Свобода на словото, но само по лесни мишени

Свобода на словото, но само по лесни мишени
“Ние” сме това, “те” са онова. Кой арабин, кой ислям, кога, как, по какви критерии: изглежда тези разграничения не означават нищо”.
<p>Обществото искаше бърз отговор на терора и го получи: след двудневно преследване ни съобщиха, че атентаторите срещу &ldquo;Шарли Ебдо&rdquo; и техният сподвижник&nbsp; са ликвидирани.&nbsp;</p> <p>Сега е време за въпросите.</p> <p>Дни наред слушам и чета как мюсюлманите искали да са недосегаеми за всяка критика, да ползват социалните системи на Запада, но не и свободата на словото, едно от великите достижения на западната демокрация.</p> <p>Слушам и чета дълбокомъдри<strong> </strong>питания от типа: &ldquo;Що е то ислям и има ли той място на Земята или на Луната?&rdquo;.</p> <p>Знайни и незнайни анализатори, които изведнъж се оказаха специалисти по сунизма, шиизма, салафизма, екстремизма, ислямизма и джихадизма, философстват за подмолната и примитивна природа на милиард и половина жители на Земята. За пореден път се оказа, че сред мюсюлманите и/или арабите няма невинни. Всички са терористи, съучастници на терористи или бъдещи терористи.&nbsp;</p> <p>За исляма и за арабите на практика може да се напише каквото и да било, без да срещне и най-малкото възражение и най-малкия протест; &ldquo;ние&rdquo; сме това, &ldquo;те&rdquo; са онова. Кой арабин, кой ислям, кога, как, по какви критерии: изглежда тези разграничения не означават нищо&rdquo;. Цитирам Едуард Саид, вече покоен американски професор по литература в Колумбийския университет, палестинец, представител на народ без държава, автор на &ldquo;Ориентализмът&rdquo; (1978 г.).&nbsp;</p> <p>Няма по-невярно твърдение от това, че мюсюлманите и ислямът са &ldquo;недосегаеми&rdquo; за критика. Извън ислямския свят</p> <p><strong>няма по-лесна публична мишена за критикуване, осмиване, окарикатуряване и подиграване.</strong></p> <p>&ldquo;Черният арапин&rdquo; - от &ldquo;добрия дивак&rdquo; до &ldquo;опасния терорист&rdquo;, като се мине през &ldquo;мръсно псе&rdquo; и безлично човешко стадо, които сме виждали в толкова филми например, ролята на злодея и примитива отдавна е запазена за тази общност.&nbsp;Този стереотип е толкова дълбоко вкоренен в колективните представи, че всеки опит за друг поглед и образ, понякога е опасно излизане извън политическата коректност.&nbsp; <strong>&nbsp;</strong></p> <p>През 2005 г. Стивън Спилбърг направи &ldquo;Мюнхен&rdquo;, филм за най-неразрешимия световен конфликт - израело-палестинския - в най-новата история. За избиването на 11 израелски спортисти по време на Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г. от палестинската групировка &ldquo;Черния септември&rdquo; и израелския отговор на насилието. За спиралата на насилието, в която насилието ражда насилие, до такава степен, че добрите и лошите стават трудно различими.</p> <p>Политическата реакция не закъсна: членове на израелското правителство обвиниха Спилбърг в &ldquo;морална равнозначност&rdquo;, тъй като поставял знак за равенство между терористите и контратерористите. Джордж Джонас, авторът на книгата, на която се базира филмът, обвини Спилбърг, че &ldquo;придава човешки облик на демоните&rdquo;.&nbsp;Филмът не взе никакви награди и освен това се оказа търговски неуспех: 47 млн. долара приходи в американския боксофис при бюджет от 70 милиона, и режисьорът обяви, че си дава дълга почивка.</p> <p>Миналата година Бен Афлек бе гост в телевизионно предаване в САЩ, за да представи новия си филм &quot;Не казвай сбогом&quot; (Gone Girl), където бе въвлечен в бурен дебат за исляма.&nbsp;В токшоуто на сатирика Бил Меър освен режисьорът на &quot;Арго&quot; бе поканен и Сам Харис, популярен в САЩ с острата си критика на религиите, който в последната си книга излага негативния си възглед за исляма.</p> <p>&nbsp;&quot;Характеристиката, която правите, е недодялана и расистка&quot;, изригна в предаването Бен Афлек след размяна на реплики между водещия и Сам Харис. Тогава Харис възрази: <em>&quot;Това е единствената религия, която се държи като мафията - убива ви, ако кажете нещо лошо, нарисувате нещо лошо или напишете лоша книга&quot;.&nbsp;</em>В този момент публиката в залата аплодира Сам Харис, а Бен Афлек го попита: <em>&quot;Какво бихте казали за повече от един милиард души, които не са фанатици, не наказват жените, които искат само да отидат на училище, да имат сандвичи и не правят нито едно от нещата, които казвате, че правят мюсюлманите?&quot;</em></p> <p>Още един пример: Хавиер Бардем и Пенелопе Крус<strong> </strong>подписаха миналото лято писмо, в което заедно с други известни испанци, сред които Педро Алмодовар, обвиниха Израел за военните удари над палестинските територии и нарекоха &ldquo;геноцид&rdquo; това, което се случва в Ивицата Газа.</p> <p>В отворено писмо, публикувано на 25 юли в&nbsp;eldiario.es, Хавиер Бардем разкритикува &quot;окупационната война и изтреблението на един народ, лишен от средства&quot;. Според испанския актьор &quot;няма място за неутралност&quot;, при положение че бомбардировките вече са отнели живота на 1100 палестинци. &quot;Само геополитическите съюзи, тази лицемерна маска на деловия свят - като например продажбата на оръжия&quot; би могла да обясни статуквото, написа актьорът. Признавайки, че е &quot;възмутен&quot; и &quot;наранен от цялата тази несправедливост&quot;, Хавиер Бардем добави: &quot;Да, аз съм европеец и ме е срам от Европейската общност, която обявява, че ме представлява със своето мълчание и тоталното си неблагоприличие&quot;.&nbsp;&quot;Да, аз работя също и в САЩ, където имам познанства и еврейски приятели, които отхвърлят тези интервенции и политики на агресии&quot;, написа още Хавиер Бардем.</p> <p>Реакциите не закъсняха. Джон Войт призова Хавиер Бардем и Пенелопе Крус да се засрамят от думите си, а Райън Кавана, директор на филмовото студио &quot;Релативити Медиа&rdquo;, заяви, че двамата актори или са невежи, или са антисемити.&nbsp;&quot;Продуцентите и изпълнителните директори на студиата, които преди са работили с Бардем и Крус, трябва да преценят дали тяхната стойност на международния пазар ще остане същата. Дали те двамата ще продължават да бъдат звезди, които привличат зрители в салоните. Ако отблъскват хора на определени територии, тогава тяхната важност трябва да се калкулира. Все пак всичко опира до бизнес&quot;, заяви тогава пред &quot;Холивуд рипортър&quot; влиятелен американски продуцент, пожелал анонимност.</p> <p><strong>Не е лесно да излезеш извън клишето и политическата коректност, </strong></p> <p>която отдавна е разпределила ролите на добрите и на лошите, на жертвите и на терористите.</p> <p>Манипулацията, пише Пиер-Андре Тагиеф, известен френски изследовател на расизма (&ldquo;Face au racisme&rdquo;), която процедира чрез приплъзване на смисъла и последователни амалгами, се състои във вземането на една част за цялото, екстремното - за норма, патологичното - за нормално. &ldquo;Трябва ли да уточняваме &hellip; че не всички араби са мюсюлмани, че не всички магребинци са араби, че не всички араби мюсюлмани са интегристи?&rdquo;, пита той.</p> <p>Вярно е, пише още Пиер-Андре Тагиеф, че в хода на историята европейци и мюсюлмани са се сблъсквали нееднократно: ту мюсюлманинът е бил агресорът, какъвто е случаят със завладяването на Испания или когато Османската империя от ХV век разширява своята власт над цяла една част от Европа; ту агресията е идвала от Европа, както по време на кръстоносните походи или колонизацията на страните от Магреба и от Близкия Изток. &ldquo;Но историята на сблъсъците между &ldquo;християни&rdquo; и &ldquo;мюсюлмани&rdquo;, подчертава Тагиеф, не се свежда до тези сблъсъци. Трябва ли да се припомнят взаимните приноси и всички течения на културен обмен? Арабските науки, например, са играли през Средновековието решителна роля за предаване на гръцкото наследство и за развитието на медицината, на математиката или на философията. Ал Хауаризми даде своето име на алгебрата. И чрез творчеството на Авероес св. Тома откри Аристотел&rdquo;. Имигрантите мюсюлмани във Франция днес не са нито учени, нито философи. Те не са и завоеватели. В голямата си част те са работници имигранти, заключава Тагиеф.</p> <p>Заради малцина не бива да се заклеймява общността. Впрочем на голямата демонстрация в Париж в неделя ще бъде почетена паметта и на Ахмед, и на Мустафа, единият полицай, а другият коректор, които загинаха при нападението срещу &ldquo;Шарли Ебдо&rdquo;. Името на Ахмед Мерабет стана ключова дума в Туитър -&nbsp; <a href="https://twitter.com/search?q=%23jesuisahmed&amp;src=typd&amp;mode=photos%20">#JesuisAhmed</a>, макар и не толкова популярна като #JesuisCharlie. Знак на почит към полицая, разбира се, но и подчертаване на факта, че е мюсюлманин, за да бъде избегната всяка амалгама между трагедията в сряда и заклеймяването на исляма като цяло.</p> <p>Сега е времето за отговори. Държавнически отговори за реагиране на екстремизма, разбира се. Но също и отговори за раждането на терора.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • Галя,да разбирам ли че, ако Израел Не пречеше ракетите на Хамаз да го ударят откъм Газа и

    11 Яну 2015 0:08ч.

    имаше със 100 деца повече избити в Израел, отколкото в Газа-вие ще застанете на Израелска страна,като жертва на Престъпната политика на Хамаз и палестинците,които ги подкрепят!.........или Израел няма право да съществува!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • какъв е Отговора за Раждането на терора...........мръсните американци ,разбира се!

    11 Яну 2015 0:14ч.

    това и Путин го каза!.....значи е така

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Констатация

    11 Яну 2015 0:50ч.

    Всеки има право на мнение! Глупакът, написал двата коментара по-горе - също.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Румънски циганин от Казахстан

    11 Яну 2015 1:13ч.

    Като става въпрос за филми, нека споменем и Борат. По една случайност изпълнителят на главната роля е евреин и разбира се, няма нищо общо с Уди Алън.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • b0gyg

    11 Яну 2015 3:20ч.

    \&quot;Но също и отговори за раждането на терора\&quot;. Pravilno Galja, no zashto ne prodaljish i da napishesh otgovora, imenno za rajdaneto na vatreshnia i mejdunaroden terorizam. Ima mnogo primeri! I te vodjat kam Imperiata na zloto oshte ot 1917. Ochakvame da dopalnish statijata!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Препоръка

    11 Яну 2015 4:05ч.

    Свободата на словото като ценност: http://ruposters.ru/archives/11042

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СПРАВЕДЛИВ

    11 Яну 2015 5:52ч.

    Отговарям на първия коментар: Естествено, че Израел няма право на съществуване! Такава държава няма! За справка - прочети малко истинска история. Ако ционистите - хазари искат мир - да си обират крушите от Палестина и да ходят на майната си. Тази земя не е тяхна!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин

    11 Яну 2015 6:04ч.

    Още една \&quot;мислителка\&quot;, като Панделиева! Само че тази е по-голяма позьорка, служи си с цитати. Дали знае какво е алгебра и кой е Аристотел? Не е важно, важно е, че е жена на Дачков! Яд ли ви е? Боже, какви времена доживяхме. Панделиева и Дачкова да коментират проблеми от изключителна важност едва ли не за целия свят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Генерал Бонев

    11 Яну 2015 9:06ч.

    тва пичето на дачкоф ли. чи то многу миризлво като него

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Zont

    11 Яну 2015 9:25ч.

    Жените понякога (но само понякога)са блондинки, но те имат изключителна интуиция, те винаги усещат откъде идва опасността. Може анализът им да куца, но са стигнали до истинските причини за това ужасно събитие. Не съм почитател на перото на тези две хубави дами, но ги поздравявам. Без да притежават \&quot;ума\&quot; на Българина(???), много точно са напипали откъде идва проблемът.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Zont

    11 Яну 2015 9:30ч.

    И без да притежават изящната словесност на лицето, обявило се за генерал.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хакамиах, който според Кабалата покровителства българския народ

    11 Яну 2015 14:57ч.

    По какво да познавате дали някой е син цървул? Той винаги се \&quot;изкашля\&quot; по какъвто и да е въпрос, както сега срещу авторката на текста, защото кашлица, сиромашия и простотия не може да се скрият.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бай ви Ганя

    11 Яну 2015 17:22ч.

    Ми тва е, по нашенско десните са прости като говедари. Тук не е като там, десните да са богати, че да са възпитани от малки, пък да са изкарали Итън или квото там имат, че поне да се държат на положение, ако да са същите боклуци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин

    11 Яну 2015 17:30ч.

    До Zont: Как, след като анализът куца, се стига до истинските причини? Какво по-категорично доказателство, че си зле с мисленето, феминисте!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Zont

    11 Яну 2015 18:53ч.

    Има море от научна литература за разума и интуицията. За Вашите възможности - една статия, която популярно разказва за ролята на интуицията в живота и науката: http://download.pomagalo.com/44961/uvod+v+intuiciyata+i+neverbalnite+signali/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Blood red skies

    11 Яну 2015 19:13ч.

    По свинското квичене на демократичните мразилки под тази статия е ясно,че е ударила право в прасешките им сърчица. Браво Дачкова. Педерастките тролове да квичат,заколението им е в ход.Свободата и истината за лицемерието на т.нар. Запад лушят като меден тиган.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЦК

    11 Яну 2015 23:49ч.

    Ало , съветските партенки и почитателите на Тошко Електрокарчето да ходят на Байкало-Амурската магистрала да полагат траверси!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • blood red skies,... децата ти в коя Лицемерна Западна Страна са отишли ,без да се връщат......

    11 Яну 2015 23:49ч.

    заради \&quot;лицемерните\&quot; Преимущества на Умиращия Запад

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • blood red skies представи се с някое подходящо име като Павлик Морозов

    12 Яну 2015 1:17ч.

    Що ми се струва ,че ползваш някой лицемерен западен лаптоп , GSM , химикалка и гледаш упадъчни западни филми свалени апокрифно. Свали лицемерието и отивай в Трактор Челябинск !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • lordcris

    12 Яну 2015 5:24ч.

    мурзилка

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Atheist

    12 Яну 2015 7:43ч.

    Досега не съм чула някой да се оправдава с християнски бог, докато извършва екзекуция на публично място. Може би - просто може би - има причина всички да осмиват религия, която включва палатки за съпруги и гъзене по време на молитва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Свободата на словото

    12 Яну 2015 16:31ч.

    Очаквам Шарли Ебдо да публикува карикатура на омъжена юдейка без перука. След публикацията очаквам коментара на Atheist-ката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Свободата на словото

    12 Яну 2015 16:35ч.

    ПП Поздравления за Галя Дачкова - добър анализ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Генерал Бонбонеф

    12 Яну 2015 17:03ч.

    Т,ва пичето на Дачкоф ли е. Чи то наистина многу меризливо бе, кату него.- Льобовникат на Курволезич.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Свали лицемерието - чеклист:

    12 Яну 2015 19:13ч.

    1. Може да се осмиват вярванията и обичаите на мюсюлмани, християни, араби, руснаци и китайци. 2. НЕ МОЖЕ да се осмиват вярванията и обичаите на юдеи, ЛБГТ, цигани и негри.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • много думи

    12 Яну 2015 20:02ч.

    много думи, малко смисъл ... Не разбирам поздравленията към г-жа Дачкова. Ясно е, че не могат да слагат всички под общ знаменател!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Свобода

    13 Яну 2015 21:35ч.

    Свободата на словото е именно свободата да казваш на хората неща, които не харесват или не искат да чуват. Т.е. да им накърняваш чувствата. Това са думи на Джордж Оруел. Виктор Юго пък е казал - \&quot;Може да не харесвам какво казваш, но ще се боря до смърт за правото ти да го казваш\&quot;. Тръгне ли се по пътя - няма да казвам това, защото ще обидя някого, крайната спирка е ни повече ни по-малко от тиранична диктатура. Един добър ресурс е http://www.vestnicibg.com/article/svoboda-na-slovoto-i-pechata/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Емил

    14 Яну 2015 6:06ч.

    Понякога се питам какво кара тълпите да мразят и да заклеймяват. Преди 8 години, когато датски вестник публикува за първи път карикатурите на Мохамед, ислямски тълпи по света изгаряха датски и америкамски знамена и няколко християни платиха това с живота си. Не чух отговорни мюсюлмански фигури или държавни глави да осъдят тези действия на разгневените тълпи. Разгневени тълпи в Париж имаше и по-време на войната в Газа. Тълпите крещяха: смърт на евреите, пак без никой (освен един френски имам, който е под полицейска защита) да осъди тези публични изяви на омпраза. Точно обратно, когато през 2009 г. американският пастор Тери Джонс запали публично един Коран, пресата, телевизията и даже Обама се намесиха за да осъдят този идиотски богохулен акт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин от Б

    15 Яну 2015 1:04ч.

    да, има и специалисти, които разбират от ислям. http://kafene.net/news_and_analysis.html?fb_33654253_anch=34665586 И Бен Афлек е прав, че мнозинството мюсюлмани не наказват жените си.Щом жените са послушни (и изпълняват напътствията на Корана), няма наказания.И изпращат децата си на училище, но пак в \&quot;светлината\&quot; на Корана, а според него само момчетата отиват на училище. Всъщност, когато се подредят 130 държави по отношение третирането на жените, 17 от 20-те с най-лошо третиране на жените са ислямски държави.Единици от този милиард и половина мюсюлмани се организират и действа като терористи, останалите не се занимават с насилие.Но има нещо, което обединява много от останалите-те не са за насилие, но щом някой обижда пророка им, е , това променя мнението им за насилието срещу този, който си е позволил да обижда пророка.И Корана.И който се е отказал от мюсюлманството и преминал в друга религия.И който....и т.н.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българин от Б

    15 Яну 2015 1:05ч.

    да, има и специалисти, които разбират от ислям. http://kafene.net/news_and_analysis.html?fb_33654253_anch=34665586 И Бен Афлек е прав, че мнозинството мюсюлмани не наказват жените си.Щом жените са послушни (и изпълняват напътствията на Корана), няма наказания.И изпращат децата си на училище, но пак в \&quot;светлината\&quot; на Корана, а според него само момчетата отиват на училище. Всъщност, когато се подредят 130 държави по отношение третирането на жените, 17 от 20-те с най-лошо третиране на жените са ислямски държави.Единици от този милиард и половина мюсюлмани се организират и действа като терористи, останалите не се занимават с насилие.Но има нещо, което обединява много от останалите-те не са за насилие, но щом някой обижда пророка им, е , това променя мнението им за насилието срещу този, който си е позволил да обижда пророка.И Корана.И който се е отказал от мюсюлманството и преминал в друга религия.И който....и т.н.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи