Решаваща битка срещу произвола на търговските вериги

Решаваща битка срещу произвола на търговските вериги
Съвсем скоро предстои второто четене на промените в Закона за защита на конкуренцията. С тях за първи път държавата ще направи опит да защити българските производители от произвола на големите търговски вериги като „Била“, „Лидъл“, „Карфур“, „Кауфланд“, „Метро“ и др.
<p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/51752_4HOEDmTktoTr0mVOKjdQhiGCxeD4FL.jpeg" style="height:183px; width:275px" /></p> <p>&nbsp;</p> <p>В &bdquo;Галерия&ldquo; нееднократно и от години сме писали за огромните злоупотреби, които гигантите на пазара вършат, защото политиците им позволяват да го правят. В редица публикации сме разказвали за тежките щети за българското производство и за икономиката ни като цяло, които веригите причиняват, защото българската държава не може да защитава собствения си интерес. Нито една от тях не може да си помисли да се държи така в Германия, Австрия, Франция или в която и да е друга европейска страна, защото веднага ще бъдат изгонени, дори и от собствената си родина.&nbsp;</p> <p>Искам да бъда разбран правилно - не пиша тези статии и не се занимавам с този въпрос от патриотарски чувства. Нямам нищо против чуждите търговски вериги, нито&nbsp;идеализирам родното ни производство&nbsp;само защото си е наше. Нещата са по-сложни, но има безспорни факти и обстоятелства, с които трябва да се съобразим, защото останалото е безумие. Ситуацията е абсурдна и този абсурд трае с години. Тук не става дума за някаква свръхамбиция да защитим българското на всяка цена. Въпросът е на елементарна проява на здрав разум и инстинкт за самосъхранение. Ще ви припомня само някои от най-големите злоупотреби на търговските вериги, за да се убедите, че това, което казвам, не е пресилено:</p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- Много от веригите от години не декларират печалба, за да не плащат данъци. Има такива, които за девета година работят на загуба. Очевидно става дума за измама,&nbsp;защото&nbsp;няма никаква пазарна логика&nbsp;не само да продължаваш да работиш, а и да отваряш нови магазини в цялата страна, при положение че винаги си на загуба.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- Всички търговски вериги изнасят парите си от България и на практика не допринасят с нищо за раздвижването на икономиката ни. По приблизително точни разчети, направени от редица експерти, търговските вериги изнасят месечно от България около 800 милиона лева. <span style="color:rgb(53, 53, 53)">Преди години имаше случай, при който средствата, придобити от продажбата на стоки (много от които български) на българския пазар, бяха изнесени в чужбина и с тях беше закупена друга търговска верига в Албания. През това време българските&nbsp;</span>производители фалираха&nbsp;и оставиха доста хора без работа.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- Веригите упражняват тежък натиск върху производителите и често ги карат да продават стоките си под себестойност. Някои се отказват, други са принудени да го правят, за да ги има на пазара, но са обречени на постепенно затъване и непрекъсната угроза от фалит.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- Противно на европейските разпоредби плащането на дадена стока да става тридесет дни след получаването й, търговските вериги се разплащат с производителите чак след два месеца, а много често и доста по-късно. Чести са случаите с половингодишно закъснение. Това принуждава дадения предприемач да тегли кредит, за да има оборотни средства, но този кредит е с определена лихва, което допълнително оскъпява съответното производство.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- Търговските вериги облагат с редица такси производителите, което на практика обезсмисля труда им, защото печалбата от даден продукт бива изсмукана от продавача. В &bdquo;Била&ldquo; бяха преброени между&nbsp;40 и 60 вида такси,&nbsp;които се прибират от производителите, като наглостта им стигна дотам, че да вземат пари, защото веригата празнува десетгодишен юбилей - така наречената такса &bdquo;рожден ден&ldquo; или такса &bdquo;нов магазин&ldquo;, която се взема от производителя при откриването на нов хипермаркет. Или таксата за реклама - ако искаш да бъдеш рекламиран в брошура на магазина или на торбичка на магазина например, за всяка отделна реклама плащаш определен процент извън първата такса, която си остава за магазина.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- В много страни магазини като &bdquo;Карфур&ldquo; и &bdquo;Лидъл&ldquo; рядко могат да се намерят в централната част на града или поне не са толкова нагъсто разположени, както в България. Това унищожава дребния магазинерски бизнес, който обикновено е семеен и който в един град може да издържа няколкостотин души, което при високия процент на безработица никак не е малко.</strong></p> <p><strong>- Търговските вериги не изнасят български стоки навън, а наводняват българския пазар с много нискокачествени чужди стоки. В Словения например на една от големите вериги й е позволено да прави бизнес, при положение че пусне определен процент словенски стоки във&nbsp;всички свои европейски магазини.&nbsp;</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- Стоките в &bdquo;Лидъл&ldquo; в Германия са много по-качествени, а доста от тях и доста по-евтини от стоките на същата верига в България.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- Търговските вериги се водят за чуждестранни инвеститори клас А и се ползват с всевъзможни облекчения и улеснения, но инвестициите им далеч не оправдават това. В повечето случаи те наемат помещения, не правят кой знае какви инвестиции, а заплатите на служителите им са мизерни.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>- Честа практика е веригите да продават стоки с изтекъл срок на годност, като залепват нови етикети върху старите, но най-голямата им наглост е, че отказват да публикуват отчетите си, както повелява законът. Търговските вериги предпочитат да плащат глоби, но да не публикуват информация за финансовото си състояние, защото тогава ще лъсне истината за огромните суми, които прибират, защото им позволяваме, от което сме ощетени всички ние.</strong></p> <p>&nbsp;</p> <p>Разбира се, че където има много пари, има и силен лобизъм. За срам на България не друг, а президентът на републиката Росен Плевнелиев се оказа най-отявленият защитник на обирджийската политика на големите търговски вериги и наложи абсолютно немотивирано вето на промените в закона, когато бяха приети от предишното Народно събрание. Това попречи законът да влезе в сила още преди година. И тогава и сега чеждустранните посланици упражняваха и упражняват изключителен натиск върху политическите партии, за да не гласуват промените. Те защитават интереса на своите компании. Въпросът е, че никой досега не е защитавал българския интерес. Сега е решаващият момент, когато той трябва да бъде гласуван на второ четене, и е много важно да следим внимателно поведението на парламентарните групи. Със сигурност веригите ще развържат кесиите си, за да купуват депутати, и няма да бъде трудно да разберем кои са напазарувани. Едните ще се опитат да внесат промени преди второто четене, с които да обезсмислят сериозните санкции за различни нарушения, които са предвидени в закона. Другите ще декларират подкрепа за закона, но няма да влязат при гласуването, за да се опитат да го провалят. Казвам това, защото е важно българските граждани да проследят този сюжет, който ги засяга лично. С риск да стана досаден, ще завърша този коментар с повторението, че тук става дума за елементарно чувство за самосъхранение, проява на здрав разум и защита на икономически интерес, който имат всички българи. Пък и няма да е лошо поне веднъж да се опитаме да проявим солидарност с други българи. Ако ние самите не подкрепяме собственото си производство, кой друг да го направи? И защо въобще трябва да съществуваме като държава, ако съдбата на хората, които, образно и събирателно казано, произвеждат българския хляб, не ни интересува?</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • а кой им е дал клас А за инвеститор(което ги превилигирова на Пазара) - Държавата!!!

    21 Май 2015 21:12ч.

    .

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Скептик

    21 Май 2015 21:34ч.

    Уверен съм, че ще имаме един беззъб закон. Наглия обир ще стане по малко брутален. Пуснали сме вълци в кошарата. Макар че чужди или наши ,табиетите са една кви. Няма такава държава с име България. Жалко. За 25 години останаха само спомени Fjt и вили на някои в Бояна,Банкя и Драгалевци. Амин. Гю

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • къде е българското?

    21 Май 2015 21:57ч.

    Купих си бира \&quot;Шуменско\&quot; смятайки, че подкрепям родното производство. Уви, оказа се произведена в Р. Сръбска. Купих си \&quot;Пиринско\&quot; - същия резултат. Значи в тези вериги не продават нищо нашенско... Не е ли време да се отървем от тях?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Произвола НЕ е на Веригите(те си гонят интереса)....произвола е на Държавата!!!

    21 Май 2015 22:54ч.

    много хора, както и Дачков, искат да лекуват болестта с нейния Причинител..................но без да е омаломощен,както-в медицината!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До - къде е българското? - не е в кутиите

    22 Май 2015 0:30ч.

    Купувай си стъкло, а не кутийки. Всичко в кутия е внос, тъй като в България не се произвежда бира в кенове - няма технология и завод. Кока-колата в кутии също не е произведена в България.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Жалко

    22 Май 2015 1:38ч.

    Дачков съвсем заприлича на психопата Сидеров.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • фармацевт

    22 Май 2015 2:24ч.

    А за аптечните вериги защо не става въпрос?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • фармацевт

    22 Май 2015 2:32ч.

    Целта е да се унищожат независимите аптеки на фармацевти с този ценови дъмпинг.Да останат няколко големи вериги и после да се вдигнат цените на лек.средства до максималните.Без да се интересуват от компетентност на служителите си,без упражняване на здравна грижа,без мисъл,че аптеките не са търговски обекти,а здравни заведения.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • mun4o

    22 Май 2015 2:49ч.

    Дреме ми на к..а за българските производители!! 90 процента от тях са едни мошеници! А вие Дачков, си спомнете годините наред, при които бяхме изнудвани и рекетирани от българските производители и търговци! Спекулации, дефицит на стоки и произволни цени (особено с олиото и захарта!), производство на пълни боклуци и отрови (украинско чернобилско сухо мляко!)Единствената страна в целият свят, в която на празници се вдигаха цените, беше България! Забравихте ли, Дачков? Именно БЕШЕ!!! С появата на веригите на това СЕ СЛОЖИ КРАЙ! Затова ще пазарувам само от тях! А на кварталните смрадливи дупки няма аз да им изкарвам наемите, на алчните рентиери, за които роните крокодилски сълзи! При капитализма НЯМА национална солидарност! И не говорете на \&quot;ангро\&quot; за стоките в ЛИДЛ, а дайте конкретни доказателства! Кой знае защо в този магазин винаги е пълно!? На всички като Вас, за такива приказки, трябва да се отвръща със съдебен иск!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • magadans

    22 Май 2015 4:11ч.

    Неудачков сега се опитва да се хареса на простия народ. Като иска да има милиони поддръжници, авторът да пише статии в \&quot;Трета възраст\&quot;, \&quot;Втора младост\&quot; и прочее пенсионерски бози. Пък може и да се кандидатира на есен за кмет на някое изчезващо населено място.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Sin

    22 Май 2015 5:20ч.

    Щом веригите са западни - да дращим срещу тях. Това е новата заръка на Другаря Петров, известен кагебист, дал на Дачко творческа свобода по Путински и в рамките на Путинскат стратегия. Има и верига магазини руски - Берьозка или нещо подобно. Другаритее няма как да знаят, а и да знаеха, познайте какво ще напишат. Нищо, че там е скъпо и прескъпо. Но пък са наши, другари !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • На българските производители им трябва профсъюз, а не държавно попечителство.

    22 Май 2015 6:35ч.

    Само че благодарение на ченгесарско-болшевишката инициатива такива в България няма в нито един бранш - или поне няма действени такива. Единствено индустриалците се събират за натиск.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Костадин Петров

    22 Май 2015 15:01ч.

    Напълно съм съгласен с тази публикация.Търговските вериги са кожодери,изкарват огромни печалби,а на работниците си плащат минимална заплата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чинчила

    22 Май 2015 15:04ч.

    Ами направо да се върнем към плановата икономика и Комитет за цените. Както писа някой по-горе, никой не се сеща да реве примерно срещу монопола в производителите на захар и олио или срещу мутрите-прекупвачи. Или пък да попита как се разпределят субсидиите в селското стопанство. Ами като изнасят тези пари от България, нали някъде ги плащат тези данъци. И кои насилва родните производители да сключват договори с тези капиталисти-изедници? Има си и други канали за продажба като родни търговски вериги, които милеят за производителя и пр.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    22 Май 2015 16:34ч.

    Ех,Мунчо (mun4o),колко си късоглед. При капитализма, казваш, нямало място за национална солидарност. По-скоро няма място за завист към рентиерите, вкл. тези, които получават наеми от кварталните магазинчета. Рентиерството е съвсем естествено явление при капитализма. Защо не завиждаш на собствениците на търговските вериги, печелещи милиарди? Защото ти създават илюзията за удобно и изгодно пазаруване? Всеки, който се занимава с едно обикновено домакинство, знае, че малкият квартален магазин е едно несравнимо удобство. Няма огромни опашки, не търсиш половин час място за паркиране, рекламациите стават бързо и лесно, няма презапасяване със стоки и съответно имаш по-малко развалени продукти в хладилника. Нека да има и хипермаркети, и малки магазини, просто едните не трябва да пречат на другите, но опитайте се да познаете как ще се случи това. Ами държавата, колкото и да не ви се иска, трябва да създаде правила за това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • uuu

    22 Май 2015 19:15ч.

    A tezi magazini i verigi ne rabotjat li kato \&quot;FRANCISING\&quot;, t. e. sobstvenicite sa balgari, no plzvat markata i saotvetnata aranjirovka na stokite?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Какво

    23 Май 2015 1:02ч.

    и какво плаща на държавата кюстендилецът, който директно от колата си продава черешите по 6 лева/кг ???

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • mun4o

    23 Май 2015 21:23ч.

    Крива краставице, явно не си наясно, при капитализма рентиерите се облагат с НАЙ-ВИСОКИТЕ данъци! Защо ли? Не е от завист, а защото НЕ СТИМУЛИРАТ икономиката!!! Омръзна ми от български дърдорковци!!! Малките магазинчета - малка търговска площ - висок наем, предлагат стоките си на ПО-ВИСОКИ цени от големите магазини! Мен ме интересува КОЛКО ми излиза храната за месеца, и ми е през оная работа от къде ще пазарувам! ТОВА Е КАПИТАЛИЗЪМ!!! А ти ако не си в състояние да си организираш пазаруването, това не е обществен проблем!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Боката

    24 Май 2015 14:44ч.

    Кривата краставица отдавна не е пазарувал в квартален магазин: там се продава Кока-кола, шоколади Крафтс и Нестле, кафета, бисквити, соленки и по 1 вид сирене, кашкавал и кисело мляко, защото с един хладилник толкоз. Заплата - минимална, осигуровки - нанайци. Че там работи само дъщерята и съпругата. Събиране на ДДС - според собственика. Стоката е залежала и вече развалена преди да отиде в домашния хладилник. Всички малки производители ще фалираме, ако останем само на кварталните. Да не говорим, че и идея си няма как производител стига до кварталния магазини и какви са практиките или по-скоро хватките на прекупвачите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • mun4o

    24 Май 2015 15:39ч.

    Точно така БОКА, радвам се, че не всички са малоумни в тая държава!! В кварталните магазинчета няма никакъв особен избор, и най-важното, нямаш достъп до стоката за лична преценка на състоянието!! Ако и за капак магазинерът е български темерут, то тогава картинката е на пълно щастие! Да ви е честито пазаруването!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • анонимен

    26 Май 2015 23:57ч.

    я да каже немският посланик дали влиза в пени и лидл в германия за софия да не говорим

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи