Областен управител от ГЕРБ: Не се срамувам, че съм работил за ДС

Областен управител от ГЕРБ: Не се срамувам, че съм работил за ДС
Един факт, който през лятото беше отбелязан информативно от медиите, започва да ражда негативни последствия. Става дума за списъка на комисията за досиетата, огласен след проверката на 483 лица, които са заемали постовете областен управител и зам. областен управител в периода 1990–2010 г. Общо 28 лица с принадлежност към Държавна сигурност бяха обявени тогава, от които 5-има настоящи областни управители и 2-ма зам. областни управители. Тъй като обвързаността на повечето от тях с комунистическите тайни служби вече беше известна, новината не направи особено впечатление. Всъщност само за настоящия областен управител на Русе Пламен Стоилов и за зам. областния управител на Враца официално до момента нямаше данни, че са работили за ДС.
<p><strong>Герой на този коментар е 47-годишният русенец Пламен Стоилов.</strong> Според публикуваната му в интернет биография бившият подполковник от военното контраразузнаване е завършил ВНВУ &ldquo;Васил Левски&rdquo; във Велико Търново и Стопанската академия &ldquo;Димитър А. Ценов&rdquo; в Свищов. Професионалната му кариера е свързана с българската армия и сферата на сигурността. А от решението на комисията за досиетата разбираме, че е бил назначен като разузнавач в Трето управление &ndash; ДС, т.е. ВКР, през 1987 г. През 1990 г. вече е старши разузнавач. Работи за военното контраразузнаване и след промените &ndash; до 2003 г., когато се пенсионира по собствено желание. Ето как обяснява пред в. &bdquo;Утро&rdquo; в средата на юли самият Пламен Стоилов назначаването си във ВКР. &bdquo;През 1984 година завърших военното училище във Велико Търново и по желание бях разпределен да служа в 54-ти инженерен полк в Свищов. Три години бях командир на разузнавателен взвод парашутисти, водолази, сапьори. По това време като офицер от българската армия бях това, което днес наричаме командос. <br />Очевидно съм показал качества, защото от ВКР ми предложиха обучение като оперативен работник. Там подбираха най-добрите и аз приех, за да работя за държавата. (...) През 1987&ndash;88 г. завърших школата в Симеоново и се върнах като оперативен работник за гарнизоните в Свищов и Белене&rdquo;.</p> <p>По-нататък в същото интервю Стоилов обяснява, че в обществото ни е наложена грешна представа за работата в ДС, която обслужвала разни интереси. Декларира, че по-голямата част от управленията на ДС са работили &bdquo;по терора, по взривовете на гара Буново, на Златни пясъци, където загинаха много хора&rdquo;, т.е. в полза на държавата. &bdquo;За себе си не се притеснявам от нищо, дори се гордея с работата си във Военно контраразузнаване (ВКР) и ДС...&rdquo;.</p> <p>Дотук нищо ново, нито изненадващо в позицията му. Останалата част от интервюто обаче заслужава да бъде цитирана дословно, защото е скандална:</p> <p><em>&bdquo;...Задавали ли сте си въпроса защо в Румъния нямаше организирана престъпност във формата, която има у нас? <br /><strong></strong></em></p> <p><em><strong>- Цялото общество се питаше защо?</strong><br /></em></p> <p><em>- След разстрела на Чаушеску при тях не беше уволнен нито един действащ служител на Секуритате, тяхната ДС. Румънските служби бяха запазени, постепенно реформирани и заработиха за държавата. Затова там групировки и рекет нямаше. При нас умишлено службите бяха разбити, за да няма кой да противодейства на разграбването, на натрупването на капитали. Бяха ограбени спестяванията на много хора, включително на моите родители, които цял живот спестяваха. В един момент, като махнаха трите нули от лева, с тези пари не можеха да си купят нищо. Някои от хората, които дирижираха този процес, още са част от партии и други структури, няма да визирам имена. Ако ДС беше реформирана правилно, а не по начина, по който те го направиха, съм убеден, че в България много неща щяха да се случат по друг начин. Лъжа е, че ДС е движела политиката в страната. <br /></em></p> <p><em><strong>- Кой тогава? 20 години живеем с мисълта за лошите агенти, които или са доносничели, или са дирижирали този уродлив преход. </strong><br /></em></p> <p><em>- У нас настроиха хората да мислят, че когато сътрудничат на службите, правят нещо долно, нелепо. Това е едно от престъпленията на прехода. В САЩ и всички други нормални държави да сътрудничиш на службите е разпоредено законово или е чест, почитание и дълг на всеки един гражданин. Там всеки, който стане свидетел на нещо, веднага търси определените служби. Да си агент не е мръсна дума. Защо другите успяват в борбата с престъпността, а ние &ndash; не? Първо, тези, които работят в службите, нямат опит. Нямаше кой да им го предаде, кадърните и опитните бяха изгонени. Така тогава 120-хилядната ни армия остана с 50 контраразузнавачи. Фактът, че службата беше закрита, означаваше, че армията остава без контрол. Аналогично се случи с другите служби. В един момент цялата държавна машина, за която вървеше информация, кой какво говори, къде се краде, къде се правят нарушения, къде са парите, как се съхраняват, тази машина беше унищожена. На кого беше изгодно? Отговорът е ясен. Съкратиха способните, те нямаха скъпи коли, големи къщи и вили. Изгониха ги на улицата. Къде да отидат? Веднага им беше предложена работа в подземните структури и те ги направиха такива силни, каквито станаха. Можеха ли тези, които останаха в службите, да работят срещу довчерашните си началници? Нямаше как, затова сенчестите структури започнаха да си правят, каквото си искат.<br /></em></p> <p><em><strong>- През 90-те години ВКР с какво се занимаваше?</strong><br /></em></p> <p><em>- ВКР е наследник на военната контрашпионска служба, която царят създава. През цялата си история службата е работила за сигурността на армията &ndash; да не допусне кражба на оръжие, преврат, намеса в политиката, тежки произшествия... <br /></em></p> <p><em><strong>- Говорихте за съсипването на службите в годините на прехода, не е възможно при това положение нещата да са останали все същите.</strong><br /></em></p> <p><em>- След като от Трето стана управление в Генщаба на армията, после г-н Луджев го съкрати на отдел "Сигурност". Това беше за кратко, тъй като тогава се разбра, че този отдел с 50 души не може да прави нищо съществено. Започнаха произшествия, изтичане на секретни информации, други проблеми. После отделът постепенно започна да се увеличава и беше възстановен като управление в Генщаба от 1992&ndash;1999 година, а след това беше създадена служба &bdquo;Сигурност &ndash; Военна полиция и ВКР&rdquo;. След като останах при първото съкращение, продължих да бъда офицер във ВКР и до 1995 г. отговарях за военните поделения в Свищов и Белене. След това станах началник отделение в Русе, малко по-късно отговарях за гарнизоните в Русе и Разград, а след обединението на военна полиция и ВКР станах началник на сектора в Шумен и отговарях за всички войскови поделения и обекти на Русе, Разград, Силистра и Шумен и работих до 2003 г. в тази система. <br /></em></p> <p><em><strong>- Казвали сте, че сте напуснали ВКР по свое желание. Защо?</strong><br /></em></p> <p><em>- Една от причините да напусна ВКР е, че пътят, по който службата тръгна, по никакъв начин не съответстваше на моето разбиране за нейното предназначение.<br /></em></p> <p><em><strong>- Какво означава това?</strong><br /></em></p> <p><em>- По времето на кабинета &bdquo;Сакскобургготски&rdquo; тя започна да обслужва интересите на политическото ръководство на министерството. Една от причините да напусна беше начинът, по който службата беше принудена да действа, когато стана скандалът &bdquo;Терем&rdquo;. За &bdquo;Терем&rdquo; отговарях аз. Тогава се инсценира скандал във връзка с изнесена специална продукция за Сирия. Действията на моите служители бяха перфектни, но целият случай беше инсцениран, не искам да давам повече конкретика. В този период станахме структура, която прикриваше действията на определени хора. Бях несъгласен с това и бях притискан, за да нямам възможност да провалям неизгодни за държавата сделки. Няма да уточнявам колко такива сделки съм провалил, само ще кажа, че когато бях началник на сектора, повдигнах въпроса за самолетите в авиобазата &bdquo;Щръклево&rdquo;. Някои бяха с остатъчен летателен ресурс по 1500 часа и с два резервни двигателя, а бяха продадени на цени от 5000 долара.<br /></em></p> <p><em><strong>- На кого бяха продадени?</strong><br /></em></p> <p><em>- На американски частни лица. Когато беше кризата в Югославия, закриха военните болници. Тогава частна фирма изкупи чисто нови дизелови ел. агрегати, след като бяха бракувани, само за по 150&ndash;160 лева, а след това продадени по 3000 долара. В този период бяха разграбени огромни складови бази с имущество. Всичко беше бракувано и изкупено от определени хора. Замина за държави, които имат нужди от такава техника, а някои хора направиха много пари. <br /></em></p> <p><em><strong>- А вие какво направихте?</strong><br /></em></p> <p><em>- ВКР си беше свършило работата, тези действия бяха прихванати, но политическото ръководство не позволи нашите действия да бъдат реализирани. Тогава службата беше подчинена на министъра на отбраната. Затова винаги съм бил на позиции, че правилното е тези служби да са подчинени на премиера и да подлежат на парламентарен контрол, както в момента ДАНС. Проблемът е, че при унищожаването на службите беше скъсана приемствеността и тези, които останаха, нито знаят, нито могат, а голяма част от тях нямат и желание да се научат. Това в момента е големият проблем на службите. <br /></em></p> <p><em><strong>- Как може да се преодолее този проблем?</strong><br /></em></p> <p><em>- Смятам, че в предизборната платформа на ГЕРБ всичко е ясно разписано в сектор "Сигурност" и това, което в момента правим, е пълно олицетворение на нашите намерения &ndash; залага се на законността, професионализма, контрола.<br /></em></p> <p><em><strong>- Да се върнем на досиетата. Одобрявате ли разсекретяването им?</strong><br /></em></p> <p><em>- Те трябва да се разсекретят напълно и да се качат в интернет, за да спрат спекулациите. Защото ето сега отново се говори за досиетата, като че ли това е нещо обидно или долно. А не е ли по-обидно да имаш досие в НАП като некоректен длъжник? <br /></em></p> <p><em><strong>- Все пак има хора с досиета, които съвсем не са в бяло. </strong><br /></em></p> <p><em>- Да, някои от бившата БКП още стоят на определени позиции, някои пребоядисани. Но не приемам думата &bdquo;доносници&rdquo;, службите работеха със секретни сътрудници. Този език беше наложен, за да се компрометират специалните служби. Иначе е вярно, че в работата на службите преди 10 ноември е имало редица изкривявания и отклонения от функциите и задачите им. Основна причина за това беше самото устройство на държавата. Тъкмо политическото ръководство на държавата им разпореждаше такива действия и отговорност за тях носят не обикновените оперативни работници, а политическият елит, който ръководеше службите. Затова всичко трябва да излезе на светло. В същото време обществото трябва да разбере, че без силни специални служби няма как да се справим с проблемите си. Хората трябва да помагат на службите, на ДАНС, на криминалната полиция. Убийствата, кражбите, отвличанията някой ги вижда, някой знае за тях. <br /></em></p> <p><em><strong>- Гражданите изгубиха доверие в институциите и дори виждат в тях свой враг.</strong><br /></em></p> <p><em>- Смятам, че политиката, която правим, ще възстанови доверието. Първо, обществото трябва да знае цялата истина, а не само това, което някому е удобно. Агент не е мръсна дума. По задължение съм вербувал много хора. Трябва да кажа, че всички те са достойни и коректни хора, които са работили само в интерес на армията, не са събирали компрометираща информация, за да я използват за некоректни цели. Наблюдаваха дали ще се краде оръжие, дали има признаци, че някой ще вземе автомата и ще извърши престъпление, ще взриви склад и т.н.&rdquo;</em></p> <p>Интересно дали официални представители на Румънското посолство в София са видели това интервю, в което Пламен Стоилов обяснява как бившата комунистическа Секуритате се била реформирала и пазела държавността на новата демократична държава след убийството на Чаушеску... Ако не са, време е да го прочетат, за да разберат позициите на някои висши държавни чиновници в България.</p> <p>Ето това са кадрите на Бойко Борисов, предпочетените щатни служители на ДС, които били различни от агентите й. Впрочем в Русе упорито се говори, че Пламен Стоилов е сътрудничил и на Шесто управление като секретен сътрудник. Дали е вярно, не знам. Но имайки предвид горещата му защита на вербуваните агенти и категоричния му възглед, че &bdquo;агент&rdquo; не е мръсна дума, не бих се учудила, ако е работил и за Шесто управление. Може би не е зле да бъдат издирени хората, които самият той се хвали, че по задължение е вербувал, и да се чуят и техните мнения.</p> <p>Добре, че Пламен Стоилов не стана териториален директор на ДАНС за регион Русе. За този пост Стоилов много се натискаше миналата година, но си остана само с мераците. Дори проучването по методите на ДС на всички кандидати за влизане в партийните редици не му помогна...</p>

Коментари

  • румънеца без енчев

    08 Окт 2010 21:53ч.

    какъв е тоя кретен от ДС, дето и секуритате реанимирал! Вън бе боклук!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ацетон

    09 Окт 2010 0:33ч.

    Държавата е пълна с такива тиква. Билдинга на ВКР е по-голям от &quot;Пирогов&quot;, а с какво се занимават папковците един КГБ знае.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • човекът е абсолютно прав

    09 Окт 2010 1:03ч.

    Човекът е абсолютно прав - добре, че професионалната &quot;антикомунистка&quot; е предала без съкращения думите му. Колкото до коментарите и накрая - какво да очакваш от тъп, промит мозък, който не се интерува от обективните факти, а върти като латерна омръзнали идеологически мантри....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • В.Георгиев

    09 Окт 2010 5:04ч.

    Съгласен съм с голяма част от разсъжденията на П.Стоилов.Затова сме пълни в момента с &quot;кретени&quot; ,&quot;тикви&quot;и &quot;боклуци&quot; като гореизказващите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • измекяри

    09 Окт 2010 14:01ч.

    Прав бил човека! А вие не сте нормални бе, измекяри и ибрикчии! Каква Секуритате е пазила дъжавността, Хората в Румъния приеха закон за лустрацията, а този ги реанимира. Как не ви е срам!ДС е най омразната комунистическа структура, затрила стотици и хиляди. А Секуритате убиваше в Румъния, по улиците. От ДС идиоти като Вас и измекяр като този плешив кретен в Русе сме на този хал

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стоилов-Оставка

    09 Окт 2010 14:06ч.

    Г-н Борисов моментално да го уволни тоя нещастник и комплексар. Стоилов, през целия си живот си правил мръсно на хората, една заплата не си дал, 2-ма човека на кръст не си ръководел без да имаш пагон или единоначалие, два камъка един връз друг не си сложил, а сега и поучаваш коео какво било в Румъния. Безсрамник! Браво на Дерменджиева че го е показала в пълната му властолюбива и извратена същност

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Антикомунист

    09 Окт 2010 14:17ч.

    В България пробиват най-вече наглеците и безскрупулните разбойници и затова страната ни е на това дередже, а чуждите дипломати си скубят косите и се чудят на коя планета са попаднали. Всички като Стоилов, пробил отново след кариера в ДС. Дано Румънците да прочетат тази абсолютна подигравка с тях след като приеха закон за лустрацията, а Стоилов и каза че не са прави на практика

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до Областния Стоилов

    09 Окт 2010 16:59ч.

    г-н Стоилов, ние агентите на ДС сме с Вас, ние организирахме и направлявахме престъпността в България, ние не опазихме държавността, както Секуритате, ние организирахме рекета в страната. Ние всичко лошо направихме колкото можахме. Вие бяхте един от нас и се гордеете с това! Браво! А сега си подайте оставката

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • засрамен

    09 Окт 2010 19:44ч.

    Аз пък се срамувам че си областен управител! Неизбран от никого, бог знае колко на колко душй си разбил живота, ДС изчадие.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • &quot;Не се срамувам, че съм работил за ДС&quot;

    10 Окт 2010 8:24ч.

    а би трябвало!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Безсрамник

    10 Окт 2010 14:32ч.

    Мръсниците никога са нямали срам! Досега не съм чул един ДС служител или агент да се е разкаял от работата си. А този наглец реабилитирайки Секуритате, иска индулгенция и за себе си. Ако сте очаквали доблест, значи сте наивници. Какъв е този нагъл човек, Горките Русенци, а протестите срещу комунистите тръгнаха от Русе. Каква ирония

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лилия Костожа

    18 Окт 2010 2:37ч.

    Интересно интервю. Напълно съм съгласна с тезата, че документите на ДС трябва да се качат в интернет. Иначе си оставаме пленници на нечии чужди интерпретации и никога няма да сме в състояние да си съставим собствено мнение за прехода.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вели

    19 Окт 2010 14:47ч.

    Съвършен комунистически ПРОСТАК!!! За него ... &quot;В един момент, като махнаха трите нули от лева, с тези пари не можеха да си купят нищо.&quot;... Според тъпото ДС говедо - служител на най тъпото управление - ВКР- ако не са махнали &quot;трите нул&quot;, щял е да благоденства!!!! Кой направи 1$= 3000 лв, бре ТЪПАКО!!!! Да ти се приповръща от такива &quot; водители на народа&quot; - това си е чиста бйокоборисовщина !!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • nshubekov

    08 Sep 2011 16:59ч.

    Здравейте Господин Подполковник,Вие сте перфектен офицер.Но за съжаление държавата ни няма нужда от Вас и мен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • sekyritate

    22 Sep 2011 3:54ч.

    sekyritate ne pipaite tam i ne6to ne ste naiasno

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ВКР

    08 Ное 2011 19:33ч.

    Този човек го избраха за кмет....вербовчикът с глупостите си.Господ да пази Русе и русенци.Защо не си гледа пенсията,май трябва да му я отнемем.Забрави матнрите и клетвите в името на Партията и класовия враг.Боклук с боклук комунис тически.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи