Защо да се пуши или не, няма нищо общо със самото пушене

Защо да се пуши или не, няма нищо общо със самото пушене
Възобновениата дискусия "за" и "против" пушенето на закрито на публични места предизвика нова вълна от спорове, аргументи и понякога крайни позиции. ГЛАСОВЕ публикува текста на блогъра "Джереми" с ясното разбиране, че той ще предизвика много спорни реакции. Според него "Изпълнението на предизборното обещание на БСП да се разреши пушенето отново раздели обществото на две: пушачите държат на свободния си избор, а непушачите държат да има здравословна среда за всички". ГЛАСОВЕ ще предостави възможност и на други мнения да бъдат публикувани на сайта.
<p>Шокиращо е, че всички тези милиони хора пропускат главното нещо: целият този проблем няма НИЩО общо с пушачите и непушачите, с цигарите и пепелниците. Основата в него е нещото, което за последните около 2000 години е преобразявало цивилизацията навсякъде, където е съществувало &ndash; частната собственост.</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Ресторантът е публично място"</strong></p> <p>Какво е публично място? Ако под място имаме предвид собственост, то публичната собственост е собственост, чиито собственици са всички граждани. Ресторантите не са публична собственост, те са частна собственост. Публичното място като частна собственост, върху която държавата е наложила някакъв режим за свободно влизане, е един от много измамни инструменти, с които политиците са си присвоили контрол върху чужда частна собственост.</p> <p>Ресторантите са частна собственост, както и един дом или един завод са частна собственост.</p> <p>Собствениците им би трябвало да се разпореждат с нея, както те си желаят. Един собственик би забранил влизането на пушачи. Друг би забранил влизането на непушачи. Трети би забранил влизането на хора с кучета. Четвърти би забранил влизането на хора с червени дрехи. Какво лошо има в това?</p> <p>Свободната инициатива осигурява, че има ресторанти за всякакви видове хора, а ресторантьорите, които дискриминират даден вид целева група, наказват самите себе си с по-малко приходи и може да фалират.</p> <p>В крайна сметка, какво различава един частен ресторант от вашия частен дом, че в ресторанта да може да си влиза всеки, но да не може да прави всичко, а в дома &ndash; да не може да влиза всеки, а собственикът му да може да си прави всичко?</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Пушачите ме принуждават да им дишам дима&ldquo;</strong></p> <p>Да смяташ, че е принуда да дишаш дим в частен ресторант, е все едно да се смяташ за принуден да гледаш как съседът прави секс в неговата си къща, защото не е заключил вратата и ти можеш да влезеш.</p> <p>Докато всеки посетител има пълната свобода да влезе и напусне, такова нещо като принуда да да се диша дим не съществува.</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Приятелите ме принуждават да сядам с тях на задимено&ldquo;</strong></p> <p>Колкото приятелите ви могат да ви принудят да седнете с тях на задимено, толкова и вие можете да ги принудите да не пушат или да отидете в заведение за непушачи.</p> <p>Господи, а що за приятел сте вие, ако искате политиците и полицията да упражни насилие и принуда върху вашите приятели, за да не пушат някъде, където собственикът го разрешава? Аз не виждам нищо приятелско в това.</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Ами то няма заведения за непушачи. Или са малко&ldquo;</strong></p> <p>Е, как да няма? А ако са малко, то това е, защото на непушачите явно не им пречи достатъчно димът. В крайна сметка и нудистките частни плажове не са много, въпреки че нудистите се дразнят от многото дрехи по красивите тела на нормалните плажове ...</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Ами сервитьорите?&ldquo;</strong></p> <p>Отношенията работодател - работник са доброволни, както и договореното възнаграждение. Не е работа на който и да било да се меси в тях, стига единият да не упражнява насилие, принуда и измама върху другия. Между другото, рентгенолозите и миньорите работят в много по-нездравословна среда от сервитьорите. Какво ще стане, ако забраним и техния труд?</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Кой ще лекува пушачите?"</strong></p> <p>Ще се лекуват сами. А като приватизираме здравеопазването, частните застрахователи ще им сложат такива премии върху вноските, че ще се отучат много бързо да пушат. Фактически най-ефективният метод за борба срещу тютюнопушенето е приватизацията на здравеопазването и премахването на несправедливия солидарен модел.</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Кой ще лекува непушачите?&ldquo;</strong></p> <p>Докато съществува някаква държавна собственост, на която е разрешено да се пуши, трябва да съществува и акциз върху цигарите. Както и докато здравеопазването е солидарно. Но ако здравеопазването е изцяло частно и няма държавна собственост с позволителен режим, лечението на пасивните пушачи ще е за тяхна сметка. Ако сам си счупиш крака с един чук, кой ще ти плати гипса, ти самият или производителят на чука?</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Ами да махнем и всички регулации за хигиена и безопасност?&ldquo;</strong></p> <p>Няма лошо, нека ги махнем всички. Или почти всички. Но да имаме ефективен и безпристрастен съд. Какво ще се случи, когато един ресторант зарази клиентите си с нещо? Съдът ще отсъди колосално обезщетение, ресторантът ще фалира, конкурентите му ще си вземат урок и безупречната хигиена се превръща в конкурентно предимство. Замислете се, 95% от регулациите са всъщност бариери, предпазващи големите корпорации от конкуренцията на малки и средни предприемачи.</p> <p style="text-align: center;"><strong>Аргументът: "Ами да легализираме и наркотиците?&ldquo;</strong></p> <p>Че какво лошо?. Където са легализирани, употребата пада или ръстът се забавя относително. Каква е нашата цел, да има по-малко зависими или да имаме още една причина, с която да се оправдаваме пред съвестта си, че сме дали шанс на авторитаристи да ни "оправят&ldquo;, ама те са оправили себе си? В крайна сметка, защо дори хероинът да е незаконен, а алкохолът законен? Когато се надрусаш, лягаш и заспиваш. Когато се напиеш, почваш да се биеш и да стреляш други хора?</p> <p>Нашето тяло е неприкосновена частна собственост и не е работа на политиците да се занимават какво правим с нея, стига да не пречим на останалите хора да правят каквото искат самите те с телата си. Обратното е пътят към авторитаризма.</p> <p>Между другото, в България са забранени наркотиците. Колко време ще ви трябва да си набавите един джойнт? 30 минути? А една доза хероин? 60 минути? Помислете си пак, забранени ли са наркотиците наистина? Или просто е монополизиран един сектор от икономиката от взаимноизгодния картел политици-наркотрафиканти?</p> <p style="text-align: center;"><strong>В заключение</strong></p> <p>Коренът на проблема с пушенето няма никакво отношение към пушачите и непушачите.</p> <p>Всичко в този проблем гравитира около правата на собственост и измамите, с които политиците придобиват контрол върху частната собственост под миловидни предлози като "публично място&ldquo;.</p> <p>Цялата история на човечеството ни учи един абсолютно категоричен урок &ndash; колкото по-защитена и неприкосновена е частната собственост, толкова по-бързо и успешно е просперирало всяко едно общество.</p> <p>За последните 6 и четвърт века в България сме имали 5 и половина, за да научим този урок по трудния път.</p> <p>Смисълът на горните 991 думи можеше да се предаде и само с три: "Живот, Свобода, Собственост&ldquo;.</p> <p>Но пък затова Джон Лок е гений, а аз не съм.</p>

Коментари

  • Пушач, толерантен към непушачите

    09 Окт 2013 18:48ч.

    Браво - страхотен текст, отлична аргументация.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пасивен пушач

    10 Окт 2013 0:30ч.

    Глупости, самоцелни доводи в полза на пушачите.Въпрос - ако всички собственици решат да позволят пушенето, къде ще бъдат тези "свободни" места за непушачи. Аз отивам на ресторант заради храната и обстановката, не заради това дали се пуши или не. Ако ме ограничат, какъв ми е изборът?Да си купя храна за в къщи ли? Ходя и на пиано-бар, не във всеки, също заради музикални предпочитания, а не заради възможността да се запали цигара. И няма ли да ме ограничат, позволявайки пушенето вътре в него? И не е вярно - пушачите винаги имат избор - те могат да дишат както чистия въздух,така и "лисичарника" , който си си създават. Докато за непушачите ще трябва да се примирят със "свободата" им....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пълни Глупости

    10 Окт 2013 2:29ч.

    \"В § 1а от допълнителните разпоредби на Закона за здравето е дадено определение за „обществени места”. Това са всички места, които са обществено достъпни и/или предназначени за обществено ползване, без оглед на собствеността или правото на достъп.\"\r\n\r\nМного ми е любопитно, как някои хора пишат статии, без дори да прочетат легалната дефиниция на понятията, които използват?! Думата обществено място няма връзка със собствеността! Когато отвориш ресторант с цел да привличаш клиенти, въпреки че е частна собсвеност, ресторантът се превръща в закрито ОБЩЕСТВЕНО МЯСТО, защото го посещават всякакви хора без ограничение. Частно може да бъде само когато даденият ресторант не е отворен за всеки човек, който желае да влеззе, а е ограничено за някакъв определен кръг хора, както е със собствения ти дом, в който пускаш и даваш ключ на когото ти решиш, а не оставяш вратата широко отворена.\r\n\r\nТези аргументи са изключително смешни за всеки средно интелигентен и обективен човек. \r\n\r\n

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бивш пушач

    10 Окт 2013 6:28ч.

    Пушенето е състояние на зависимост. Не изобретявам колелото нали!? Разликата от зависимостта към другите дроги и алкохола е, че потърпевшия не изпада в ярко изразено несъзнателно състояние. Но все пак .... Пишештия горните редове стига до там в опитите си да оправдае собствената си зависимост, че обяви првото си да пуши за частна собственост. Свещена и ненакърнима. Основа на националната ни сигурност и идентичност едва ли не. Аланкоолу, ако твоята зависимост от тютюневия дим е твое свещено право, то нима моята независимост от него е по-малко права и свещена!?!? Аз лично, пък и всеки непушач, нямаме нищо против ти да си пушиш, ако при това не се налага ние да ти дишаме изпаренията и пушилките. Да, но това някак си не ти е интересно. И аз, като тебе, започнах да пуша, за да съм интересен на другите - на мацките, на батковците, на каките и в крайна сметка да си вдигна самоуважението, като си гледам пуберския мъх в огледалото. Представяш ли си, да въведаат закон, с който да те направят неинтересен! Гадове! Иначе отдавна е доказано, а аз го знам и от първо лице - ПУШЕНЕТО Е ОПАСНО ЗА ВАШЕТО ЗДРАВЕ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до бившия пушач

    10 Окт 2013 7:13ч.

    Хей стерилния, направи си заведение и не пускай в него пушачи! Аз съм съгласен при мен да се пуши, монтирал съм климатици, които осигуряват перфектна аерация. Така че всички капути, които се стървят срещу отпадането на този уродлив закон ДА ГО ДУХАТЕ!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Смешни непушачи

    10 Окт 2013 15:08ч.

    "До бившия пушач" точно така пич. Този човек написал статията е номер едно. Един път някой да на напише нещата както са си. Колко трябва да си прост и тъп да не се досетиш "защо никой не иска да си направи заведението за непушачи" ЗАЩОТО ОТ ВАС НЕ СЕ ИЗКАРВАТ ПАРИ. Разберете го това веднъж завинаги я седнат 5-10 човека днес я не седнат и кво аз да се съобразявам с 5 човека ли ? ХАХА НЯМА КАК ДА СТАНЕ ВАШИЯТ ФИЛМ ;) А политиците толкова като искат заведения за непушачи да направят във всеки град по 5 според това къде колко хора има и да си дишате планинския въздух там. Аз пуша по 3 кутии на ден 1/10/10 от ДЕСЕТ ГОДИНИ и ходя редовно на изследвания и нямам АБСОЛЮТНО НИКАКВИ ЗДРАВОСЛОВНИ ПРОБЛЕМИ. Така че айде стига с ваще глупости вече, че ми писна на к*ра

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Развеселена

    10 Окт 2013 16:16ч.

    "Какво ще се случи, когато един ресторант зарази клиентите си с нещо? Съдът ще отсъди колосално обезщетение, ресторантът ще фалира, конкурентите му ще си вземат урок и безупречната хигиена се превръща в конкурентно предимство." Ех, ама ти си много забавен, бе! Ами тия "заразени", на тях дали ще им е много весела цялата ситуация? Частна собственост... Ами дай по твоята логика в ресторантите да почнат да приготвят и човешко, пък като ги хванат, този "ефективен и безпристрастен съд" ще се погрижи да си платят! И въобще нека да осъдим всички непушачи, и най-вече тези с асматични проблеми, на заточение, защото всички много добре знаем, че заведенията масово бяха за пушачи. Или, две маси са за пушачи, а другите за непушачи, което е същото. А вентилацията не бих могла да кажа, че е крайно ефикасна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • НЕПУШАЧКА, чиито приятели и съпруг са заклети пушачи

    10 Окт 2013 16:21ч.

    АДМИРАЦИИ !!! Точно така виждам нещата, все едно, че този текст съм го писала аз!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ирена Димитрова

    10 Окт 2013 19:41ч.

    Еееееееееех тия цигариииииии. Това остана единственият проблем в нашата държавица.Като забраним пушенето и ще сме ок.Още не съм чула,някой който изпушил няколко цигари в ресторанта и си е трагнал след това да е убил някого с колата си. А колко такива случаи има с алкохола????????? Ами дай да го забраним него тогава... Или защото много не пушачи са пиячи май не им отърва...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пасивен пушач

    10 Окт 2013 21:42ч.

    По коментарите ще разпознаете кой е по-толерантен и принуден да се адаптира към \"правото на избор(?)\" на другия. \r\nДотолкова смятат собствената си правота за общо валидна, че даже стават арогантни...\r\n- \"Така че всички капути, които се стървят срещу отпадането на този уродлив закон ДА ГО ДУХАТЕ!\"\r\n- \"ЗАЩОТО ОТ ВАС НЕ СЕ ИЗКАРВАТ ПАРИ\"\r\nБез коментарът...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Усмивки

    11 Окт 2013 0:42ч.

    Не че някой много ще му пука от това което напиша, но преди да пуснат този закон не можех да ходя по заведения, с приятелите се виждахме само по паркове, и да или си стоях сам в къщи, или по улиците, просто защото съм асматик и се задушавам.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Смешна история..

    11 Окт 2013 3:40ч.

    Айде бе, баба ви цял живот е похапвала на климатик в ресторантите...Новото \"модерно\" общество така се изроди,че взе да вкарва всякакви смешни нововъведения и забрани от сорта на- ще караме с колани и светнати фарове. Някой от вас замисля ли се как от общество с 70 и повече процента пушачи( не гледайте соц. проучвания а се огледайте около вас) изобщо се прие този закон ? Аз ще ви кажа - за да приличаме на батковците от Европа! Само че сме толкова далече от тях, че е смешно ! На господина с астмата - сега можеш ли бе брат? Или седиш до 12 и после си тръгваш защото се пуши навсякъде ?? Толкова е лицемерно, че направо е смешно...Истината е една - живота си е мой и никой няма право да ми налага такива ограничения. Като не ви изнася дима ми, не стойте до мен, събирайте си се на групички по 2ма-3ма и си яжте и пийте по къщите, защото в тази държава сте малцинство !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лекар

    11 Окт 2013 6:24ч.

    Навсякъде по света ГЛУПАЦИТЕ СА МНОЗИНСТВО...Просперират държавите, в които слушат и следват умните, и в които умните са безкористни. Ако НЕпушенето беше мулти-милиарден бизнес нямаше да водим този спор...Ама не е. И затова глупаците следват користните...а безкористните умни са малцинство. Успех, мои бъдещи пациенти. Пушете си с кеф!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • баба ви

    11 Окт 2013 15:28ч.

    Това е още една плоскост,по която се разделят умишлено хората. РАЗДЕЛЯЙ И ВЛАДЕЙ работи успешно! Прост народ сме,змията трябваше да се смачка непосредствено след 10 ноември!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Сервитьор и пушач

    11 Окт 2013 16:20ч.

    \"Аргументът: \"Ами сервитьорите?“\r\n\r\nОтношенията работодател - работник са доброволни, както и договореното възнаграждение. Не е работа на който и да било да се меси в тях, стига единият да не упражнява насилие, принуда и измама върху другия. \"\r\nТочно така, пич!Аз работя в ресторант към хотел, в който много строго се следи ДА НЕ СЕ пуши. А аз съм пушач.Еми какво да правя. Съгласих се на това.И излизам да си пафкам навън. Така, че сервитьорите-непушачи, които са се съгласили да работят в заведение, където се пуши са го направили доброволно и с ясното съзнание за евентуалните последствия за тях. Никой не ги принуждава да са там.От къде на къде политиците ще ме задължават да работя в определена работна среда?! Това би трябвало да си е мой собствен избор. На мен като не ми харесва - би трябвало да имам избора да сменя заведението с такова, където се пуши. Ама няма такова, поне на теория.На практика обаче, трябва да ви осветля, че в повечето кафенета се пуши , в нощните заведения се пуши, а в ресторантите-след 21 часа(за Варна става въпрос). И все таки заведенията са пълни и с пушачи и с непушачи, които никой не ги ПРИНУЖДАВА да са там. Така, че тая забрана могат да си я .....\r\n

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пасивен пушач

    11 Окт 2013 16:53ч.

    До сервитьор и пушач: Много са ти криви доводите. Но то разбираемо, щом си пушач.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Сервитьор и пушач

    11 Окт 2013 18:27ч.

    Защо? Като съм сервитьор да не съм по-долно качество човек от теб или съм роб и нямам право на избор?! Всички сме равнопоставени и би трябвало да имаме свобода на избор за каквото и да е. Не сме феодална държава-едните да са господари, а другите безправни роби.\\r\\nМного си беше добре старият режим със зали за пушачи и непушачи. Всеки имаше право на свободен избор, а сега ни го отнеха това право. Да не говорим колко хиляди левове пръснаха ресторантьорите за аспирация, климатизация, преграждане на зали и т.н. и тия пари хората не можаха да си ги възвърнат, защото малко след това забраниха тотално пушенето. А с добра аспирация, както нашата например, изобщо не се усеща тютюневия дим. Ако пък на някого толкова много му пречи - имаше зали за непушачи. Пък и както казах и сега, въпреки забраната, пак са пълни заведенията с хора от двата лагера и явно не им пречи на непушачите. \\r\\n Явно тая забрана е удобна първо защото се създаде поредната паразитираща административна структура, която да изхранваме и второ се измисли нов начин да се напълни хазната с парички. Данъците се вдигат постоянно, глобата за неподадена декларация N7(безработните знаят за какво иде реч) е от 500 до 1000лв., за тока да не говорим, сега и това...Скоро ще трябва да си продаваме органите, за да изхранваме децата си, щото държавата ни отнема правото да живеем нормално, като ни прибира доходите под всякаква форма.Да не си въобразявате, че Бойко с тая забрана много се беше загрижил за вашето здраве?! Ами! Търсеше си финансовия интерес, а и му беше удобно обществото да е разделено, че по-лесно се управлява така. \\r\\n А преди да влезе тая забрана що не роптаехте и не правихте митинги, ами чак сега се сетихте?Явно не ви е пречило.А сега изведнъж взе да ви пречи! Що така - не мога да си обясня.\\r\\nВсичко е политически и финансов интерес. Никой не се е загрижил за вас.Не се заблуждавайте.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пасивен пушач

    11 Окт 2013 22:37ч.

    Обяснявам: Казах пушач, а не сервитьор, защото да си пушач е диагноза(от личен опит го знам!).Никакво съобразяване с никого! Относно правото:първичната околна среда е тази без дим, а не обратното. Т.е. за да я нарушиш, е необходима санкция. Досега вие я третирахте точно обратното!Ние търпяхме. За пръснатите пари за вентилация: Това се знаеше предварително още преди няколко години, че ще има гратисен период, в който ще има зали за пушачи и непушачи. И не се притеснявай за вложените средства - избили са ги досега. Относно това дали двете зали пречат или не: Давам ти следния пример - ако се върне предишното положение, ще има ли пиано-бар или лайв-клуб например, без да се пуши?И как си го представяш с разделянето на залите? Еле пък, ако го разрешат след 22:00 часа - ще бъдат пак същите лисичарници. Или може би това ти харесва? Защо не сме протестирали досега?Защото по-горе казах - вие бяхте приватизирали околната среда, като ваше рождено право.Кога група пушачи биха се съобразили с един непушач в компания? За здравето няма нужда коментирам - който иска, нека се трови, но без да ми нарушава моето право да дишам въздух без дим

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Сервитьор и пушач

    12 Окт 2013 1:00ч.

    Пак казвам - то и сега се пуши почти навсякъде, особено в нощните заведения.И е пълно и с пушачи и с непушачи. Явно не им пречи дима. Сигурно от време на време глобяват собствениците на такива заведения, обаче им излиза по-на сметка да си платят глобата и пак да разрешават пушенето, отколкото да им стои заведението полупразно и да се налага да го закриват. Или бутат рушвети на инспекторите.Това си е задължително за всички проверяващи органи у нас.Българинът е адски изобретателен, както знаем и стига да иска,би намерил начин да заобиколи всякакви препятствия.\r\nЗа това трябва да се измисли друг начин да се угоди и на двете страни. Или да се убеди, сам да се откаже от тоя безспорно вреден навик. на сила няма да стане. За съжаление аз лично не не се сещам за такъв. По-умните да предлагат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Всички да печелим

    17 Окт 2013 20:08ч.

    Аз съм бивш пушач с астма и на инхалатори, но понеже съм предприемчива, това за частната собственост най-после го разбрах! От години гледам съседски апартамент, от чийто прозорец по-всяко време се се продават малки пакетчета с бял прах/сигурно не е сода бикарботат, защота я има в супермаркета/ и се чудех, защо никой не проверява какво се случва там... Е сега разбрах- причината е частната собственост. Е много хубаво, я и аз да помисля по въпроса как да спечеля по-добре от частната си собственост! Нали ще уважите и моето право...! Пък за последсвията нали има здравеопазване!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Виктор

    07 Ное 2013 14:31ч.

    Медицината все още НЯМА преки доказателства ,че цигарения дим е по - вреден от градския смог например. Така че всички изкривени полу - измислици по темата са казани от манипулатори и психопати, търсещи си враг. Врагът в случая са 70 % от населението. Останалите 30 % да не си мислят, че ще минат метър обаче - те гледат кучета и карат колела - режима и за тези удоволствия се затяга, и скоро ще има забрани и санкции, хахахахаха !!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи