Проф. Лидия Моравска: Доброто проветряване е решаващо срещу Covid

Проф. Лидия Моравска: Доброто проветряване е решаващо срещу Covid
Групово заразяване в ресторант, автобус или на курс по танци… Случаите на разпространение на вируса Sars-CoV-2 по въздушен път се увеличават. За разлика от капчиците, изхвърлени при кашлица, тук говорим за аерозоли, по-леки микрочастици, които могат да останат в състояние на суспензия във въздуха и се отделят само чрез дишане. Според проф. Лидия Моравска, специалист по аерозолите в Тухническия университет в Куинсланд, Австралия, на този начин на разпространение на коронавируса не се обръща достатъчно внимание. Основен автор на писмото, изпратено от 239 международни учени до Световната здравна организация (СЗО), тя призовава международната институция да издаде официална препоръка за предотвратяване на този риск.

 

- Може ли да се определи количествено дела на заразяване с Covid-19 по въздушен път?

 

- Никога няма да има изчерпателен отговор, обясняващ милионите случаи, процента на заразените по въздушен път, или на тези, които са се заразили след докосване на замърсена повърхност, например. Въпреки това, бяха анализирани няколко случая на суперзаразяване и те ясно показаха значението на аерозолното предаване. Да вземем за пример един хор в щата Вашингтон, САЩ. 53-ма души от общо 61 бяха заразени и то въпреки че вече съществуваха препоръките за социално дистанциране. Да допуснем, че един човек не е внимавал и е докоснал дръжката на врата, но не можем да смятаме, че всички са докоснали същата дръжка. Всички те обаче са дишали един и същ въздух. 

 

- Не доказва ли мащабът на разпространение на вируса, след като голяма част от случаите са асимптоматични, значението на тези аерозоли?

 

- Всички тези безсимптоматични хора отделят вируса, без да знаят, без да кашлят или кихат. Хората наоколо също не го знаят. И въпреки това вирусът се отделя във въздуха. 

 

- Изпратихте писмо до СЗО през юли, призовавайки я да преразгледа позициите си за предаването на Covid по въздушен път. Впоследствие тя прие, че “са се появили доказателства”. Промениха ли се нещата оттогава?

 

- Писмото бе изпратено до СЗО, но всъщност се обръщаше към националните власти, които се доверяват на това, което казва Световната здравна организация. След това писмо СЗО призна в известен смисъл въздушното предаване на вируса, но все още не е издала официална препоръка по този въпрос. И в много страни властите все още се държат така, сякаш то не съществува. 

 

- Какво би трябвало да се направи? Да се затегнат още повече правилата за маските?

 

- Маската е последната мярка при предотвратяване на разпространението на вируса. Първата е изолиране на източника, което е сложно при тази епидемия, тъй като много хора са болни, без да знаят. Втората по важност мярка е добре организираната вентилация на сградите, защото добрата вентилация позволява да се изхвърли вируса. Но ако не сме наясно, че това трябва да се направи, няма как да стане! И ако погледнете днешните препоръки - физическо дистанциране, измиване на ръцете и т.н. - никой не казва: трябва по-добре да се проветряват затворените помещения. Това дори не се споменава, макар че понякога е доста просто, достатъчно е да се отворят прозорците. 

 

- Във Франция се препоръчва един метър дистанция между двама души, в Австралия - 1,5 метра, в Канада - 2 метра. Кой е прав?

 

- В науката за аерозолите капчиците са само една категория аерозоли, течни; това няма нищо общо с размера. Така че няма разделение между капчици и аерозоли, а приемственост в изпускането на тези частици; следователно не може да се даде конкретно разстояние, от което капчиците падат. Можем обаче да смятаме, че повечето спират след един метър и много голяма част след метър и половина. Но има няколко фактора: при силна кашлица инфекциозните частици стигат по-надалече.

 

- Полезни ли са маските, особено от плат, в случай на аерозолно предаване?

 

- Ако маските имат няколко слоя - като хирургическите маски  -, те ще бъдат ефективни. За тези, които са изработени от плат, всичко зависи от използваните материали, но най-важен е начинът, по който се носят: ако има разстояние между маската и лицето, въздухът преминава и маската не служи за нищо, дори и да е качествена. Доста съм учудена, виждайки колко хоря я носят неправилно, било то на върха на носа, или дори под него: това не е полезно нито за този, който я носи, нито за човека срещу него. Не можем да обвиняваме маската и да казваме, че не служи за нищо, ако не я носим правилно.

 

- Знаем ли колко време остават във въздуха тези инфекциозни частици?

 

- На първо място, броят и размерът на отделените частици зависи от нашата дихателна дейност (независимо дали дишаме, говорим или пеем - бел. ред). Трябва да се имат предвид няколко фактора: тези аерозоли могат да остана във въздуха известно време в зле проветрена стая и рискът нараства, ако заразеното лице остане в затворено пространство, като непрекъснато отделя инфекциозни частици. Това зависи също от температурата и влажността: тази връзка все още не е напълно изяснена, но като цяло този тип вирус предпочита хладен и сух въздух. Смята се, че може да остане заразен в продължение на 30 минути, дори един или два часа, с други думи, времето, което хората прекарват в ресторант, например.

 

- Реален ли е рискът от заразяване по въздушен път на открито?

 

- Предимството навън е, че вирусът се разрежда във въздуха, концентрацията му бързо става незначителна. Така че, ако не сте залепени за някого и се движите, когато се разхождате в парка например, наистина няма риск. Но ако седите в открито заведение, има шум и трябва да сте по-близо до хората, за да ги чувате, ситуацията е различна. Същото е ако сте в ресторант с вътрешен двор, където хората са неподвижни поне час-два. Всичко зависи от това доколко е отворено мястото и дали се движите или не.

 

Превод от френски: Галя Дачкова

 

 

 

 

Коментари

  • Австралийски сатнизъм

    17 Sep 2020 10:27ч.

    Безумни брътвежи, които не заслужават грам коментар по същество, защот са ПЪЛНИ ИДИОТИЗМИ. Трябва само да видим от къде идват. Идват от страна, в която в момента се вихри една от най-тежките диктатури ! Терор, непознат вчовешката история ! На австралийците е отнето правото да дишат. Всеки който се опита да диша свободно извън дома си, бива зверски пребит, арестуван, хвърлен в затвора, налагат се непосилни глоби ! Остава без работа, обречен е на гладна смърт ! В Австралия има хиляди хора, вече мъртви, в резултат на сатанисткия терор!!! Не се надявайте, че това ще ви се покаже по медиите и новините, цензурата е тотална. В Австралия цари бесен ковид-фашизъм и всяко "официално изказване" с адрес от там, трябва да се приема като 100 % Пропаганда.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    17 Sep 2020 12:24ч.

    Ако коренните жители на Америка имаха интернет, сигурно щяха да развият същите теории за заразите донесени им от испанските конкистадори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво

    17 Sep 2020 14:30ч.

    Отлична статия с разумни и логически построения. За този, който обвинява австралийските власти в ковид фашизъм и сатанизъм, се налага да сравня заболелите в България и в Австралия на 1 милион души население и починалите - също на 1 милион души население, a също и направените тестове...КЪМ МОМЕНТА. За Австралия заболели = 1049/1000000; за България заболели = 2651/1000000. За Австралия починали = 33/1000000; за България починали = 107/1000000. За Австралия взети проби = 280640/1000000; за България взети проби = 68757/1000000. ИЗВОД: В БЪЛГАРИЯ, В КОЯТО ДИСЦИПЛИНАТА Е НА ЦИГАНСКО НИВО ЗАБОЛЕЛИТЕ НА МИЛИОН ДУШИ НАСЕЛЕНИЕ СА 2,5 ПЪТИ ПОВЕЧЕ, ОТКОЛКОТО В АВСТРАЛИЯ; В БЪЛГАРИЯ ВЗЕТИТЕ ПРОБИ НА МИЛИОН ДУШИ НАСЕЛЕНИЕ СА 7 (СЕДЕМ) ПЪТИ ПО-МАЛКО, ОТКОЛКОТО В АВСТРАЛИЯ. В БЪЛГАРИЯ ПОЧИНАЛИТЕ ОТ COVID-19 НА МИЛИОН ДУШИ НАСЕЛЕНИЕ СА 3 (ТРИ) ПЪТИ ПОВЕЧЕ, ОТКОЛКОТО В АВСТРАЛИЯ. Къде е по-добро здравеопазването? - В Австралия или в България? Къде най-напред ще ни ваксинират доброзорно под претекст, че заболеваемостта и смъртността са твърде високи - в България или в Австралия?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 007

    17 Sep 2020 14:30ч.

    Проф. Моравска е изключително права, доброто проветрябване е ключов фактор не само за профилактиката на респираторните вирусни форми, но и срещу редица социални аномалии като автократизъм, популизъм, гей и джендър пропаганда, либерастки прогресизъм и пр. зловредни и извратени явления.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво

    17 Sep 2020 14:57ч.

    До самозванеца на 17.09.2020 в 14:45. Единствено вярното съждение по-горе е, че "Ковид е претекст за диктатрура и холокост над земното население." А колкото до това дали го има или не, наеми се за санитар в инфекциозно или в интензивно отделение на някоя от големите болници, в които всекидневно се лекуват и умират от изкуствено създадения и разпространен вирус SARS-COV-2, с основна цел, която все пак си успял да осъзнаеш, - цитираната по-горе.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Друг Доктор

    17 Sep 2020 15:50ч.

    Глупак. Аз съм специалист във водеща западна болница. Изкуствено създаденият SARS со V-2 даде малко бронхити и хемоглобинопатии през март и април. И след това изчезна. НЯМА ГО. МУТИРА в непатогенни форми, защото РНК-то му претърпя естественета за такъв франкенщайн делеция. Чети водещи западни специалисти, които не са в сатанистките мрежи, като Дидие Раул и Люк Монтание. Малко да схванеш за какво иде реч. В момента нито има "епидемия", нито има болни от ковид. "Втората вълна" е още по-фалшива от първата. Цирков фокус и масова хипноза. През април лекувахме няколко десетки болни с леки симптоми. Сега няма НИЩО. Болниците са празни от към "ковид 19". Числата са чиста измама. Няма разкрити "ковид отделения" , "сектори" , няма шатри и палатки пред болниците. Нула.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Друг Доктор на 17.09.2020 в 15:50

    17 Sep 2020 17:16ч.

    Може и да си прав, но някак стадото трябва да се кротне и да спре да се митка и шматка по света без нужда. Екологичният живот започва със страха от Ковид и др. вируси, които предстои да се появят. Ще трябва да се учим да живеем уседнало, а не номадски, както досега. Фалшивите свободи затриват планетата, векът на консумеризма приключва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво

    17 Sep 2020 19:58ч.

    До самозвания "специалист във водеща западна болница". Не те знам по какво си специалист, но ако се съди по речника ти, може да си специалист най-много по правене на клизми преди да оперират западните хирурзи. Ако наистина няма епидемия, каккъв ти е проблемът? Прави си клизмите и си гледай прекрасния западен живот във водещата западна болница.:))) Ако пуснат нов синтезиран коронавирус, пак надай спасителен вик! Остави ни да сме леко психирани:) Може и да ни е от полза а и срещу уроки да помага:) Компренде?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Друг Доктор

    17 Sep 2020 22:29ч.

    Проблемът ми е че като подуша ченгесарските партенки на ковид-тролове, се хващам за скалпела. Радвай се че не си ми подръка че ще те оперирам без анестезия, но кураризиран. Ходи да четеш в уикито, или питай водещия офицер да ти обясни, фекалом.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво

    18 Sep 2020 1:35ч.

    До: Друг Доктор на 17.09.2020 в 22:29. Как познах, че си специалист по клизмите! Направи си една за успокоение:))) Къде си тръгнал на краставичар краставици да продаваш?:)) Имаш сериозен ментален проблем, освен този, който изтъкваш...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до 17.09.2020 в 17:16

    18 Sep 2020 13:22ч.

    Да се движиш свободно е базова човешка свобода, тя не зависи от обществения строй. Ако я има - си свободен. Ако я няма - си затворник. Адмирацията на "уседналостта" е адмирация на крепостничеството. Феодализъм ! "Екологичният живот" , това което днес ни набутват под този слоган , е деиндустриализация. Примитивизация. Връщане в средните векове. Какво например значи целта на ЕС - "ЕС 2050 г. нулеви емисии на СО2" ? Замисляте ли се какво се крие зад този фанатичен еко-талибанизъм ? Крие се ни повече - ни по-малко : Европа без транспорт ! (вкл.електрически, защото самото производство на електромобили, електровлакове и др. води до отделянето на СО 2 !!!) Европа без животновъдство , защото животните отделят СО 2! Европа без енергетика - остават само соларки, перки и малкото ВЕЦ-ове, всичко друго отделя СО 2 !!! И т.н. ит.н. картината на ЕС 2050 е като Бед рок, назад в каменната ера ! Това ли искаме, натам ли вървим ? И накрая " др. вируси, които предстои да се появят" е нищо друго освен да приемем за нормално БИОТЕРОРИЗМА. Защото в природата вирусите не се появяват по поръчка. Щом от сега се предвижда че ще се появят нови вируси, значи това ще са вируси- ръкотворни ! Вируси от ръцете на убийци , воено-престъпници. Вие ни предлагате да се примирим с това и да чакаме кротко изтреблението си ? Ами няма да стане. Ще има кръвопускане.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво

    18 Sep 2020 17:45ч.

    Защо говеда неграмотни забранихте на българите свободните разхдки на вън,в градините АААА

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ДО Друг Доктор, не им се връзвайте

    18 Sep 2020 20:05ч.

    Докторе, оставете ги да дрънкат. Фрустрация и горчивина е това, и пълна загуба на доверие към авторитетите. Вие, Докторе, правете каквото правите, помагайте ! ... Не го правете за благодарност от хората, рядко ще я видите. Правете го заради дарбата, която имате, или за да направите каквото трябва. Но има спаведливост свише, вие сте млад и сигурно не вярвате в Господ. .... Точно лекарите като виждат какво е тялото като невероятно ефективен, интелигентна само-поддържаща се ( за повечето време) биологична структура, сигурно им е по-лесно да повярват в Господ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до 17.09.2020 в 17:16 на 18.09.2020 в 13:22 Да се движиш свободно е базова човешка свобода, тя не зависи от обществения строй

    18 Sep 2020 20:07ч.

    „Свободата, Санчо, е на върха на копието"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    21 Sep 2020 13:10ч.

    Не може да си доктор, пък макар и друг и да изтърсиш неща като “изкуствено създаден вирус”. Ирационалното мислене винаги е съществувало и винаги е било по-масово разпространено от обективния научен анализ. Парадоксът днес е, че техническият прогрес го превърна в глобален феномен. Зона 51, извънземни, кацането на Луната заснето в Холивуд, Голямата стъпка, чудовището от Лох Нес, плоската Земя, ваксината на Бил Гейтс напълнена с микрочипове, сатанинската 5G мрежа, а сега и многобройните теории за КОВИД19, било, че не съществува изобщо, било, че е дело на китайци, американци, евреи. Някога е било лесно, Църквата е имала готови отговори на всички въпроси, а когато се наложи са изгаряли по някоя вещица и нещата са се нареждали. Така са се справили с Черната чума.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • фекалом: До Друг Доктор на 17.09.2020 в 15:50

    21 Sep 2020 14:17ч.

    Поздравления за написаното. Досега никой не е изолирал SARS-CoV-2. Вирусолозите знаят какво означава да изолираш вирус.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво

    21 Sep 2020 15:00ч.

    До: Браво на 18.09.2020 в 17:45. Съгласен съм, двойнико, с теб, дори и без да акам в гранините като теб:)))!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до малоумника обсервер

    21 Sep 2020 21:38ч.

    Че вирусът SARS-CoV-2 е създаден в лаборатория стана ясно още през пролетта . Това заяви и обясни не кой да е, а Професор Люк Монтание https://youtu.be/bZNXmja6kgo , откривателят на вируса на СПИН и нобелов лауреат за това откритие ! Топ експерт и един от най-големите специалисти вирусолози в света. На кого да вярваме ? На Друг Доктор, ако ли не - на Професор Монтание ? Или на трола обсервер ? Изберете сами, дет се вика в рекламите...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • mitaka

    25 Sep 2020 14:36ч.

    най ми е кеф да чета коментарите на Гласове :) Има само една истина МОЙТА ИСТИНА: Само страхливите който живота им е по ценен от всичко ще вземат ваксината и децата ще им опънат за да ги остават намира. Но така природата очиства слабите хора щото ако не се лъжа говори се ще се използва за стопяване на народите ако не със увеличена смърт то чрез скопяването им от ваксината. Страхливата сган се плоди най-много май това може и да е добре щото ще останат и ще се плодят само хора с гръбнак а не мекотели.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Вирус правен в лаборатория - технологията е тука

    25 Sep 2020 21:44ч.

    Вируса е измайсторен в лаборатория, това се разбра. Обзервер не мисли рационално. Защо да не може в лаборатория? Днес генното едитиране е напреднало до степен каквато си нямате и понятие. Геноми са прочетени и картотекирани, човешкия геном беше напълно описан 1990-2003г, за 13г работа и 3 млрд. Сега се прави за под 1000 долара. Давате ли си сметка за това развитие? .... колко му е да се комбинират гени в лаборатория - от специалисти...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Твърди се, в китай са се родили първи генетично модифицарани деца

    25 Sep 2020 21:49ч.

    Щракнете в нета и избирайте добри източници.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Китайски учен - ТАСС, БТА и Евронюз

    25 Sep 2020 21:52ч.

    "Ученият е осъден на затвор и глоба от 3 милиона юана (430 хил. долара) за извършване на незаконен експеримент с раждането на близнаци от генно модифицирани ембриони, се казва в решението на съда, цитирано от ТАСС и БТА. Според "Евронюз" присъдата е и за незаконно практикуване на медицина."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 2016 год генното едитиране на човешки ембриони -официално

    25 Sep 2020 21:56ч.

    Великобритания даде зелена светлина за генното едитиране на човешки ембриони, предаде Би Би Си. Така Обединеното кралство стана първата в света държава, разрешила подобни манипулации. ............ ... ..... .. https://www.bbc.com/news/health-35459054

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • баба ви от Горно Нанадолнище

    28 Sep 2020 13:48ч.

    Получих съобщение, че внучката ми в Германия има остра настинка в резултат от системното проветряване на класните стаи - отворени врати и прозорци. Чудех се кой измислил тази дивотия да се държат деца на течение при външна температура 10 - 13 градуса. Сега вече ми се изясни - такива като тази псевдо професорка. Думи нямам да изразя омерзението си. Срам ме е, че е българка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи