Вувузелите на БНТ

Вувузелите на БНТ
Вувузелите се превърнаха в кошмара на това световно първенство по футбол. Предполагам всички, които гледат мачовете, сте научили какво означава тази дума, както и поне веднъж сте чули специфичния безсмислен звук, огласяващ всички футболни срещи. Думата ми днес обаче е за едни други вувузели – родните коментатори от “Канал 1”, които отравят с глупостите си поредното голямо футболно събитие. Винаги когато имам възможност, прехвърлям мачовете на чужд канал, защото не мога да слушам какво говорят Петър Василев, Никола Ибришимов, Ивайло Ангелов и колегите им от българското студио, които се включват, когато връзката с ЮАР пропадне.
<p>Обикновено тези от България никога не слушат какво говорят онези от Африка и повтарят често същите клишета и плоски остроумия, които са си наумили предварително. Например поне пет пъти чух някои от коментаторите закачливо да подхвърлят: &ldquo;За онези от вас, които мислят, че футболистите на терена са изморени от голямата жега, ще кажем, че тук е зима и градусите са между 6 и 20&rdquo;. Много оригинално. И неочаквано. Да не говоря, че онзи ден чух за хиляден път идиотското начало на коментар, което помня още от Световното от 1982 г.: &ldquo;за онези от вас, които сега включват телевизионните си приемници, ще обявя още веднъж състава на двата отбора&rdquo;. Не знам защо в БНТ не обичат думата &bdquo;телевизор&rdquo;, &bdquo;топка&rdquo;, &bdquo;стадион&rdquo;, &bdquo;жълт картон&rdquo; и прочие и защо упорито им търсят заместители като &bdquo;приемници&rdquo;, &bdquo;коженото кълбо&rdquo; &bdquo;зеления къс земя&rdquo;, &bdquo;декориран в жълто&rdquo; &ndash; последното ми е любимо! &ndash; и защо непрекъснато си умират да повтарят стартовите състави &ndash; веднъж от студиото в София, после от ЮАР, а преди това в спортните новини.</p> <p>Но ако само това беше клишето, здраве да е. 50% от коментара на въпросните журналисти са клишета, 40% &ndash; безсмислена статистика, 9% &ndash; опити за художествено творчество, и само 1% концентрация върху това, което се случва на терена. Няма смисъл да изброявам клишетата, нито да цитирам безумните примери за това на коя контрола през 1968 г. кой с кого е завършил реми, всички сте потърпевши от това, но мен особено ме дразнят опитите за художествено творчество, които се изразяват или в споменатите не особено оригинални остроумия, или в гламави опити за психологически наблюдения. От нашите коментатори винаги можете да разберете какво чувства Фабио Капело, какво са си казали в съблекалнята Подолски и Клозе и колко разнопосочни и противоречиви чувства предизвиква Верон у различните треньори. Все едно Петър Василев е висял по съблекални и тренировки с аржентинския полузащитник и е изучавал чувствата на неговите треньори. Но и това не е болка за умиране, макар че ако човек има навика да слуша внимателно думите на другите хора, може наистина да излезе от кожата си от глупостите на коментаторите на &ldquo;Канал 1&rdquo;.</p> <p>Проблемът обаче е много по-широк и не засяга само футбола. Избрах го просто като пример, за да илюстрирам едно по-широко масово явление, което засяга различни сфери на българския живот, а именно невъзможността ни да фокусираме вниманието си върху очевидности и да коментираме реалността по същество. Големият проблем на споменатите коментатори не са толкова безсмислените фрази и клишетата, а това, че упорито избягват основния предмет на своята работа &ndash; да коментират компетентно това, което се случва на терена. Това, между другото, е основен проблем на българската журналистика. Но и не само на нея. Много рядко ще срещнете хора, които могат ясно и просто да опишат и най-елементарното нещо, което виждат с очите си. Много рядко ще срещнете повече от двама души, които да говорят еднакво за едно и също нещо. И тук не става въпрос за интерпретацията на нещото, а за неговото описание. На това до голяма степен се дължи и усложняването на отношенията между хората &ndash; те много рядко постигат съгласие по общата за всички реалност. Бягайки от нея, си измислят своя собствена, а измислената реалност на всеки се блъска с измислената реалност на другия. От това се ражда една всеобща неадекватност, която се проявява дори и по елементарни битови въпроси. Като например обитателите на един вход да постигнат общо съгласие за неговото стопанисване и входът да прилича на пространство, обитавано от хора, а не на обезлюдена дупка, потънала в мърсотия.</p> <p>Малко се отплеснах, но мисълта ми беше за неадекватността. За толкова години в БНТ не успяха да съберат професионални коментатори, каквито вече има в другите телевизии. И понеже говорим за телевизията, ще добавя още нещо. Колегите там имат златна възможност за развихряне с най-гледаното &bdquo;риалити&rdquo;, каквото е световното по футбол, което на всичкото отгоре не е и просташко. Вместо да дават луди пари за нелепици като предаването на Митко Цонев, можеха да хвърлят малко повече ресурс за опаковката на първенството. За организиране на по-динамични студия, в които всякакви хора да коментират мачовете от най-различни гледни точки. Не може да се разчита само на интелигентността и опита на водещите (Камен Алипиев и методи манченко), които в случая се справят добре, макар че на Камен Алипиев доста му личи, когато глупостите около него станат прекомерни. Вместо това &ldquo;Канал 1&rdquo; заложи на скуката в лицето на родни футболни корифеи, които с познанията си съсипаха първо родното първенство, а сега с коментарите си &ndash; и опитите на БНТ да заговори за футбола интересно и атрактивно в борбата за повече зрители. Не съм от хората, които по презумпция говорят срещу държавната телевизия. Мисля, че в много отношения и особено в новините тя е далеч по-добра от Би Ти Ви или НТВ. Мисля, че там има хора, които могат да правят добра телевизия, но незнайно защо няма кой да ги мотивира и да им даде възможност за изява.</p> <p><em><strong><br />Текстът е публикуван във в. "Галерия". Автор: Явор Дачков </strong></em></p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • независим

    17 Юни 2010 18:52ч.

    напълно споделям мнеието на Явор... всеки ден сега и на всяко световно досега се чудя какво да изпитвам към тези хора - гняв или съжаление...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    17 Юни 2010 18:56ч.

    Съгласен напълно с Дачков относно българските футболни коментатори. Не че и в другите страни няма подобни, но нашите са като че ли събрани с конкурс. Както е в статията, безсмислените стаистики, реплики на глупашко оригиналничене и откровени простотии запълват почти цялото време на коментаторите. Спомням си и &quot;исторически&quot; думи на футболните коментатори по БНТ: От някакво гостуване на отбора на ФРГ в България с треньор &quot;Кайзера&quot;, разбира се, която &quot;титла&quot; беше повторена до пълно втръсване, коментаторът ( не си спомням името му ) посрещна &quot;Кайзера&quot; с първа реплика в началото на мача, че бил имал много хубава риза ( ръзбира се, той и не можеше да си представи, а и тогава нямаше право, очевидно, да предположи, че и нашите треньори не е задължително винаги да се явяват на стадиона по анцунг ). На световното първенство през 1994г. &quot;стратегът от Мировяне&quot; беше винаги и плътно с някакъв хашлашки анзунг на терена пред милионите зрители, но това отново не впечатли никого от коментаторите. Едно момче коментатор тогава ( с къдрава коса, сега го виждам вече в сутрешните, политически блокове, издигна се е ) на мач между САЩ и някакъв друг отбор така упорите повтаряше &quot;янките&quot;, &quot;янките&quot; та &quot;янките&quot;, че ми връгна отвсякъде. Той сякаш искаше да ни внуши, че всякакво друго обозначаване на този отбор е недопустимо. Обаче тази &quot;култура&quot; на ТВ коментаторите не е изолирана. БГ треньорите не са на по-добро равнище. Спомням си сина на Вуцов какви мръсотии пускаше директно в камерите, а това беше треньор на отбор от А група ! За проявите на футболистите ала Стоичков да не говорим. И пр. Ако аз бях отговорен фактор в Спортния отдел на ТВ, бих задължил целия екип там да гледа задължително коментарите след мач на световното по германската ТВ АРД на Гюнтер Нетцер и ТВ водещият Герхард Деллинг ( преведен на български, разбира се ). Това е показно представление как с няколко думи се описва всичко важно, случило се на терена за 45 или 90 мин. Това е история на съотвения отбор или сблъсак, анализ на професионално равнище на един много много нормален език. Реплики, шеги и разговори междсу двамата спокойно могат да се играят в някой театър. Шоу в най-добрия смисъл на думата. Безценно за нас, ако го имахме в точен превод. И, за съжаление, в невероятен контарст със сегашните ни футболни телевизионни коментатори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • С.

    17 Юни 2010 20:00ч.

    това, което винаги ме е учудвало е как Пепи Петела винаги знае на колко точно см е минала топката от вратата/гредата...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Анета

    17 Юни 2010 21:02ч.

    Великолепен текст на Дачков!! Колко отдавна исках и аз да споделя същите мисли.Например страшно ме дразни употребата на &quot;кот,д,ивоареца&quot;, &quot;тъмнокожият нападател&quot; и безброй други бисери. Но това са нашите &quot;футболни хора&quot;.Този типично български бисер е абсолютен концентрат на всичко по темата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • някой

    17 Юни 2010 21:16ч.

    Освен всичко друго, някои от коментаторите не познават добре и българския език: &quot;дълъг пас напред без никакъв умисъл&quot;. Дали не трябваше да е замисъл.... При това не беше грешка на езика защото го използва няколко пъти по време на мача.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Виктор

    18 Юни 2010 1:25ч.

    Моето любимо клише е &quot;И-и-и, гредата помага на отбора на....&quot; Ей, тази греда се скъса да помага. От 20 години все този израз, все това клише!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Si

    18 Юни 2010 3:26ч.

    Да са само спортните &quot;журналисти&quot;, да ги закичиш като цвете на ревера си. Неграмотността, невежеството и езиковата безхаберност са запазени марки на т.н. български &quot;журналисти&quot;. повечето от тях неса в състояние на елементарно интелектуално усилие като например да правят разлика между &quot;цифра&quot;и &quot;число&quot;. Журналята масово говорят и пишат цифра, там където може да се употребят няколко правилни и точни думи като:число, брой, количество и др. в зависимостот средата. тези корифеи на мисълта винаги казват и пишат &quot;ръст&quot;, там където трябва да стои:растеж, увеличение, нарастване и пр. На руски &quot;рост&quot; има смисъл освен на височина и на растеж, увеличение и пр. На български &quot;ръст&quot; е само височина и нищо друго. Има още много примери за езиковото невежество и безхаберие на пишещите и говорещите журналя и се чудя тава от глупост и простотия ли е или е преднамерено обедняване, изкривяванае и изкълчване на езика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Яс- и аз се изложих и и сега се коригирам

    18 Юни 2010 3:30ч.

    Да са само спортните &quot;журналисти&quot;, да ги закичиш като цвете на ревера си. Неграмотността, невежеството и езиковата безхаберност са запазени марки на т.н. български &quot;журналисти&quot;. повечето от тях неса в състояние на елементарно интелектуално усилие като например да правят разлика между &quot;цифра&quot;и &quot;число&quot;. Журналята масово говорят и пишат цифра, там където може да се употребят няколко правилни и точни думи като:число, брой, количество и др. в зависимостот средата. тези корифеи на мисълта винаги казват и пишат &quot;ръст&quot;, там където трябва да стои:растеж, увеличение, нарастване и пр. На руски &quot;рост&quot; има смисъл освен на височина и на растеж, увеличение и пр. На български &quot;ръст&quot; е само височина и нищо друго. Има още много примери за езиковото невежество и безхаберие на пишещите и говорещите журналя и се чудя тава от глупост и простотия ли е или е преднамерено обедняване, изкривяванае и изкълчване на езика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Антоанета

    18 Юни 2010 3:30ч.

    Абсолютно съм съгласна с написаното. Клишетата и глупостите не засягат само любителите на &quot;коженото кълбо&quot;. новините изобилстват от клишета: награда не се взема, а &quot;грабва&quot;, децата винаги са &quot;малчугани&quot;, а всичкозапочва след &quot;броени минути&quot;. езиковото обедняване просто отразява умственото отъпяване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • автора

    18 Юни 2010 3:51ч.

    Съгласен съм с Антоанета. Тя е сладурана!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • KO4O

    18 Юни 2010 3:53ч.

    Da4kov.kazval sam ti i drug pat da ne se zanimava6 s komentari na sportni temi-ne stava6,ina4e paralela,koito pravi6 e ok,ama vse pa ostavi go toja sport,toja futbol.. Da ,suglasen sum,4e komentatorite 4esto pati ple6tjat gluposti,no kli6etata prosto ne znam kak mogat da se izbegnat v slu4aja,li4no mene nikakvi kli6eta ne me draznjat stiga da znam,4e se izgovarjat ot kompetenten 4ovek !!!! - Rumen Paita6ev e izklju4itelen komentator s neverojatni poznanija za futbola ,koito sa6to si sluji s kli6eta-e kakvo da napravi?-kakvi da gi govori?? Kamen Alipiev i Asen Spiridonov/ne znam kavo stava s nego/sa6to sa klasa- neka govorjat kli6eta,goljama rabota... Li4no na mene mi haresva da se dava statistika- koi kade e igral,kakvo e stanalo v edi koi si ma4 i pr. Ina4e klasen komentator,koito da znae vsi4ko za igrata v detaili e mnogo trudno da se nameri- tova rjabva da e trenior/nai-dobre/ li igra4-biv6i ili nastoja6ti,koito da mogat da govorjat,da objasnjavat i da imat samo4uvstvie-e takav ot kade da se nameri?Na6ite treniori trudno govorjat i ni6to ne im se razbira..- s takiva po lo6o 6te stane.. Ina4e za drugite tam Pe6o Vaslevtsi ,Ivailoangelovtsi,Ibri6imovtsi-saglasen -da sa jivi i zdravi rodninite im da im se radvat.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • KO4O

    18 Юни 2010 3:59ч.

    Sled tretija/3/ abzats sam saglasen s vsi4ko napisano ot avtora!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Оставете коментаторите на мира!!!

    18 Юни 2010 4:58ч.

    Г-н Дачков, футболът не е вашата стихия. ИМам възможност да гледам американското централно студио за World Cup 2010, по ESPN при това САЩ са участници в това Световно. Да ви кажа нашето е по-интересно. Моля, оставете коментаторите на мира. Те доставят достатъчно информация. И не забравяйте, че все пак коментират футбол, а не опера. Какво все пак очаквате от тях?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Рали

    18 Юни 2010 9:25ч.

    Много дълга тема. Тук искам само да дам за пример (ако някой е попаднал на) умопомрачителния коментар на колоездачната обиколна на Италия преди няколко седмици. Коментаторите бяха двама, единият от които (за съжаление) май за пръв път бе излязъл от дома си от 1961 г. насам, а другият - силно нервен. Казано накратко - приключили бяха 9/10 от етапа, преди двамата господа да обърнат внимание как всъщност се развива колоезденето на екрана, като през цялото време се възмущаваха как на &quot;вчерашния&quot; етап мотоциклет карал пред водача и му цепел въздуха (разбирайте, толкова сме възмутени, че днес отказваме да коментираме). Като имаме предвид, че в този вид спорт не се случва кой знае какво непрекъснато, дори малкото, което този ден се разигра, остана напълно подминато от двамата на бдящи. А реплики от типа: &quot;Хе, хе, забравили сме да изтеглим печелившия от вчера&quot;, &quot;Дай едно химикалче да си го запиша днешния&quot;, &quot;Значи, писна ми да повтарям,&quot; - (със силно назидателен тон) - &quot;Като ходите да търсите отговора на въпроса, не ходете само в българската версия на Уикипедия, ходете и в английската&quot; и безброй други безумия валяха ли валяха... Това, разбира се, е само една капка в морето от прояви на липса на всякаква обща култура, пълна дискриминация, обидно отношение към зрителя (силно популярни в нашите медии по-логиката на обслужването в магазините и ресторантите ни: &quot;ако ти не щеш, друг ще дойде&quot; или &quot;да, ама аз натискам копчето на телефона и ако не искам, няма да ти дам да се изкажеш&quot;), склонност към коментиране на пикантерии (както вече бе споменато: за това кой с кого се е видял, колко му струват маратонките, каква кола кара, колко струва една гума за болида, кой на кого е бил гадже, как през 1981 г. нашият не-знам-кой спортист бил видял на този бащата на излизане от хотела и пр.) и потресаващи количество нови „български” спортни термини.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • нов любител

    18 Юни 2010 17:09ч.

    гледам футбол от повече от 30 години,а през последните 10 намерих решение на посочения по-горе проблем - просто изключвам звука;защото нашите коментатори се скъсаха да ни убеждават колко много знаят за футболистите и треньорите от Висшата английска лига, а в случая и за националните отбори; това е - няма звук - няма проблем!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ацетон

    18 Юни 2010 18:09ч.

    Чудесен коментар и много точен. Аз най-обичам &quot;гардира топката&quot; - Боже, как ми се иска да счупя нечия тиква, като го чуя!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • независим

    18 Юни 2010 18:36ч.

    ...и един коментар от вчерашните мачове; &quot;Вероятно тактиката на треньора е включвала минимална загуба...&quot;

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вес

    30 Юни 2010 22:27ч.

    От вчера, един от неизброимите им бисери: &quot;..скача с глава...&quot; И кой ги бий по главата от БНТ, че непрекъснато канят този необичан от много българи Вуцов, националния автоголаджия, незабравим с най-красивия си гол на световно в собствената си врата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Marilee

    23 Май 2011 14:07ч.

    IMHO you&#039;ve got the right aenswr!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Karcy

    24 Май 2011 23:38ч.

    Touchdown! That&#039;s a really cool way of ptuntig it!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи