Жени Начева: Категорично няма да променяме основния здравен пакет

Жени Начева: Категорично няма да променяме основния здравен пакет
„Митът, че държавата не плаща здравните вноски, е некоректен… Не е проблем приходната част и 8% здравна вноска, а ефективността на разпределение и изразходване на разходите. Преди да започнем дебата за приходната част, която в момента е уредена, трябва да започнем дебата как се разпределя балансът в разходите. И другият важен момент са средствата, които отиват извън здравните вноски в здравната система – как те да се изсветлят и да се въведе ред в техния обем, обхват, вид и стойности, които се заплащат от хората“. Това каза Жени Начева, зам.-министър на здравеопазването и председател на Надзорния съвет на НЗОК, в предаването „Неделя 150“.

 

 

Начева подчерта, че „ефективността на системата трябва да започне от преоценка на разходите и баланса в разходите между отделните направления на медицината, които се заплащат“.

 

„Категорично няма да променяме основния пакет. Здравноосигурените лица няма да бъдат лишени от което и да е от правата, които имат в момента, в широкия спектър здравноосигурителни дейности, които Касата заплаща... Едно от задължителните искания, които ще бъдат отправени към фондовете, ще бъде да имат териториален обхват и диверсификация на територията на цялата страна", подчерта Жени Начева и допълни:

 

„Промяната в цените на клиничните пътеки и анализ започваме още тази година, защото предстои сключването на Национален рамков договор. Тази работа минава и през оценка и анализ на дейностите на лечебните заведения, защото цената на една и съща услуга на територията на цялата страна в различни лечебни заведения понякога е твърде различна. Преостойностяването на клиничните пътеки е нещо необходимо“.

 

Начева изрази съмнение фондовете да изпаднат в противоречие с клиентите си, в лицето на пациентите, и с избора им на личен лекар:

 

„Водещ ще бъде изборът на пациентите. Затова не считам, че фондовете ще допуснат да бъдат в противоречие с клиентите си, като не са избрали при тях да бъде съответният общопрактикуващ лекар. Личните лекари са дефицитни в цялата страна и много внимателно ще анализираме механизмите за сключване във фондовете на договори на ниво първична медицинска помощ“.

 

 

Източници: БНР, "Епицентър"

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • изразходване на разходите

    21 Юли 2019 14:46ч.

    Схемата на скромния гешефт е ясна - ще има частни фондове, в тях ще отидат милиарди, след което някои от тях ще фалират и откраднатите пари ще се покрият от гаранционния фонд. Наскоро се случи с един лицензиран "застраховател".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ФАКТИ

    21 Юли 2019 15:08ч.

    Вноските за здравната каса са 2,5 милиарда лева. Държавните служители дължат 350 милиона за такива вноски. Пенсионерите дължат 600 милиона. Децата дължат 500 милиона. Макар децата да са половината на пенсионерите. До тук парите са 3,95 милиарда. 4 милиарда, а Бойко казва, че парите за здраве са 5 милиарда годишно. Значи един милиард остава за безработните които са един милион. Според световната банка, обществените средства за здраве са над 700 лева на човек. Тоест като думите на премиерът. Пък 700 и нещо лева на човек за здраве, не в кеш, са ДВА ПЪТИ под тези в Германия, като процент от БВП. И 13 пъти като пари.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Освен горното

    21 Юли 2019 15:08ч.

    Осемте процента от здравните вноски в частните здравно-осигурителни каси ще отиват: Първо за новите чиновници в новите здравно осигурителни каси, като с по-малко приходи ще се тъпчат по-алчни гърла; Второ - за вноски в гаранционния фонд. Така ресурсът от здравноосигурителни вноски ще се окаже твърде недостатъчен и ще има и наложително повишаване на здравноосигурителните вноски, които и сега при монополната каса (монополна за добро) са твърде недостатъчни. И хем няма да се подобри здравеопазването, хем ще се натъпчат едни нови алчни гърла на техни хора ( на ококорената на снимката и на финансиста измамник - министър на здравеопазването).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • се тояга, де !

    21 Юли 2019 15:14ч.

    ЕКак може тая постна булка изобщо да ни я пробутват, че и с двоен портрет, случайно ако не сме забелязали колко е невзрачна, белким на втория портрет да ни светне. Тая женица трябваше да я уличат в лъжа и да я натирят още при гафа с неплатените 300 милиона за лечение на български граждани в чужбина, вместо това изгониха един почтен човек (предишния шеф на здравната каса). И тая има сурат да ни се появява и да ни дразни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ФАКТИ

    21 Юли 2019 15:14ч.

    Норвегия 24% от БВП за държава, България 16%. Тоест спестяваме 9 милиарда лева. ... ... https://alexanderbtodorov.com/2013/12/15/social-security-norway/ В Норвегия данък доход е 28%, за до 100 000 лева. Тук е над 40%, ЗА ДОХОД ДО ПОД 30 000 ЛВ. МЕДИИ, ПОЛИТИЦИ:"Ананиев2018г.:Разходите за здравеопазване в консолидираната фискална програма през следващата година достигат 5,2 млрд. лева" "Цветанов 2017г.:бюджетът на здравеопазването е 4,7 млрд. лв." Тодор Живков 1988г.: "Предстои цялото здравеопазване да мине на акционерен принцип. Сега годишно държавата отпуска за здравеопазване 1,2 милиарда лева, което е равно на по 140 лева на човек. Ние изчислихме, че ако здравеопазването премине на акционерен принцип може да стигнем до 1,7 милиарда лева. Ако желае, всеки гражданин или фирма може да се включи, давайки нещо над 140-те лева. Широко са отворени вратите за всички. Ако не го задоволява лекаря или менюто в болницата – ще си доплати. Свободно частната практика. Така ще постъпим и с пенсионния фонд." Курс инфлация и покупателна способност: нрб лев 1=5 сегашни, 1,7 милиарда по 5, е 8,5 милиарда сега за здравеопазване. Германия дава колкото 700 милиарда лева, ние сме 10 пъти по-малко население, и се удвояват на 10 години тези пари в Германия. НАЛИ ТЯХНА СИСТЕМА ПРИЛАГАМЕ. Да, имат 90-100 каси, но отначало са имали 2000 каси, работодателят и той внася, а държавата за безработни. 2 милиарда от касата, 3 милиарда от държавата. Децата в Германия са към вноската на родителите, държавата плаща на безработните, работодателът също внася.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ФАКТИ

    21 Юли 2019 15:18ч.

    България за здравеопазване 2 милиарда от касата, 3 милиарда от държавата, плюс 4,5 от джобът - - кеш. Децата в Германия са към вноската на родителите, държавата плаща на безработните, работодателът също внася.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • В Германия

    21 Юли 2019 15:49ч.

    Частното здравно осигуряване (PKV) не е възможно за всеки. Работници с брутен доход над задължителната осигурителна граница (2019: 5.062.50 евро месечно) могат да се осигуряват в частното здравно осигуряване (PKV). Съответните лица следва да бъдат освободени от задължително осигуряване след подаване на заявление. Вноските за частното здравно осигуряване не зависят от дохода и се определят според здравния статус, възрастта и размера на обезщетенията. Премиите са индивидуални за всяко осигуряващо се лице. Обемът на предлаганите за Частното здравно осигуряване услуги не се регулира от държавата и е много по разнообразен от този на Държавното здравно осигуряване. Услугите могат допълнително да бъдат адаптирани конкретно към осигуряващото се лице. За всички разходи за лечение осигуряващото се лице първо отива в предварителната каса. Застрахователят възстановява тези разходи при представяне на фактура (принцип на възстановяване на разходите).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • В Германия

    21 Юли 2019 15:54ч.

    Вноските за Държавното здравно осигуряване зависят от дохода. За база служи общият брутен доход, от който се удържа единен размер на вноската от 14.6 процента (информация 2019). Тя се разпределя в еднакви части между осигуреното лице и работодателя съответно по 7.3%. Всяка здравна каса начислява допълнителна вноска в различен размер, която се заплаща само от работника. Ако се превиши границата на определената вноска (2019: 4.537.50 евро на месец), приходите нямат значение за изчисляването на вноската. В Държавното здравно осигуряване могат да бъдат включени безплатно децата и съпрузите чрез семейна осигуровка.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Колкото сме "солидарни" в приходите, толкова и в разходите

    21 Юли 2019 17:27ч.

    В България здравната система не е солидарна нито на входа, нито на изхода! Нали не смятате, че родителите на децата на примерно финмина (милионер от държавни заплати) не могат да им платят здравни осигуровки, че законодателители са ги освободили. Същото важи и за пенсионери милионери, повечето от които на държавни постове или с бизнеси с поставени лица в колаборация с политическата власт. И за тях политическата воля в България е решила, че не трябва да внасят здравни осигуровки в наречената солидарна система. Ами, леченията и терапиите на разни мутри в затворите колко струва на Държавната солидарна здравна система? В същото време политическата ни власт е решила, че нерегистрирани безработни и нерегистрирани социално слаби трябва да плащат здравните си осигуровки. Значи здравният статус на мутрите е по-важен от този на бедните. Крайно време е и в България критерий за освобождаване от здравни вноски в солидарната система на Държавното здравно осигуряване да бъде брутния доход, а не заемания пост, възраст или привилегията да попаднеш под ударите на закона в затвора. А какво става с разходите в здравната система? И там политическата воля е решила да заложи на диспропорциите в клиничните пътеки според лобитата, лечебна дейност - лекарства в полза на фарма-мафията и тръговците на протези, СИМП - ПИМП в полза на болничната здравна помощ, профилактика - свръххоспитализации и свръхдиагностика, хронични заболявания - иновативни терапии в полза на последните, неплатен мед. персонал - скъпо платен медицински персонал предимно в управителните бордове на мед. заведения, диспропорции в регионалното разпределение и достъп до мед. помощ... Така че, и разходването в държавната ни здравна система е толкова "солидарно". И като политическата власт не може да реши всичките тези проблеми, защо си мисли, че с мултиплициране на НЗОК в няколко застрахователя ще ги разреши? Защо 20 години политиците не казват колко струва българското здравеопазване по точни разчети вместо да ни залъгват с утопични обещания за "пълен" здравен пакет и "безплатно" здравеопазване?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Възмутително е какви кадри се назначават да разпределят обществени фондове

    21 Юли 2019 18:51ч.

    "...Начева стана шеф на НЗОК през февруари 2010 г. по предложение на ГЕРБ, като преди това беше шеф на дирекцията "Бюджет и финансови параметри" в Касата. Само два месеца по-късно тя беше отстранена от поста заради обвинения за престъпление по служба, според които на ВМА, „Токуда" и болницата в Смолян са преведени общо 1,6 млн. лева, които не им се полагали. По разпореждане на Начева на болница "Хаджи Димитър" в Сливен са платени без основания през февруари - май 2009 г. 800 000 лева. Вече в качеството си на шеф на НЗОК - през март 2010 г., Начева е разпоредила да бъдат изплатени на "Токуда" 327 248,44 лева надлимитна дейност, отчетена от болницата през декември 2009 г., от бюджета на Касата за 2010 г. В случая с ВМА също става за неправомерно решение за изплащане на надлимитна дейност - в размер на 511 917 лева..."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отговорен

    21 Юли 2019 19:11ч.

    Я чакай моме. Нали беше отворено за обсъждане, какви фондове, какви пет лева ?! Що не прочетете какво ви каза проф. Вучева наскоро ?? Или идеята е на 15 август да е гласувано, прието и да се спасите. Няма да ви се получи, ще сме в района на МС и НС !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отговорен

    21 Юли 2019 19:20ч.

    ФАКТИ на 21.07.2019 в 15:08 : Изобщо не ме интересува колко и на коя глава са разходите в германия !!! Към момента на рИформата на илко умното сме около 2 млрд разход за здраве. Към момента разхода в държавата е над 5.5 млрд без да включваме плащанията към частните застрахователи. Да те са налични и към момента и не са малко ! Що не обясниш с думи прости как след като сме с 15% по малко "болните" плащаме 150% повече ??!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • към #Отговорен

    21 Юли 2019 19:49ч.

    Освен, че има обективни причини за инфлационен ръст на цените на консумативи, медикаменти, технологии, апаратура, капиталови разходи и т.н., основна причина за тази разлика са субективните профански и корупционни политически решения. Политиците забраниха приватизацията на болници и започнаха да отварят частни такива. На практика политиците легализираха паралелна болнична мрежа и България стана рекордьор по брой болници на глава от населението. Няма как парите да стигнат за толкова много болници, при това основно в столицата и големите градове, а в периферията/провинцията постепенно фалират. И още един дефект на това недалновидно политическо решение е недостигът на мед. кадри за толкова много болници, захранвани от финансите на обществения здравен фонд. Д-р Илко Семерджиев потвърждава с необорими факти: "... През 2001 г. лично аз въведох в договорни отношения с НЗОК само 149 от общо 200 броя публични болници, а през 2018 г. бяха вече 369 броя или 220 болници в повече. Вместо част от тези болници да се приватизират и съответно капитализират, със забраната за приватизация се стигна до създаването на втора паралелна частна болнична мрежа и сега се чудим защо имаме най-много болници на глава от населението в Европа, както и защо парите не стигат за всички. Нали се сещате, че не е едно и също 2 млрд. лв. болничен бюджет на НЗОК да се раздели на 149 и на 369, не е едно и също персонал за 149 болници да се разконцентрира в 369 болници. И отново искам да отбележа – това пагубно решение беше взето през 2002 г., когато Ананиев беше вече председател на УС на НЗОК и зам.-министър на финансите. ..."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отговорен

    21 Юли 2019 20:55ч.

    Последното интервю на доктора ми е известно. В значителна част от казаното там съм съгласен. Не приемам опита за индулгенция който търси Илко, без да признава че той и околните вкараха корпоративизма в здравето на хората. Съгласен съм и че Ананиев е ренде, но му беше даден тон за песен !!! Извън това от целият пост става ясно, че няма контрол и наказание за хайдуклук по веригата. Липсата на контрол е същото като отказа от отговорност за управлението на нещо. Не се нуждае от "нов модел", а от шамари. Ще задам прост въпрос -ако кредитора на здравето на българите е централният бюджет, защо ни е необходима НЗОК, че сега и частни фондове ??????????

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СМЕХХХ

    21 Юли 2019 20:58ч.

    Това което ще става в България е следното. 1. Всички държавни болници ще бъдат ликвидирани. ЩЕ остане само по 1, със силно орязани функции, във всеки областен град, за бедни. 2. Цената на тока ще стане 40 ст./ Кв/ч. 3. Училищата ще последват съдбата на болниците. 4. Собствениците на жилища ще бъдат сведени до 50% и по-малко. Това ни чака, ако блеем като овце и не вземем нещата в свои ръце. Сега ви се вижда невъзможно това да стане, само че то вече става! Просот не го виждате!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • към #Отговорен на 21.07.2019 в 20:55

    21 Юли 2019 22:41ч.

    Не централният бюджет е кредитор на здравеопазването на българина, а редовите платци на здравни вноски и данъци. Това с държавно бюджетирано здравеопазване беше преди и има повече негативи, отколкото Бисмарковия модел, който само започна, но всяко следващо управление опорочава и влошава вместо да изгражда и подобрява. Великобритания е пример на държавно бюжетирано здравеопазване, където дори за "Спешна помощ" вече се чака на опашка с часове, записът за мед. консултация по телефон се заплаща, медицинските кадри на държавна заплата са претоварени, имат по-ниски заплащания от колегите си на частна практика и напускат, дефицитът им се компенсира с не толкова добре квалифицирани от чужди нации, африканци, пакистанци и т.н. НЗОК ни е необходима като гарант за достъпа до здравеопазване от всеки български гражданин, но при определени условия, които бяха потъпкани от управляващите през годините. Първо, един обществен здравен фонд трябва да е управляван от представители на редовните платци, работещи и работодатели, независим от държавата, за да не създава условия за корупция и измамни схеми, които наблюдаваме толкова години. НЗОК беше одържавена и следствията не закъсняха. Второ, един обществен здравен фонд трябва да е солидарен, а НЗОК няма такава характеристика, защото 9 групи по несправедлив начин са освободени от принос към системата. Трето, както сам написахте, без контрол НЗОК си е една "каца" без дъно. Няма политическо управление, което да не е обещавало, да не е саботирало въвеждането на остойностяване, лични здравни карти, информационна здравна система, електронни борси за медикаменти и импланти, динамична електронна борса за брой извършени интервенции по качествени показатели, рейтингована система за мед. специалисти по входни данни за назначени диагностики и съответна хоспитализация, което да контролира свръхдиагностиката и да стимулират по реални показатели съответните специалисти, и въобще системи за електронно здравеопазване, което е гарант за изключване субективния фактор, синтез и анализ на реалното състояние на системата, по-точно планиране на бюждета на заболяванията и леченията, търсене и справяне с причините за повишената заболяваемост и смъртност, поправяне на диспропорциите в системата, в заплащането на мед. специалисти, националната мрежа на здравна система и т.н.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • дойче веле

    21 Юли 2019 23:41ч.

    Разходите 2007ма в Германия са 125 милиарда евро, миналата година са 330 милиарда, обществени - вероятно. По други данни 2000г. разходите са 180 милиарда долара, сега са 400 милиарда. 2000г. 2330 долара на глава, 2014г. е 5280 долара, 2016г. са 4700 долара. Еврото се обзценява в този период, спрямо доларът. А доларът има 45% инфлация. 2009г. в България разход на глава е 560 долара, 2016 е 612 долара. в този период частните болници са вече включени в здравната каса, печалби печалби е частното, дъпжавното само разходи без печалби да правят. Германия на глава 2009г. 4600 долара, 2016г. е 4700. А БВП на глава е 5,2 пъти разлика, а в здравните разходи е 7,7. А за качество като тях, ще трябва над 30 милиарда долара. ... Чикагските момчета даваха за пример Сингапур, защото давали 3%, а САЩ 17%. Сега Сингапур дава 4,5%. Но в Сингапур 40% от болниците са безплатни, държавни, а 60% са частни с финансиране от работодателите. Така Сингапур дава 2500 долара на глава. Но и цените са под контрол на държавата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • какви вноски какви

    21 Юли 2019 23:50ч.

    МЕДИИ, ПОЛИТИЦИ:"Ананиев2018г.:Разходите за здравеопазване в консолидираната фискална програма през следващата година достигат 5,2 млрд. лева" "Цветанов 2017г.:бюджетът на здравеопазването е 4,7 млрд. лв." "Управителният съвет на Националната здравноосигурелна каса одобри проектобюджета за 2019 година." Според платеният данък 10% на лични доходи - 3 милиарда, показва, че плащащите осигуровки и данъци имат доход 30 милиарда лева. 8% е здравната вноска. Значи не повече от 2,4 милиарда лева отиват в здравната каса, а държавата плаща още толкова за здравеопазване. А не всички се лекуват. Пенсиите са 7 милиарда, 8% са 560 милиона. Държавните служители са 20% от заетите, аKO не плащат здр. вноски, значи в касата влизат 2 милиарда, а държавата дава 3 милиарда.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Идеалист

    22 Юли 2019 0:01ч.

    Тези гербери не могат да управляват нито една сфера на обществото. Не се вързвайте на приспивните приказки на Жени Начева, вечната управленка на здравеопазването. Колкото до предлаганата конкуренция ще я има колкото я има по бензиностанциите, на електрическата борса или по големите търговски вериги. Просто ще се източат парите ви към едни алчни застрахователи, които най-малко мислят за вашето здраве. Направете справка какво е станало в Чехия със здравното осигуряване между 2000 и 2008 година.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отговорен

    22 Юли 2019 0:38ч.

    Не бих спорил, но все пак републиканският бюджет е традиционен кредитор от последна инстанция и по принцип трансфера покрива дефицита на касата. Ако тръгна да броя болниците с покрити от бюджета дългове ще започна с военна и няма да е кратко изброяването. По-важното е , че по силата на солидарността здравето е неизбежна държавна грижа. Това не го прави "държавно" само по себе си, парите са пак наши. Не защитавам "държавно здравеопазване". Просто отбелязвам, че е област в която баланс от тип приходи=разходи е изначално лоша идея. При пенсиите е същото и именно затова сребърният фонд би трябвало да се пълни в голяма степен от приватизация и концесии. Нещо което от 15 години не се прави! Точно от тази идея (приходи минус разходи равно на нула или печалба) тръгва заразата която кулминира в ананиевия "модел". Пореден отказ от управление, от отговорност. През 1997г. така се отказахме от монетарен суверенитет и до ден днешен твърдим, че това е стабилност. Не не е. Всъщност няма значение, важно е не какво и как, кога, а да не се събудим с фондовете. Това с което съм категорично съгласен е управлението на фонд, чиито смисъл е да е независим по приходи в определен обем, да бъде възложено на съсловни организации. Контрола, обаче, трябва да е на онзи който преразпределя и покрива дефицити (бюджет). От тук, не виждам потребност от административна структура НЗОК. Някак ни стига МЗ. Иначе трябва да питам и за какво ни е МЗ. Фондовете в корпоративният мир са обикновенно просто банкова сметка с ясни правила за пълнене и точене ! Големият въпрос е защо диагностични групи и здравните картти (по проф. Вучева) са неналични?! Това е отговорност на едно министерство и ако не си върши работата а ме баламосва с "нови модели" ще яде тояга. Всичко останало, изброено от вас е релевантно, нужно, но реализацията му предполага "почтен човек", а такъв е невъзможно да огрее навсякъде. Нека отбележа, че цитираните електронни борси и пр нямат смисъл. Вижте случая "енергийна борса". На теория е префектна, но на миниатюрен и олигополен пазар като нашия не работи. Как точно борсата ще се справи с препоръката на инвазивен хирург към пациент за конкретна фирма ?! Сигурен съм знаете, че според доминиращата практика получава до 50% от стойността на консуматива! Трябва да е просто и в някои елементи на контрола и свирепо, в т.ч. за ананиевци и МЗ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • дойче веле

    22 Юли 2019 0:56ч.

    Англия била на опашки, ами имат безплатно имат опашки. И в Германия чакат на опашки за безплатна храна. Англия разходи 4000 долара, Норвегия над 7000 долара, пак безплатно, достъпно, без вноски. А САЩ 10 000 долара на глава.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • СДС

    22 Юли 2019 8:54ч.

    Направете 30 безплатни болници с 2 милиарда от държавата, и 1,5 милиарда от акцизите горива, алкохол и цигари. Частните свободен пазар, като лекуват и безплатно - дължат 20% ДДС и 10% данък.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • вън от храма

    22 Юли 2019 10:51ч.

    ...„ефективността на системата трябва да започне от ....“. Ефективността на системата трябва да започне с премахването от системата на здравеопазванвто на Ананиев /клана Ананиеви / и твоя милост Начева / от клана Начеви / ! Т.е. като се изпъдят "търговците от храма", както постъпил на времето си Христос

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи