Нужна ли е промяна на търговския статут на болниците?

Нужна ли е промяна на търговския статут на болниците?
Със затихването на епидемията от COVID една друга ключова за здравния сектор тема отново бе поставена на вниманието на законотворците, а именно – евентуалното премахване на търговския статут на лечебните заведения. „Горещият картоф“ за системата отново бе претоплен чрез действията на лидера на новосформираната коалиция „Изправи се! Мутри вън“ Мая Манолова и очаквано се превърна в обект на ожесточени дебати по време на краткия живот на парламентарната здравна комисия в 45-ия парламент. Въпреки че до същински законови промени на статута на болниците не се стигна, Манолова внесе за разглеждане поправки в Закона за лечебните заведения, свързани с изменения в конкурсите за болничните ръководства. Те бяха одобрени на първо четене, а в мотивите към тях Манолова посочваше, че промените са първа крачка към отмяна на търговския статут на лечебните заведения. Подобна идея залегна и в програмата на „Има такъв народ“, които със сигурност ще са фактор и в новия парламент.

 

На практика идеята за превръщането на лечебните заведения в структури с нестопанска цел се изважда периодично през годините, а основните й привърженици – обикновено левите формации, защитават тезата, че трябва да се премахне пазарно-търговският принцип в здравеопазването и държавата да има решаваща роля в управлението на болничния сектор. Аргумент, посочван например от БПС по темата, е, че по този начин водеща е комерсиализацията и съответно финансовият резултат, което повлиява и на грижата за пациентите.

Според редица експерти обаче подобна радикална промяна не само няма да разреши същностните проблеми в здравеопазването, но и ще тласне и без това нуждаещия се от реформа сектор години назад.

 

Д-р Семерджиев: Това е опит за връщане на модела „Семашко“

„Подобни идеи са опит са опит за връщане на системата “Семашко“ обратно, тоест реанимация на социалистическия модел на Съветския съюз и разрушаване на здравноосигурителния модел“, коментира за Zdrave.net бившият вицепремиер и здравен министър д-р Илко Семерджиев. „Няма такъв модел, в който медицината и здравето да бъдат превърнати в стока, а лекарите и лечебните заведения – в търговци“, категоричен бе той.

Д-р Семерджиев обясни, че лечебните заведения са регистрирани по Закона за лечебните заведения и единствено стопанският им оборот подлежи на регламентите на Търговския закон. Той допълни, че медицинската им дейност е обект на редица други закони като Закона за здравето, Закона за лечебните заведения, Закона за съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина, както и Националния рамков договор и индивидуалните договори на болниците с НЗОК, медицинските стандарти и правилата за добра медицинска практика, кодексите за етика и други.

 „Хора, които твърдят, че медицинската дейност се регулира от Търговския закон, са дълбоко ненаясно с темата и просто предлагат един начин за връщане на модела „Семашко“, тоест отнемане на правна, финансова и медицинска самостоятелност на лечебните заведения с цел те отново да се превърнат във ведомствени лечебни заведения, каквито бяха по време на комунизма“, допълни д-р Семерджиев. За пример той даде психиатриите, които са ведомствени към Министерството на здравеопазването и чието състояние по думите му е окаяно.

Запитан дали подобна промяна ще промени грижите за пациентите, „изваждайки“ търговията от системата, д-р Семерджиев подчерта, че в медицината няма никаква търговия. „Стопанската част се договаря на високо ниво чрез Националния рамков договор между юридически лица, а не между физически. Лекарят стои до болния и лекува, а не юридическото лице“, посочи той. „Здравноосигурителният модел изисква равностойно партньорство между финансиращия орган и оказващите услугата. Ако се върнем към модела „Семашко“ отново, министерство ще стане ведомствен административен началник на всички лечебни заведения“, изтъкна той. Д-р Семерджиев отбеляза, че всички лечебни заведения заедно с тези в извънболничната помощ са над 13 000 и те би следвало да бъдат подложени на ликвидационна процедура и съответно на срив в лечебната дейност, ако се стигне до промяна на статута им. Той прогнозира, че в момента, в който те бъдат обявени за ликвидация, всички кредитори ще предявят взиманията си към тях и по този начин те ще бъдат приватизирани през дългови схеми. „Тоест, бившите комунисти предлагат нерегламентирана и задкулисна приватизация“, изтъкна д-р Семерджиев, като посочи, че това ще се случи преимуществено чрез големите фармацевтични компании.

Той допълни, че откакто стопанската дейност е регистрирана по Търговския закон, частните инвестиции в лечебни заведения надхвърлят общата сума от пет милиарда лева. В същото време МЗ, което е принципал на ведомствените болници, инвестира между 10-15 милиона лева годишно. „Тези хора дават ли си сметка, че искат да сринат здравеопазването, връщайки го във вида преди 1997 година, когато общият бюджет за сектора беше 468 милион лева“, попита още той, посочвайки че в момента само средствата от НЗОК за сектора възлизат на над 5.3 милиарда лева. Според д-р Семерджиев, ако болниците бъдат дерегистрирани от Търговския закон, това, което НЗОК плаща, ще отива в МЗ и съответно ведомството ще разпределя субсидии към лечебните заведения.  

„Търговският статут на болниците не е никакъв проблем за системата на здравеопазването. Проблемът се крие в незнанието на хората, които лансират подобни идеи, а други имат носталгия към Съветския съюз и „Семашко“. Те искат лекарите отново да са назначаеми здравни работници, служители, които да работят на щатна таблица без никакво значение за количеството и качеството на положения от тях труд“, коментира още д-р Семерджиев.

 

Аркади Шарков: Командното субсидиране на болниците ще срине конкуренцията 

„Подобен тип идеи, независимо от коя политическа сила са предложени, са винаги в ущърб на системата и работещите в нея, а също и на пациентите като потребители“, коментира пред Zdrave.net и здравният икономист Аркади Шарков. Според него основната цел е държавата и общините да имат по-лесен начин за субсидиране на закъсалите лечебните заведения, защото към момента подобен тип практики нарушават еднаквите условия на конкуренция за дружествата в ЕС. „Естествено, който търси – намира. Винаги има начин едно лечебно заведение с публична собственост да бъде „подсилено“, чрез увеличение на уставния му капитал, което е и често срещана практика, но доказано не е довела до подобряване на качеството“, посочи той.

„Идеята за командно субсидиране на лечебните заведения ще доведе до нарушаване на конкурентното начало, а от там и на качеството на дейностите, които болницата предлага“, смята Шарков. Той отбеляза, че конкуренцията е в основата на доброто лечение и на добрия резултат. „Приходите на лечебните заведения зависят в 90% от приходите от клинични пътеки, иначе казано – ако пациентът решава къде да се лекува, на база на обективни и субективни фактори. Много от тях са свързани с качеството на лечение, доверието в медицинските специалисти, както и инфраструктурата, която даденото лечебно заведение предлага“, обясни Шарков.

По негово мнение промяната в статута на болниците не само няма да реши проблемите в сектора, но и ще ги задълбочи, като увеличи неравенството между лечебните заведения за болнична помощ, които са с публична собственост, и частните такива. „Вместо да се мисли за оптимизация в броя на фалиращите лечебни заведения, се връщаме към времената на системата „Семашко“, която е доказала своята неефективност, а именно – еднакво ниски заплати за работещите, съпътствани с еднакво лошо качество за пациентите“, каза той. Шарков изтъкна, че болничният ресурс е предостатъчен, но липсва човешкият такъв. Ако политиците искат да подпомогнат здравната сфера и работещите в нея, е добре да се замислят за стимули към бъдещите кадри, отбеляза икономистът.

 

Д-р Елиза Георгиева: Това са популистки идеи на хора без познания

„Като собственик на частна болница и член на Управителния съвет на Националното сдружение на частните болници съм категорично против тези популистки промени в Закона за лечебните заведения“, коментира пред медията ни и д-р Елиза Георгиева от НСЧБ. Тя подчерта, че чрез инвестициите в частния сектор се дава сериозен тласък на медицината у нас и много лекари са предпочели да останат да практикуват тук. „Ние се конкурираме за пациента и той печели от тази наша конкуренция. Това е благородна конкуренция“, изтъкна д-р Георгиева. Според нея зад идеята за промяна на търговския статут на болниците прозират изцяло популистки идеи, лансирани от хора, които не се запознати с дълбочина с темата и принципите на работа като цяло в сектора. „Ако тези хора направят малко по-детайлни анализи и проучвания в държавните болници и във всичките тромави бордове на директори, за обществените поръчки за апаратура, много истини биха излезли наяве. Едва тогава е добре да решават дали е добре да се премахне статутът на търговско дружество на болниците, защото ние като собственици на частни болници не завършваме годината на загуба. Ние удовлетворяваме желанията и на пациентите, и на колегите, които са ни се доверили и работят при нас“, заяви тя. Д-р Георгиева допълни, че е публична тайна, че държавните болници са с милиони дългове, което говори красноречиво и за тяхното стопанисване.

 

Тема за бъдещите депутати

Дали идеите за промяна на статута на лечебните заведения ще станат факт, ще решат законотворците в бъдещия 46-ти парламент. Въпреки че подобни предложения са залегнали в политическите програми на част  от възможните бъдещи политически сили, консенсус около тях е малко вероятен. В случай, че той се реализира, това би означавало със сигурност прекрояване на здравната система, унищожаване на здравноосигурителния модел и връщане към модел на управление на болничния сектор със съмнителен резултат. Без отговор остава и въпросът дали това е най-важната тема, на която трябва да се посветят народните представители след година на изключително сериозно изпитание за сектора, извадила на показ не и един и два същностни проблема за сектора, които очакват своето решение.

 

Източник: zdrave.net

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Ганьо

    13 Май 2021 10:07ч.

    Е точно д-р Илко ли намерихте за мнение? Или собственичка на частна болница? По темата - знам, че здравеопазването е ключов елемент от националната сигурност на страната. Не знам какво точно трябва да се реформира, защото не съм специалист, но така повече не може и не трябва да продължава, "справянето" с коронавируса го доказа!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петко Кенанов

    13 Май 2021 10:55ч.

    Не е просто. Това което трябва да се направи е: 1/ Пациентът да си заеме мястото на ПЛАТЕЦ, независимо каква е системата/ Пациентът трябва да получава и ВЕРИФИЦИРА документът с който ще се теглят пари от НЗОК/. 2. Бюджетът на НЗОК да не е консолидиран, преди да се гласува Бюджета на Държавата/ управлението на ОБЩЕСТВЕНИТЕ СРЕДСТВА за здраве, не е работа на държавата.Тя може да наблюдава а не да контролира като сега.И още и още. Това са най едрите неща.В надзора трябва да има 50% присъствие на пациенти.Какво правят там синдикатите???Те нямат отношение към набираните средства от гражданите!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • д-р

    13 Май 2021 11:13ч.

    Пораженията от Костовата седесарска реформа са много тежки и с трайни последствия за общественото здраве, но и за националната сигурност, подкрепям позицията на колегата Ганьо. Остро необходима е реформа, насочена в обратна посока, към дълбочинните интереси на болните и застрашените от болести контингенти, към тези на нацията и държавата. Уви, убеден съм, че политиките на ЕС, на прокарваните чрез НАТО и ЦРУ политики са в предишната убийствена за българите и другите европейци посока. У нас именно тези сили не допускат национално отговорни политици и партии до властта, затова нищо съществено няма да се промени, лицемерни са поплаците на манолова и компания.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • фалити веднага

    13 Май 2021 11:13ч.

    Всички тия "аналлизатори" са май платени от ЧАСТНИТЕ болници, които ЕДИНСТВЕНО в България точат пари от НЗОК! Дълговете на държавните се формират от задължителна спешна помощ за НЕОСИГУРЕНИ, главно цигани, които лежат безконтролно и ползват ресурсите на здравната помощ БЕЗПЛАТНО, докато частните болници масово не обслужват спешни и неосигурени, а само СКЪПИ КЛИНИЧНИ ПЪТЕКИ и точат пари! Незабавно изваждане на частните болници от финансиране по НЗОК и да разчитат на частни фондове и АКЦИОНЕРИ, както е по света! Ако закъсат - фалити незабавно! И стига подобни "анализи" - ясно е, че става дума за "усвояване" на вече космическите 5 МИЛИАРДА в едни джобчета! Вижте списъка с директори милионери на болници и става ясно защо "пищят"! Слави, закривай!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 2-ри лекар

    13 Май 2021 12:11ч.

    не мога да се съглася, че болницата трябва да работи като обикновена бакалия. Не и не на това, което бла бла горните, с изключение на "фалити веднага", с когото съм напълно съгласен. И не плюйте по Семашко, защото благодарение на него смъртността бе намалена от около 120% на около 30% ! , а детската - от около 30% на около 15%. ! И не се обличахме в черни роби и капели и не полагахме Хипократова клетва, след която да хвърляме капелите и юруш на изцеждането на болните. Безобразие е това което е мед. практика за хора кото да завършват медицина с мечтата да станат милионери. Опитите в чужбина и особено в САЩ вече три пъти да очовечят системата удря на камък заради алчността на съсловието. И разбира се не да се краде от асфалта и от какво ли не, напр. 1 клм.булевард за 1 милион лева, а да се дадат заплати на лекарите, като на депутате.И тук е ролята на държавата, създадена от народите , да регулира тези отношения. Който иска милиони да става бакалин, търговец, фабрикант !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лешникотрошачката

    13 Май 2021 12:37ч.

    „Няма такъв модел, в който медицината и здравето да бъдат превърнати в стока, а лекарите и лечебните заведения – в търговци“ ! Това е положението! Затова и сега го докарахме до това плачевно за пациентите положение. А някои директори на болници си напазаруваха по 17 апартамента и печелят милиони на година?!? А колко от лекарите, днес спазват реално Хипократовата Клетва?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Корни

    13 Май 2021 12:52ч.

    Не коже здравето и човешкият живот да зависят от лекарска алчност.Алчността е качество ,съпътстващо човешка личност от раждането до гроба.Няма значение дали става дума за изявен специалист или посредствен лекар.Знанията,качествата,уменията нямат нищо общо с алчността,затова спорове по този въпрос са излишни и ненужни.Ясно е,че частниците в системата ,които са и с повече ресурс няма да приемат решение,което е в техен ущърб.Ами личните лекари,които те гледат в ръцете дали ще им оставиш потребителската такса.Ами това ,че да ти поставят един холтер при частен прием е 40 лв ,един преглед оше толкова,лекарствата не ги броя .Кой лекар ще бъде съгласен да губи толкова пари?Никой!Камо ли тези с по 5или 15 апартамента.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стига вече!

    13 Май 2021 13:05ч.

    Мненията и на Илко и на Елиза са продектувани от лични, а не от обществени интереси! Търговският статут трябва да се премахне, но това е само една от стъпките за здравна реформа. Трябва да се премахне и здравната каса в този си вид. Да се осигури държавно гарантирано безплатно минимално здравно обслужване на българите, а всички, които могат да си позволят, да преминат на по-високо ниво на здравно обслужване след допълнително плащане по сключен договор. Тези въобще не са малко. Възможно е да се осигури и 3-то, още по високо ниво след още по-високи такси, хеликоптери и т.н. Да се закрие Правителствената болница, тъй като привилегиите пречат на политиците да вземат правилните решения.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нещата

    13 Май 2021 13:49ч.

    не са чак толкова сложни, колкото се опитват да ги изкарат посочените в текста "светила" в здравеопазването. Те считат хората за прекалено глупави, но това не е вярно. За това и "светилата" се провикват как не разбирали, как не им било ясно и т.н. Това е същото, ако твърдиш, че автомобил без колела се движи. И ако някой ти възрази и ти каже "Не виждаш ли, че стои на едно място и няма как да се помръдне без колела", ти да му кажеш, че той нищо не разбира от автомобили и тези неща не са му ясни, за това по-добре да си мълчи. Сегашната система на здравеопазване е обвързана с печалбата, поради уж благородното желание, по-добрият да получава повече. Само че, това не се оценява така лесно, особено пък в здравеопазването. Всички виждат как лекарите избират начини на лечение единствено за да ползват повече и по-скъпи клинични пътеки, макар и тези "лечения" често да са опасни за пациента, но какво от това, нали след това винаги можеш да го избудалкаш със сложни медицински термини и ... готово. Сегашната система, копирана без особена мисъл от западните държави не може да се нарича въобще система за здравеопазване, защото тя няма интерес от опазване и поддържане здравето на хората, а от точно обратното - колкото повече болни, толкова повече клинични пътеки, апаратура, лекарства /вече всичките със съмнително качество/, толкова повече оборот и съответно - печалби. Няма как такава система да има каквото и да било общо със здравеопазването. Това отдавна е ясно, но някои продължават да говорят пожелателно, надявайки се по този начин да заблудят и другите. Не може вече. Не сме в началото на 90-те. Нещата се виждат с просто око. Не са нужни три висши образования, за да бъдат разбрани правилно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • баба мара

    13 Май 2021 14:05ч.

    моето виждане е следното не искам лични лекари не искам направления не искам клинични пътеки не искам плащане на скъпоструващи изследвания не искам такова огромно доплащане за дадено лекарство ами лещите ставите ченетата със здравната книжка и в болница или даден специалист ние сме 7 милиона няма профилактика за нищо защо трябва да чакам с дни за преглед дкц са в ужасно състояние 26 дкц е на 45 години всички лични лекари са на пенсионна възраст без сестри и се чака с часове з

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нещата на 13.05.2021 в 13:49

    13 Май 2021 14:21ч.

    В условията на недофинансиране на мед. дейности доставчиците на мед. услуги са принудени на всякакви фантасмагории. Забележете, в клиничните пътеки не е включена цената на мед. труд. И затова става като по време на соца "Те се правят, че ни плащат, а ние се правим, че работим." И след това някои се изкушават и става "Апетитът идва с яденето." А това явление, за което споменавате, се нарича свръхдиагностициране и свръххоспитализация, което навсякъде по света е известно и има различни механизми за ограничаване - с второ, трето мнение на специалисти, с които да потвърдят или отхвърлят диагнозата; електронно здравеопазване и контрол и сравнение дали поставената диагноза, с която постъпва пациента е същата при изхода, с която напуска системата и др. Само една забележка към Вас - опазването и поддържането на здравето е преди всичко ЛИЧНА отговорност! Здравеопазването може само да допринесе към това. В българското здравеопазване има много деформации, една от които е финансов превес има болничното здравеопазване за сметка на профилактиката и ефективното долекуване и рехабилитация. Затова би трябвало пропорциите да се променят и да станат съотносими към тези в добре работещите системи - основно за профилактика и промоция на здравето, така че хората да постъпват за болнични лечения в ранни етапи на своите заболявания, а не, когато са хронифицирани в последни стадии и се налага скъпо струващо лечение с кратък обзор на дълголетие. Другият основен порок са списъците с реимбусирани медикаменти, които са силно редуцирани за основните хронични заболявания на българите - всеки е принуден да си доплаща за лекарства във висок процент, дори по-евтино излиза да се закупуват свободно медикаменти в търговската мрежа. И като цяло фарма-мафията има значителна доминираща вредна роля в управлението на българското здравеопазване, което също силно деформира системата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 2-ри лекар

    13 Май 2021 14:43ч.

    пак бла бла...Малтусианци , сър. Само, че не с войни, както предписва Малтус, а с умиране, бих казал избиване, в болниците. Въведената у нас система, цялостно бе приложена при зъболекарите. В резулат, над 70% , ако не и повече, от децата с увредени зъби, над 70-80% от старците без зъби.. Да не говорим, че болни зъби и беззъбие водят до маса други болести. Същото е и в медицината - маса недолекувани болни се изписват. Като прибавим и емигриращите стигнахме до демографска катастрофа. Не съм учил, че бедния е животно, котка, куче, и като няма пари да мре! Професрите ми бяха завършили в чужбина, с много знзния, опит, работеха в родината си и никой от тях не съм чул да ни учи на такива античовешки мерзости! Ама ние сега трябва да изпълняваме планът Райн-Ът, трябва по западната ценностна система, да сме на макс. 4.5-5 млн.население. А това, че ако имат друг статут, създаден и регулиран от държавата , не значи, че лекарите са чиновници. НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ЧИНОВНИЦИ ЛИ СА ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • SIMO

    13 Май 2021 19:00ч.

    Нека да ми обясни д-ра Семерджиев и компания, аз като съм осигурен примерно-20 години съм внасял вноски в НЗОК и не съм посещавал болница, като ми се наложи да ползвам болнични услуги ЗАЩО ще ми искат доплащане на дадена услуга?????? При положение, че тези /примерно/ 20 години аз съм ВНАСЯЛ живи пари в "кацата" НЗОК, КЪДЕ са тези пари??? И ЗАЩО не изкопират здравната система на държавата Израел-държава от 1948г. а не да ми разтягат локуми и тути кванти.....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 2-ри лекар

    13 Май 2021 22:35ч.

    и как се постига тази лична отговорност , когато ядем не само некачествени , но и вредни храни, пълни с ГМО, некачествени мазнини, подсладители, овкусители, вм.месо - смляни кости кости, жили и изкуствени брашна, вер. повечето безвредни, както ни убеждават от БАБХ, но с какво те заместват използваните вече от организма. и белтъчини, масти,въглехидрати, витамини, минерали и прр....С НИЩО и организма започва да страда, да боледува....Когато дишаме въздух претъпкан с прахови частици, от които боледуват белите дробове, горните дих.пътища...Когато пием вода, в някаква степен пълна с вреди минерали, химикали...Когато си в постоянен стрес да не си загубиш работата....Когато работиш по 12-14 ч. на ден, вм.социалистическото, извоювано с десетилетия борби,- 8 ч, работа, 8 ч. почивка за културни,спортни, хоби и пр. занимания, и 8ч. сън ! Затова бе смачкан от Никсън, Рейгън и пр. соц.строй, след което постепенно бяха отнети завоюваните с борби хигиени, здравословни условия на труд. и т.н. и т.н. КАКВА ЛИЧНА ОТГОВОРНОСТ ЗА ЗДРАВЕТО ТИ, К,ВИ 5 лева !!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • trasporter

    14 Май 2021 15:56ч.

    Божието Богу, Кесаровото Кесарю бих казъл за нашата медицина. От структурата на пациентите има от тях към 10% богати и състоятелни, които богат и предпочитат да плащат за здраве и са апологети на здравна система тип търговско дружество. Но останалото болшинство плюс спешната помощ плюс необходимата профилактика? Това трябва да се поеме от една обновена система "Семашко" с една единна НЗОК само за нея. Частната здравна система - на търговски принцип и със свой ЧЗОК.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Руди

    14 Май 2021 17:55ч.

    Следва ли от приведените числа, че българинът в момента е 11 пъти по-здрав, в сравнение с 1997 г? Или 5,5 пъти с инфлационната корекция. Да не говорим, че през 1997 г. българите бяха поне с милион повече от днес. Каква, всъщност е целта на т. нар. "здравна система"? Здрав народ или известно количество разбогатели чорбаджии на болници и клиники, фармацефтични дилъри, полуграмотни чиновници и няколко шепи лекари? Какво плашите гаргите? Та, хората помнят социализма, когато имаше и здраве и спорт, при това навсякъде и без доплащане. Родилките във Видин и Ямбол раждаха във Видин и Ямбол и т. н. Нямаше ВИП стаи и "здравни персони" - милионери. Лекарите и сестрите се ползваха с уважение и бяха достатъчно на брой. Идеални системи вероятно няма, но наистина ли този днешен хибрид между месомелачка и банкомат е най-доброто, което може да се направи за народа? Който, между другото, издържа цялата тая система за дране.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи