Жозеп Борел: Русия изолирана ли е политически? Със сигурност не

Жозеп Борел: Русия изолирана ли е политически? Със сигурност не

Следвайте "Гласове" в Телеграм и Инстаграм

Докато неговият петгодишен мандат като ръководител на външната политика на Европейския съюз изтича, Жозеп Борел отправя последно предупреждение за опасността, която експанзионизмът на Русия представлява за целия блок. Той призова за последен път държавите-членки да увеличат военните си действия помощ и предотвратяване на Украйна да се поддаде на контрола на Владимир Путин.

„Стигнахме до преломната точка. Сега е моментът, в който държавите-членки трябва да решат: ние отиваме и подкрепяме“, каза Борел в интервю за група медии, включително Euronews, два дни преди края на мандата му. "Руснаците натискат много. Руснаците не чакат преговори. Русия продължава да настоява бавно, но непрекъснато", продължи той. „Ситуацията на фронтовата линия не е добра, но украинците се съпротивляват."

Коментарите на Борел идват в критичен момент от войната, когато руските войски постигат значителен териториален напредък на изток и ескалират своите широкомащабни атаки срещу енергийната система и гражданската инфраструктура на Украйна. В същото време приблизително 11 000 севернокорейски войници са се присъединили към битката в района на Курск, който Киев частично окупира и се надява да използва като лост в бъдещи преговори.

„Руското превъзходство продължава. Северна Корея им предостави много повече, отколкото ние успяхме да предоставим на украинците“, каза Борел, като директно оспори убеждението, че Москва се е превърнала в парий на световната сцена.

„Трябва да призная: Русия изолирана ли е политически? Със сигурност не. Колко хора отидоха в Казан?“ попита той, имайки предвид срещата на върха на БРИКС през октомври, на която Путин беше домакин на лидери като Си Дзинпин от Китай, Нарендра Моди от Индия, Сирил Рамапоса от Южна Африка и, наред с други гости, генералния секретар на ООН Антонио Гутериш.

„Не мога откровено да кажа, че Русия се изолира в международната общност."

Върховният представител, един от най-верните поддръжници на Киев в блока, прекара голяма част от времето си в офиса в пазарлъци с правителствата относно санкции за отслабване на военната машина на Кремъл и военни доставки за укрепване на украинската армия.

Въпреки че усилията му осигуриха непрекъснат поток от помощ, общата картина не оправда очакванията: ЕС постигна този месец така рекламираната си цел да предостави на Украйна един милион боеприпаси – първоначално набелязани за края на март. Междувременно фонд от 6,6 милиарда евро за колективна помощ все още е под категоричното вето на Унгария.

„Това темпо е напълно недостатъчно“, оплака се Борел. „Трябва да ускорим и да направим повече и по-бързо. Да направим повече и по-бързо. Имаме 1 милион патрона. Добре, това е добре. Но Русия изстрелва 800 000 патрона на месец. Цифрите са от значение.“

„Няма чувство за спешност“

Наличието на брутална война, която бушува на прага му, принуди ЕС да преоткрие отбранителната си политика, дълго пренебрегвана под миража на мирни времена. Разходите за отбрана се увеличиха драстично, докато достигнаха 326 милиарда евро през 2024 г., безпрецедентните 1,9% от БВП на блока, според последния доклад на Европейската агенция по отбрана.

Но има нарастващо съзнание, че трябва да се направи много повече, за да се подготвим за следвоенната реалност на една смела Русия. Една от идеите, които набраха популярност и която наскоро беше подкрепена от Германия, Франция, Италия, Испания и Полша, е издаването на съвместен дълг или еврооблигации за стимулиране на отбранителната индустрия на блока.

Въпреки че не се противопоставя по принцип, Борел смята, че този проект не е адекватен за отговор на инвазията, защото ще даде резултати само в бъдещето.

„Има нещо, което в Европа пропускаме много често, което е времевото измерение на нещата“, каза Борел. „Ако трябва да изчакате да издадете дълг, за да съберете парите и да развиете промишления капацитет за производство, (тогава) е твърде късно, приятели. Твърде късно. Ако трябва да замените военния капацитет на САЩ, това не става с емитиране на облигации, събиране на пари, инвестиране и производство. Това е подготовка за следващата война. За тази война трябва да мобилизирате това, което имате.

Когато лидерите на ЕС решиха през 2020 г. да създадат фонд за възстановяване на стойност 750 милиарда евро, подкрепен със съвместен дълг, на Брюксел бяха нужни няколко месеца, за да получи правно съгласие от 27-те столици и да стартира плана. По времето, когато започнаха плащанията, повечето държави вече бяха излезли от COVID локдауна и се радваха на здравословно икономическо възстановяване.

„Ако Русия пробие фронта през следващата пролет, те няма да чакат да издадете облигации“, каза Борел. „Между другото, колко време отнема издаването на облигации? Не знам, но миналият опит показва, че е доста бавно.“

Войната в Украйна е "надпревара с времето", подчерта той, което означава, че финансовото мислене, което беше приложено към пандемията, не може да бъде копирано като решение сега.

„Използвайте това, което имате днес, използвайте инструментите и инструментите, които са били изобретени в миналото, за да се използват в настоящето“, каза Борел. "Прекарваме твърде много време в проектиране на стратегии за вдругиден, когато проблемът е за днес и (е) незабавен. Нямаме чувство за спешност."

„Не се преструвайте, че е безплатно“

Външен фактор, който може да помогне на ЕС да придобие чувството за неотложност, за което Борел съжалява, че липсва, е предстоящото завръщане на Доналд Тръмп в Белия дом.

Републиканецът обеща сериозно да преразгледа помощта за Украйна и да сключи сделка за прекратяване на войната „за 24 часа“, без да предоставя конкретни подробности. Ако Америка, производител на високотехнологични оръжия от световна класа, се оттегли от общия фронт на Запада, Европа по същество ще остане сама в подкрепата на разкъсаната от война нация.

„В състояние ли сме да доставяме оръжие на Украйна, за да заменим ангажимента на САЩ? Не. Можете ли реалистично да кажете „да“?“ попита Борел. "След три или два месеца нещата може да се променят много на предната линия и те (украинците) не седят и чакат Тръмп да дойде и да реши нещо."

За да избегне битката в последната минута за запълване на американския вакуум, Борел призовава държавите-членки да попълнят своите военни запаси, да дарят възможно най-много сега и да премахнат всички ограничения върху използването на оръжия, така че Украйна да може да нанася удари по цели дълбоко в руска територия. Президентът на САЩ Джо Байдън вече се отказа от ветото си, но германският канцлер Олаф Шолц остава категорично против доставката на ракети с голям обсег на действие Taurus.

„Сега трябва да възстановим запасите, защото тези запаси свършиха. Няма повече запаси. Така че това е въпросът. Ние оцеляхме и Украйна оцеля благодарение на факта, че страните от бившия Съветски съюз имат запаси от оръжие, с които украинците знаеха как да работят“, каза Борел , отнасящи се до първите месеци на войната. „До последната минута на моя мандат ще продължа да препоръчвам на държавите-членки това, което казвам от месеци: правете повече и по-бързо. Ако има прекъсване на доставките, тези хора не могат да се бият. И това е моя грижа. Това трябва да пристига всеки ден. Ако има запаси, те трябва да бъдат изпратени с влак, със самолет. Те трябва да пристигнат."

Главният дипломат обаче призна, че подкрепата на Киев изисква не само одобрението на президентите и министър-председателите, но и подкрепата на обикновените граждани, които може би се чудят защо данъците им трябва да се харчат в далечна нация. Комуникацията, каза той, е от основно значение за подпомагането на хората да разберат заплахата, пред която е изправена и Европа.

„За да продължим да подкрепяме Украйна толкова, колкото е необходимо, което е много повече, отколкото досега, членовете трябва да спечелят битката на вътрешната политика, защото живеем в демократични държави. А правителствата се нуждаят от подкрепата на населението, за да продължат да харчат пари за Украйна“, каза той.

„Трябва да имаме подкрепата на хората и трябва да им кажем истината: не е безплатно. Нашата война струва пари и струва животи. И за щастие, това не са нашите животи, но са нашите пари. Не се преструвайте това да е безплатно", продължи той. „Някой трябва да обясни на общественото мнение в публичния дебат какъв е залогът. И мисля, че не правим достатъчно. Опитваме се да скрием цената. Не крийте цената. Бъдете честни с хората."

Източник: "Труд"

 

 

Коментари

  • Г-н Борел,

    29 Ное 2024 17:26ч.

    Събудете се! Вие, продажния елит на ЕС, сте в изолация, не само сред останалия свят, но сред собствените ви народи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • герантофил

    29 Ное 2024 21:31ч.

    борел востата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Л. Лазарова

    30 Ное 2024 2:37ч.

    Изкуфял идиоте Борел, обикновените хора не искат война само защото "вие не може да загубите"! Е, може и ЩЕ ЗАГУБИТЕ тази война хищници ненаситни! Изпапахте Източна Европа за 30г и сега нова плячка търсите,но с Русия не става като с Либия и Ирак. Зъбите ще ви потрошат с Орешници, Посейдони, Солнцепеци.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дон Корлеоне

    30 Ное 2024 11:50ч.

    С такива управленци какво да очакваш от ЕС, освен превит гръб пред САЩ.Тоя индивид колко пъти е предложил да се проведат мирни преговори са прекратяване на конфликта- николко...E кой чака да предложи, Путин ли, дето го лъгаха в Минск- няма да стане и не продължавайте да лъжете европейските граждани, че Русия ще тръгне към Брюксел!Мръсни продажници и лицемери...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    29 Ное 2024 17:32ч.

    Според мен има нещо сбъркано в концепта. Не само Русия, но и САЩ да си ходят в къщи. Като ще харчи пари за армия ЕС не се нуждае от НАТО, а от европейски въоръжени сили. Общо командване, автаркия в доставките, ако трябва-разделение по видове и национална специализация(примерно-една страна (или консорциум)осигурява ракети и ракетни войски, втора-ВДВ, трета и четвърта-предимно пехота, пета и шеста има само артилерия....така става невъзможен конфликт вътре в съюза, но като общи съединения е достатъчно за отпор на външна агресия) , както и общи гранични войски.... И е крайно време в ЕК английският да се изключи кат официален език. Ще учим малтийски.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Корадо Катани

    29 Ное 2024 17:42ч.

    Нещо подобно беше и преди 1989 г. В онзи блок, който всички се надпреварват да отричат. Та в този ред на мисли защо ги ручАхме жабетата вече 36 г.?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    29 Ное 2024 17:49ч.

    За да се чувстваме франкофони ручаме Жабета

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • джо гладника

    29 Ное 2024 18:01ч.

    бълнувания на сива кобила. които ще дозакопаят дребните играчи, като територията. кой заплашва т.н. съюз? русия? без смешки, молим. т.н. съюз бе инициатор за конфронтацията с русия, под външно въздействие и с надеждата, че един ден ще получи дивиденти от това! очевидно сметките са грешни, и по двете направления. но вместо да се признае това, се върви още по-нататък - грешките се задълбочават. резултатът? питайте немците.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    29 Ное 2024 18:08ч.

    Боя се че грешите, уважаеми. Както бе питал раметлията Кисинджър(велик злодей, военнопрестъпник, имперец, опортюнист):"Кой е телефона на ЕИО на който да се обадя' в Маастрихт и Лисабон сложиха такъв накрая. По който от НАШИНГТОН свеждаха заповедите на дневалния. ЕС продължава да е обект, не субект. На него Историята му се случва, не я прави.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    29 Ное 2024 18:13ч.

    ://m.youtube.com/watch?v=HzjE33U_gy8

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Host

    29 Ное 2024 18:34ч.

    Нещо пак си се превъзбудил (сигурен ли си, че не ползваш огнена вода или нещо за смъркане?). Русия едва ли ще има някакво желание и възможности да се сближи с ЕС в близките 10-15 години най-малко, да не говорим, че ескалацията на конфликта е много вероятна. А от английския език не може да се освободиш в този срок по една единствена причина - всичката научна литература и кореспондеция/доклади в момента е на английски, това е факт за инженерните науки и медицината.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    29 Ное 2024 18:43ч.

    Искаш да кажеш че английският е официален в Руската Федерация(федерация!!!) Япония, Иран, Турция или Бразилия заради инженерните науки?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    29 Ное 2024 18:47ч.

    Виж Еразъм за триезичните, неразумни юроде.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Искаш да кажеш че английският е официален в Руската Федерация(федерация!!!) Япония, Иран, Турция или Бразилия заради инженерните науки?

    29 Ное 2024 19:17ч.

    Нищо лично, но ти си пълен тъпак с претенции, че знае всичко. Нямам време да ти правя отчет за всички тези държави. Специално за Иран - учат в университите по копирани американски програми С УЧЕБНИЦИ НА АНГЛИЙСКИ ЕЗИК. В момента иранците имат проблеми с емиграцията в САЩ, но университетите в Канада приемат с отворени обятия ирански студенти по програми за изследователски магистратури и докторанти поради високото ниво в Иран. ПП Съпругата ми Е иранка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ghost

    29 Ное 2024 19:26ч.

    Не знам кой е тъпак с претенции. Да знаеш у ползваш езика е едно, да го обявиш за официален в претендираща за имперска институция и суверинитет е друго. И не ми давай за пример Индия. След Брекзит няма причини в ЕК английският да е официален.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ако искаш културна(цивилизационна) субектност...

    29 Ное 2024 19:33ч.

    ...избери есперанто или латински, за работен в ЕК.Техничарю.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • След Брекзит няма причини в ЕК английският да е официален.

    29 Ное 2024 20:10ч.

    Република Ирландия има за официален език английски. Може да изпратиш лично предложение до Урсула за премахване на английския език като официален на ЕС. Аз ти писах защо този език е официален де-факто, а дали е де-юре е друг въпрос. Имам задължения, чао!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    29 Ное 2024 22:34ч.

    Не разбирам защо спорите дали и защо английският език е официален в ЕС. Сетих се. Защото сте прекалено тъпи. Английският език е толкова официален в ЕС колкото и българският.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вежливия лос

    29 Ное 2024 17:33ч.

    Едно от лицата на западния упадък.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Жозеп Борел изолиран ли е медицински?

    29 Ное 2024 17:39ч.

    Със сигурност не.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Donald J. Trump

    29 Ное 2024 17:42ч.

    Интересно, защо евро-атлантиците не направят един ЕС-референдум за помоща за Украйна? Нали тях много ги боли за демокрацията и волята на хората! Само ще е добре, ако се направи такова гласуване, вотът да не се контролира директно от Брюксел, понеже е ясно как ще бъде "натаманен"....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ганди

    29 Ное 2024 17:43ч.

    Мъльчи ва! Тва да не е откритието на живота ти? По подобен повод един начинаещ пидал в напреднала възраст възкликнал - "Един пропилян живот...!"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Фриц Клингенберг

    29 Ное 2024 18:02ч.

    Вреден идиот!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Всичко което трябва да знаете

    29 Ное 2024 18:47ч.

    Само да покажат юмрук, руснаците. Само да се изправят руснаците, и по целият свят ще захвърлят окови. Да стигнат до полската граница, да забранят износът към натовски държави и тези които подкрепят натовски държави и зеленски. Да пазят всички бунтуващи се държави, като ги вардят с атомни подводници.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хората да разберат заплахата, пред която е изправена и Европа

    29 Ное 2024 19:01ч.

    Европа е заплашена от трета и вероятно Последната световна война с високо технологични оръжия. Единствено и само заради потомствената кретенщина на управляващите, Божем "елити". Типичен представител - Борел. Тъпаци втурнали се да подкрепят изявени ненормалници с абсурдни вярвания, без всякаква историческа опора за някакво си бившо "величие". Но в същност номерът на Китайката се крие в несметните природни богатства на РФ, покрай която и Укропия също е закачила нещо. Вече няколко стотин години хибридите англо-сакси с едни други, сън не ги хваща, че жадните им крадливи лапи не могат да гребат тези Ресурси. Тук е заровено кучето. И ако продължават така, с огромна сигурност ще получат по празните си кратуни, заслуженото. А народите бадева ще изчезнат в ядрените пламъци. Късмет ще имаме, ако атмосферата не се запали или нещо още по-лошо да не се случи...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • thenewone

    29 Ное 2024 19:35ч.

    Ся, Борел казва верни неща. Не казвам, че са правилни, а че са верни. Ето, например - "И за щастие, това не са нашите животи, но са нашите пари". Каква драма само! Какво щастие, но пък парите ни ... Какво нещастие!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ооо, дяди,

    29 Ное 2024 20:34ч.

    бон жуайяр!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да пте съдят децата и внуците, ко имаш, борелче

    29 Ное 2024 20:51ч.

    Ако ги нямаш, ще те съдят други деца и внуци, и ще те осъдят, нищожество

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 404

    29 Ное 2024 21:09ч.

    Не, Русия НЕ Е изолирана и НЕ МОЖЕ да бъде изолирана. Русия е водач на свободния свят. И ти, гнъсен, вонящ дъpтел, не можеш да направиш НИЩО по тоя въпрос. Можеш само да пyкнеш и дано по-скоро да зарадваш хората по тоя начин.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Обективни истини

    29 Ное 2024 23:53ч.

    Боже едвам го прочетох, баси брътволежите без да каже нищо този старюх. Аз не искам от моя лев да даря нито една стотинка на хохли-те, защото ги намирам толкова виновни,колкото са и да не се правят на невинни аганцета, куп доказателства има,че не са. Всеки около мен се чуди, защо да плаща за тази война, какво аджеба ни заплашва толкова тази Русия, тя не е моя враг, а този изперкал старец обаче е. На него му е все едно, даже и да умре сега си е живял живота, но целия този брътволеж,защо не отиде и да го каже на хилядите майки погребващи синовете си всеки ден в Украйна, какво мислят те по въпроса с продължаването на тези безумия. Лицемер гнусен.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Супер Гонзо

    30 Ное 2024 0:17ч.

    Ало редакция, знам че това не ви е специализацията, но ЮАР-ският президент не е Сирил Рамафоз, а Сирил Рамапоса.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дени

    30 Ное 2024 4:11ч.

    1. Демилитиризация 2. Денификация Украина е в РУСИЯ, самата история ИСТОРИЯ

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Тоя евроджендър

    30 Ное 2024 10:33ч.

    трябва - директно в панделата. Както и вещицата Урсула, и всичките там евроатлантически американски подлоги!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 007

    30 Ное 2024 17:50ч.

    Дърт пезевенк..."Нашата война струва пари"...ами вашата война си я плащайте вие, ние в България война не сме обявявали на никого!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи