" на декабристите, след нея се формира масовата руска интелигенция, първо от дворянски, после от народен произход. Тези "пукнатини"дадоха възможност на народните маси да се развиват и да творят, съответно на развитието си. Но той явно си е останал в кулата от слонова кост, няма лошо, такава поезия също е красива, само че съвсем не в тон с промените в съвременната епоха, с нейните нови "пукнатини" даващи възможност за формиране на нови интелигенции. Разбира се винаги има нужда от поети въздишащи по "доброто старо време". Колко са го разбрали е друг въпрос, явно не повече отколкото сегашното време.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    16 Яну 2021 17:21ч.

    Днес налаганата чрез медии и политическо говорене тенденция в Русия е за връщане към славата на имперското минало, уникалността на Православието, възприемано най-вече като отлика от Запада, и в частност едно възраждане на почитта към Сталин, изчистена от комунистическа идеология и възприемана като отношение към държавността. Успоредно с това се развиват и други процеси, характерни за всяко съвременно общество, но на тях не се дава гласност. Всичко това води до мисълта за изпадане в безпътица и безидейност , доста различни от тези в либералния Запад. Което пък е доста опростен образ на процесите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ---

    16 Яну 2021 18:21ч.

    Всяка държава държи на своята култура, включително религия, ако иска да продължи да бъде държава. Затова всички държави искат да изнасят култура, но не и да внасят чужда освен ако не могат да си позволят да я спрат. Това се случва с малките държави, защото големите държави имат големи култури, малките малки. Творците им не могат да се освободят от провинциализма на малките държави, а и няма на какво толкова да стъпят като национална гордост. Това влияе много на желанието за творчество. Вижте колко са томовете на събраните съчинения на нашите класици, вижте колко са на тези от големите държави. Разбира се, индивидуално всеки може да избере култура за себе си, но това означава и избор на принадлежност към друго общество и държава. Спецификата на Православието на държавно ниво е принципа на цезаропапизма, който е помогнал на Русия да избегне крайностите на Инквизицията и религиозните войни след нея. Възприет е и от Англия през 16 век чрез което също се е избавила от тези религиозни войни. Сега не е такова време, но отново се получава проблем с догмата за непогрешимостта на Папата пред запазването на традициите на вярата и свързания с тях морал. За отношението към Сталин сега и към Наполеон след края на Реставрацията във Франция, не ми се обяснява, аналогиите са явни. А ако говорим за идеологическа безпътица, не забравяйте че от тази гледна точка в Китай тя би трябвало да е много по-голяма. Само че не е така, защото хилядолетната му култура е смляла достатъчно народи с културите им за да може да се справи и със сегашната глобална софра. Споменатият Наполеон явно е разбирал това с прочутия си израз: "Оставете китайския дракон да спи, защото ако се събуди ревът му ще разтресе Земята."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Произвол е преводът на безпредел

    16 Яну 2021 21:25ч.

    Значението на руската дума безпредел е произвол.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Митето

    16 Яну 2021 21:37ч.

    Много ви харесва и истински обичате да обсъждате комунизма и Октомврийската революция.Един не съм срещнал да анализира и да дава за пример Великата френска революция.Защо?А приликите между двете са толкова много!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ---

    16 Яну 2021 21:44ч.

    Давайте, провинциалисти! Откривайте топлата вода!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Има голяма разлика мажду ВОСР и Великата френска революция.

    16 Яну 2021 21:56ч.

    Разликата е в манталитета на народа. След Френската революция, която донесе много зло на гражданите си францнцузите много скоро слязоха на земята. Вярно, че гилотината е френско изобретение, но то се използва само по време на революцията. Гилотината на болшевизма продължи да действа с усилващи се темпове почти до днес. Още Ленин пръв откри концлагерите в манастира Бутырки - там да се"изправят" са изпращани първите несъгласни с комунистическия произвол. Борбата срещу "врага на народа" стигна своя апогей през периода 37ма-41ва година. И сигурно щеше на продължи с ускорени темпове, ако ВСВ не спря това. За загиналите във "Великите социалистичаски строежи", където са изпращани затворници, работили при нечовешки условия може само да се каже, че са били няколко милиона. За Голодомора в Украйна - това само сатанисти могат да избиват народа си от глад. Какво да кажем за Солженициновия "архипелаг ГУЛАГ?" Кой американски щат се е опитвал чрез революция и въстание да се откъсне от САЩ? Както направиха Източноевропейските народи? До сега оруския ботуш са се отървали около 15 съюзни републики. И ще има още кандидати. Не случайно наричаха Русия "тюрма на народите" Тя си е такава и до днес.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Anonimen robot

    17 Яну 2021 5:27ч.

    "Царя" може да е бил всякакъв диктатор ама е бил АРИСТОКРАТ. *** Зип-е неведнъж съм ти казвал, че си идиот и ти не се умори да го потвърждаваш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Един robot не може

    17 Яну 2021 7:13ч.

    да разбере човешката гледна точка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • топ 10

    17 Яну 2021 10:03ч.

    Разлика има, но руските хора не са като французите. Французите, с малки изключения, се оказаха промити мозъци поради характера на идеологията и обществеността на Запад. Напротив, руският човек запази максимално автентична виталност и душата си от гнилите попълзновения на модерността.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    17 Яну 2021 11:03ч.

    И тази черна, гладна и студена страна била по-хубава от Запада ? Айде бе. За "великите " руски души, чеховците и дето убивали брат си, за да страдат истински след това, е ясно. Но кой нормален ще иска там ? А не в Ливърпул, Амстердам, Виена, Барселона или Флоренция ? Ясно е, че за нарочени индивиди логика или правила няма- те служат. За Дачков Камчатка може и да е по-жадувана от Палм Бийч, но това едва ли е основано на естествени сетива.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • "Но кой нормален ще иска там ?"

    17 Яну 2021 11:31ч.

    Всеки. Мястото на третополовите пидари и пр. трансатлантически трансджендъря е на Запад.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Демократ

    17 Яну 2021 16:38ч.

    Винаги си мисля, че поредният русофоб е ударил дъното на тъпотията и морално-нравственото уродство. И винаги следващият русофоб ме опровергава.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    17 Яну 2021 22:25ч.

    Непокътнатата руска душа... Боже Господи, вие Русия от романите на класиците ли я познавате?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    18 Яну 2021 9:13ч.

    Да, днес Европа е съвсем друга. Едно време !!! Едно време каква Европа имахме ! Ех. А сега - пълни глупости. Деградирала, с размити, че и отмити елити. Какви ти елити ! Елате в Дворянския център за подготовка на нови казашки елитни членове на остров Колима и ще видите елити. Ама елити като елити ! Хем родни, хем православски !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    19 Яну 2021 8:16ч.

    Капитан Кук на 16.01.2021 в 11:49; Споделям!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    19 Яну 2021 8:19ч.

    RE:нелинейната модалност на времето на 16.01.2021 в 11:38; Благодаря за линкът!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ---

    19 Яну 2021 18:43ч.

    Разликите между руската и френската революция са много, най-голямата е че руската е след френската. Докато френската прави Учредително събрание, руската издава декрети за важните неща: за хляба, за земята и за мира. На тях строи обществения живот, защото при над 80% селско население което е лишено от земя в мнозинството си, няма как да има промяна без да му се даде земя. Иначе градското население остава без хляб. Мирът е бил нужен за да се закрепи революционната власт, а и селяните на фронта искат да се върнат веднага за да получат сносна земя при подялбата. Само седмици след декретите има новоизбрано Учредително събрание. Болшевиките искат от него първо да признае декретите за да дадат властта. Събранието отказва и не я получава, а болшевиките естествено са подкрепени от широките маси. Възможно ли бе това във Франция? Не ми се вярва. Там събранието национализира първо църковните земи, но ги разпродава на който има пари да ги купи, докато в Русия с декрета бяха дадени на селяните за ползване без да имат право да ги продават или залагат. Така болшевиките спечелиха гражданската война с подкрепата на селяните, а във Франция с ужасен терор, например при потушаването на бунта във Вандея са избивани дори пеленачетата. По случай 200 годишнината от тези масови убийства Солженицин откри паметник в едно вандейско село и произнесе реч за лошите революционери във Франция и Русия, което сравнение хич не се хареса на сегашното френското правителство. Колчак до последно наказвал селяните разграбили помешчишките имоти, докато напълно не загубил подкрепа. От друга страна, индустриалците използвали войната за обогатяване до такава степен че Русия не можела да си позволи да поръча нови оръжия поради липса на предлагане на стомана, представете си. Висшите офицери са били наясно че с царската власт Русия няма шанс да се запази като държава след 20 години на фона на немските амбиции. Болшевиките обаче успяха, ефективността на съветския войник през ВСВ (Отечествена) е била около 16 пъти тази на руския войник през ПСВ (имперска). Именно това не е отчел Хитлер с неговите спомени от ПСВ и наблюдения на финландската война. Русия е можело да просъществува само чрез драстични промени и те бяха направени от който беше способен да ги направи. Франция не беше в такава мъртва схватка, нито след революцията, нито през ПСВ, а през ВСВ се отказа да воюва до край. Париж не стана Ленинград, Сталинград се случи другаде.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Palm Beach

    27 Яну 2021 7:55ч.

    Намерили да сравняват Палм Бийч с Камчатка. Та освен хотели, един скромен център с някакви смешни магазинчета,но с огромни заявки за голямата работа, с един вход от посадени палми, впечатляващи за тия дето не са виждали такива, с една скромна ивица плаж на Атлантическия океан, какъв Палм Бийч бе хора? От другата страна на Флорида има по хубави хотели, там руснаците изсипаха доста пари, за да покажат на американеца как се почива на море. Само рекламата им огромна. Хотели с прозорци, които не се отварят, с климатици в самите стаи, които не ти дават покой да спиш, айде стига!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А за статията благодаря

    27 Яну 2021 7:56ч.

    Разбирам какво иска да каже автора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи