Изучаването на религия в училище е дългосрочна стратегия. Надежда за бъдещето

Изучаването на религия в училище е дългосрочна стратегия. Надежда за бъдещето

Автор: Тома Биков, "Филтър". Заглавието е на "Гласове"

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обяви, че от 2027 година за учениците ще бъде въведен задължителен предмет религия. Той акцентира върху това, че образователната система е загърбила възпитателните си функции. Според него учителите възпитават в национално самосъзнание, но рядко възпитават в добродетели. Инициативата за въвеждането на изучаването на религия беше започната от българския патриарх Даниил веднага след избирането му, като към него се присъединиха и водачите на останалите големи религиозни общности в България. По всичко личи, че предложението ще получи подкрепата и на повечето политически сили.

Започна подписка за въвеждане на "Религия-Християнство-Православие" като редовен предмет в училищата

Идеята на патриарха е доста либерална, като предвижда учениците да имат правото да избират дали да изучават православие, ислям или етика. По този начин никой няма да бъде задължен да изучава религия, която не изповядва. Със сигурност това би трябвало да успокои и онази част от либералната общност, която единствена изрази известно безпокойство от предложението на образователния министър.
Едва ли има човек, който да отрече, че в българската образователна система протича ценностна криза. Нейната повърхност се изразява във всекидневните репортажи за отровени от вейпове и наркотици деца, побоища в училищата и все по-голяма зависимост от социалните мрежи. Липсата на авторитети и ценностна йерархия застрашава българското общество от масова деградация и интелектуална атрофия. Със сигурност отказът от възпитателни функции от страна на образователната система се отразява и на придобиването на знания, а след това и на мотивацията за постъпване на работа.

Първото нещо, с което трябва да бъдем наясно, е, че тенденцията за изпразването на образователната система от нейното възпитателно съдържание съществува от повече от 70 години. След налагането на социалистическата идеология като официална за страната вероучението е изхвърлено от българските училища и на негово място са инсталирани предмети като история на БКП и научен комунизъм. Наред с това възпитателни предмети като история и литература се превръщат в средства за идеологическа пропаганда, която цели да възпита ново поколение. То би трябвало да живее изцяло според атеистичната ценностна йерархия на комунистическата идеология. Този подход в българското образование продължава до нежната революция от 1990 година и възпитава поне две поколения, които след тази дата трябва да отхвърлят всичко, на което са възпитавани.

След 1990 година махалото отива в другата крайност. От образователната система са свалени всякакви възпитателни функции. В нейна единствена цел се превръща придобиването на знания, което само по себе си е концептуална грешка. Това е така, защото целта масовото образование да произведе масово високообразовани хора е нереалистична. Реалистичната цел на масовото образование е да създаде базово грамотни хора, които да са пригодни да живеят заедно в едно общество. Трябва да бъде ясно, че придобиването на по-голямо количество знания е преди всичко индивидуално усилие, което няма как да бъде наложено на всички ученици с наредби и заповеди.

Впрочем, ако трябва да се направи равносметка на българското образование през последните 35 години, ще бъде регистриран по-скоро провал, отколкото успех на идеята за това училищата да формират само знания без да възпитават. Така се стига до парадокса, че колкото по-слабо е застъпена възпитателната функция на образователната система, толкова по-неефективна е тя по отношение на придобиването на знания. Този на пръв поглед парадоксален извод, който казва, че ако придобиването на знания е единствената цел на образователната система, то се регистрира провал по отношение на знанията, всъщност е логичен. Защото няма как да придобиеш знания в разпадаща се откъм ценности среда, която е лишена от елементарна дисциплина и усещане за това, че личните усилия, а не нещо друго могат да бъдат в основата на успеха в обществото.

Системата от последните 35 години произведе поне две поколения, които са възпитани в нихилизъм и безверие. По този начин поколенията, които не са имали досег с хилядолетните религиозни ценности в училище, са общо около пет. Това е огромно предизвикателство за българското общество и води до ценностна фрагментация – всеки е свободен да си избира кое за него е добро и кое е зло. По този начин доброто и злото лесно се превръщат в конюнктурен въпрос и няма защо да се сърдим на нашите деца за ценностния дефицит, който става все по-видим.

Впрочем моето поколение, което израсна през 90-те години на миналия век и беше възпитано от предишното атеистично поколение, беше обект на още по-голям ценностен провал. Едва около 10-годишни ние разбрахме, че всичко, на което сме били възпитавани в училище, е било тотална грешка и учителите, които ни бяха преподавали дотогава, трябваше след това да ни преподават точно обратното.

В тази връзка колумбийският философ Николас Гомес Давила казва, че не вярва в идеи, които са на по-малко от 1000 години. Българският образователен опит е поучителен в тази посока. Изхвърлянето от образователната система на единствената идея, която е на повече от 1000 години в лицето на религията, е нанесло далеч по-големи поражения върху обществото от комунистическите репресии и първоначалното натрупване на капитала в началото на днешната либерална система. Затова е време да сложим край на криворазбраните секуларни вопли на крайните либерали, които специално по отношение на образованието се оказаха точно толкова нефелни, колкото научният комунизъм на социалистическия режим. Защото секуларната държава не е атеистична, а е държава, в която кесарювото трябва да се отдава на кесаря, а Божието на Бога. Подобна държава е възможна само в християнска среда, защото именно християнството е религията, която е родила този принцип. Дали въвеждането на религия в образователната система ще даде резултат скоро? Със сигурност не. Но поне ще даде надежда, че след едно или две поколения българското общество ще може да се нормализира поне от гледна точка на ценностната си йерархия и да живее наистина като общество, а не да придобие формата на тълпа.

 

 

 

 

Коментари

  • рис

    15 Март 2025 10:15ч.

    Този номер с "етика" вече го опитаха. Към края на соц-периода в средните училища имаше такъв предмет. Не помогна. Не вярвам и религиозните предмети да помогнат. Духовното възпитание може да бъде наричано с много думи, но не думите го правят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • малоумни кретени

    15 Март 2025 22:03ч.

    Плюете по чифутите, а искате хората да изучават манипулациите им ?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • етиката е наука, друг е въпросът, че за деца религията, онагледявана с картинки, е по-подходяща

    15 Март 2025 10:42ч.

    Десакрализацията на ценностите в условията на модерен капитализъм си продължава с пълна сила. Не можеш просто с изучаване на религия (впрочем дискурс със съвършено друга епохална еталонност) да компенсираш тоталното преклонение пред масовата култура и всестранните преимущества в наместването на комерсиализацията и рекламата в днешни условия. А освен това знанието чрез предание изпитва затруднения с широко прокламирания "свободен избор". Защото тайната на свободата все пак не е в осъзнаването на необходимостта. Всичко опира до конкретността на екзистенциалния избор, в който ние мотивирано трябва да изберем дисциплината , а не дисциплината по случайност да избира нас. Иначе с повечето от тезите на автора, исторически описващи трагичното положение с предумишлен отказ от възпитание в педагогико-образователния процес, съм съгласен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коба

    15 Март 2025 10:57ч.

    Пълни глупости, възсторжени при това! " Липсата на авторитети и ценностна йерархия застрашава българското общество от масова деградация и интелектуална атрофия." Ценностната система я разруши капитализма - младите много бързо разбраха, че нищо няма значение освен бързите пари по много и по всякакъв начин. От протестантската етика, от която се е пръкнал капитализма по нашита ширини няма и помен. И въпросният господин е представител на партия, която демострира същите "ценности"!.. Как точно изучаването на "избрано изповедание" ще се справи с това е непонятно! Ако часовете ще ги водут попове, имами и подобни нищо добро няма да излезе. Може да се изучава религия като явление в обществения живот с положителните и отрицателните й проявления, последните не са никак малко! Това обаче съответните прозелити на даденото вероизповедание няма да го направят. Патриарха си гледа от негова камбанария, но политиците трябва да гледат по друг начин! Иначе, в училищата ще се появи верско разделение. Въобще лоша идея. И не е верно, че при социализма не е имало етическо възпитание, дори беше на принципа на вероучение в ... комунизма, само по себе си същото нещо, вярваш в отвъдното, което аха и да настъпи. И първите християни са чакали Второто пришествие и Страшния съд всеки момент. При соца се възпитаваше по същество християнски морал без Бога и църквата. И без безумните и неосъществими крайности: "прощавай 77 пъти по 7, обърни си и другата буза, дай си ризата" и прочее утопии, без безотговрността на прошката, която църквата дъвче и разтяга.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • А каква е ролята на семейството ? На обществото като цяло- политици, директори на училища, телевизия и пр. ?

    15 Март 2025 11:00ч.

    Всичко е прогнило и деградирало ! Средата, в която един човек се изгражда и живее е от изключително значение. В България цари липса дори на базова елементарна култура, което касае и самите учители. Ако се започне от директорите на училища, при тях поне три от 10-те Божии заповеди не се спазват: крадат на поразии от отпусканите пари за брой ученици, лъжат та се късат, че има присъствие на ученици и една голяма част прелюбодействат с любовниците си...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Този още ли е жив?

    15 Март 2025 11:07ч.

    А защо?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • За да

    15 Март 2025 11:13ч.

    Вкара оня в затвора. Нали обеща.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Станислав

    15 Март 2025 12:33ч.

    Защото никой не иска да се цапа с такива зализани х0м0$exualисти.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бялджип

    15 Март 2025 11:16ч.

    Интересно, защо ми изтриха коментара? Нищо обидно нямаше по темата, освен че изразих лично мнение за автора.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • bg-to

    15 Март 2025 11:39ч.

    Е, как може политик да говори за въвеждането на предмет Религия в общото образование ? Нали държавата е разделена от Църквата ?! Или те, тия от ГЕРБ, просто се мислят за богоизбрани ?...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Капитан Кук

    15 Март 2025 12:12ч.

    Атеистите, и червените, и сините, и безцветните, веднага започнаха да се гърчат като бездуховни прогнили червеи, каквито и са в действителност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • духовното е производно и самото то производително

    15 Март 2025 12:21ч.

    Не е така. Никъде не е казано, че религиозната вяра сама по себе си е достатъчна, за да произведеш дух. Духът е именно резултат от (само)съзнателна производителност откъм душевни аперцепции, и в рамките (с концептуално-рефлексивните възможности) на една класическа религия, това много често не се разбира. Т.е. религията не изисква просто фенстване, както вярваш в един любим футболен отбор. Трябва си и задълбочено рефлексивно мислене, а не една гола вяра, както в далечното минало.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ==> Вероучение, а не религия

    15 Март 2025 12:23ч.

    Вероучението учи децата да вярват в доброто, в Бога. "Религия" е чужда и безлична, бездуховна дума, която няма български корен. Стига сте ни пробутвали бездуховните чуждици! Българският език е древен, духовен език. Докога ще се кланяте на бездуховните чуждици?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бог не е преди всичко необходимост пред свобода

    15 Март 2025 13:02ч.

    Вероучение - добре, ала в неделното училище към храма. В държавното училище се води общообразователна подготовка, и в училището се залага на обучение преди всичко чрез мислене, а не на вяра. Трябва да се вярва само чрез дълбоко мотивирана нужда да вярваш, а не защото други са ти казали в какво да вярваш, без даже да се удивиш или усъмниш защо го правиш и как се удостояваш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ==> Вярата се възпитава

    15 Март 2025 13:30ч.

    Но ако родителите са атеисти, лесбийки, педерасти, свободни престъпници на свобода, как ще възпитат децата си? Кой, ако не обществото, чрез училищното възпитание, да възпита децата им да бъдат добри и духовно извисени? Кой да ги спаси, ако у дома и в училище ги учат на зло? Кой да ги посъветва да идат в Църквата, за да бъдат кръстени и спасени?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • провизор

    15 Март 2025 17:23ч.

    Християнството не е оръдие на масовизацията. Не можеш да направиш всички еднакви. Който отнапред си е бил с Христа, той винаги ще е с него. Но това няма как да са "всички", въпреки че всички са били призовани.За родова религия възпитава преди всичко семейството. Задачите на общообразователното училище са малко по-други - те са свързани не само с възпитание, но и с първите стъпки на личностно разбиране и оценка относно онова, на което те обучават и възпитават.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ==> Вярата се възпитава

    15 Март 2025 21:53ч.

    А за българските деца изучаването на православната вяра в Иисус Христос е като изучаването на азбуката. Няма как да се очаква, че някой може да чете, ако не познава буквите. За българските деца пиша. А онези, които не се чувстват българчета и не искат да се учат на християнското "аз", "буки", "веди", "глагол", "добро", не бива да е задължително да присъстват в час.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НИКОЛОВ

    15 Март 2025 23:44ч.

    Ами благодаря, че приравняваш мен, атеиста, с лезбийки, пеераси, свободни престъпници на свобода и т.н.! И питаш как ще си възпитам детето ли? Ела и виж! Сам се блъска с живота и ежедневието си, учи упорито и ме се задоволява с "ами щото бог така каза" и "ами бог така направи", а търси рационални отговори на въпросите и проблемите си, естествено с наша помощ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Според чл. 13.2 на Конституцията

    15 Март 2025 12:32ч.

    "Религиозните институции са отделени от държавата". Така че конфесионално обучение по религия в държавните училища би било в нарушение на Конституцията, при все че, както е добре ми е известно, опитите това обучение да стане задължително (с алтернатива етика). Има разработена много сериозна цялостна програма за НЕконфесионално обучение по религии от I-ви до XII-ти клас - много добра програма, която напълно би могла да удовлетвори изискването и за възпитателна функция. Конфесионалното обучение е редно да се извършва извън държавните училища от самите религиозни институции (в исляма това има традиции в това отношение, а и църковните училища имат добри практики).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ГЕРБ се правят на християн-демократи...

    15 Март 2025 12:34ч.

    Откъде тая грижа за бъдещето на България, като Борисов сам ни прати на терминала на летището, за който не му харесва...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чочо

    15 Март 2025 12:41ч.

    Аз съм за. Да е факултативен предмет. Задължителни: природни науки: физика, математика, химия, биология; философия, политикономия, музика, спорт и рисуване, трудово обучение, история, география, литература, български език, чужди езици по избор.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чочо

    15 Март 2025 12:52ч.

    Технологиите според мен са за по-горните класове, в гимназиите. Съгласен съм с горните коментари. Предметът да е вероучение, може християнско вероучение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Като избираем предмет

    15 Март 2025 13:04ч.

    и сега го има.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тротилич

    15 Март 2025 12:53ч.

    Бидейки възпитан в демократичната епоха, авторът не знае, че преди 90 година се учеше "Морал и право" и "Общество и личност". А за образованието във Витиз ще си премълча

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ???????????????

    15 Март 2025 13:09ч.

    Защо министурът на образованието отива при Патриарха, а не отиде при умните философи от Софийски Университет и при знаещите ? България Теокрация ли е или Република ???

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • имаш предвид

    16 Март 2025 13:21ч.

    акъдекъдемиг денкOFF ли

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Едно прекрасно видео на проф. Г.Каприев за вярата в медиите

    15 Март 2025 13:59ч.

    За вероучението говори в 9-та минута. https://www.youtube.com/watch?v=N7MLEUZ5Au4

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ==> Великата Френска буржоазна революция на избуялото зло

    15 Март 2025 14:00ч.

    превръща църквите в Първата френска република в конюшни, избива множество църковни служители; обезглавява краля и кралицата, а след това и водещите френски революционери; въвежда гражданско летоброене, като премахва Божията седмица и въвежда десетдневката (декадата); довежда на власт император Наполеон; избива един милион французи, т.е. 1/6 от тогавашното френско население; избива още милиони човешки същества в Европа по време на Наполеоновите войни. >>>> Днес немалко грандомани и псевдоучени българи незаслужено носят титлата "професор".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коба

    15 Март 2025 15:48ч.

    Дали няма причина, да са така ожесточени към църквата революционерите?..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ==>

    15 Март 2025 21:58ч.

    Коба е великанът на 20 век. И много добре е знаел защо ленинци и троцкисти са разрушавали православните църкви и са изтезавали православните свещеници. Коба, а не друг, възстанови през 1943г. достойнството на Руската Православна Църква. А на юдео-сатанистът Троцки един германски работник му заби пикел в главата. Юдео-сатанистите си отмъстиха на Коба, като го отровиха през 1953г.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Рамон Меркадер

    15 Март 2025 22:11ч.

    Двама германски работници бехме.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ==>

    15 Март 2025 23:58ч.

    Добре. Разбрах, че си от баща каталунец и майка кубинка. А вторият е втората - Силвия Агелоф - (от баща Самуел - юдео-хазар от Русия, Белорусия и майка рускиня) те е вкарала в охраняваното имение, в Мексико, на считания от юдео-талмудистите в Ню Йорк за месията Лев Давидович Бронштеин - Троцки, роден в Херсонска губерния на Руската империя.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СТИГА

    15 Март 2025 15:16ч.

    сте давали на такива парцали на Борисов шанс да промиват мозъците на честните хора

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Аз съм магазинер и съм възпитал наследниците си да вярват само в магазинерството.

    15 Март 2025 18:05ч.

    Другото е дъра-бъра.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • дано иронизираш

    15 Март 2025 18:23ч.

    В полезното и повтарящото се (в рамките на ежедневен опит) не се вярва. Вярва се в нещо велико, възвишено.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Велики и възвишени неща не съществуват реално. Това са смъртоносни и вредни илюзии.

    15 Март 2025 18:33ч.

    Само парите, имотите, корекома и фераритата с русите курви имат значение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кой ти го каза това за "реалното"

    15 Март 2025 18:48ч.

    Е, разбира се, съществуват виртуално, но това не отменя особения и даже априорен характер на тяхната реалност, достъпна само за рефлексиращия субект.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тома неверни

    15 Март 2025 19:06ч.

    Предполагом Тома Гъзолизий смята да проповядва култ към Господ Бог Борисов. Толупа от сан венганза.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хаирсъзин

    15 Март 2025 20:05ч.

    Дачков, близкият ви господин е безусловно готов да се отърка, похвали, подкрепи и даже обясни на "простите" всяка очевидност и вековна ценност на българите и хората. Готов е, в името на признание. Като изкушен в богословското се надявам да си спомните, че няма признание без покаяние ! Казано по герберски (даже с цитат), "Любовта на мъжа не живее на езика му, а в сърцето му" казва Винету когато Олд Шетърхенд го упреква че не е споделил за обичта си към една убита млада индианка ! Стига с тоя, моля, Хау!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    15 Март 2025 22:25ч.

    Като ще изучаваме религия коли на ще преподават що са бахайците, разликата между из ма или ти и друзи, колко са де но ми нации те на сини ти те, квартал е разликата между тибетският и буря руският будизъм, що е исихазъм в православието и как да различим монофизити от не сто ри танци? За тестовите задачи питам, все пак трябва обективна оценка на вероучението. Жална им майка на хавелите да критикуват Фрейзър и да дълбаят в шаманизма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ИИ се ебава

    15 Март 2025 22:27ч.

    ...ма теста е също толкова абсурден и да бях граматически коректен

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    15 Март 2025 22:52ч.

    О, мой боже, правий боже! Не ти, що си в небесата, а ти, що си в мене, боже — мен в сърцето и в душата… Не ти, комуто се кланят калугери и попове и комуто свещи палят православните скотове; не ти, който си направил от кал мъжът и жената, а човекът си оставил роб да бъде на земята; не ти, който си помазал царе, папи, патриарси, а в неволя си зарязал мойте братя сиромаси; не ти, който учиш робът да търпи и да се моли и храниш го дор до гробът само със надежди голи; не ти, боже, на лъжците, на безчестните тирани, не ти, идол на глупците, на човешките душмани! А ти, боже, на разумът, защитниче на робите, на когото щат празнуват денят скоро народите! Вдъхни секиму, о, боже! любов жива за свобода — да се бори кой как може с душманите на народа. Подкрепи и мен ръката, та кога въстане робът, в редовете на борбата да си найда и аз гробът! Не оставай да изстине буйно сърце на чужбина, и гласът ми да премине тихо като през пустиня!… Тук е Калофер, тука скачай. Дългосрочната стратегия на Биков е горното да се подмени с "традиционното" ледено хоро.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    15 Март 2025 23:05ч.

    А изтрийте Ботев в името на " православието"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НИКОЛОВ

    15 Март 2025 23:28ч.

    Религията и вярата са нещо лично и нямат място в училище. Жестока манипулация е, че изучаването на религия възпитава в добродетели. Тя далеч не е източник на морал. В училище трябва да се преподават науки,ноа не религии. Който иска - неделни училища към църквите, джамиите, синагогите и т.н. Добродетелите произтичат от живота, а той е по-стар и поучителен от всички религии.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бъра-бъра

    16 Март 2025 2:59ч.

    Вярата и Религията, като дупето и гащите ;-) . Има меки памучени гащи. И са топли гъвкави, та дупето да се чувства комфортно и да го пазят от студ и външни въздействия. Ама има и вериги, дето от нищо не пазят а само ограничават. Да ме прощава Твореца за тоя цинизъм ама циниците от друго не разбират. Та така и с вероучението. Не случайно и Ботев преди сума ти години го е написал. А аз не се имам по-умен от него. Гледам и професора по философия е на същото мнение. А дори и Ленин е смятал че вероучението няма какво да прави в клас ;-) . Това в "Квадратурата на Кръга" следва да се дебатира. Щото е важно. И за да разберете какво значи важно ей ви го обяснено на простичък научен език от двама професори как работи менталното "оръжие". Разбира се то работи във времето, а не в пространството ;-) . Макар и да са взаимосвързани. https://www.youtube.com/watch?v=n28W4AmvMDE&t=7600s - както виждате говорим за държава с далеееч повече ресурси. Макар и проблема да е в друга посока, която ако сте по-честни е по-релевантна от вероученията в училищата ;-) . https://www.youtube.com/watch?v=TAzUTd7pv9k

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • chedomir

    16 Март 2025 9:20ч.

    Ужас.Кое от това не ви харесва и ви плаши и е трудно да обясните на децата си-не кради,не лъжи,не прелюбодействай,уважавай родителите си, ако имаш две ризи,дай едната на ближния си,ако получиш плесница,обърни и другата буза,преди да видиш пръчицата в окото на другия,виж гредата в собственото си око.И-обичаи ближния си! И другото-по скоро камилата ще премине през иглено ухо,отколкото богатият-в рая.Това,последното,би ви помогнало да обясните на детето си смисъла на най-употребяваната в последно време дума КОРУПЦИЯ например. Какво толкова лошо има децата да научат че високомерието и неподплатената с добро горделивост не красят човека.Също и алчността,завистта,мързела,лакомията,гнева,прекалените удоволствия и угаждане-ето ви 7 -те смъртни гряха. Не мислите ли,че ако децата ви се възпитават от ранна възраст в тези постулати,ще се превърнат в добри хора,в добри родители и в добри граждани в крайна сметка.А държавата ни-в по-добро място за живеене.Да помечтаем...Вместо да плюем.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • аменеменема

    16 Март 2025 9:52ч.

    Училището осигурява просвета и знания за света. Преподаването на религиозни представи и догми няма нищо общо с просветата и знанията за света, така че няма място в училище. И още нещо: огромно лицемерие е да се внушава, че за възпитаването на морални качества е нужна религия. Точно обратното е – ако разбирането, че не бива да крадеш, убиваш и т.н. идва от страха от наказание или от представа за някаква сила извън теб, то ти си не етичен човек, а малодушен пъзльо. Никакъв морал не е това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Какви безпардонни лицемери!

    16 Март 2025 13:51ч.

    И народът го гледа, слуша и блее. Религията е избор, който се променя в годините. Освен това религията е различно от вярата. Не може да задължите учениците да учат насила. Но можете да подпомогнете църквата да е по-активна в работата с хората. И най-вече като дадете пример. Започнете от начина, по който говорите от трибуната на НС. Този високомерен глас и интонация, тези неприятни изрази, този зализан перчем, този лъскав имидж, говорят само за едно-безверници! И как безверници, ще налага задължително вяра? Това е наглост!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Училището

    16 Март 2025 18:35ч.

    и неговата цел да възпитава е все още необходимо. Вярата, езикът и музиката не могат да се учат по интелектуален път базиран на съзнанието. Въпрос: има ли духовни бащи и учителски кадри , които могат да помогнат на младите? Сблъсъкът и разделението вече са наранили разнородна и политеична Тракия, която си е променяла името, водачите и посоката многократно. Днешното име има малко общо с съдържанието ни. Египет и Гърция са още по-зле. Въвеждане на Вероучение в общообразователната система е добър помисъл. Дори знамение. Възможност, която, ако се осъществи, ще ощастливи верующите и чрез тях и атеистите. Разделението е последствие от стремежа за определение и "съединение". Не трябва да ни плаши. Божието Царство е близо. "Любовта към ближния" не е наука. Необходима е за Спасението на всеки от нас. Жреците, "поповете" и другарите комунисти ни доведоха до Мутренската цивилизация. Иисус Христос е единственият, който може да помогне и на Моисей, и на Буда, и на Мохамед, и на "Айнщайн"...@

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • да бъдем точни

    17 Март 2025 12:35ч.

    Т.нар. "религии на спасението" са крачка назад в развитието на самосъзнанието. Белег на отпадналост от чистия дух. Така че Буда го изключи от уравнението, защото той не е представител на западните инсектициди.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Буда

    17 Март 2025 14:09ч.

    Достоен Пророк - Предшественик. Затова наследниците му ще вземат активно участие в Последните Времена. Младият Иисус Христос е обиколил Изтока и се е приготвил за последните 5 години. Изтокът и днес продължава да просветлява...Никой от нас не заслужава Спасението. Ще бъде дадено на жадните по Милост.@.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Федон

    16 Март 2025 19:10ч.

    Родителят възпитава, училището обучава. Обществото задава тенденции. Политиката е обратната страна на образованието. Капитализмът затвори очите и отвори нихилизма- първо при родителите, после в детето. Половин век ще бъдем в катарзис от стореното 35 години. Но ще се справим. С историята ще погребе в проклятие онези, които предадоха децата ни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бич Божий

    17 Март 2025 6:45ч.

    Харно хортуваш! Тоягата дресира. Любовта твори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Маги

    17 Март 2025 19:03ч.

    Аз съм от това поколение, което беше и в двете системи. Моята религия бяха родителите ми. И двамата не бяха религиозни, майка ми дори нямаше добри чуства за поповете / имаше лоши спомени като дете за тях/. Татко ни повтаряше / като малки/ , не трябва да лъжете , да крадете и винаги да казвате истината. Спазваме го и сега. Религии може да се изучава в у-щата, но да се преподава от цивилни и то историци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи