Еманюел Тод: Америка на Тръмп върви към трето поражение в Иран

Еманюел Тод: Америка на Тръмп върви към трето поражение в Иран

Автор: Bungeishunju

Слушах пресконференцията на Пийт Хегсет, американският министър на войната, и бях уплашен от този израз на наслада от упражняването на насилие, от удоволствието да убиваш всъщност, нещо, което се усеща и при Тръмп. До известна степен тази война, тази агресия към Иран е и война заради удоволствието от войната срещу противник, смятан за слаб. Този нихилизъм и желание за насилие, тази нужда да убиваш, е очевидна и в поведението на Израел. Видяхме нейния израз в Газа, а тази сутрин видях, че израелците са накарали да се евакуира цялото южно предградие на Бейрут, което се готвят да сринат до земята. Следователно и при американците, и при израелците виждаме един и същ импулс на насилие, едно и също желание за убийство, но за мен американците са тези, които решават. Ако Иран не падне, ако успее да продължи да нанася удари, да изстрелва ракети, да изпраща дронове, тогава съпротивата на Иран, неспособността на САЩ, първата военна сила в света, да повалят Иран, действително ще бъде трето поражение, но това ще бъде краят на империята, защото в този случай всички ще разберат, че Америка е немощна. Това казва френският антрополог, историк и демограф Еманюел Тод за Bungeishunju.

"Отидох в Япония, за да дебатирам с Питър Тийл за смисъла на историята и евентуален край на света. Този дебат, разбира се, ще бъде публикуван на японски, а след това и на френски. Бруталната американо-израелска агресия ми даде възможност да дам няколко интервюта в Токио за ирано-иракската война. Ето едно от интервютата, проведено в офиса на моя издател „Бунгейшунджу“, беше направено с помощта на консекутивен превод, така че говоря на френски, без преводът да заглушава гласа ми. Преводачът е моят приятел Шигеки Хори, почетен професор по френска литература в университета Кейо", обяснява още Еманюел Тод.

 

9 март 2026 г.

 

- Очаквахте ли атаката на Израел и САЩ срещу Иран и какво е вашето обяснения за нея?

- От един момент тя се очакваше. Моето тълкувание е двойно. Първото е, че Америка току-що претърпя две големи стратегически поражения - военнопромишлено поражение срещу Русия в Украйна, тъй като Америка не беше в състояние да достави достатъчно оръжия на Украйна и се изтегля оттам, и още по-важно, икономическо поражение от Китай, който се опита да атакува с митата, а Китай отговори на тази офанзива с ембарго върху редкоземните метали и американците, Тръмп, веднага отстъпиха. Така че за мен първото обяснение на атаката срещу Иран е маневра за отклоняване, за да бъде забравено и те самите да забравят тези две поражения. Второто тълкувание, което за мен става все по-важно, е, че в развитието на Америка и в тръмпизма, който изразява това развитие, има нарастваща нужда от насилие, която обяснявам в “Поражението на Запада” с разпадането на религиозните ценности, на моралните ценности, с появата на това, което наричам нихилизъм, т.е. желание за обожествяване на празнотата, в която са изпаднали индивидите, което води до желание за разрушение на неща, на хора, на реалността и, следователно, за война. В ума ми тези дни, вчера и днес, това второ измерение ми се струва все по-важно. Слушах пресконференцията на Пийт Хегсет, американският министър на войната, и бях уплашен от този израз на наслада от упражняването на насилие, от удоволствието да убиваш всъщност, нещо, което се усеща и при Тръмп. До известна степен тази война, тази агресия към Иран е също война заради удоволствието от войната срещу противник, смятан за слаб.

Този нихилизъм и желание за насилие, тази нужда да убиваш, е очевидна и в поведението на Израел. Видяхме нейния израз в Газа, а тази сутрин видях, че израелците са накарали да се евакуира цялото южно предградие на Бейрут, което се готвят да сринат до земята. Следователно и при американците, и при израелците виждаме един и същ импулс на насилие, едно и също желание за убийство, но за мен американците са тези, които решават. Знам, че през последните дни често се казва “Израел тласка американците”, но аз изобщо не вярвам в това. Тази война в Иран е провокирана от разпадането на Американската империя, Израел е само пионка в тази игра - жестока, престъпна пионка, но пионка.

- Ще падне ли Иран?

- Това е въпросът на деня всъщност, по който размишлявам през цялото време. Засега не се знае. Информациите са напълно противоречиви. Американските или британските радиостанции и телевизии казват някои неща. Други, независими анализатори казват, че нещата вървят много зле за американците. В действителност това ще се установи през следващите две седмици, но на настоящия етап нищо не сочи, че Иран е напът да рухне. Това, което можем да кажем, е, че ако Иран не падне, ако Иран успее да продължи да нанася удари, да изстрелва ракети, да изпраща дронове, тогава съпротивата на Иран, неспособността на САЩ, първата военна сила в света, да повалят Иран, действително ще бъде трето поражение, но това ще бъде краят на империята, защото в този случай всички ще разберат, че Америка е немощна. Но все още е рано да се каже.

Това, което прави анализът особено труден, е, че политици като Тръмп и хората около него изглежда са излезли от реалността, т.е. те говорят сякаш са всемогъщи, сякаш сами вярват във всемогъществото на САЩ и не е сигурно, че разбират какво се случва. Бих казал, че най-изумителното в новините днес, е изчезването на вицепрезидента Джей Ди Ванс, когото не виждаме и който със сигурност е най-интелигентният мъж в обкръжението на Тръмп.

- Иранският върховен лидер Али Хаменей беше убит. Смяна на режима в Техеран ли е целта на САЩ и Израел?

- Като цяло една от характеристиките на външната и военна политика на САЩ е, че тя все повече се прицелва в отделни лица - за да ги убива, да ги контролира. Разбира се, прицелването в Хаменей е част от тази политика. Действително има желание за обезглавяване на иранския режим, но не мисля, че истинската цел на американците и израелците е просто смяна на режима. Всеки стабилен ирански режим ще бъде патриотичен, националистически, още повече, ако не е религиозен. Така че аз лично мисля, че целта, доколкото американците имат цел в Иран, е гражданска война. Тоест те биха искали да предизвикат гражданска война, която би могла да продължи пет-десет-двадесет години и в този случай Иран ще престане да бъде регионална сила.

Бих искал да добавя нещо за това прицелване в отделни лица. Аз съм много шокиран от тази практика на убийства на политически водачи на суверенна чужда държава. Но мисля, че проблемът надхвърля Иран, надхвърля страните, враждебни на САЩ. Мисля, че това е обща американска техника за сплашване - да заплашват физически своите противници и мисля, че една от функциите на убийството на Хаменей е да сплаши техните съюзници и подвластни. Мисля, че сега европейските лидери се страхуват. Тоест, ако американската практика е заместването на военното действие с убийството на чужди лидери, кой може да бъде сигурен, че е в безопасност, включително в западния лагер? Бих казал, че в известен смисъл Американската империя се превръща в империя на страха. Тоест международното поведение на американците технически е т.нар. терористично поведение, което се прицелва в отделни лица. Мисля, че това е много важно и виждаме, че сега ЦРУ става по-важна американска институция от Пентагона.

- Испания не разреши на САЩ да използват испански бази за атаките срещу Иран.

- Испанското правителство, премиерът на Испания е смел. Той е единственият. Той забрани използването на испанските бази и Тръмп веднага заплаши Испания с икономически санкции, което е много трудно, тъй като Испания е част от Европейския съюз. Но, като цяло, лидерите на Франция, Германия, Великобритания са много малодушни. Тоест те не се включват във войната, но не смеят да кажат истината, а именно, че поведението на САЩ и Израел е поведение, което превръща международния живот в джунгла, и ще окуражи ядреното разпространение, защото всяка страна, която не притежава ядрено оръжие, сега може да се почувства заплашена от поведението на американците.

Все повече си задавам въпроса за поведението на европейските лидери, което става много странно. Питам се дали са лидери на своите народи или преки подчинени на САЩ. Те приеха да ги отрежат от руския газ, което постави Европа в постоянно състояние на икономическа криза. А сега една от незабавните последици от войната срещу Иран е затварянето на Ормузкия проток и спирането на доставките на петрол и газ за европейците - а това засяга и японците, които минаваха през Ормузкия проток. Това би бил втори енергиен шок за Европа и не виждам как тя би могла да се справи с него. Европа ще бъде една от главните жертви на тази война.

Има моменти, в които свободно спекулирам като историк и се казвам: “Дали САЩ атакуват само Иран или - тъй като затварянето на Ормузкия проток беше неизбежно, не атакуват и европейците?”. От началото на администрацията “Тръмп” американските лидери унижават европейците. И има моменти, в които, използвайки хипотезата за нихилизма, за американското насилие, си казвам, че трябва да престанем да мислим американската външна политика в термините на рационалност, на цел за постигане, и виждам просто стратегия на хаоса, насочена срещу всички, включително европейците.

Превод от френски: Галя Дачкова

Свързани статии: Еманюел Тод: САЩ и Израел са по-опасни от Иран. В Газа се извършва “демократичен” геноцид

Еманюел Тод: Тръмп е главният виновник за геноцида в Газа. Нетаняхуизмът е чудовищен. Западните елити прегърнаха мечтата на Хитлер да унищожи Русия!

Еманюел Тод: Поражението на Америка ще промени всичко. Техният свят се руши

 

Коментари

  • плювайте, почвайте да плювате.....

    09 Март 2026 19:28ч.

    какво чакате ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пияния майстор

    09 Март 2026 19:31ч.

    Аз пък си мисля, че САЩ е проксито на Израел, а Тръмп е пионката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Съгласен

    09 Март 2026 22:31ч.

    Донякъде е обяснимо, че Е. Тод не смее да назове истинските двигатели на такова поведение - чифутите в банките. Същите чифути - освен известните ротшилд и рокфелер, има и други, които държат европейските банки и пазари. И опасността е да го "канселират" като Жак Бо и да не може да си купи и салфетка във Франция.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ТОЧКАТА

    10 Март 2026 19:42ч.

    кой на кого не лесен отговор.Става въпрос за контрол на парите ,онези древни пари на Венеция и Генуа!!!!По едно време те владеят света и създават способите за увеличаване на капитала.Те движат историята като преместват парите в ...перспективните центрове на власт,световна власт...Така със залеза на Венеция и Генуа те /генуезците и венецианците. преместват парите си в Холандия за малко а после в Англия...ТЕ финансират Британската империя и извличат съответните облаги.Те /старите фамилии/усещат западането и търсят нов център...Спират се на САЩ ....САЩ от първата световна до 2000г е пълен възход ,зад който стоят именно тези древни пари с неизменна задача ...да се множат,и да властват.....В момента центърът на пари и власт са огромните инвестиционни фондове.Четири са на върха на пирамидата/Блек Рок,Фиденити,Вангард, и Стеит Стриит....От тях ВАНГАРД/авангард/ е водеща и до голяма степен контролира останалите.Но кой контролира нея ...е страшна мъгла.Явно САЩ вече са губеща партия и се подготвя нов финансов ред.Явно вече се намесват и ,,новите пари,, Китай,Япония,Индия ,които търсят терен за действие,власт.....Всичко се оправя само с ...ВОЙНА...Вече няма нови светове за завладяване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стефан

    09 Март 2026 19:39ч.

    "Все повече си задавам въпроса за поведението на европейските лидери, което става много странно.Питам се дали са лидери на своите народи или преки подчинени на САЩ." За България подобно питане е излишно- нещата са ясни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Добре, че Дачков му публикува от време на време на тоя бълнуванията

    09 Март 2026 19:40ч.

    иначе щяхме отдавна да налюдаваме масови самоубийства в „Свидетелите на Путин“.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нов Кмет

    09 Март 2026 20:29ч.

    Сега ще се засилят инсултите сред укроробите като започне ЕС пак да купува руски петрол

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Няма смисъл и от лечение

    09 Март 2026 20:39ч.

    "Тоя", както го наричаш, говори трезво, умерено и премерено, но твоите бълнувания издават една твърде изкривена психика. При това тя е толкова изтърбушена с хастара навън, че дори ти смяташ света около тебе за също толкова изтърбушен. Не може да ти се помогне, ти не го и желаеш, защото си затворник, който се вижда свободен. Разбира се, един умерен електрошок може и да ти понамести хастара, но само за ограничено време. Като те отпусне, ще е пак отначало.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пеевски ибрик

    09 Март 2026 20:42ч.

    И няколко кола отзад ще ме регулират

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • точни констатации на Тод, злото се е разбесняло както никога

    09 Март 2026 19:52ч.

    САЩ трябва да бъдат поставени някак пред свършения факт да не могат да водят войната. А че военната им нефелност към момента още повече ги озлобява, това е ясно. Те не могат да водят хуманитарни войни, това са религиозни войни, като религиозното зло е на страната на ционисткото християнство (както го нарича руският блогер Ал. Роджерс), представлявано от САЩ. Нищо не може да нагнетява към сатанизъм така, както фундаменталисткото мислене, същевременно лишено от сакралността на духовен пиетет и смирение, каквото е протестантското такова. САЩ са по-опасни и от фашистка Германия, това вече е ясно на всички сериозно мислещи. Израел е на практика мъртъв и не е никакъв военен фактор, но САЩ все още имат определени количествени предимства и нямат задръжки спрямо забранените форми на използване на ИИ, вкл. и международни политически убийства чрез последния. Тоест, трябва да бъде измолено Провидението да се намеси и да неутрализира побеснелите зверове от режима на Оранжевия, вкл. и самия него.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Неминуемо е

    09 Март 2026 20:49ч.

    Когато започнат военни действия се пренесат на територията на самите американски държави, които няма да съединени.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Глупости

    09 Март 2026 20:09ч.

    Израел не е никаква пионка. Тя е плацдарм на световното еврейство в близкия изток, а щатите са световната база на евреите. И Тръмп и Натаняху са администратори, вярно - най високо ниво, но само администратори. И Натаняху е нива над Тръмп, съответно и го командва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Израел като държава и страна

    09 Март 2026 20:34ч.

    ... де факто няма нищо - една камениста пустиня, която вече даже и превърнат оазис не е. Истинската Обетована земя са САЩ - ционо-протестантите. Те са уникално защитени в този далечен континент с благодатен климат, и ако не беше тая юдейска зараза, наистина щяха да са велики още векове.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нов Кмет

    09 Март 2026 20:28ч.

    Слава на Иран

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Шумер 2,0

    09 Март 2026 21:12ч.

    САЩ са си самодостатъчни. Както и Русия. Както и Европа. Светът се разделя на Зони . Формират се новите граници.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • стратег

    10 Март 2026 8:48ч.

    Съгласен за зонирането, но Европа в никакъв случай не е самодостатъчна. Според мен към момента такива са само Русия и САЩ, дори и Китай не е. Европа трябваше след падането на комунизма, да се ориентира към световно лидерство, а това щеше да стане чрез голям съюз "от Лисабон до Владивосток". Една голяма политико-икономическа зона, съюз в който са целия континент (ЕС) заедно с Украйна, Беларус, Русия и евентуално бившите азиатски ССР - Казахстан, Туркменистан и т.н., щеше да е световен лидер, който щеше да диктува "реда" и си мисля, че планетата щеше да е доста по-добро и мирно място за живеене...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • като проект добре звучи

    10 Март 2026 8:53ч.

    Само че европейците страдат от недостиг на добро и неразбиране на изконно човечните жестове към тях. Затова не заслужават нищо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • САЩ са си самодостатъчни, но не както Русия, като икономическа автархия, а като лайно.

    10 Март 2026 9:39ч.

    Затворена екосистема.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Една българка

    10 Март 2026 6:45ч.

    Да, това са изроди, абсолютни Извратеняци. И защо, ако има бог не ги наказва, а толкова хора страдат заради тях. Дано Иран да успее и да спаси света. Русия прекалено им отстъпва, а трябваше до сега да ги насмете. Тя се оказа съучастник в престъпленията на Запада. Позволи преврат във Венецуела, а сега и в Иран. Но Русия не е СССР и Путин не е Сталин, пак да го кажа

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • глупавичка си ни

    10 Март 2026 8:54ч.

    Можеше и да не си правиш труда да дрищиш тоя шаблонен пост.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • САЩ и Европа са като кокошката и яйцето: Трудно е да се отговори на въпроса "Кой е първичен?"

    10 Март 2026 9:44ч.

    САЩ, населени с потомците на всякакви престъпници, религиозни откачалки, педерасти и всякакви други психопати от Европа или последната, населена с педерасти, зелени откачалки и всякакви други психопати, засяти и отгледани тук от американците след войната...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ТОЧКАТА

    10 Март 2026 19:54ч.

    хм ,кое е първото кокошката или яйцето..../Яйцето е дар на кокошката от динозавъра!!!!Яйцето е първо!!!!Бас ловя!В него става промяната от динозавър до кокошка...Кокошката е само машина за снасяне на яйца!!!!!тя не се промена за живота си...Но яйцето прави промяната/МУТАЦИЯТА.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи