За топлото, светлото и тъпия битов разговор, който водим от 30 години

За топлото, светлото и тъпия битов разговор, който водим от 30 години
Шоково поскъпване на цената на парното и не толкова шоково поскъпване на цената на тока – с тези две новини започна тази седмица. Повишението на цената на природния газ щяло да се отрази много зле на индустрията, на средния и дребния бизнес. Новините, които звучаха доста мрачно, бяха придружени от любимите на журналистите малоумни анкети със случайни минувачи, на които се задава следният въпрос: "Ще преживеем ли зимата?", и които почти винаги получават един и същи отговор: "Ами надяваме се да преживеем, въпреки че не се знае". За добро или лошо ние, българите, преживяваме всяка една година, въпреки че всяка една година се питаме дали ще преживеем следващата. Имал съм възможност и друг път да пиша, че поне от три десетилетия в България се води един и същ битов разговор за топлото и светлото, а понякога и за мокрото, имам предвид водния режим, който беше особено актуален преди години, но този битов разговор никога не е водил до нищо добро.
<p>Напротив, имам чувството, че нещата стават все по-зле, а надеждата, че ще доживея времена, в които новините няма да са пълни с подробности за щрангове, електромери и топломери, гасне с всеки изминал ден. <br />В другите общества разговорите или споровете се водят, за да се стигне до решение на проблемите. У нас е обратното &ndash; колкото повече говорим за нещо, което в цивилизования свят се смята за елементарно &ndash; като отоплението и електрификацията, толкова повече потъваме в неяснота и несигурност. Да беше само битовият разговор, да махнеш с ръка. Той обаче има съвсем реални материални измерения, които пристигат под формата на сметки всеки месец, и няма сила на света, която да може да ви обясни как са се получили числата в тях, въпреки че математиката е точна наука.</p> <p>Скоро бе публикувано изследване, според което България е на първо място в Европа по поскъпване на електроенергията за последните 13 години. Сигурен съм, че на първо място в Европа сме и по отношение на известността на чиновници, които работят в топлофикацията. Напомням ви, че Вальо Топлото не се прочу, след като повдигнаха обвинения срещу него. Преди да го арестуват, същите медии, които му се подиграват и до днес, го отразяваха като видна светска личност. Спомням си някакви негови снимки от виенски бал в австрийската столица, придружени от невероятни подробности около облеклото му и дамата, която го придружава. Ако с такава детайлност медиите се интересуваха от начина, по който се извършва ценообразуването на отоплението или на тока, цена нямаше да имат.</p> <p>Разбирате ли, че не говоря за разследваща журналистика, а за нещо съвсем просто, което изглежда е непосилно за публичния живот у нас &ndash; яснотата. Разбира се, не са виновни само медиите, но те биха могли да формулират въпроси и да ги следват, докато не получат отговори. Обзалагам се, че нито един от вас, които в края на краищата ще си платите тока и парното, не може да отговори какво точно влиза в сметката, която плаща, и защо няма никаква логика между различните сметки за отделните месеци. Как е възможно някой, който има двустайно жилище в центъра на София, да плаща 400 лв. за парно, а друг, пак в центъра, да дава 150 лв. за петстаен апартамент. Никаква помощ в това отношение не оказват и министрите, чийто работен ден напоследък започва в сутрешните блокове на телевизиите. Не знам каква е тази страст на колегите по този тип интервюта и какво повече може да каже един шеф на министерство в bTV днес от това, което е казал по "Нова" вчера. <br />Искам да кажа, че няма физическо време за извършване на някаква дейност, което да бъде обговорено от висшите чиновници, а давайки всеки ден интервюта, те са принудени или да говорят едно и също, или да приказват в бъдеще време. Но дори и да има повод, пак не могат да ви обяснят за какво става дума. Последният пресен пример е гостуването на Трайчо Трайков в "Канал 1", който също не можа да обясни логиката на последното поскъпване.</p> <p>Покачването на цената на природния газ звучи толкова общо, колкото и покачването на река Дунав в сантиметри. Но дори и да приемем, че това е така и се примирим с неизбежното повишение, което ще плащаме заради изконната руска любов към нас, никога не можем да получим отговор на реципрочния въпрос: "Защо, когато цените на петрола падат с близо сто долара на световните пазари, у нас цената на бензина не само че не пада, но и расте?". Сега барел петрол се продава за около 60&ndash;70 долара, но цената у нас си остана висока от времето, когато барелът се търгуваше за 160 долара.</p> <p>Идеята ми обаче не е да влизам и аз в този безкраен битов разговор, а по-скоро да призова всички, които доброволно се съгласяват да участват в него, било активно, било като публика, да спрат да го правят. И за да бъде отказът им от участие силен и чут, ще трябва да спрат и да си плащат сметките, но не в името на някакъв зле разбран левичарски бунт, а в името на повече яснота.</p> <p>Не плащайте сметките си не защото са високи, а защото са неясни, е призив, който може да се следва със спокойна съвест. Лошото е, че той няма да има последователи и нещата ще продължат постарому сигурно докато има българи по тази земя. Знаете ли колко бързо нещата ще се прояснят, ако докарате до фалит топлофикациите и енергото? Тоест, ако опрете до стената политиците, които отговарят за управлението на страната, и ги накарате да действат, вместо да приказват. Същото важи и за банковия сектор, и за търговията с лекарства, и за цените на мобилните оператори. Все сфери, в които икономическият и политическият елит са влезли в комплот и мародерстват върху всички ни.</p> <p>Общият знаменател на тази измама се нарича неяснота. Никой от тях не може да ви обясни просто и ясно на каква основа и след какви изчисления прибира парите ви и защо съответният продукт, който българите получават, винаги е много скъп, но за сметка на това некачествен. Като ги попитате защо лекарствата в България са по-скъпи от тези в Гърция, защо плащам безумни пари за парно, но за да се топля, трябва да включвам и печка, и защо вноската ми по кредита се е повишила с 50&ndash;60 лв. през последните месеци, ще започнат да ви говорят за международното положение, световната икономическа криза, тежкото наследство на предишното управление и сложността на житейската ситуация като цяло.</p> <p>Всички тези приказки означават едно: лъжат ви. А неяснотата в отговорите им означава, че ви крадат. От всички нас зависи дали ще продължим да го позволяваме, или ще си караме все така в този малоумен битовизъм, с който се измерва пълнотата на българския ни живот.</p> <p><em><strong>Анализът е публикуван във в. Галерия</strong></em></p>

Коментари

  • Sin

    30 Юни 2010 20:52ч.

    Дачков, а закачихте ли си портрета на Овчаров над писалището ? Шега. От хаоса и неяснотата печелят бандитите. Ясно е като бял ден. Сметките на Топлофикация са държавна тайна, договорите с Газпром - също. Едните казват: нов договор с Газпром през 2006г. не беше необходим, а другите - че ако го нямало, сега сме щяли да стои едва ли не на тъмно. Когато София остана без вода ( по времето на Беров ), също се създаде една такава мъгла, най-вече с помощта на медиите, от която нищо не излезе на бял свят за масовата публика. Изобщо комуноидните рубладжии и техните клоунинги от БСП, ДПС, НДСВ, Атака отдавна усвоиха медийната мъгла като ефектно средство за объркване на погледа на обществеността, нещо като димка за не особено концентрирания наблюдател. Те са на власт през повечето време, и днес дори те са преобладаващи в местната власт, тяхна е прокуратура, Съд, следствие, полицията до известна степен и пр. Като започнем от Гоце, Главният Прокурор Велчев, ДАНС ( Драшков и другите ), ВСС на Косьо, кметове като онзи от Царево, серията от смехотворни процеси срещу Маргините, Маджо, убийците на студента в Париж, следствието за убийството на сестрите Белнейски и пр. - всичко ни води в указаната от Дачков посока - държава ала Узбекистан, примитивна и неразвита, послушна на Путин и КГБ, с объркани, опростачени и невярващи в нищо граждани. И сегашните управляващи като капак - въжеиграчи, показвайки непрекъснато маймунджулъците си с осанката на някакви новатори. Естествено е в такава обстановка милиционерите-мутри да работят ( или да ги насочват ) именно в полза на тези астрономически цени - между другото, парното в БГ е по-скъпо в абсолютни цифри в сравнение с Германия, Австрия и Швейцария поне. Така те нямат проблеми с руските кагебисти, по-лесно ще закърпят бюджета и няма да уволнят никой от безсмислено раздутата администрация. В такава обстановка, запазвайки може би гласове, мъглата, хаосът, неразбориите са просто задължителни за тях - те няма да се махнат от ББ и Ко. Напротив, нови ще сътворят, говорейки непрекъснато незнайно срещу кого, разсичайки въздуха ежедневно с порив, но и разбирайки се прекрасно и с Доган, и с Гоце, и с Путин и с кого ли не. Единствено членството в ЕС и НАТО ни крепи все още. До кога ли ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Do Sin

    30 Юни 2010 21:03ч.

    Стига с това КГБ и Путин! Я кажи нещо за ЦРУ и американския посланик у нас. Няма да ти е трудно. Те по цял ден са пред очите ни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    30 Юни 2010 21:08ч.

    А да, забравих. Призовани сме да протестираме пред Паметника на Американската армия. &quot;Не на Американския империализъм&quot;. За подробности : http://ivo.bg/ - &quot;Американците пак ни вдигат газа -да се вдигнем на протест пред Паметника на американската армия&quot;.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • a.

    30 Юни 2010 21:12ч.

    Ами това е точно така... Живея в един то най-скъпите градове в Европа и сметките за парно, вода и т.н са в пъти по-ниски от тези в БГ.... Едва ли това е новина, но да го кажа... И не е проблема само в политиците... Проблема е, че няма граждани в какъвто и смисъл да се разбира тази дума.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    30 Юни 2010 21:35ч.

    Забравих най-важното: подкрепям призива на Дачков: Не плащайте сметките за парно. Всъщност казвал съм го хиляди пъти досега на роднините, но те не помослят дори за това, колкото и да е скъпо. Според мен на ток ще излезе по-евтино и най-вече по-ефективно. Защото и при изключени радиатори, сметките не намаляват. Не мога да разбера и следното: при пълен отказ от взаимоотношения с Топлофикация какво точно става. Мисля, че това е важно да се разясни от компетентни по въпроса. Според мен и Господ не може да ме задължи да плащам нещо, което не искам. Но май с Топлофикация-София не е точно така. Всички клатят глава и не искат да говорят нататък когато им кажа това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хамалин

    01 Юли 2010 2:39ч.

    уният,работливият,окултуреният,възпитаният не само няма да скита като разпран по телевизиите(пералните),за да си начеше малоценното его,но и ще бяга като дявол от пушека.за да си гражданин,се иска пипе.я д отново фин и ясен,но за селяндурщината им требе друга музика

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • SI

    01 Юли 2010 4:37ч.

    Za Sin Питай за Топлофикация София Емил Измирлиев - той е спечелил дело срещу тях и не им плаща за тръбите през апартамента му.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лауреат д-р Зенгинова

    01 Юли 2010 5:44ч.

    Машинисти крадат гориво от влак. А аз тази нощ около 2.50ч до 3.05ч наблюдавах НЛО.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 112

    01 Юли 2010 18:36ч.

    Най-добре е целия вход или блок да се откаже от парното, аз живея в такъв вход от няколко години нямаме парно за отопление и тръбите са студени, съответно нямаме и такса мощност. Топлата вода сме я оставили за сега. Мога със сигурност да ви кажа, че на ток отоплението е по-евтино при това не ползвам климатици. Сега с новите цени и за слепите ще е ясно че на ток е по-евтино.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • serafimova - разбира се, че спирам да плащам на Топлофикация

    01 Юли 2010 18:51ч.

    защото сметките са БЕЗУМНО ВИСОКИ, като не държа да ми е ясно кой какво как и кога е подписвал, както и взел ли е или не комисиона. за съжаление &quot;няма да опрем политиците до стената&quot; колкото и да желаем това и надали ще ги задействаме да работят, защото това е неприсъщо за тях...мо поне няма да плащам.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    01 Юли 2010 19:22ч.

    Благодаря, SI. Не познавам, за съжаление, г.н Измирлиев, но е добре че е спечелил такова дело и сега се знае за това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • serafimova - ps Топлофикация СФ ще заприлича на

    02 Юли 2010 0:39ч.

    Градския транспорт София - при 1 лв тарифа no way...(в случай, че вече не е)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • serafimova, вий сте много права-здраво-права

    02 Юли 2010 5:49ч.

    Елате при нас. Имаме си Цар, приятели! В Него е надеждата нали? С хората от Национално Движение Симеон Втори Сакскобургготски (НДСВ) ще успеем. Поздрави. Всичко е точно. Лауреат д-р Зенгинова ДРОД на НДДК - Национално Движение Долу Костов.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • пепи

    07 Юли 2010 17:00ч.

    Тук напълно ми подкрепям.Никъде в света няма такова чудо като българското парно.Всъщност нещата са ясни - парното у нас е форма за пълнене на партийните каси чрез крадене на народа. И понеже крадците много добре знаят,че нашият напрод е тъп и търпелив до безумие, то те го шамаросват както си искат. Но не това е най-страшното! Най-страшното е,че и държавата,црез парното,осъществява рекет над хората,съди ги,тормози ги, а не иска да погледне какво става - пример историята на Вальо топлото. между другото,защо той самият с майка си се отказаха от парното,след като го напусна?Ами той си го каза - крадат ни!За чмен парното в България е жив пример какво представлява и какво може мафията.Държава,парно,посреднически фирми,мутренски фирми за прибиране на парите на хората са събрани в едно. И няма в българия кой да извика,че царят е гол. И защо я има тази неяснота.Както казвате вие,да крадат!А нещата са много прости.Просто трябва да се отиде в Европа и да се види как работи там парното.но те не искат да видят как е при нормалните,защото ние сме НЕНОРМАЛНИ.Няма друг такъв народ,който да го лъжат в очите, да го крадат и изнасилват и той да вика,ох,че ми е хубаво. Жалко,устрашно и ...нормално за България!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • пепи

    07 Юли 2010 17:07ч.

    Едно допълнение,г-н Дачков! Само Вие може да разнищите един въпрос,който изобщо не се разисква. Става дума за това,че изтече информация в пресата следствие на процеса срещу Топлото как той е дал стотици хиляди лева на мутренски фирми за прибиране на дълговете на Топлофикация. Това е никъде срещане в света форма - да си държавна фирма и да наемеш мутри да ти прибират от хората надписаните пари, за карат със заплахи,с терор, със звънене по телефоните,чукания по вратите,ползване на лични данни за теби семейството ти да те накарат да ползваш това,което не искаш,защото просто виждаш,че те лъжат най-безочливо! Това ще Ви прави чест като журналист, ако го разнищите! Фирмите-мутри в помощ на държавата! За това трябва да научи и Европа.Къде всъщност беше толкова години това чучело Кунева? Но това е тема за друг разговор,макар че нещата са свързани. Чакам от Вас материал по темата за фирмите-мутри,които докараха до инфаркти и инсулти толкова хора!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи