От юридическа гледна точка – референдум за еврото е противоконституционен и противозаконен

От юридическа гледна точка – референдум за еврото е противоконституционен и противозаконен

Автор: Димитър Стоянов, юрист и специалист по конституционно право

От юридическа гледна точка – референдум за еврото е противоконституционен и противозаконен. По следните причини:

1. От 2007 г. България е държава членка на Европейския съюз по силата на Договора между държавите членки на ЕС и Република България и Република Румъния за присъединяването им към Европейския съюз от 21 юни 2005 г. Договорът е ратифициран, обнародван и влязъл в сила, както това е изискването на чл. 5, ал. 4 от Конституцията. Ратификацията е акт на законодателя и е извършена със закон, обнародването е извършено в „Държавен вестник“ и договорът е влязъл в сила. Спазени са всички конституционно установени изисквания, а България вече осемнадесет години е член на Европейския съюз. Съгласно член 5 от Договора за присъединяване България и Румъния участват в Икономическия и паричен съюз от датата на присъединяване като държави-членки, с дерогация по смисъла на член 122 от Договора за ЕО. Икономическият и паричен съюз представлява група от политики, насочени към сближаването на икономиките на държавите членки в ЕВ чрез обща парична политика и обща валута, каквато е еврото. Участието в него, след присъединяването на конкретната държава към Европейския съюз, става на принципа на конвергенцията, изпълняването на определени условия и изисквания, за да бъде приета и общата европейска валута евро.

2. Със сключването на договора си за присъединяване всяка държава членка поема неотменим ангажимент да се присъедини към еврозоната и да въведе единната валута, което оттам насетне е свързано с изпълнението на определени критерии – затова е въведено и правото на дерогация по смисъла на чл. 122 от Договора за ЕО, а именно за изпълнението на тези критерии. Казано по друг начин, когато една държава членка е готова за това, тя въвежда еврото, което произтича от неин договорен ангажимент.

3. Правителствата на България имат договорен ангажимент, който е възникнал по силата на сключения договор за присъединяване към Европейския съюз, да провеждат политики, които да извършват конвергенция, да приближават страната ни към еврозоната с крайната цел въвеждането на еврото. И тъй като това е променлив процес, той няма крайно определена договорна дата, а тя се определя от усилията и целите на националните власти. България има дата за конвергентен доклад за приемането на еврото (извънреден такъв).

4. Съгласно разпоредбите на ЗПУГДВМС референдум по въпроси относно сключени от Република България международни договори може да провежда преди тяхната ратификация (чл. 9, ал. 4 от ЗПУГДВМС). Казано по друг начин, ако е било време за референдум, то това е трябвало да се случи преди лятото на 2005 г., когато е подписан и ратифициран договорът за присъединяване от страна на Народното събрание. Референдум оттам насетне просто е в нарушение на съществуващата нормативна уредба.

5. Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от Конституцията България е правова държава, която се управлява според Конституцията и законите на страната. Прогласеният принцип на върховенство на закона изисква вземаните решения да бъдат съобразявани с нормативната уредба, с действащите разпоредби – във върховния и в останалите закони. Това финализира аргументацията защо към днешна дата референдум за еврото е конституционно и законово недопустим, независимо по какъв начин е зададен възможния въпрос. Приемането на еврото зависи само и единствено от усилията на националните власт да изпълнят критерии за конвергенция, от юридическа гледна точка въпросът е финализиран през 2005 г., а действащата нормативна уредба изключва провеждането на референдуми в такава хипотеза на международен договор.

 

Коментари

  • Брат пит

    10 Май 2025 1:43ч.

    Аха. А защо тогава, след като влизането в еврозоната е едва ли не задължително, 12 държави от всичките 27 дъргави от ЕС, не са въвели еврото като официална валута и продължават да използват националните си валути? Дания, Полша, Чехия, Словакия, Унгария по- малко ли са подготвени за еврозоната, та не въвеждат еврото?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Георги

    10 Май 2025 6:32ч.

    Словакия е въведено Еврото , но не защото е задължително а защото след отделянето от Чехия остава без парична Единица!!! Иначе да съгласен съм с теб...И не само за Еврото, ами номерата на колите колко пъти ги сменяха ???Сума пара смъкнаха от това ... С две думи мисля е е редно да се отървем от Душманите на трудовия народ, те и без друго не дават нищо за Народа и Страната!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не пиши глупости

    10 Май 2025 7:30ч.

    От разделянето с Чехия през 1993 до влизането в Еврозоната през 2009 в Словакия беше в обращение словашка крона.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вероятно, Радев няма юридически съветници

    10 Май 2025 9:20ч.

    или е забравил да поска мнението им? Но едва ли случаят ще е такъв...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • От морална гледна точка

    10 Май 2025 9:45ч.

    Народния съд е бил справедлив. И ще бъде.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • От човешка гледна точка завирането на страната в престъпните организации ЕС и НАТО беше престъпление срещу човечеството

    10 Май 2025 10:00ч.

    Заради което ще има умъртвени след съдебен процес предатели. Народен съд 2.0 ще му казват потомците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ъ-хъ- дявол чете евангелие

    10 Май 2025 1:43ч.

    Защото са дефинирани условията за приемане на еврото когато страна членка на ЕС предяви ИСКАНЕ за приемане. Естествено възниква логичният въпрос как Чехия, Полша, Унгария не са премахнали националните ис валути. И Дания да не забравяме. Гъзолизец.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 4i4o 4ep

    10 Май 2025 8:21ч.

    Според чл.2 на Конституцията на РБ, властта произлиза от гражданите, не от чиновниците в ЕС и не от самозабравилия се фалшив елит!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дон Корлеоне

    10 Май 2025 9:02ч.

    Точно така е...Като ЕС ни игнорира Конституцията, това означава ли, че ни изчезва и суверенитета, като независима държава, народа няма ли право на глас, няма ли право да определя собствения си живот, колония ли сме?Тук не става въпрос за неприемане на еврото, а за удължаване срока да приемането му, пр. с 10 години, когато сме готови.Приемат ни в еврозоната, защото са и необходими нашите спестявания, нашите пари, само поради тази причина, не, че сме постигнали някакви нива на просперитет и богатство.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    10 Май 2025 1:47ч.

    "От юридическа гледна точка – референдум за еврото е противоконституционен и противозаконен." Какво " ...за еврото"? Ще го приемем бе, няма страшно. Някога, но не сега - така се пееше в една песен. Когато се подготвим и повече не можем да живеем без него. Но вчера подуправителят на БНБ казва, че по всяка вероятност нещата с бюджета отиват на прекомерен дефицит, поради ниска събираемост на данъчните приходи (едва ли ще се оправи с приемане на еврото). Което пък поставя проблем - на ЕК и ЕЦБ са представени недостоверни данни, а това е ... всъщност не знам дали е престъпление. Представянето на недостоверни данни в научните изследвания е простъпка, точно толкова укорима, колкото плагиатството. Но това е етичната страна. Проблемът тук е, че тези данни индикират реално застрашаване на реалната покупателна способност на подопечното население и на неговото жизнено равнище. Вот так-то.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    10 Май 2025 1:56ч.

    А пък и кво ще стане, ако се откажем изобщо - ще ни изгонят ли от ЕС? Е, а дано, ама надали - както казала Айшето относно девствеността си.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • глас в гласове

    10 Май 2025 3:12ч.

    "От юридическа гледна точка....та на гледната ти точка ....защо примера ти с Румъния увисва?? Може би защото заено сме влезли, но там нямат евро! Значи няма дата!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дачков, стига се излага да цитираш всеки простак от тъпанарския Фейсбук, който сам се е квалифицирал като "експерт" по нещо!!!

    10 Май 2025 3:28ч.

    1. Нека да изследваме лицето написало това мнение. От години демонстрира персонална и лична омраза срещу Радев, цитат от негов пост от 18 Ноември 2021г: "Лицето ти, когато Герджиков те закове в дебат. Hello darkness, my old friend..." Един професионалист/експерт никога не си позволява личностни атаки, а коментира аргументите на политическия противник. 2. Въпросът по референдума не е толкова юридически, колкото икономически - готова ли е България за влизане в Еврозоната, има ли България икономика подобна на тази на Германия и Франция във високите технологии, автомобилостроенето, ИТ индустрията и до какво ще доведе едно преждевременно влизане на страната в Еврозоната. 3 Аз не разбрах - защо толкова трябва да се бърза с приемането на еврото, какво точно предизвика това бъзане точно сега? 4. Дачков, ти като професионален журналист, проведе ли журналистическо проучване дали има конфликт на интереси на човека отгоре или това е независим експерт преди да го пускаш в сайта си?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Само да се допълня

    10 Май 2025 3:31ч.

    лицето от горе е с истинско име Калинчо от ГЕРБ. Само се хабих за този простак.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • отдалеч

    10 Май 2025 4:01ч.

    Като се коментират Дания и Румъния е добре да се има предвид, че техните държави не функционират по Конституцията на България, а по техните закони, които може и да позволяват такива референдуми. И аз съм за референдум, но тук нагледно е обяснено, че нормативната база не позволява. Въпросът е как да стане? В Чехия го отложиха с решение на тяхното министерство на финансите, а не с референдум.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Никъде не е обяснено. Това е калинка на ГЕРБ, която хвърля канонада от някакви хаотични аргументи

    10 Май 2025 5:19ч.

    Относно Дания и Румъния отново не си прав. Конституциите и законите на всички държави в ЕС са хармонизирани. Не може законодателството на различни държави в една организация да имат различни принципи и механизми. И последно, България категорично не е готова икономически и финансово за влизане в ЕС. Защото не си много интелигентен, ще ти обясня с примери от спорта - елитните боксьори вземат огромни хонорари, но за да бъдеш в групата на елитните боксьори се изискват определени природни дадености, натренираност и умения. Ако един неподготвен боксьор бъде пуснат да се боксира там, изходът обикновено е фатален за неговия живот и здраве.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • отдалеч

    10 Май 2025 7:20ч.

    Явно не са толкова "хармонизирани" законодателствата, щом в Дания са провели референдум с много общ въпрос без дата, какъвто тук няма как да е законен. Икономическата готовност не е въпрос на моята интелигентност - тук говорим дали нормативната база позволява референдум или не, а не какво е правилно да се направи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • anon

    10 Май 2025 4:54ч.

    Човекът не е разбрал въпроса. Става въпрос да приемем ли еврото през 2026 година. Нищо не пише за 2056 примерно. В договорите не се споменава година на приемане на еврото. И никой не ние е питал за ЕС. Разни върхушки от Кириак Стефчовци не са България.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • anon

    10 Май 2025 5:03ч.

    Не е ясно и за каква конституция става въпрос. Беше променена от обикновено народно събрание, за да имаме министри чужденци. Значи може да се промени пак, ама чужденците явно не искат. Според тях българите сме били стадо.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Георги

    10 Май 2025 5:05ч.

    Тоя джейндър на снимката да си скъса купената диплома. Народът ВИНАГИ може да бъде питан с референдум!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Омуртаг

    10 Май 2025 5:33ч.

    “Експерте”, ние като не толкова добри юристи, но особено добри математици,ще се съгласим,да ни покажеш числата,сметката ще си я направим сами. Ако обаче ти докажем,че стъкмистиката няма нищо общо с реалността,ще трябва да късаш дипломи,ако въобще ги имаш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 007

    10 Май 2025 5:37ч.

    Не законно е гражданите на страната да не могат да решават такива важни въпроси. Разни кьоркьопеци като тоя тип да обяснят как с "незаконни референдуми" Швеция, Дания, Чехия и пр. страни отсвириха задлъжнялата до дупка еврозона, която търси донори със слаби и зависими колониални правителства, за да ги "приеме"?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вие с Швеция, Дания и Чехия не се сравнявайте.

    10 Май 2025 5:45ч.

    Това са авторитетни и себеуважаващи се държави и народи. А вие сте ситнички еснафски душици. Преклонената главица и личното сметкаджийство са ви наблъскани в гените от векове. Нек'сте живи, нек'ви е*ат. Ти умри днес, аз ще умра утре. Е това сте.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 0и8у765

    10 Май 2025 10:49ч.

    За огромно съжаление СИ АБСОЛЮТНО ПРАВ...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • властта произтича от народа

    10 Май 2025 6:36ч.

    Народът има абсолютното и неотменимо право да анулира решенията на които да било органи и институции. За целта народът може да приложи богат набор от начини и методи на действие, в краен случай революционни комитети, въстание и прочие. Никой не дава пет пари какво е изхълцал изпод пухената завивка този пишман-конституционалист...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    10 Май 2025 6:41ч.

    Младият "лъв" с още лигавник май забравя, че въпросът е КОГА? А не "Дали" "! Помнете ги, за да са завинаги извън" копанята", платена от нас!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стига сте приказвали глупости!

    10 Май 2025 6:48ч.

    Човека ви го каза,да излезем на паветата ,колкото може повече и няма как да не се съобразяват!Ако си мислите,че с философстване тука ще стане работата,значи така си правите и децата!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • роко

    10 Май 2025 11:31ч.

    На оръжие братя.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Така е,

    10 Май 2025 6:55ч.

    Това казват и инициаторите на поканата за Референдум, до Президента. https://www.fakla.bg/news/900-malka-pobeda-radev-vnasia-referendum-da-prodaljim-natiska-na-16-may-v-ndk-smartno-uplasheni-sa

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Valpet

    10 Май 2025 7:06ч.

    Президентът ясно е поставил въпроса "Съгласни ли сте България да приеме еврото през 2026 година?" Очевидно не се пита дали ИЗОБЩО да приемеме еврото, както го тълкува авторът Д.Стоянов. Преливане от пусто в празно е тази негова статия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да каже на Швеция, че е противоконституционен.

    10 Май 2025 7:25ч.

    При нас обаче минават такива помиярски номера..

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Корекомът скоро ще е с рубли.

    10 Май 2025 7:32ч.

    Потърпете още малко.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • И идиотите

    10 Май 2025 7:48ч.

    в калта, на ралото и в обора, като дедите им, преди 80 години.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Необичаен

    10 Май 2025 7:33ч.

    От снощи си задавам въпроса "Защо точно сега?" Мача за еврото беше нагласен като резултата на партията на Пеевски. И се питам кое е онова събитие, което накара Радев (който иначе не е толкова смел), да предприеме това действие? Реакцията на политическата пасмина е очаквана, но е интересно да се разбере кой и какво включи летеца в клоунадата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Здрасти

    10 Май 2025 7:53ч.

    Инфлацията под 3% ли е г*з недоклатен? Какво ни четеш Конституцията като дявола Евангелието. Ами Унгария, Чехия, Румъния и още 9 страни?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Su38

    10 Май 2025 8:04ч.

    Охххх... Тъпанари ли са или има друга "мотивация"? Това не е референдум за или против а еврото, а за това КОГА да се приеме? Формално не е противоконституционен. А този да си върне дипломите и да си поиска ангетата обратно. Явно поетите ангажименти на тъмно са много силни

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коко

    10 Май 2025 8:04ч.

    Браво на Радев! Крайно време беше!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коко

    10 Май 2025 8:04ч.

    Браво на Радев! Крайно време беше!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Su38

    10 Май 2025 8:06ч.

    Някой има остра нужда от нашите пари, и то сега. Щото с такива референдуми, напълно легитимни, може да отлагаме до второ пришествие. А парите требват сега!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • жорката

    10 Май 2025 8:15ч.

    Едни истински разбирачи - Георги Вулджев и Стоян Панчев разнищиха въпроса при "Консервите": https://www.youtube.com/watch?v=sJdFWGoZQLU&ab_channel=KonserviteBG

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ръб

    10 Май 2025 8:53ч.

    Този на снимката е открит пеерас. А пеераската работа е сбъркана работа. Не знам защо гласове, които по принцип са за референдумиите изобщо, публикува подобно мнение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • баба мара

    10 Май 2025 8:56ч.

    как без допитване до народа станахме членове на нато ес и сега за еврото как може такова нещо да се допуска в 21 век в щвеицария така ли е за всичко референдум ако не стане допитването отиваме на нови избори до дупка тази простотия не се изтраива вече в българия

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Селянин

    10 Май 2025 8:57ч.

    Ех че кеееф, как квичи сороснята, радост за ушите! Ако референдума е незаконен още по-добре. Не бива да се забравя че "върховенството на закона" е лозунга на врага - либерастите и евроатлантите. Трябва да им се наритва муцуната при всеки удобен случай, а тоя е такъв.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Съдете сами

    10 Май 2025 8:58ч.

    "Завършил е програмата "US Government" при проф. Томас Патерсън към Harvard Kennedy School и курса "Justice" на проф. Майкъл Сандел. Бил е част от политическия кабинет на заместник министър-председателя по правосъдната реформа и министър на външните работи (2017-2021), демек на Екатерина Захариева, съветник по законодателна дейност на член на Народното събрание (2021-2023)."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лъже

    10 Май 2025 9:02ч.

    В Дания законно, в БГ незаконно. Едно и също - референдум за еврото.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бобо

    10 Май 2025 9:03ч.

    Трябва списък за работа по глава 1 на НК на евролизците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Трол Беев

    10 Май 2025 9:19ч.

    Долу Еврото ! Да живеят еки пара - рублата и турската лира ! Путин е Бог , а Ахмед е неговия Пророк !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Kubis

    10 Май 2025 9:23ч.

    Този специалист е некадърен и мразещ България! Той дори не знае, че България е над всички и всичко? Българския народ е този който решава, а не някакъв антинароден ЕС! Което е вредно за България и хората, не трябва в никакъв случай да се приема! Ето защо Полша, Дания, Швеция, Румъния и още три държави не приемат еврото! Има и още цял куп причини да не се отказваме от българския лев, и не аз ще го уча след като той е неграмотен!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иван Николов

    10 Май 2025 9:25ч.

    НИЩО ОТ ТОВА, КОЕТО ЗАСЯГА ПРЯКО НАРОДА НА ЕДНА ДЪРЖАВА И ИСКАНИЯТА НА СЪЩИЯТ ТОЗИ НАРОД НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ НЕЗАКОННО И НЕ КОНСТИТУЦИОНАЛНО!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • lizard

    10 Май 2025 9:40ч.

    Противозаконно е шепа хора избрани с толкова нисък кворум да диктуват и злоупотребяват с живот на народа.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Куци Коньов

    10 Май 2025 9:41ч.

    От юридическа гледна точка - НЕПРОВЕЖДАНЕТО НА референдум за еврото е противоконституционно и противозаконно. По следните причини: 1. Според член 1 ал. 2 от Конституцията на Република България "Цялата държавна власт произтича от народа", а според ал. 3 "Никоя част от народа, политическа партия или друга организация, държавна институция или отделна личност не може да си присвоява осъществяването на народния суверенитет" и щом мнозинството от "народа", според всички социологически проучвания, е ПРОТИВ прибързаното въвеждане на еврото, де факто, и де юре "част от народа" и няколко "политическИ партиИ", плюс няколко "държавни институции", и най-вече едни конкретни "отделни личности", СА ПРИСВОИЛИ осъществяването на народния суверенитет за лична и чуждестранна изгода! Или шепа "личности", чрез техните партийни ОПГ-та са извършили ПРЕВРАТ, изземайки държавната власт от народа! 2. Заимствайки принципа на чл. 81 ал. 1 от Конституцията на Република България, според който "Народното събрание открива заседанията си и приема своите актове, когато присъстват ПОВЕЧЕ ОТ ПОЛОВИНАТА народни представители", то на парламентарните изборите, които са своеобразно "народно събрание" (събрание на народа), НЯМА нужния кворум, за да бъдат решенията му легитимни! Или щом на изборите не са се явили 50%+ 1 човек от имащите право на глас, които да определят с мнозинство народните представители, то самото НС и неговите решения са нелегитимни! 3. Всякакви обосновки на база "решения на НС" губят състоятелност и от простия факт, че според всички социологически проучвания мнозинството от "народа" НЕ одобрява НС, което от години има рекордно неодобрение от над 80%! Просто казано, едно малцинство от мутро-шарлатански корумпирани държавни изменници и предатели са превзели държавата, извършвайки системни престъпни деяния по "Глава първа - ПРЕСТЪПЛЕНИЯ ПРОТИВ РЕПУБЛИКАТА" от Наказателния кодекс на Република България!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Българка

    10 Май 2025 9:44ч.

    Дааа, очакваше се да изпълзят всякакви влечуги! Как пък в Швеция, Дания, Полша, Чехия и тъй мразената от сороспиите Унгария все оак си запазиха нац. валути? А UK като беше в ЕС, що не приеха еврото?! Ами взеха, че излязоха... Национален предател, криещ се зад диплома!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • toncho

    10 Май 2025 9:44ч.

    Защо не си изгориш дипломата, ако пишеш искрено, или да не казвам какво и къде.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • песимист

    10 Май 2025 9:49ч.

    Напълни се с влечуги!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ганди

    10 Май 2025 10:00ч.

    И тук един кретен, който споменава истината, само истината, но не и цялата истина.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ?????

    10 Май 2025 10:01ч.

    Пример как с много думи се казва едно голямо нищо. Защо тогава Дания и Швеция проведоха такива референдуми? Те някакви други договори с ЕС ли са подписвали?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д-р Гилотен

    10 Май 2025 10:04ч.

    Извинявам се, че не съм прочел всички коментари. Първо - българомразците да си станат отци!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д-р Гилотен

    10 Май 2025 10:08ч.

    Така предложеният текст за референдума не пита дали да се въведе или не еврото изобщо, поради което всичкото пенявене на либерастията и проводниците на икономическите интереси у нас и в чужбина е нефелно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спиноза

    10 Май 2025 10:47ч.

    Нашата конституция и законите ни можем да си ги променяме, обаче, Слушах един известен специалист, който се позовава на договора ни за присъединяване към ЕС, там пишело че влизаме в еврозоната, когато сме готови, задължително го тълкува той. В такъв случай, как един куп други държави, членки на ЕС от лагат членството си!??

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • По-високо

    10 Май 2025 11:18ч.

    Гласът на народа стои по-високо от която и де е Конституция. Досега са пропърдяни 4 конституции , а народът си е един и ще продължава да го бъде със или без конституция.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • логото

    10 Май 2025 11:32ч.

    Трябва да се демаскира и деконструира т.нар. законов фетишизъм, доколкото юридическото правило не е априорно. Тое тип консенсусна връзка, която само изглежда да е универсална/всеобща, без да е такава, защото подобна универсалност й се предоставя екзистенциално откъм нечие обживяване, а не защото е субстанциална и сама по себе си. Така че законите трябва да се уважават, но не безусловно, а по силата на дебат и субектова преценка, като във всеки отделен момент и при належащи обстоятелства субектът сам трябва да преценява и да поема отговорност доколко законът защитава неговия не само отчужден, но и пряк интерес. Всичко останало е идеология и демагогия на определено самосиндикално овластяване откъм институционалното, за сметка на екзистиращия, който е личност, но не защото е индивид, а защото е универсален през формата, а не само откъм съдържанието на преживяващите си интенции. Така че юридическата гледна точка: 1) Не е единствено възможната, нито априори привилегирована; 2) Има и други юридически гледни точки, които противоречат диаметрално на тая и това лесно може да се провери откъм концепцията за обществения договор например, която не е самоцелно юридическа, а философско-юридическа, т.е. изследва самополагането на самата правна парадигма на обглеждане.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи