Опасността за хората е да станат домашни любимци. Човекът - домашен любимец на свръхчовека

Опасността за хората е да станат домашни любимци. Човекът - домашен любимец на свръхчовека
"Така или иначе лявото по света в момента се е свело, поради липса на теория, до позорна гледка. Левите лидери (от най-левите до най-десните измежду тях) са свели лявото до грижа за маргиналното. Това не е лошо, но е напълно недостатъчно. Сега се връщам към опасността пред хората. Ако в доскорошната наша ситуация човек бива експлоатиран като животно и няма достъп до елементарни права и блага, сега пак имаме "животно", само че в съвсем друг вид. Опасността за хората е да станат домашни любимци. Натам сме се насочили. Човекът - домашен любимец на свръхчовека. Това не е традиционното отношение капиталист-работник, не е труд-капитал. Това е много по-лошо - елитна, безсмъртна, умна, красива раса на власт срещу тълпа от храненици - глупави, страхливи, доволни.Две утопии, две отвдъности с възможен диалог - "свободни като равни" срещу "равни като свободни". Нека да погледнем какво се случва с тези две по време на сегашния коронавирус. Какво се инжектира  - дясно или ляво? Във Вашето изложение (това е главното, с което не съм съгласен) Вие аргументирате, че това е дясна инжекция. Аз - обратно - мисля, че тя е стихийно лява. И то много силна и много лява. Короно-истерията ни разказва, че нашето най-важно равенство е телесно равенство. Че хората са равни, защото имат тяло и правото на равенство на телата е над всички останали права. Неслучайно съпротивата (което е срамна работа, но е така) срещу тази истерия се води от десните. Дейците на съпротивата са десни, това е абсурд, но факт. Президентът Тръмп е начело на съпротивата, самото дясно. Защото седи на класическото "Аз съм свободен, ти си свободен, следователно сме равни. Не ми разказвай, че сега трябва да ми спреш производството, за да спасиш двама старци". Нарочно го преиначавам гротескно. Следователно сме отишли на много по-дълбоко ниво, отколкото обикновена политическа история, обикновен сблъсък между ляво и дясно, където е лесно изчислимо. Левият на страната на доброто, десният на страната на себе си. Но не е така.... Трябва да изразя своята убеденост, че главната мисъл на Маркс все пак е в сила. Не говоря за класовата теория или за диктатурата на пролетариата. Карл Маркс е първият, който сериозно показва как капитализмът има вътрешна граница, а не външна. Вътрешната граница е това, от което ще загине; не е от външното. Не водата ще свърши, не работниците ще станат много (демографски взрив), не ресурсите ще приключат, не вирус ще ни нападне и т.н. Има вътрешно противоречие, което ще унищожи преходното състояние на човечеството наречено капитализъм." Това пише Андрей Райчев в свое писмо до анархиста Георги Константинов. Публикуваме целия текст.

 

 

Това писмо е част от кореспонденция между Андрей Райчев и анархиста Георги Константинов. Публикуваме го със съгласието на двамата, като г-н Константинов държи неговата част да остане извън медийно внимание.

 

 Здравейте, Георги!

 

Благодаря за Вашия текст. Не съм изненадан, но все пак той ми напомни каква огромна чувствителност към социалната болка имате. Доказателство, за което, разбира се, е и целият Ви живот. Аз като значително по-конформен и несмел човек (надявам се не и несвободен) мога да прозвуча на Ваш фон като циник, но все пак изложа своите съображения. Това, впрочем, е донякъде естествено "съотношение" в спора на един истински и "вечен" анархо-комунист като Вас и един бивш комунист, а сега социал-демократ, какъвто съм аз.

 

Без да подценявам ничие страдание, без да подценявам това Ваше описание на фундаменталната несправедливост и несвобода на сегашния свят, аз все пак не искам да подценя и огромните успехи на труда, в борбата му срещу капитала; огромните му завоевания. Дума не може да става да изхвърлим зад борда 200-годишно усилие на тези полу-животни, както ги заварваме в началото на 19-ти век във фабриките - с 16-часов работен ден, покрити с въшки, недоживяващи и 30 години и т.н., и т.н. - усилия довели до сегашното положение на труда с  извоювана пенсионна система, социална система на осигуровки, здравна и образователна система. 

 

Разбира се, че това може да изглежда недостатъчно на фона на общественото богатство и неравенство. Но класическите и традиционни болежки и недъзи като цяло са в миналото, а опасностите, за човека на труда са нови, други. За съжаление старите не са съвсем отшумяли и не казвам да ги пренебрегваме, но все пак централната и главна (поне що се отнася до т.нар. златен милиард) опасност е друга или поне това е моето убеждение. 

 

Да направя една историческа скоба. Като марксист за мен тя е важна. Сега се вижда ясно, че Маркс губи спора с Бакунин. Планът на Маркс за революция (предмет на обсъждане през 50-те и 60-те години на 19-ти век между тези двама велики мислители) е основан върху идеята за диктатура на пролетариата, която донесе прекалено много илюзии и страдания, утопия и насилие. Планът за революция, както и смяташе Бакунин, се оказа с максимален хоризонт самата революция. Вече сме сигурни, че той не греши: не можеш да направиш революция с по-дълъг от нея самата план. От друга страна марксизмът загуби и спора със социал-демокрацията. Каутски, Бeрнщайн и цяла серия мислители се оказаха прави: трудещите се спечелиха много повече от тактиката на онова, което беше обвинявано в "десен ревизионизъм". 

 

Днес, обаче, ние имаме почти пълна липса на теория, която да "ръководи" лявото. С това е свързана и дълбоката криза на лявото, тъй като лявото по природа изисква "картинка". Може би илюзия, може би утопия, но така или иначе картинка за бъдеще, за което  се бори. Левите не са идиотите, които не знаят, че силният побеждава слабия, че големият изтласква малкия, че дебелият смачква тънкия. Левите са тези, които не искат това да е така. Следователно за лявото картината на бъдещето е решаваща. Струва си часове да се точи ножа, за да се отреже един път, отколкото обратното да се реже с тъп нож, който само кълца. Тоест струва си години да се теоретизира, стига да се действа правилно два месеца. 

 

Така или иначе лявото по света в момента се е свело, поради липса на теория, до позорна гледка. Левите лидери (от най-левите до най-десните измежду тях) са свели лявото до грижа за маргиналното. Това не е лошо, но е напълно недостатъчно. 

 

Сега се връщам към опасността пред хората. Ако в доскорошната наша ситуация човек бива експлоатиран като животно и няма достъп до елементарни права и блага, сега пак имаме "животно", само че в съвсем друг вид. Опасността за хората е да станат домашни любимци. Натам сме се насочили. 

 

Човекът - домашен любимец на свръхчовека. Това не е традиционното отношение капиталист-работник, не е труд-капитал. Това е много по-лошо - елитна, безсмъртна, умна, красива раса на власт срещу тълпа от храненици - глупави, страхливи, доволни. 

 

Само, драги Георги, да не ме заподозрете, че се записвам при покойните Баадер и Майнхоф. Но все пак тези хора за първи път (без да одобрявам в каквато и да било степен тяхната практика) набелязват вододела. Тогава възниква новото. Те са тези момчета и момичета, които (при цялото безумие и неправда  на това което правят)  фиксираха появата на нова историческа ситуация. 

 

Пред нас е еко-паникьосано (а както виждаме от последните истории и медицински паникьосано), конспиративно мислещо, истерично същество, което не е и дребнобуржоазно, защото бива изтласкано от производството и съвсем скоро ще сключи сделката "800 евра срещу пасивност". Същество, което въобще не може да се съпротиви на изкуствения интелект и на неговите системи от Big data, съвсем не може да се съпротиви на ДНК-технологиите и техните последици от чудовищен характер; не може да се съпротиви срещу нищо важно. Както виждаме от последната история и истерия, то може да бъде лесно плашено и привеждано с елементарни медийни техники (а в бъдеще това ще става по-често и по-специализирано)  в ситуация на покорство и внушаемост. 

 

Тук трябва да изразя своята убеденост, че главната мисъл на Маркс все пак е в сила. Не говоря за класовата теория или за диктатурата на пролетариата. Карл Маркс е първият, който сериозно показва как капитализмът има вътрешна граница, а не външна. Вътрешната граница е това, от което ще загине; не е от външното. Не водата ще свърши, не работниците ще станат много (демографски взрив), не ресурсите ще приключат, не вирус ще ни нападне и т.н. Има вътрешно противоречие, което ще унищожи преходното състояние на човечеството наречено капитализъм.  

 

Можем ли да твърдим, че днес наблюдаваме безпрецедентно вътрешно състояние? Не попадаме ли в хипотезата на всички дейци, които казват "винаги е било друго, но сега вече може". Това е една лоша и истерична претенция - "никога не е било възможно, пък сега ние изведнъж ще подарим на човечеството неговото щастие". Не е добра позата, но има основание да се мисли, че наистина сме в уникална ситуация.

 

Ние сме в такава ситуация, защото сме достигнали границата на собственото си определение като раса. Човекът достигна своите кодове. 

 

Човекът достигна биологическия си код и може да твори от себе си друго биологическо същество и това е епохално събитие. Никъде "не пише" какво да бъде това ново същество - с шест рога ли, с две глави ли, безсмъртно ли. 

 

И второ, човекът е приближил предела на своите интелектуално-логически кодове. Някой вече може да знае всичко за всички едновременно. 

 

Това са две много страшни ситуации, огромно изпитание за човечеството, сравнимо само с индустриалната революция и с усядането на хората, когато престават да са номади. И ние сме напълно неготови за тази епохална промяна. Даже мислителите не са готови, да не говорим за масите, те даже на я чувстват. Цял народ само за месец беше приведен в състояние "сички ше Омрем", това е потресаващо. И аз съм напълно сигурен, че това не беше направено от някакви пропагандни центрове, а възникна по един стихийно случаен начин. И да добавя, това не е състоянието на българския народ, ако беше така с мед да го мажеш. Самоизманипулира се целия свят. 

 

300 години от най-левите до най-десните деятели на Просвещението се опитват да развиват човечеството, т.е. тяхната програма работи. И тя напълно постигна всичко, което търсеше. Замени религиозния мироглед с научен (това е главното и най-същественото). Днес няма хора, които да не вярват, че веществото се състои от атоми, няма масова публика, която да не знае, че животът е ДНК, а не ребро адамово, няма някой който да мисли че Земята е плоска и т.н. Тоест имаме гигантска смяна на мирогледа. Мирогледът е научен, главната цел на Просвещението. 

 

Хората се съдят като равни и няма политическа доктрина, която да не претендира за това; няма графове, свещеници, селяни и буржоа, т.е. касти, имаме човек. Даже в най-недемократичните страни има някакви форми на демокрация, т.е. се признава, че властта трябва да е легитимна не през бога, а през мнозинството. Това е гигантско просветителско постижение, а няма 400 години откак хората са се устремили към него. От времето, когато Жан-Жак Русо зачерква виновния човек, грешния човек (който трябва да изкупи греховете си) и го заменя с добрия дивак, който бива развалян от обществото и съответно обществото започва да проектира себе си.

 

Просвещението победи. Победата е пълна, брутална, но резултатът представлява огромна изненада за победителите. Защото кое се предполагаше като главно за това просвещение? Че когато то се осъществи, когато човек стане разумен, когато започне да прави обществото си, когато овладее силата на техниката, когато премахне кастите и когато махне църквата от държавата, той ще започне да се развива. Това е общо място в идеите на просветителите. Но човекът не започна да се развива. Или поне се развива по начин, който ние не схващаме като развитие, или се развива толкова бавно, че не забелязваме. Просвещението даде своя плод. Това е мисъл, която не може да се отрече. Разбира се с изключения, с безобразия, но така или иначе победи. Финалният акорд на това движение, мен ако питате, е 68-ма година, когато младежта счупи стъкления таван.

 

Така или иначе резултатът е огромна и неприятна изненада. Вместо свободен и развиващ се човек имаме потребител. Същество, което иска да живее по-добре от себе си, същество, което (стига да има ръст на личните му потребления) е съгласно на всичко, дори на сделката "свобода за сигурност".  Апропо, не можах да си спомня, като се готвех за този разговор, кой от великите американски демократи казва "Който прави сделка свобода за сигурност губи и двете".  

 

Отиваме към главното, което бих искал да ви кажа. Да погледнем Френската революция, тя е кулминативна за практиката на Просвещението. 

 

Тя е главното събитие, може би, в хилядолетието. Услугата, която ни прави тази революция е и интелектуална. Тя ни сочи трите водещи ценности - свобода, равенство, братство. (Братството, впрочем, беше дълбоко заскобено, запратено в пожелателност). Свобода и равенство. Тяхното съотношение оформи две "гъби двойници". Донякъде съвпадащи, донякъде противоположни, до борбата, между които се свежда целия нормален, нереволюционен политически живот на западните общества. 

 

Версия 1: "Ние сме равни, защото сме свободни. Аз съм свободен, ти си свободен, това вече е базово равенство и не ми разказвай, че ти се бедняк, а аз съм богаташ, защото и ти си бил свободен и със своите свободни избори си станал беден, а аз съм богаташ, защото със своите избори съм станал такъв. И ето, сега даже малко ще ти помогна, ще ти дам някой лев."

 

Това е същността на дясното, процедурата, която го прави интелектуално легитимнo. "Ние сме равни, защото сме свободни"

 

И обратно, версия 2: "Ние сме свободни само ако сме равни", това е лявата версия. "Не ми разказвай за никаква свобода, защото аз всеки ден ставам в 7 часа, за да прося пред твоя завод да ми дадеш работа, защото иначе ще умра от глад, както и семейството ми. Това не е никаква свобода, защото не сме равни. Ще станем свободни, когато станем равни." Дори доведено до най-големите си крайности, сталинистки и маоистки, това е същността на лявото. 

 

Виждаме, че те се базират на нещо, което ги прави възможни за диалог. Те са базово сродни (това не ни е ацтекът със своя Кетцалкоатъл). Две утопии, две отвдъности с възможен диалог - "свободни като равни" срещу "равни като свободни". 

 

Нека да погледнем какво се случва с тези две по време на сегашния коронавирус. Какво се инжектира  - дясно или ляво? Във Вашето изложение (това е главното, с което не съм съгласен) Вие аргументирате, че това е дясна инжекция. Аз - обратно - мисля, че тя е стихийно лява. И то много силна и много лява. Короно-истерията ни разказва, че нашето най-важно равенство е телесно равенство. Че хората са равни, защото имат тяло и правото на равенство на телата е над всички останали права. Неслучайно съпротивата (което е срамна работа, но е така) срещу тази истерия се води от десните. Дейците на съпротивата са десни, това е абсурд, но факт. Президентът Тръмп е начело на съпротивата, самото дясно. Защото седи на класическото "Аз съм свободен, ти си свободен, следователно сме равни. Не ми разказвай, че сега трябва да ми спреш производството, за да спасиш двама старци". Нарочно го преиначавам гротескно. 

 

Следователно сме отишли на много по-дълбоко ниво, отколкото обикновена политическа история, обикновен сблъсък между ляво и дясно, където е лесно изчислимо. Левият на страната на доброто, десният на страната на себе си. Но не е така.

 

Тук трябва да отидем много по-надълбоко, отколкото сме свикнали да размишляваме и на много съмнение в своето, за което не сме свикнали да се двоумим. Не говоря за компромиси, които да правим, а за теоретическо усилие. Георг Хегел преди почти 220 години е успял да формулира много важна алтернатива. Разбира се, в характерната за него мистическа форма: духът (под това има предвид човечеството, човека, обществата, индивида, много е широко това "духът") има две определения - казва той - "живот" и "свобода".  И тези, които имат свободата за повече от живота са господарите, а тези, за които животът е повече от свободата са робите. Много страшна мисъл, това е "диалектиката на господаря и роба" на Хегел, която, обаче, като че ли напълно се илюстрира от сегашната ситуация. В момента сме в процедура на подмяна „свобода“ с „живот“. Чуваме текст "Ние ви взимаме свободата, но ще живеете". И това без съмнениие е процедура на господство. Тя не е замислена от някого, никаква конспирация не стои зад нея, тя обективно тече, което прави нещата още по-зловещи.

 

Да осъзнаем това означава да съхраняваме свободата като такава, в известна противоположност с живота. Не казвам да убием някого, а да осъзнаем, че сме смъртни, а безсмъртието е не само блян, но лош блян, и както казва поетът, всеки божи ден трябва "да печем" свободата - тя е като хляба, не може да се завоюва един път завинаги.

 

Тоест, трябва да отидем на процедура не просто политическа. На нещо като нова вяра (без бог?). Как изглежда това не знам; със сигурност това е ново просвещение.

 

Искрено Ваш, 

Андрей 

 

27.04.2020 г.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

  • Костов

    05 Май 2020 10:36ч.

    Много интересно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ala_Bala

    05 Май 2020 11:08ч.

    Базова статия. Не е за тулупи и главанаци!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • “Няма човек, който да мисли, че Земятае плоска”

    05 Май 2020 11:16ч.

    Райчев, изобщо не си наясно по въпроса. Гледай колко много идиоти има по света: https://www.google.com/search?q=%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F+%D0%B7%D0%B5%D0%BC%D0%BB%D1%8F&newwindow=1&safe=active&client=safari&hl=en-bg&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwihiZbto5zpAhXq8eAKHVm6AMEQ_AUoAnoECDcQBA&biw=1175&bih=1374&dpr=2

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Чуваме текст "Ние ви

    05 Май 2020 11:22ч.

    Лявото и дясното са понятия от 90-те години на 18-ти век, а Райчев е "мислител" от 90-те години на 20-ти век. Няма ляво и дясно, има горе и долу.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мишо Константинов

    05 Май 2020 11:23ч.

    Бенджамин Франклин е американецът. А иначе историята (истерията) с короната още съвсем не е ясна. Поздрави,

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • елиас

    05 Май 2020 11:54ч.

    Много е хубаво, че г-н Райчев призовава да отидем много по-надълбоко в своите размишления за съдбата на света и човека, отколкото сме го правили досега. Чудесно е, че се позовава на Хегел (нямаше да е зле да посочи, че визира "Феноменология на духа" - 1807 г.), който е наистина един от най-великите ( и трудноразбираеми) философи в историята на същностното мислене. Обаче, времето за очертания от г-н Райчев дебат едва ли е настъпило. Въпросът за отношението на Свръхчовека към "обикновения" човек ще бъде актуален, вероятно, след около.... 150 години. Аргументацията на този възглед, тук, по необходимост ще бъде съвсем кратка: 1) много, много далече сме от истинското генно инженерство (един известен руски специалист по биоинформатика сполучливо сравни ситуацията с известната апория на Ахил и костенурката - с тази разлика, че в тази научна област "костенурката" бяга по-бързо от "Ахил"); 2) предстоят огромни социални трансформации и никакви медийни "номера" няма да могат да ги възпрат - Интернет е само началото на истинското информационно общество; истината не може да се скрие; 3) Свръхчовекът е цел на човечеството ("Тъй рече Заратустра"), но както справедливо отбеляза навремето Мартин Хайдегер (в статията си "Думите на Ницше "Бог е мъртъв"") въпросната "книга за всички и никого" ще бъде разбрана, едва когато бъдат проумени такива фундаментални съчинения като "Феноменология на духа", "Изследвания върху същността на човешката свобода" (Шелинг, 1809) и "Монадология" (Лайбниц, 1714); какво точно е имал предвид Хайдегер ще разберем, предполагам след около 150 години, тъй като "фашагата" смяташе приживе (той почина в 1976 г.), че ще започнат да го разбират след 200 години (уви, беше прав).

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Георги Иванов

    05 Май 2020 11:55ч.

    Много интересен материал, заслужаващ препрочитане и преосмисляне. Браво на Райчев. Във връзка със споменаването от него на събитията през 1968г. препоръчвам на него и всички да се запознаят с разсекретения 120сктраничен доклад на ЦРУ защо възникнаха те в източния и западния свят. Изводът е,че са резултат, от дългогодишни неща, когато количествените промени в света са довели да качествени изменения. Мисля,че и сегашният ни период е такъв.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • не харесвам автора, но казаното е

    05 Май 2020 12:03ч.

    дълбоко философски издържано. Лявото и дясното в тяхното единство и противоречие, наложени в живота, който неистово се бори със смърта с цел безсмъртие. Поздравления за автора!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Мильо Лудия

    05 Май 2020 12:32ч.

    От лявото и дясното се интересуват единствено хора ,които си вадят хляба като продават идеологии като Райчев. Обикновения човек от улицата никога не се интересувал от ляво и дясно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Наблюдател

    05 Май 2020 12:53ч.

    Маркс, Бакунин, гражданска война в САЩ, все по едно и също време. Не е необходимо да се четат Маркс и Бакунин, защото всичко е само на теория, достатъчно е да се запознае човек с гражданската война в САЩ и резултатите от нея. Лошият Юг експлоатира роби, но както за домашни любимци всеки робовладелец трябва да полага грижи за робите си, защото те са капиталовложенията му. Севера "освобождава" робите за да му работят в заводите. Не е нужно да полага никакви грижи за тях, те не са негова собственост. Достатъчно е да ги държи гладни за да може "свободните" роби да се конкурират помежду си при борбата им за работни места. Много удобно, нали? Не полагаш грижа за "робите", а те сами се натискат да ти работят. По време на Голямата Депресия труда е струвал центове и затова по онова време е построен язовира Хувър много евтино - само за 49 милиона долара. Работниците са стачкували и искали повече пари от заработваните 62 цента на час, но след като са ги оставили гладни, веднага са се върнали да работят. И така: Има ли роби днес? Те са тези които в момента работят в държавите с обявена карантина. Само най-ниско платените работят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ksk

    05 Май 2020 13:13ч.

    Отново типично по марксистки всичко се свежда до пошлия економизъм на класовото противоречие - богати експлоататори срещу бедните наемници. Огромна бройка самонаети , които нито са наемници , нито експлоатирани, изобщо не съществуват в двуизмерно-плоската промарксистка мисъл. Нищо ново в тая свръхограничена мисловна парадигма, затова и липса на визия отвъд хоризонта на тук-и-сега, оплетено в хегелиански тип диалектика като някой спънат кон.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • ЗИП

    05 Май 2020 13:15ч.

    Мноо добро от Райчев. Абсолютно съм съгласен, че в момента "дясното" е революционно и е "съпротивата". Наистина е парадокс, но е така. Леволибералите искат нова диктатура. Те са в комбинация със зелените и тяхната "нова икономика". Целта е да се унищожи старата икономика, автомобилите, самолетите. Неслучайно Бъфет се отказа от акциите си в авиокомпаниите а Гейтс иска това положение да продължи с години. И малко "конспирация". Макрон де факто удължи извънредното положение до 23 юли. А той е човек на семейство Ротшийлд. Тръмп пък е по-скоро близък с Рокфелерите. И ето ти знаменития сблъсък между парвенюто Рокфелер и аристократа Ротшийлд. Лондон срещу Ню Йорк. Но сега вече има и трети голям играч - Китай с военния си помощник Русия....

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Янн

    05 Май 2020 14:33ч.

    Изключително интересни разсъждения! Към някои от тях имам резерви, както имам резерви и към личността на автора. Но самата аргументация, самата широта и свобода на мисленето заслужават дълбок респект. Андрей Райчев е един от най-ерудираните български философи в днешно време. Поздравления и за "Гласове", които са издирили и публикуват този текст.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мнение

    05 Май 2020 15:22ч.

    Много жалко, че в България за социален мислител се предствя такъв като Райчев. Поради това, че няма други, повечето се прехласват по безобразната му боза, която поради факта, че почива на някакви еклектично свързани професионални познания и истини, се възприема за истинна и позитивна. Всички френски философи, превеждани и публикувани в Гласове, са нива над този манипулатор.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Андрей Райчев

    05 Май 2020 15:33ч.

    търси под вола теле. Това теле е класова борба, която е в основата на марксизма ленинизма и той я търси дори в новото диамантено общество. А трябва да се знае, че всяка партия, която иска да дойде на власт трябва да балансира между интересите на труда и капитала. Класовата борба беше изведена , понеже в икономическото общество имаше две класи капиталисти и наемни работници и се вземаше страна от партиите, Като десните бяха за капитала или защитаваха интересите на капитала, а марксистките партии - левите - вземаха страната на наемния труд, но създаваха еднокласово общество, което беше общество на бюрокрацията. Или издигаха в култ класовата борба.. Лявата идея не е за класова борба или деленето на икономическото общество на класи, а лявото сега е либерализма,, който доскоро се смяташе за десен, а дясното е консерватизма. но не английския консерватизъм, който смята , че от уестминстърската система няма по добро измислено и е за този уестминстърската система, ако се отиде в друга посока, като лейбъристко движение например. Истинският консерватизъм или дясно е повече икономическо общество с пазар и конкуренция, и по малко държава, глобализъм, християнство, но диамантено и патриотизъм и родолюбие, а не нацизъм, национализъм, великодържавен шовинизъм и фашизъм, които са леви и крайно леви.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ехо

    05 Май 2020 15:35ч.

    За какво да му ръкопляскам на Райчев!? За това че борави и коментира понятия от 19 и 20 век, които вече са само в историята!? Когато лявото е равно на нула, за какво дясно говори? А лявото е нула, защото си е останало само в теорията! Няма политици, които не искат власт и не искат да "мачкат"! Така наречените "леви" - също! И не само това, те дори не искат да допуснат да бъдат извън властта! От там нататък следват до болка познатите в света политически модели! Така, че пълно е с теории, но практиката е една и съща - диктатура или псевдо демокрация! Няма друго! Но светът сега е по-различен от времето на Френската революция, както и от Октомврийската! За това и ще има промени в политическите системи, в доминацията на живота и свободата, които Райчев не може да предвиди! А кои бяха принципите на демокрацията, Райчев!?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Друго е интересно,

    05 Май 2020 15:37ч.

    Как "марксизмът" на Райчев, "демонстриран" тук и подкрепата му за лявата идея (?!), се съчетава с яростната му подкрепа на Мутрата Борисов.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • OLD

    05 Май 2020 15:40ч.

    Интересни тези. Съмнявам се повечето коментирали тук, да са прочели текста спокойно и изцяло. Нямаше да наредят подобни словореди, навярно? Поздравления за Райчев! Когато няма поръчка за обслужване, се получават истински, нещата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стоянова

    05 Май 2020 15:41ч.

    Това,че капитализмът ще се самоликвидира-точно това наблюдаваме.Неговият главен фетиш-парите,го унищожават.За съжаление не останаха хора,които си искат свободата >Ние искаме живот с удобства,а това имплицитно не предполага свобода.В този смисъл-всички сме "десни'.Прав е Райчев,макар,че бих искала да прочета и другото мнение.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • зжз

    05 Май 2020 16:20ч.

    Райчо е хем марксист, хем крупен капиталист, противоречието между тия две антагонистични противоборстващи реалии е висша форма на изявата на абсолютния дух, да го кажем така по хегелиански, повторено по райчевски - те са взаимоизключващи, но се снемат в негвата личност като намират единство и синтез, човек може да си помисли, че чрез райчев говори самия абсолютен дух на георг хегел , нещо повече - че сам райчев е осъществилия се в историята абсолютен дух... Някой може да нарече такова разминаване - шизофрения, но сам райчев не вижда противоречие между битието си на крупен капиталист и твърдението му, че всъщност е марксист...да вземе да си раздаде активите на пролетариата и да си затвори фирмите, та да му повярваме може би?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Браво

    05 Май 2020 16:49ч.

    Прекрасна статия . Кой Георги Константинов - поета ли ? Иначе и мен ме боли от това което направиха с хората .По страшно е от война Накараха ги да се страхуват един от друг и превърнаха света в психиатрия

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Като

    05 Май 2020 17:01ч.

    Само че според Хегел робът е този, който движи историята със своя труд и изобретения, а в картинката, която Райчев е нарисувал, робът не е нищо повече от зеленчук, поливан и отглеждан от господарите/свръхчовеци, които творят историята. Тоест пак е донесъл вода от девет дерета и по-лековерните и недочели читатели са налапали куката...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Надрасовата раса

    05 Май 2020 17:33ч.

    "Човекът - домашен любимец на свръхчовека. Това не е традиционното отношение капиталист-работник, не е труд-капитал. Това е много по-лошо - елитна, безсмъртна, умна, красива раса на власт срещу МИЛИАРДНИ тълпИ от храненици - глупави, страхливи, доволни,ПОТРЕБИТЕЛСКИ,ХЕДОНИСТИЧНИ.............Същество, което въобще не може да се съпротиви на изкуствения интелект и на неговите системи от Big data, съвсем не може да се съпротиви на ДНК-технологиите и техните последици от чудовищен характер; не може да се съпротиви срещу нищо важно." Позволих си да добавя по още нещо,но оставих и кавичките. Това далеч надхвърля опозицициите капитализъм-комунизъм,буржоазия-работници,и въобще всички останали предишни опозиции.Това което вече се е родило и набрало сила е нещо надкласово,надентическо и над досегашните бяла,черна и монголоидна раси. То е и над моногамното семейство и над досегашните два пола. Лявото и дясното отдавна са изпразнени от съдържание и носят само лъжлива информация,защото са зловеща смес от най-лошото им,и глобално ,и интернационално. Ражда се или вече се е родила общоглобална "аристокрация" на знанието,която знае или ще знае всичко за всички. Тая нова "раса"ще моделира и управлява прасетата от фермата на Оруел. Не е случайно,че Тръмп е против тая нова надрасова раса поникнала в САЩ и владееща в момента Европа. Тръмп ако оцелее след вируса може да потърси подкрепа от Путин,нооооо.... китайската номенклатура по-скоро ще участва,а може пък точно тя да даде завършения вид на новата раса Big data -та. Китайските мандарини вероятно ще се окажат толкова либерастни пазарници,колкото Обонго и Килъри не са сънували. Впрочем в Китай знанието всичко за всеки хем е стартирано,хем е официализирано.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Да си

    05 Май 2020 17:34ч.

    позволя да напиша нещо теоретично. Всяко явление се състои от два полюса, поле между полюсите и нов зародиш на нова по висша система. Двата полюса са плюс и минус, капиталисти и наемни работници, сега нови два полюса са дигитални капиталисти, като Бил Гейтс и наемни работници, които са компютърни инженери, мъжът и жената и т.н. По времето на Маркс двата полюса са буржоа и наемни работници, които са работели по 16 часа, с въшки, бълхи и т.н. Не може да се говори, че явлението, което е от два полюса и е противоречиво и ако гледаш цялото явление, то това е шизофрения. Даже може да се каже, че когато откриеш единия полюс, то задължително трябва да търсиш другия полюс и цялото явление. Даже при отношенията има абсолютна истина, за която Маркс говори, че няма такава, а истината е винаги относителна. Но примерно ако има семейство, като явление, то и мъжът и жената имат "Аз" и Его, както и лично пространство, което е егоцентричността. Там където личните пространства на мъжа и жената , които са като окръжности се опират, и то в една точка, то и двамата може да се движат в една посока, в една права, перпендикулярна на линията свързващи двата "Аз-а", или тангентата. Тази права - тангентата е абсолютната истина в отношенията между мъжа и жената, както и между хората, които може да са и повече от двама.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Виждам

    05 Май 2020 17:37ч.

    Виждам,че половината коментиращи не са схванали мисълтта на Райчев и май те са в 19-ти или 20-ти век.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • мисълтта на Райчев

    05 Май 2020 17:59ч.

    А има ли такава мисъл? Няма. Това каква мисъл може да е: цитат- " Има вътрешно противоречие, което ще унищожи преходното състояние на човечеството наречено капитализъм. "- край на цитата, и после, и преди това - едно нищо. Той Райчев, като крупен капиталист как точно предпочита сам себе си да се унищожи, според както по марксистки пророкува, въпреки, че сам си казва - Маркс загуби от тоя, от оня в предсказанията си, все не са му верни предсказанията, щото Карл Маркс, де факто е не по-вече от племенен оракул, но Райчев си го е харесал ,независимо,че научния комунист най-често греши и улицата в Берлин носеща името му - какъв немски хумор само - води до градските гробища...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Махмут

    05 Май 2020 19:26ч.

    Когато Грибоедов е убит от тълпа разярени фанатици ,негова любима - азиатска принцесе пише " Твоето име и дело ще останат вечно в руската памет, но защи преживя моята любов!" Та и в този случай - Райчев е виден български мислител-марксист, но защо Райчев сега си клекнал толкова ниско пред Слънцеликия и го венцехвалиш и тръбиш, че е безалтернативен. Зарежи като Сократ всичко материално, дори и любимото голфигрище и изпии чашата на истината, и остани с изправено чело. Помниш ли какво казва поетът -" Другарят ми на мокрия паваж лежи и стене. Той предпочел да падне по очи , вместо да остане на колене."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • незнайко

    05 Май 2020 19:30ч.

    Добро начало. Ха така, размърдайте ги тези наши интелектуалци! Задайте им задачи, вкарайте ги в спорове за да се поразмислят малко! Всяка държава, която иска да е самостоятелна има нужда от анализатори на ситуацията. Грешки се правят, но за това е спора. Постепенно може и хората да се научат пак да четат мнения, не само заповеди и статистика.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    05 Май 2020 19:31ч.

    Глупави комунисти, противопоставят свободата на живота. Сякаш можеш да си свободен, след като си умрял (от материалистична гледна точка). Повече от ясно е, че първо трябва да си жив, за да си свободен. Затова животът е основна ценност и това който не може да го разбере, значи не цени най-големия дар, който е получил. Комунистите са превърнали жертвата на живот в ценност, може би понеже са изтрепали много хора в името на комунистическия си идеал. Който си мислят, че трябва да бъде над всичко и над живота. Никой герой не си е жертвал живота по този начин, заради утопии и като фанатик, героят е бил насилствено убиван от човешки примати. (не, че е искал да умира и Христос не искаше) Точно такива примати, искащи да си постигнат идеалите и фантазиите. Обикновено героят е убиван поради непроменливост на неговите убеждения, а тази непроменливост е също любов към Живота. Тъй като „Животът беше светлина на човеците“. Т.е. няма как да бъдеш жив, ако нямаш тази светлина вътре в себе си. Ако светлината в теб помръкне, ще изгубиш не само временния живот, но и вечния. Т.е. много герои са били убивани, с което са опазили живота си, а не са го дали напразно. „Имам право да го дам и пак да го взема“ Животът във Вечността е реалност и заради тази реалност човек може да допусне да пострада телесно, за да опази своето аз в отвъдния свят. Но тук не иде реч за комунистически утопии, комунистите са се опитвали да крадат от християнството, но така, както един атеист може да открадне нещо духовно, хванали са вятър и мъгла. Колкото до това, че населението ще заживее като добитък, водено от свръхчовек, това става винаги, когато някой еднолично прави своето идеално общество, той гледа на хората като на добитък и ги превръща в добитък, те са му просто парченца в мозайката, която си гради и си я реди и обикновено вижда себе си в управлението или се вижда получаващ наготово неща, които иска. Християнството не търси съвършен свят, външна подредба, то търси съвършен Човек. Който не краде, не завижда, не мрази, не похотства, не е безотговорен... а когато има съвършен човек, има и съвършен свят. Комунистите никога не са били чувствителни към НАРУШАВАНЕТО на божиите заповеди, понеже са поставили своите заповеди наместо тях. В резултат не постигат рай нито на земята, нито на Небето.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • преходното състояние на човечеството наречено капитализъм

    05 Май 2020 19:37ч.

    Това, в заглавието за вашите имена - "преходното състояние на човечеството наречено капитализъм" - е може би най-точната и съществена мисъл в опуса. Самият той, опуса, е построен върху напълно фалшива основа. Спомената е мимоходом, но само както е прието - да е място за заплюване. Тя, "Теорията за заговора" специално се обгрижва от мас-медиите, които: - о чудо! - естествено не се припознават като негов изпълнителен механизъм, като инструментариум, скалпел на Заговорниците от задкулисието. Слогана, макар и познат на мнозинството, старателно се избягва от всички. Дали сериозно си мислим и вярваме, как цели пълчища, огромна сива маса Техни съратници, не правят даже и опит за прогнози, за поставяне на бъдещи цели и клопки на враговете си, че разчитат на някакви си случайности, а не на активно провеждани мероприятия - част о веригата теглеща тяхното бъдещето по разписание? И след като основният двигател на случващото се, вече столетия упорито не се забелязва и не се артикулира, макар отровата му да е проникнала навсякъде - дори се прокарват определени закони с наказателна отговорност в интерес на задкулисието - си мисля, че е естествено читателя, съзнателно или инстинктивно, да не възприема написаното от Райчев. И ето на, имаме поредната артистична сценка със забавни хула-хоп телодвижения, с насочване и концентриране на вниманието ни в ... странични неща. Един вид дъвка за плебса - дали е случайно? А в това време Експреса на събитията, ключ и мотор за установяване на Желаното от Тях близко бъдеще, необезпокояван лети ли, лети.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • състояние на човечеството наречено капитализъм

    05 Май 2020 19:48ч.

    Да се унищожи капитализма, значи да се унищожи човека. Човек е алчен , затова е създал капитализма и затова комунизма никога няма да победи, защото самите комунисти дълбоко в себе си всъщност желаят да са капиталисти, като Райчев и други немуподобни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Всичкознайните богове

    05 Май 2020 21:05ч.

    Не ми е ясно защо Райчев се декларира като марксист след като прави недобри констатации за марксизма и въобще за лявото. То ляво няма,щото либералното го изкльопа. И едновремешното дясно го няма ,щото и него либерализмът го изкльопа.Неслучайно дясното във Франция умря и Макрон мимикрира.Меркел и партията и и те са пътници.То и Желю Желев до последно се пишеше марксист пък в практиката си се държеше като либералист. Пък и след 1989-1990г. огромна маса марксисто-комунисти с лекота са преродиха в либералисти - и българската,и руската и цялата бивша соцноменклатура. Това не би могло да става,ако марксизмът не беше просто един от икстеншъните на либерализма. Марксизмът,както и либерализмът са си съставки на прогресизма. А прогресистите винаги са знаели всичко,те са социалните инженери,те са истината от последна инстанция и доста успешно бяха натикали консерватизма в кучи гъз.Тая им вакханалия пъво започна да секва Путин,а сега и Тръмп. Воят им е ужасен. Понеже прогресистите са всичкознайковци сега наблюдаваме лево-десни мерки за борба с корона вируса. Първоначалният срах наложи левите мерки. Жаждата за печалба и въртене на бизнес колелото сега започна да налага десните мерки и като резултат ще се получи лайняна каша,просто защото всичкознайковците ще осерат работата. А са нужни просто последоватилно и неотклонно прилагани консервативни мерки,а не да се правиш на Бог или да го заместваш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Денев

    05 Май 2020 21:15ч.

    Чака ви, казват Райчев, Ротшилд, Сорос, Рокфелер и богоизбрани от Йеху, нещо много по-лошо - ние, елитна, безсмъртна, умна, красива раса на власт срещу вас - тълпа от храненици - глупави, страхливи, доволни, над които ще царстваме както пише м заветя ни. Няма да стане, лъжете, особено себе си за пореден път заблуждавате, и този ви храм ще бъде разрушен. Усещате го, затова въртите-сучетевсе около Робеспиеровските измами за уж съвместимите равенство, братство и свобода. В това "човекът - домашен любимец на свръхчовека" е кодирано "ние богоизбраните (тук свърхчовеците) и вие гоите, работните животни (тук домашните любимци). Мисли - продукт на древна религия, откъснати от реалността.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • нвъч

    05 Май 2020 22:18ч.

    Райчев ще го направим истински марксист само като му национализираме богатството.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Saudade

    05 Май 2020 23:36ч.

    Трогателна е драмата на материалиста. Особено на стария. Но само за сантименталиста, който му е събрат. И техният живот мъка, но покваряват други души. Леви, десни, самотни и войнстващи, изненадани, че като сееш ветрове, никнат бури щото те, хотели как личше, а получилось как всегда. Дано се покаят пред лицето на смъртта.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дали някой от властта е чел препоръките на СЗО ? Това е въпросът ?

    05 Май 2020 23:55ч.

    Прокуратурата следва да се самосезира и да провери ,как са изпълнени препоръките на СЗО от 30.01.2020 г. за борбата с коронавируса. Като се четат препоръките, когато генералния директор обявява най висок риск за здравето на хората,има ги на сайта на СЗО и това което правеше и говореше НОЩ ,може да те заболи главата.Тези хора и властта са за съд.Определено нищо не са изпълнили от препоръките на СЗО.Те явно не са ги чели.Просто е страшно. Някой трябва да повдигне въпроса. Лекарите трябва да говорят без да се страхуват. Този генерал Му и членовете на щаба явно не са ги чели. Властта е действала тотално хаотично и некомпетентно,дори престъпно. вижте препоръките на сайта на СЗО и си направете изводите за всичко каквото тези хора правеха и правят. Вижте тук . http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/428912/RUS-Strategic-Preparedness-and-Response-Plan.pdf?ua=1 След изявленията на СЗО на 30.01.20г. какво казват "специалистите" ? ":Гeнeрaл Мутaфчийcки зaяви oфициaлнo в края на февруари ,"Няма опасност коронавирусът да дойде у нас."- главният здравен инспектор д-р Ангел Кунчев" Кoрoнaвируcът e инфeкция, кoятo пo нищo нe ce рaзличaвa oт ocтaнaлитe ocтри рecпирaтoрни зaбoлявaния, и дaлeч пo-oпaceн e грип тип Б, кoйтo в мoмeнтa идвa, oткoлкoтo кoрoнaвируcът. Тези думи нямат нищо общо с препоръките на СЗО ! Тези хора не са в били в час.За властта д а не говорим,защото още преди 30.01.20г- СЗО дава препоръки на държавите в света съгласно Правилата за Международна санитарна инспекция ,на които в България явно не се е обърнало внимание. Резултата е 60 дни ограничения заради тази неподготвеност на властта. Хартата на ООН декларира ,всеки има право на достъп до най висок стандарт на здравеопазване.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бла бла брат бла

    06 Май 2020 0:28ч.

    Глупости на търкалета.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Констатация

    06 Май 2020 8:38ч.

    Този екземпляр отдавна се изявява като домашен любимец на всяка власт...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дааам... интересно!

    06 Май 2020 8:45ч.

    Колко ли е грозно на края на дните си да разбереш, че си грешал и си подвел редица хора в грешната посока??? Няма леви и десни, аз например, не съм нито с леви, нито с десни разбирания или по-скоро, и с леви, и с десни съм /както ви допада/, но не съм готова да жертвам свободата си за пари... проблема ви беше, че изкарахте за продан и душата си, а вие реално - друго не притежавате! ;)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • chedomir

    06 Май 2020 9:00ч.

    Опасността за преобладаващата част от хората е че стават излишни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • chedomir

    06 Май 2020 9:14ч.

    Колкото до безсмъртните красиви умници на Райчев и основното противоречие,което ще ги загроби--поживем-увидим,както оптимистично викат руснаците.Дотогава -Ювал Харири,медитация и който оцелял-оцелял.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Некой

    06 Май 2020 12:11ч.

    Най-голямата доза истина е в заглавието. Интерестно е също каква ценностна система са изповядвали строителите на египетските пирами и как тя би контрастирала с тази на съвременния европеец. И накрая бих цитирал една мисъл на Маркс, която със сигурност е доказала правотата си: "Битието определя съзнанието".

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 339

    06 Май 2020 12:50ч.

    Добър е анализа на Райчев. Но коментарите под него са разнопосочни,лутат се между утрешното минало,и вчерашното бъдеще.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    06 Май 2020 13:13ч.

    на 05.05.2020 в 19:48 Нали знаеш, че когато два звяра се бият, не е задължително единият да е прав. Капитализмът и комунизмът са идеологии, коя от коя по-грешни. Капитализмът дава повече свобода, но е грешен в идеологията си, че правото на щастие е основната ценност. Т.е. всеки каквото му се прави, както той си го формулира, постоянно и неотклонно да си преследва целите, като никой няма право да го укорява. Преди това християнството е учело на други неща, че човек живее, за да бъде добър човек, спазващ определена нравственост. И оттам нататък да прави всичко, което му диктува тази нравственост, т.е. ако си производител, произвеждай ценни и полезни продукти, ако си богат, допринасяй за общността, ако си работник, работи съвестно, ако си майка, бъди добра майка. Тук ценността не е в самото натрупване на пари и кефа, а стойността на твоя продукт за обществото. Затова хората не са правили вредни неща и евтини боклуци, само за да забогатеят и не са печелили предимно от шоу и страстите на хората. Капитализмът утвърди култура на задоволяване без изисквания за такъв морал, ако си жена, не бъди майка, гледай си кариерата, гледай си кефа, ако си дете, не слушай родителите си, ако си бизнесмен, гледай само печалбите, на цената на измами, без грижа за здравето и бъдещето на останалите. Не може да има успешен строй, без истински ценности, но не може и да има успешен строй с режим и без свобода. Ние бихме направили крачка във вярната посока, ако в това, което имаме днес, върнем християнските ценности и те ще поправят всичко, ще избистрят водите. Разбира се не като се даде власт на държавните църкви, а като говорим за ценности в обществения дебат.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • За какво скумричи

    06 Май 2020 14:08ч.

    Не знам за какво скумричи Райчев за идейната погибел на лявото,като и марксизмът,и либерализмът ,и Бил Гейтс в крайна сметка са социални инженерингови творения с крайна цел - фермата на Оруел. Бил Гейтс е поредното доказателство,че свръхбогатите винати са искали свръхунифициран свят,където мисленето е уеднаквено,а хората са просто прасета на хранилка и всичко им се управява от този,който знае всичко за всички. Няма нищо случайно,че Майданът от 1917г. в Русия беше финансиран от едни семитски американски милиардери, и от Ротшилдовците,а руснаците бяха строителна кал в тоя експеримент. Сега строителната кал на Бил Гейтс са африканците и индийците. За съжаление и европейците засега са кал в ръцете на тия социални склуптори.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бъдещето

    06 Май 2020 14:49ч.

    е на капитализма, където всеки, който прави икономическа дейност, трябва да прави нещо полезно за хората. И наградата да му е човещината, която е направил за хората, да произведе полезен продукт, като освен това да възстанови и възпроизведе капитала си, както и да плати заплати, данъци и да му остане печалба, с която да живее и да разшири производството си. Капиталистът трябва да се грижи за работниците си, а те да работят за фирмата на капиталиста, като за своя фирма. Капиталистът е общественик, защото работи за обществото с капитала си, който е обществен, но се води юридически негова частна собственост и затова е противоречив. В България през последните 30 години се създаде капитализъм, където всеки искаше пари и то все повече, независимо, че огромното мнозинство от хората правеха вредни и незаконни продукти, и това се наричаше далавера и схема. Това беше едно печалбарство, хората загърбиха всяка полезна дейност и основния им мотив за дейност, бяха парите, независимо, че стоките, които правеха бяха най често вредни за обществото и незаконни. "Не ми давай акъл, пари ми дай!" - това е българската приказка. Докато на запад искаха най вече ноу хау, или идеи - акъл. Капитализмът и на запад имаше за цел парите, но в много по малка степен отколкото в България, а и в Руската федерация и източния блок. Защото на пазара, ще купят стоката на капиталиста, само ако е по качествена от стоката на конкурента и по евтина. А това се постига след въвеждане на НТПрогрес. А от там идват и по високите заплати, защото с нови машини и техника, които се въвеждат, се работи по трудно и заплатите се вдигат, и покупателната способност се увеличава.. Но не само конкуренцията е важна, важен е и манталитета на хората, който идва от християнството, за качествени стоки, за това, че правиш нещо добро за хората, че проявяваш човещина, доброта и т.н. Затова в църквата трябва да има проповеди и учение за икономиката, какви да са отношенията между капиталист и наемен работник, между работниците, между капиталистите, как да се работи, как хората да се пазят, какви предпазни мерки да се вземат и т.н. Затова патрон на икономиката трябва да е Святия Дух, като трябва да има учение или най нов завет на Святия Дух, където да се говори именно за отношенията в икономическото общество. Икономическото общество се появява преди 400 години в Холандия и Англия, но в Библията почти няма учение за отношенията в икономическото общество, от лице на Бог, и този, който дава отношенията в него е Карл Маркс. Но той дава отношенията половинчато и макар да е полубог, отрича религията и църквата. А той можеше и да даде пълни отношения, но през неговия живот е имало монополен капитализъм, нямало е силово налаган пазар с конкуренция и реклама, която последната е фетишизация на стоките в очите на потребителя. При Маркс е имало монополен капитализъм, който се е развивал само от войни между държавите, а свободната конкуренция е била потискана и почти унищожена. Затова и Ленин стига до извода, че светът върви към монополизъм и държавно монополистичен капитализъм - империализъм. И затова се създава социализма като държавен държавно монополистичен капитализъм - империализъм, който е социализма. И от там и любовта към парите, които са все едно Златния телец. А капитализмът има икономически цикъл и затова капитализма ще се развива в доброволни обединения Север и Юг, където фазите на цикъла ще са противоположни и затова няма да има икономически и финансови кризи. А тези кризи бяха най яростно критикувани от противниците на капитализма и заради кризите се осъждаше най вече капитализма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Битието определя съзнанието".

    06 Май 2020 15:32ч.

    Абсолютно невярно, обратното е вярното.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • чугун

    06 Май 2020 17:13ч.

    Отлични размишления от дълбоко несимпатичния ми Райчев! Поздравления! По зова на разума бързо е станал "бивш комунист" и настоящ социалдемократ, ляв есер или каквото си поиска, но по зова на сърцето... Всички леви страдаме, мисля, от откритието, че човека е много адаптивен и твърде малко възпитуем, изначалната лява ( най общо) идея, че човешката природа може да бъде променена към по- добро май не работи...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Помнещ

    06 Май 2020 18:24ч.

    Този комсомолец с ляво/дясно ли отмаря, след като стана капиталист?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • грейки

    06 Май 2020 20:35ч.

    Повечето коментирали, особено негативно, не са на нивото на автора. Вижда се какви чудовища ражда правото на свободно изказване на мнение, но все пак темата изобщо не е злободневна, така че можеха да се въздържат в коментарите си несведущите. Масовият човек, види се, е безотговорен човек, и нямам предвид анонимността, а наистина жалкото положение със способността ни да мислим абстрактно и стратегически - 30 години се оказаха достатъчен срок да изпростее не само младото поколение, но и повечето стари, заразени от корпоративния и потребителски бацил. Авторът поставя не просто социално-класов, а екзистенциален проблем. Нас ни манипулират с мистификациите на смъртта в културата, произтичащи както архетипно - като страх от неизвестното, така и вследствие на усредняване на човешкото и свързаното с него "потребление на живот". Правилно е улучена голямата екзистенциална дилема - с нови думи е изказана старата Христова максима, че не е никакво приносителство човек да спечели света, а да изгуби душата си. Затова е наложително ускорено преформатиране на човешкото себеотразяване, което все по-болезнено забелязва кризата и напоследък даже катастрофата на субектното отчуждаване в представителствата. Това се получава, защото ние предопределяме всичко в човешкото опредметяване, вместо да се измъкваме с по-сложните процедури на разпредметяване на човешката участ до несъучастничество в масовката и нейните уравниловъчни легенди. Това впрочем е една от задачите на виртуализацията, но не обезателно видяна технологично и техногенното (последното е само една аналогия). Виртуално погледнато, ние пресрещаме себе си в легендата за човек, ала това пресрещане не изразява изначална принадлежност. Незабелязвайки тази сложна рефлексия, оказва се, ние живеем заради телата си (затова сме и такива ненаситни консуматори), вместо да заскобяваме и обезсилваме телесния опит в аспектите му на масовка и консуматорство. Всичкото това е от невежество - манипулациите със смъртния опит произтичат именно от визираната грешна фундаментализация на човешкото като принадлежност на предметното, а не негово пресрещане, респ. оспорване. "От тяло и като това тяло" - това е едната, лошо-безкрайна възможност, която ни докарва равенство в масовостта (общностната принадлежност). Съвременното човечество е трагично-участно вкопчено в нея, макар това да го забелязват само умни глави като Райчев. "От тяло и като неговото друго (дух)", т.е. соларна автентичност, а не изначална (лунарна) принадлежност, е другата възможност, която не е предпочитана, защото за да бъде схваната, изисква гносис. Тя ни бе завещана от Христа и малцина дълбоки мъдреци от всички епохи.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • . Нас ни манипулират

    07 Май 2020 12:34ч.

    Вас - може, нас - не, няма такъв проблем.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Нещата,

    07 Май 2020 12:39ч.

    които пише този автор са много по дълбоки. Тук тези неща станаха с появата на Бог. Комунистите отричаха Бог. Гео Милев пишеше, че нещата в света ще станат без Бог. Маркс и Ленин говорят за комунизъм, но отричат Бог. Бе създадена система на социализъм и комунизъм, която бе силово налагане на равенство. Но равенство в бедността. Християните в първите три века масово са умирали, като са били преследвани и убивани. Но те са живяли в комуни, където са си помагали във всичко, и което е било описано в Новия Завет, като идеи на Апостолите, които са казвали как да се живее. Но след 313 година, след Миланския едикт на Император Константин, християнството става държавна религия, и се превръща в религия и църква от която се възползват Императира, царя и велможите и болярите им, както и свещениците, които стават феодална класа ,макар, че положителната роля на църквата на Светите Отци и Светото предание е в това, че се премахва робството. Протестантите отричат Светото Предание и проповядват само по Светото Писание или по Библията, и създават протестантството, което спомага за създаване и развитие на капитализма и Икономическо общество и се премахва феодализма в протестантските държави. Но няма теория за Икономическото общество, и как църквата да го създаде в най добрия вариант. Така се появява Карл Маркс, който е полубог и който развива половинчато теорията за капитала, и затова неговата теория не отговаря на реалността и се превръща в утопия, макар, че той много вярно описва производството, но за пазара с конкуренция не пише. Създава се от Ленин и социализма, пак на основата на Марксизма, както се създава и фашизма, който се създава по теорията на Ленин за държавно монополистичния капитализъм - империализма - от Мусолини, и нацизма от Хитлер. А Ленин прави още една крачка напред до ДЪРЖАВЕН държавно монополистичен капитализъм - империализма, който е социализма. В САЩ пък не допуснаха нито държавен, нито частен империализъм и монопол, а създадоха силово налаган , чрез закони, конкурентен капитализъм, който направи в държавите, които го възприеха икономическо чудо. И в най ново време се създаде глобален конкурентен капитализъм от неолибералите и неолиберализма. А най последното е, че сега имаме корона вирус, който заплашва да убие възрастните хора и да се живее до 60 - 70 години, а не до 100 и повече години, както в Библията пише, че първите хора са живяли по 900 - 1000 години. Но ще се намери ваксина и лекарство и за този вирус. Важното е, че на Земята се появи жив Бог или Святия дух, който иска да създаде десен комунизъм в света. А човекът е обиталище на четириединния Бог, или се създава диамантена цивилизация с четириединен Бог, като човек сам е Бог. Аз искам да кажа, че може би има силициево водороден живот, който е много по издръжлив от човека с неговия въглеводороден живот - от въглерод и водород - и сме експеримент на Земята, така както хората създават роботи с изкуствен интелект. И се чудим дали този изкуствен интелект няма да ни измести, както силициево водородния живот се притеснява от въглеводородния живот. Дали това е фантазия - не знам. Защото по телевизията преди дни показаха снимки на НЛО снемани от Пентагона на САЩ, и това не беше фантазия или фейкова новина. Поне аз останах с това впечетление . Така, че се създава един съвсем нов свят, нова епоха в човешкото развитие, който окончателно се наложи с появата на корона вируса, който изигра ролята на катализатор за създаването на този нов свят. Сега този нов свят трябва да се развива и усъвършенства.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коба

    07 Май 2020 15:22ч.

    Всеки има право на мнение, но е малко уморително да се четат несведущи мнения на хора, който не разбират тезата в текста на Райчев. Би било хубаво да си направят труда да попрочетат Хегел няколко пъти, щото с един път няма да стане, та да вдянат. Противоречието между ляво и дясно не е икономическо на първо ниво, то е такова на второ. Хегел е прав в определението си. Дясното е самостойността и оттам свободата, ти си и оттам си свободен, самоопределящ се си. Лявото търси външно определяне, без значение какво, то се приписва към нещо друго. От това - "една жена каза" до попът каза, мин.-председателят, партията, "всички казаха" и пр.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    07 Май 2020 16:25ч.

    "на 06.05.2020 в 14:49" Затова патрон на икономиката трябва да е Святия Дух, като трябва да има учение или най нов завет на Святия Дух........." АБВ, много те моля, не намесвай в твоето филисофстване Бог, в Когото изобщо не вярваш и тогава пиши каквито ти щуротии хрумнат. Каквото трябва да имаме ни е дадено и се дава и ти не си приел и малкото, което ти е дадено. Затова е и малко вероятно Светият Дух да ти даде още нещо. Нали се сещаш, че "който няма, ще му се отнеме и онова, което си мисли, че има". Само за сведение, светът си го устройваме ние самите, тъй като сме дарени със способността да творим и управляваме. Достатъчно е мотивацията на всеки да бъде добра и правилна, затова духовните учения са за душата, а не за икономиката.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хубаво е

    07 Май 2020 17:55ч.

    Социалното инженерство е по-присъщо на левичарството,независимо каква разцветка е. Левичарството за 300 години мутира в какви ли не форми и не винаги е лесно да бъде разпознато. Над 30-40 години успешно се беше имплантирало в либерализма и традиционното дясно. Вече го разпознаха и затова се появиха Тръмп,Борис Джонсън,Льопен,Орбан и негови нови опоненти в Германия,Австрия,Италия,Полша. Напълно резонно консерватизмът днес е по-човешката и хуманна алтернатива. Хубаво е,че и марксистът Райчев е видял това.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Хеллеборус,

    07 Май 2020 19:26ч.

    това, че ти самият не одобряваш нещо, за което съдиш и преценяваш по твои виждания, или по твоя субективен фактор, който е цели, стремежи, интереси, възгледи, разбирания, вкусове, желания , идеали и т.н. ,не значи че изразената ти преценка, която се превръща в оценка или реакция на това което аз пиша, е вярна. Всеки има субективен фактор и затова хората говорят за субективно виждане, което не винаги е вярно. Аз няма да споря с теб така, че все едно се боря за власт с теб. За мен такива спорове, каквито са и политическите спорове е нещо неприсъщо. Това спорене става в живота и с надприказване, прекъсване на опонента, отнемане на думата или както ти се пишеш за праведен и смяташ, че само твоето виждане е право, защото си праведен и никой няма по правилно виждане от теб. Когато Христос е спорил с фарисеите му е било много по лесно, защото тогава е нямало политическа борба за власт или изцяло бюрократична система в която основното правило е борбата за власт. А ти си човек, който както се казва - не си оставяш магарето в калта, и можеш да спориш до дупка, дори да не си прав. Но ти се смяташ за прав. Така, че ще спра до тук, като само ще кажа, че е хубаво да гледаш какво става по света и да си обясниш ако можеш защо става така, както става.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Сурановирембластиран

    07 Май 2020 21:11ч.

    Гея. Жива планета, на която всеки е емпатично и ментално свързан с всичко останало. Синергия. Дотогава-много цитати, много ''ойчени'', които ''са чели книги до края, а също и от началото'', много социални инженери-фенове на играта ''Робство-господство'', които нареждат и манипулират другите, докато някой не ги изманипулира /изработи/ тях самите и не им смени статута в Играта, понякога даже без да разберат, така че даже да не се сетят за цитата, че най-тежкото робство е за този, който не знае, че е роб.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    08 Май 2020 9:41ч.

    на 07.05.2020 в 19:26 АБВ, все пропускаш да схванеш, че когато говорим за християнство, говорим за реалности и живот на хиляди години, на живи води, които текат от самото начало. Т.е. хора като мен са идвали на света, вливали са се в този поток и не са го измисляли те, ние само пием от извора. Затова моето субективно по нищо не се различава от субективното на който и да било друг последовател на Словото Бог, като тръгнем от Адам насетне. Те нямат никакво вътрешно противоречие, а това са милиони хора, преминали в Живота. Аз също нямам противоречие с никой от тях и никой не е дрънкал такива глупости. Ти си този, който си в противоречие с тези милиони свидетели за Истината. Понеже вместо да пиеш от извора, само размътваш водата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 2000

    08 Май 2020 10:36ч.

    години църквата не се е променяла с изключение на протестантството. Но света се разви и досегашната църква пречи на развитието на обществото. Не знам какво мислиш за ролята на църквата, но според мен ролята на църквата е да спомага да се развива обществото и чрез Бог да дава учения за развитието на обществото включително и икономиката и държавата и бита и семейството, като и спорт, култура изкусвто, наука, право, етика, естетика, социални политики ит.н. Но Бог го има и човек е обиталище на четири единния Бог и сам е Бог. Затова всеки може да дава идеи за развитие на обществото, включително и ти, а и аз. Но тези идеи трябва да са наистина нови. И аз също ги давам. но не мисля, че трябва да се мисли само за отделния човек, а и за обществото. Молитвите към Бог са много мощни, защото Бог Отец е тъмната материя и тъмната енергия и то живата, и това което му кажеш на Бог Отец, то той го изпълнява. А молбата е учтива форма на заповед, която Бог изпълнява. но в църквата вместо думата молба има дума молитва, която Бог също изпълнява, макар, че и молитвата е учтива форма на заповед. Само си мисля, че има силициево водороден живот, който е сигурно много по напред от въглеводородния живот, от въглерод и водород, Той е експеримент именно на силициево водородния живот, когото ние обявяваме за Бог най общо. Но Бог Отец е живата тъмна материя и енергия, която се подчинява и на въгле водородния живот и на силициево водородния живот. А ние ставаме диамантена цивилизация и това не се харесва на силициево водородния живот, като зелени човечета и те може би биха искали да унищожат въгле водородния живот, който е техен експеримент, чрез корона вируса. Което може бие и отмъщения на Природата, с еволюцията и. А ние създаваме изкуствен интелект и роботи и се плашим от него. Това може да са фантазии, може и да е истина. Но така си обяснявам нещата, които ни се случват. Може да има и други обяснения и научни обяснения, и чакам да се получат научни обяснения.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи