Борис Сирюлник: Този вирус е симптом за нашата превишена скорост

Борис Сирюлник: Този вирус е симптом за нашата превишена скорост
"Един приятел професор отбеляза, че откакто китайците преминаха към т. нар. либерален комунизъм, ако мога да използвам този израз, в Китай се появиха старчески домове. Това означава, че когато се освободят от социалното съревнование, животът на най-възрастните хора се превръща в живот без стойност. Това е цената за нашето ускорение. Този вирус е симптом за нашата превишена скорост. И овладяването, което беше адаптация, за да оцелеем, поражда само нещастие днес. Но катастрофата е възможност да поемем в нови посоки". Как да реагираме, как да намерим нова посока в този смутен период? Известният френски невропсихиатър Борис Сирюлник, който издаде новата си книга “Души и сезони” (Des âmes et des saisons), препоръчва задължителна промяна, възраждане, за да преоткрием връзката си с живота, природата и другите.

 

- Новата ви книга е възхвала на различието. Тя развива идеята, че всеки човек се развива в зависимост от вариациите на заобикалящата го среда. Но настоящето ни тласка по-скоро към едноцветна монотонност и световна депресия…

 

- Това е вярно, защото вирусът атакува клетката и състоянието на живите същества, което е по-универсално от човешката ситуация. От биологична гледна точка обаче, този вирус е само много малка верига гени, чиято химическа структура, когато навлезе в белите дробове, поражда Covid. Но вирусът не предизвиква едно и също нещо при един мъж, жена, дете, старец, диабетик и т.н. В книгата си развивам екосистемни разсъждения: ние сме елемент от природата. С пандемията трябваше да разберем, че човекът не е над природата или по-висш от животните. Той е в природата. Но всеки от нас има също свой начин да бъде човек, изваян от своята среда.

 

- Епидемията създаде несигурност, която си мислехме, че е мимолетна, но тя продължава. С какви последствия?

 

- Несигурността не е нещо ново. Всичко, което е живо, включва промяна. Какво казваше Дарвин? Че живият свят еволюира. За едни, това е страхотно. За други, настъпва паника. Те си казват: “Какво? Това, което съм днес, няма да бъде утре? Тревожите ме с вашата несигурност!”. Някои търсят спасител, тоталитарен дух, който ги уверява: “Ето откъде идва злото”. Аз по-скоро бих казал, че трябва да се страхуваме от сигурността, която сковава и че правим грешка, като се опасяваме от несигурността. Тя е съзидателна, при условие, че работим върху себе си, че изместим центъра от себе си, за да се опитаме да си представим света на другия.

 

- От месеци търсим как да реагираме, да започнем отново. Историкът Патрик Бушрон твърди, че “поправянето не е възстановяване”. Съгласен ли сте с това?

 

- Абсолютно. Днес трябва да се родим другояче. Това е определението за устойчивост, която се състои в запазването на следа за раната, за да измислим друго нещо. Мнозина говорят за криза. Според мен точната дума, за да определим това, което ни се случва, е “катастрофа”, дума, която етимологически казва “прекъсване” и “завой”, “обрат”. Има много такива в историята. На първо време, и това го видяхме с карантината, семейното и съпружеското насилие експлодира, защото възниква въпросът: “Как ще живеем заедно?”. Когато се увеличават насилието и сексуалната бруталност, това винаги е симптом на социокултурна слабост. Ние живеем в консуматорски спринт, който предизвика разкъсване на връзките, преиначава душите и сезоните, предизвика културна деритуализация. Мислим само за социалния успех. Но след катастрофата травмата ни кара да поемем по нов път. Трябва да направим завой, а вече три други пътя се разкриват пред нас.

 

- Кои са те?

 

- Можем да продължим, както преди, да не променяме нищо в икономиката, с хиперпътувания и хиперконсумация, но ни очаква век на епидемии, с нов вирус на всеки три години. Можем да гласуваме за диктатор, който ще ни измами, като ни накара да повярваме, че притежава решението и истината, това вече съществува тук и там. И накрая, можем да изберем ново раждане, това е пътят, за който мечтая. Нашите козове за възраждане са (пре)откриването на бавността, достъп до знание за всички и ново разбирателство в двойката, където всеки полага усилие.

 

- Защо е тази нужда от бавност?

 

- От десетина години в страните от Северна Европа не получават оценки в училище преди 11-годишна възраст, уважават бавността на научаването и придобиването, това насърчава овладяването на емоциите, самоувереността, самооценката. Самоубийствата намаляват, психопатиите също, неграмотността е в свободно падане. При моите пътувания бях очарован от японската култура и ужасен от нейното училище, което се стреми да стане нова форма на малтретиране. Там децата са свърхстимулирани и момчетата първи изостават масово. Превърнали се в млади възрастни, голяма част от тях остават встрани от сексуалността, жените се затварят пред екрана. Това явление започва да се наблюдава в Квебек, дори във Франция. Има защо да се притесняваме.

 

- Вие сте строг със съвременната двойка, сведена до “миметическо съперничество”, както пишете вие…

 

- Не мисля, че това е строгост. Когато бях хлапе, двойката беше принудена да е солидарна. Нямаше пенсии, нямаше социални осигуровки: жената трябваше “да държи на мъжа си”, т.е. да се грижи добре за него, за да може той да изпълнява социалната си функция, в противен случай се разболяваше и семейството вече нямаше какво да яде. Днес има двойка, ако се разбират добре, иначе защо да остават заедно? Подписват емоционален договор, който трае толкова, колкото трае привързаността. Изследвания показват, че 20-годишен млад човек през 2021 г. ще има в живота си осем до десет професии и ще формира три до четири двойки. Привързаността ще се промени, не казвам, че ще изчезне, разривът няма да бъде толкова тежък. Жените ще бъдат все по-предприемчиви, независими. Ще видим появата на семейни връзки, социални организации и културни разкази, за които никога не сме и помисляли преди.

 

- Какво означава остаряването за вас?

 

- Не съм стар, аз съм на 84 г.! Все още чакам моята пубертетска криза. По-сериозно, старостта е вторично усилие на нашия социален и цивилизационен напредък. Един приятел професор отбеляза, че откакто китайците преминаха към т. нар. либерален комунизъм, ако мога да използвам този израз, в Китай се появиха старчески домове. Това означава, че когато се освободят от социалното съревнование, животът на най-възрастните хора се превръща в живот без стойност. Това е цената за нашето ускорение. Този вирус е симптом за нашата превишена скорост. И овладяването, което беше адаптация, за да оцелеем, поражда само нещастие днес. Но катастрофата е възможност да поемем в нови посоки.

 

Превод от френски: Галя Дачкова

 

 

 

Коментари

  • ха ха ха

    26 Яну 2021 8:41ч.

    Този вирус си е един обикновен вирус, който протича тежко при хора с липса на витамин Д и затова бяха прибрани хората на сянка ;) Омръзна ми да чета излияния на душевни отпадъци, усещам се как агресирам все повече напоследък!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • легисти

    26 Яну 2021 9:29ч.

    Много ми хареса това за "преоткриването на бавността", типично френски и постмодернистично звучи. По подобен начин Ален дьо Беноа призоваваше да преоткриваме спада като антагонист на мощта, а на свой ред Насим Талеб говореше за извоюване на антикрехкост. Взаимното влияние между големите френски мислители си личи. Самата забързаност е индикатор, че някой много бързо обективира и абсолютизира времето, метафизично неправомерно извеждайки го извън наратива. От това следват и всички видове робства, защото цялата същност на робското състояние е натикана в принудителните обективации, които не познават никакви релевантни (контра)усилия по (само)разпредметяване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • консерватизмът фрисейският квас

    26 Яну 2021 9:50ч.

    Мангъров каза ли - че маските не вършат работа, а ще каже ли - че сезонният грип го няма заради мерките - тоест и маските????? Защото това каза Чорбанов, хем не вършат работа маските и мерките, хем това спряло грипът??? Бе видя се, че грипът от кем трайлс е пенсиониран, и без това няма мерки и маски да го спрат. Но го пенсионираха, ще намалят населението с по-добър - по ефективен метод - ковид-19-21-..., и ваксините. Още 1981 година дошло запитване в БАН, за ваксина против забременяване, запитване от СЗО.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Като

    26 Яну 2021 9:51ч.

    си на 84 няма за къде да бързаш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • консерватизмът фрисейският квас

    26 Яну 2021 9:58ч.

    Християнството прокарва идеята, че всички са равни. Затова финансовият интернационал спуска джендърството, с което ще обърне християнството. Както обърнаха социализмът. И в разпитът на Кристиян Раковски е казано, че християнството е пречка, за световният елит, и знаем - че Чичо Томовата колиба, премахва робството. Вярва се, че тя е написана от Господ. Тоест християнската вяра в равенството, вдъхновява борбата и идеята срещу неравенството. Ако премахнат християнството, ще въведат кастовостта, пълната евгенична система, пълният фашизъм. И хората ще го приемат. ТОЕСТ ХРИСТИЯНСТВОТО Е ПРОГРЕСИСТКА СИСТЕМА, СЪЗДАЛА ЛИБЕРАЛИЗМЪТ И НАЦИИТЕ. Вярата на либералът Гладстон, съчувства на народите, и на българите, онеправданите. Така либерализмът дава държави на етносите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЕЛЦИН Е ПУТИН

    26 Яну 2021 10:09ч.

    Руснаците, политическият и икономически елит - кпсс-кгб, много ги е ят на Китай. ПУКАТ СЕ ОТ ЗЛОБА. Че Китай успя, и от 1990т до сега си вдигна БВП на глава 25 пъти, а руснаците НУЛА. Без да правят неолиберализъм и приватизация, с планова икономика, 70% държавна собственост, 50% работят за държавата. Обратно на Русия. И малък износ имат Китай, 19%, внос 18%, от БВП. === (След прочита на съчиненията на Адам Смит, у Гайдар (по негови думи) се прокрадват първите съмнения в правилността на икономическата част в марксистките теории. По-късно, по време на следването в Московския университет, започва да чете оригиналните съчинения на други класици в икономиката – от Дейвид Рикардо до Фридман. Под влиянието на тези книги, Гайдар осъзнава, че социализмът, макар и пазарен, не може да бъде наистина ефективен.) ==== Израза маоизъм самият Мао никога не е използвал, тъй като той е смятал себе си за верен последовател на Маркс и Ленин. Основните различия на маоизма възникват след смъртта на Сталин. Мао осъжда десталинизацията, и я нарича ревизионизъм. Мао е съгласен с идеята на Сталин за увеличаването на класовата борба след събарянето на капитализма. Мао доразвива тази идея и стига до извода, според който в преходния период между събарянето на капитализма и окончателното въвеждане на комунистическото общество именно комунистическата партия и нейните кадри, функционери започват да играят ролята на буржоазия, която има интерес от възстановяване на капиталистическото общество. Целта на културната революция е именно това: сваляне от власт на комунистическата номенклатура, превърнала се в нова буржоазия. https://gazeta-pravda.ru/issue/77-30864-19-22-iyulya-2019-goda/tragediya-i-podvig-vsevoloda-kochetova/

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • реално

    26 Яну 2021 10:18ч.

    Китайците се възхищаваха на СССР и руснаците, сега руснаците се възхищават на Китай.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • трамвай по желание

    26 Яну 2021 10:27ч.

    Лудият пак довтаса. И отново си излива лигите против Русия, тия дежурни негови пасквили (тоя път китайци срещу руснаци) нямат нищо общо с темата!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    26 Яну 2021 13:14ч.

    трамвай по желание, не обръщай внимание на кретени. Техните простащини може да минат само сред простолюдието на пазара. Тук пишат грамотни хора с компютър пред себе си и могат да направят справка само за минута. А и кретена е награмотен и го е "ят" на себе си.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    26 Яну 2021 13:21ч.

    "Този вирус си е един обикновен вирус" Не зная какво за теб е "обикновен вирус". Има няколко категории вируси. От безобидни до смъртоносни и НЯМАТ НИЩО общо помежду си. Разликата между вируса на грип и този на СПИН или едра шарка е толкова колкото и на ковид с грип.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • до ЕЛЦИН Е ПУТИН

    26 Яну 2021 17:06ч.

    Аз пък много се яТосах, като рабрах, че тебе те е яТ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ---

    26 Яну 2021 17:08ч.

    "При моите пътувания бях очарован от японската култура и ужасен от нейното училище, което се стреми да стане нова форма на малтретиране. Там децата са свърхстимулирани и момчетата първи изостават масово. " Разликите във физиологичното развитие на момичета и момчета са известни още от древността. Затова допреди 80 години имаше отделни паралелки и гимназии за момичета и момчета. Дори температурата в клас действа различно: на момчетата им се доспива ако е нормална температура и трябва да учат на студено. Също известно от памтивека, но както винаги откриваме топлата вода, важно е да има за какво да бием барабана.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • рего

    26 Яну 2021 17:17ч.

    Сезонен грип има, но той е част от Ковид-19 пандемията/истерията. Ако преди 2 години бяха правили същите тестове и същото колиество, пак вероятно щяха да открият подобен брой десетки милиони заразени заразени. Всичко се преекспонира съзнателно и целта е налагане на свят без свободи ( или поне със значително по-малко свободи). Послушен, тоталитарен свят - което идеално работи за една доминантна прослойка - Big Fin, Big Tech, Big Farma, Big Media. А целияt пиниз с Ковид-19 и неговото подходящо медийно раздуване беше заради това да махнат Тръмп чрез гласуване по пощата, което може да налее фантомни гласове в т.н. ключови щати. След като не успяха с разследване за руска връзка и с импийчмънт, се сетиха да създадат цялата тази истерия.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи