Зографът, Мамографът, Ехографът и матурите като залог за живот

Зографът, Мамографът, Ехографът и матурите като залог за живот
Проклетите изпити след седми клас не са изпити. Те са залог за живота, за бъдещето, за успеха, за авторитета, за всичко, което нечий детски живот може да бъде. Изпитните резултати не са лични - те са доказателство за родителска загриженост и финансова възможност на всяко семейство да бъдат платени най-добрите уроци.
<p>Затова родителите посвещават цялата си година в намиране на възможно най-добрите частни преподаватели (до ниво шеф на катедра в университет), в проучвания, чиято многопластовост и сложност се равнява на операция на ЦРУ. Цялата семейна машина работи като двигател в подкрепа на детето, изправено пред цитаделата на влизане в правилното училище. Три са етапите, когато всички родители говорят за себе си в множествено число, като сравняват своите мъки с тези на отрочето: &quot;растат ни зъби&quot;; &quot;учим се на гърне&quot; и &quot;тази година кандидатстваме за гимназия&quot;.</p> <p><img alt="" src="http://glasove.com/img/news/52284_RuEs3Mppu3HzMX2Rqdg7zdNUfuL7UK.jpg" style="height:338px; width:600px" /></p> <p>И изпитанието е еднакво страшно както за слабите и средни по успех ученици, така и за отличниците. Момент невнимание, емоционално прегаране, кос слънчев лъч, който грее в очите на кандидат-гимназиста, и резултатите могат да бъдат съкрушителни.</p> <p>Министерството на образованието се провали за пореден път не в сглобяването на тестове, не в подбора на експерти за изпити, а в цялостната идея, че всичко, на което едно дете може да разчита, се залага на еднократното право за стрелба &ndash; или улучваш целта, или тъй както си на 14, засрамено навеждаш глава и априори отиваш в клуба на загубеняците.</p> <p><strong><em>Що за жестоки, късогледи и глупави хора допускат десетки хиляди деца да треперят в продължение на цяла година, защото бъдещето им е заложено на един изпит в един-единствен ден. </em></strong></p> <p>А какво става, ако точно в този ден едно дете се разболее от шарка? Преди 4-5 години бяха хванали момченце, чиято майка го беше гримирала дебело с фон-дьо-тен, за да не го видят, че е изринато. Изгониха го от изпита, защото е заразен. Но той няма друг шанс. Негова си работа! Да не е боледувал!<br /> Някой да каже какво ще стане с ученик, чиято зла съдба го е поставила пред автомобил, който не е спрял на пешеходната пътека точно в деня на изпита? От 55 хиляди ученици, които се явяват на изпит, дори статистически е допустимо няколко от тях да се сблъскат ден или два по-рано смъртта на близък човек.</p> <p>Но този изпит е толкова смазващо жизненоважен, че цялото семейство трябва да му каже: &bdquo;Не го мисли ти умрелия, сега важното е да си решиш теста, да слушаш текста за преразказ и да си решиш задачите! Няма да страдаш, няма да чустваш! Ще плачеш след изпита!&ldquo;.</p> <p>Що за система решава, че 14-годишно дете не може да има втори шанс, не може да се поправи. Тоест всеки пълен двойкаджия може да се яви на поправителен и да постигне много добри резултати, но всяко уплашено дете си живее с провала за назидание &ndash; щом не е ходил при добри частни учители, щом не е намерил &bdquo;коуч&ldquo; по психическа нагласа при напрежение, хак му е!</p> <p>И някой се чуди защо абитуриентите като диви се пускат по улиците и демонстрират поведение, което сами не знаят, че биха изявили публично: те реват пред всички, че са оцелели в безмилостната мелница на система, предвидена да ги унижава, да ги мачка.</p> <p>В същото време тази образователна система е толкова безполезна, че когато едно 16-годишно момче е жертва на нападение, то не звъни първо на 112, защото е наясно, че се нуждае от помощ, а звъни на приятелка. Приятелката също не знае, че преди да хукне на помощ, която не може да окаже, трябва да се обади на 112. Едва когато младежът е мъртъв, идва ред на позвъняването.</p> <p>Преди 10-ина години трима седмокласници играли навън на опасни игри. Едното от децата започнало да се души на въже. Другите две се изплашили и избягали. Оставили приятеля си да се обеси и не казали на никого нищо, докато полицията не дошла по късна доба в домовете им.</p> <p>Нашето училище не учи на нищо, свързано с гражданското поведение, не учи на съзравяне, не възпитава в обществена приобщеност. И резултатите са налице: истерични деца и родители, обединени в голямата цел да прескочат изискванията на един изпит и пълна безпомощност, когато става дума за живота на един младеж.</p> <p>Функционалната грамотност на учениците в България е нулева и само в някои случаи децата знаят, че е желателно да се спира на знак &bdquo;Стоп&ldquo; и да се оглеждат на пешеходна пътека. Те не познават правата си, начините за реакция в критична ситуация, не знаят базови правила за общуване, никой не ги подготвя за справяне в електронния свят не като място за чатене, а за познаване на институциите и начините, по които те работят.</p> <p><em>Училището дава ориентири само как да бъде заобиколена системата, как да бъде прецакана &ndash; било с пълно безхаберие и преписване, или с доплащане за висока категория частни преподаватели.</em></p> <p>През това време нови и нови хора обясняват, че ще променят системата. В коя част? В скучнотията? В празнотемието? Обещанието, че за всяко дете ще има таблет, е комично на фона на неумението на все повече ученици да пишат на ръка.</p> <p>В новия закон за образованието е предвидено да бъде допуснато домашното образование, защото вече съществуват родители, които демонстративно са отказали да пускат децата си да седят в клас.</p> <p>И като всяко начинанине, за което няма никаква готовност да бъде проследено като съдържание и качество, предстои да започне нова трагедия: от една страна, ще се нароят кооперативи, ръководени от хора с неясни познания и умения, но по-страшното е, че това отключва ръцете и бесовете на всякакви сектантски проповедници.</p> <p>Предвижда се детето да може да покрие критериите на образователното министерство на изпит, който обхваща целия материал, за да продължи напред. Но вече никой няма да знае на какво изобщо са учени тези деца.</p> <p>Някой - и точно в този момент с пълно основание - би опонирал: а резултатите след изпитите в седми клас за познания ли говорят? Защото, ако сега се хващаме за двойките &ndash; 15 хиляди по математика и 8 хиляди по български от 55 хиляди изпитани ученици, все още не се знае колко са тройките, което е почти толкова лошо като резултат, разкриващ някакво познание.</p> <p>Според анализатори на резултатите децата срещали проблеми с разбирането на смисъла на текста и дори думата &bdquo;зограф&ldquo; бъркали с &bdquo;мамограф&ldquo;, &bdquo;ехограф&ldquo;, &bdquo;географ&ldquo;... Всъщност &ndash; ето го доказателството, че учениците познават модерните думи и технологии. Но всъщност младите хора не били мотивирани да учат.<br /> А защо да бъдат? Наместо да предлагат интересни модели на преподаване, някакви нафталинени даскали все още се дърлят по един или по пет учебника да се преподава по един предмет?</p> <p>Колко години още трябва да минат, за да възложи министерството на експерти да изготвят рамката за постигане на образователна компетентност, а по каква литература и с какви методи, да е работа на самия преподавател?<br /> Кога най-сетне децата ще добият правото да избират учителите, при които да се учат? Някои хора наивно си мислят, че учениците ще идат при тези, които пишат най-лесно желаните оценки. Невярно! Напълно невярно! Учениците обожават компетентните учители, тези, които ги водят напред, които създават правила и ги задължават да ги спазват, които не преподават, а образоват.<br /> Тогава някак естествено ще се види къде ще вървят парите, предвидени за всеки ученик. И тогава самите училища ще започнат да се борят не за попълване на бройки деца, а за привличане на педагози лидери. Тогава ще се случи чудото деца да напускат едно училище и да отиват в друго, следвайки учителя!&nbsp;</p> <p>Някой би попитал какво ще стане в класовете с преобладаващи малцинствени ученици. Истината е, че и сега добри учители постигат успехи, но някак не е интересно да се говори за тях.</p> <p><strong><em>Темата за изпитите след седми клас обаче е много по-широка. </em></strong></p> <p>Какво пречи изпитите за избор на гимназия да са съвкупност от работата на психолози, кариерни центрове и система от различни по вид тестове, които текат през цялата година?</p> <p>Промяна на системата не значи да се опростят задачите или да се избере до болка познат автор за преразказ. Означава да се предложи алгоритъм, който да е ефективен в дългосрочен план и да създава ритмична натовареност и мотивация.</p> <p>Сега родителите решават: детето ще учи в Първа английска и туй то! Но ученикът може да е с талант по икономика или в сферата на компютрите, да го влече готварство или биология и химия...<br /> Защо кариерните центрове се намесват едва в университета? Нищо не пречи още от 6-и клас да започнат да текат дни на професиите, а от началото на седми децата чрез тестове и други психологически подходи да намират своето призвание в бъдещото си образование. През цялата година могат да текат серия изпити, които да генерират един общ резултат и той да не е обвързан с мераците на семейството, а пряко с уменията на ученика. Така наместо роднинският съвет да решава дали училището ще е Първа английска или НГДЕК, младият човек леко и естествено, въз основа на собствената си нагласа, да бъде насочен към подходящо училище. Без ужас, без стрес, без истерии, без целенасочено позлатени частни учители.</p> <p><em>Дали може това да бъде направено?&nbsp;</em></p> <p>Може. Дали ще се случи? Няма да се случи. Образователната система е &bdquo;ла пиовра&ldquo; &ndash; хилядокрак октопод от гладни учители и чрез всеки стръвен крак изстисква кръвчицата на цели семейства, изпива банковите им сметки и ги кара да се състезават наравно с децата почти до смърт.<br /> Никой в образователната мафия няма интерес това отлично работещо сиво образование &ndash; никой още не е предположил какъв процент от БВП е ощетен от тази система &ndash; да се превърне в реално работещо образование.</p> <p>Говори се за дуално обучение. Звучи... префърцунено: ДУ-АЛ-НО &ndash; не е проста работа, ами ДУ-АЛ-НА! Получава се професия. Каква професия? Кой я дава? Кой я иска? Къде ще се упражнява? Кой обяснява на децата разликата между занаятчийското образование и академичното? Дуално обучение по бране на ягоди и лъскане на подове предлага ли се?</p> <p>Училището все повече се превръща в кухо място с чинове, където се постигат параметри, за да се мине на следващо ниво с други кухи параметри, но с различно ниво на елитарност.</p> <p>&bdquo;Ниските резултати са следствие на ниската мотивация&ldquo; &ndash; обясняват не само експертите, но и самите деца. Те не искат да учат, защото не разбират какъв е смисълът от ученето, от писането, от стихотворенията, от знаенето.</p> <p>Тазгодишните резултати от изпита след седми клас с червени букви поставиха диагнозата на образованието, което е кухо, лишено от смисъл, от ценност. То е родителско-роднинско-частно-учителско-ученическа повинност, част от гадните неща в живота. И докато зографът, мамографът и ехографът ще са залог за цяло бъдеще, нищо добро няма да се случи в клас.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Коментари

  • ММ

    05 Юни 2015 16:57ч.

    Прекрасна статия!Поздравления за вторката и смелостта и да я напише.Образованието в България е едно от най-обърканите и порочни остатъци от т.н. социализъм.Образованието на всяко ниво.След простотиите в Свищов,които за пореден път направиха са смях и срам и титлата професор,коментара е излишен...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Поздравления!

    05 Юни 2015 19:15ч.

    Наистина добра статия или, по-скоро, безупречна дисекция на началното и средното образование.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Майка на седмокласник

    06 Юни 2015 1:17ч.

    Напълно съм съгласна с всичко написано. Мога да добавя личното си наблюдение- ако математичката в училището ни беше УЧИТЕЛ, нямаше да имаме нужда от школи и уроци,детето се отврати от предмета благодарение на нея, стана условен рефлекс \&quot;труден предмет\&quot;.Предполагам ,че и в други случаи децата ходят по уроци, защото това, което учат в училище е преподадено по начин-\&quot;да мине часа\&quot;

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Георгиева

    06 Юни 2015 2:49ч.

    Както винаги, абсолютно точна! И, о..о..о на двойкаджиите им се насрочва дори трета сесия /октомврийска/, само и само да получат заветната тройка и да няма повтарящи ученици. А относно учителите, ами вижте колко е спаднало нивото на преподаване в университетите и как се подготвят там студентите-бъдещи учители, а това, че много от учителите работят като такива, само защото не могат да си намерят работа по специалността?! А това, че някои университети едва събират студенти и вече завършилият с тройка става студент?? Да, наистина, образование на всяка цена, но на какво ниво? И още, и още...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Стоева

    06 Юни 2015 3:46ч.

    Прекрасна статия,поздравления за автора,изложил до болка познати проблеми. Дано се окаже и ефективна в даден момент.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Марияна Георгиева

    06 Юни 2015 4:50ч.

    Не мога да се съглася с всичко и особено с унизяващото учителите отношение- \&quot;нафталинени даскали\&quot;, \&quot; гладни даскали\&quot;... Обществото има такива резултати и такива учители, каквито заслужава... Докато то не научи децата си на елементарни добродетели като уважение и трудолюбие, няма какво да очаква друго.... А истерията се създава от самите родители и от учителите, които вечно са на подсъдимата скамейка....Та това е просто една оценка... И не ми е известно някой да не е влязъл някъде...Тестът беше малко по-труден от друг път и по-лесен от теста върху езикови компетентности за 12 кл...14,54 % двойки... И какво от това... В една Франция едва 30%, доколкото ми е известно, си вземат матурата от първия път ( т.е. 70% не я вземат) и никой не се вайка... И ако обществото иска \&quot;ненафталинени\&quot; даскали да им даде ненафталинени заплати....Самата аз съм с I ПКС и д-р по методика на обучението по БЕЛ, но ми е неудобно да споделя каква е основната ми заплата - и то не само защото е служебна тайна....Има много неща, които трябва да се свършат, но някой,който никога не е влизал с дневник в ръка да говори за \&quot;празнотемие\&quot; и за кухо, лишено от смисъл, от ценност\&quot; образование, ми се струва прекалено... Точно обществото и семейството лишиха образованието от ценности, защото е очевадно отвсякъде, че не най-образованите и стойностни хора са най-успешни според съвременните \&quot; стандарти\&quot;...И журналистите имат особена роля в тоталното опростачване на населението ни ( не смея да изрека народ, общност и нация...)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • адам

    06 Юни 2015 5:30ч.

    Има много неща, които трябва да се свършат, но някой,който никога не е влизал с дневник в ръка да говори за \\\\\\\&quot;празнотемие\\\\\\\&quot; и за кухо, лишено от смисъл, от ценност\\\\\\\&quot; образование, ми се струва прекалено... Точно обществото и семейството лишиха образованието от ценности, защото е очевадно отвсякъде, че не най-образованите и стойностни хора са най-успешни според съвременните \\\\\\\&quot; стандарти\\\\\\\&quot;...И журналистите имат особена роля в тоталното опростачване на населението ни ( не смея да изрека народ, общност и нация...)- Марияна Георгиева, няма да те чуят глухите!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    06 Юни 2015 6:43ч.

    Уважаема г-жо Георгиева, когато в 6-ти клас помолих учителката по БЕЛ да възлага повече работа на дъщеря ми и да й дава за домашно да учи наизуст, защото детето ти умираше от кеф да рецитира цели книжки, въпросната учителка ме попита защо искам специално отношение. Моля?! Не молех за оценки, а за още натоварване. Е, с дъщеря ми ходехме на планина и на някое красиво място аз рецитирах или четях стихотворения, заедно ги обсъждахме. И когато в клас детето ми показало, че познава конкретен автор била порязана с думите от същата учителка по БЕЛ: \&quot;Ти докога ще искаш специално внимание!\&quot; Когато я пращах на лятно училище в чужбина, оттам се връщаше окрилена, защото за инициативност и знание получаваше признание и похвали и правото да бъде в групата на бързо напредващите. Само за седмица на училище тук се връщаше в реалността и оклюмваше. От скромния ми опит на майка на едно дете ще Ви дам десетки отчайващи примери за безумия в час, породени от учителска немощ и некомпетентност. И също така знам, че добрите преподаватели бяха обожавани от децата, независимо от строгостта им. Това също го пише в статията, но явно всеки се хваща там, където най-много го боли.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Христова

    06 Юни 2015 16:27ч.

    Макар и да е вярно голяма част от казаното в статията, което се отнася до курсовете, уроците, стреса, истерията и т.н., същата съдържа само познатите констатации и критики и нищо рационално като предложение. Тук и напоследък всички сме много добри в критикуването и \&quot;разкостването\&quot;, за което безспорно има основания, но също така сме едностранчиви, предубедени, прекалено взискателни и нетолерантни към другите, но не и към себе си. Аз подкрепям казаното от г-жа Георгиева, като считам, че обществото ни е длъжник на учителите, а образователната система е това, което ние като общество сме сътворили през последните 25 години. Проблемът всъщност с изпитите в седми клас изобщо не е в НВО-то, каквото категорично трябва да има, нито в усложнените втори модули по БЕЛ и МАТ, защото подобни изпити за приемане в елитните езикови и други гимназии винаги е имало, нито в нивото на учителите и преподаването. Проблемът е в неистовата амбиция на родителите, стигаща до истерия, децата им да бъдат приети в ЕГ, за да могат после да отидат да учат чужбина и ако могат - да не се връщат никога повече тук. Ето това е заветната цел на родителите и никой не може да ги обвини, че те искат друг, по-добър и сигурен живот за децата си, какъвто те никога няма да имат тук. А отговорността за това, че нашата държава и общество са такива, че искаме да изгоним и изолираме децата си от тях, е на всички нас, които сме абсолютно отчаяни и обезверени за своето настояще и бъдеще тук. С две думи, всички ние - и родители, и учители, сме част от една тъжна реалност и обществена система, в изграждането на която обаче малко или много, волно или неволно, сме участвали. Между другото, аз самата съм родител на седмокласник, чието семейство току-що премина през всичко описано в статията, но нито аз, нито детето ми имаме някакви забележки, изисквания, претенции или критики към нашите учители по БЕЛ и МАТ, които преподават в обикновено софийско квартално училище.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • shikelgruber

    06 Юни 2015 16:51ч.

    Скъпа Лияна,Фалирала държава-фалирало образование!С двете си висши образования в БГ съм фалирал четири пъти.В Австрия- нито веднъж.Големият ми син беше ученолюбив-така наречените в училищата \&quot;зубъри\&quot; или \&quot;читанки\&quot;.Завърши в Кьолн геоинформатика.Малкият ми син,с помощта на много мои познанства и още повече рушвети на учителите от мен ,успя някак да завърши ,все още модерната Испанска гимназия.На втория месец в Унито в Кьолн ми се обади и ми каза :\&quot;Тати,висшето е губене на време!\&quot; Сега е собственик и управлява сериона компания за логистика и брат му с дипломата от Кьолн му е дясната ръка.Скъпа Лияна,дипломата не прави децата ни успешни хора.Да не говорим ,че даскалите са алчни,злобни и зависливи хора,а в много от случаите са обикновени кретени.Апропо, ще се поинтересувам имали в Австрия т.нар. абитуриентски балове?Такова нещо мисля ,че няма.Интересно,защо ли....!?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • гражданин

    06 Юни 2015 17:32ч.

    Лиянке, млада и интелигентна жена си, но понякога пишеш за неща, които не познаваш достатъчно! Според теб е ужасно след 7-ми клас с изпити да се решава кой къде ще учи, и това е ужасно! Не, не е ужасно, нормално е на тази възраст да се реши къде и как ще продължи детето да учи. Едно време след 7-ми клас се кандидатстваше за ограничен брой наистина елитни училища - еизкови, математически и др.специализирани гиманзии. Те бяха около 40-50 училища в цялата държава и влизането и излизането от тях си беше нещо сериозно. Само за сравнение с днешната трагедия ще кажа, че през далечната 1979, когато аз съм кандидатствал, за 125 места имаше 1360 кандидати, т.е. по повече от 11 души за едно място. Двойките пак си бяха около 50% от всички кандидатствали така, че тази величина през годините е почти константна. При това този наплив не беше за най-желаната гимназия тогава - английската в софия. Сега местата в \&quot;гиманзиите\&quot; след 7-ми клас са повече от бройката на учениците, както и местата за студенти са повече от бройката на абутирентите. Само това е достатъчно да ни покаже, че е налице пълната профанизация на идеята за по различни или специално обучение. Това е фикция. На времето можеше да се кандидатства само в една елитна гимназия, само една! Сега може да се кандидатства във всички, така че трагедия няма. Само за сравнение ще ви опиша на кратко как изглежда образователната система на една държава, която имаме винаги за пример в социално и всякакво отношение - Германия. Там разпределението кой къде ще учи се извършва след 4-ти, да четвъри клас и то от учителите, а не по желание на родителите. Ужасно звучи нали? Да ужасно е, още повече, че и там училището произвежда същите полуидиотчета, които произвежда и българското училище. Трагично е да признаем последното, но уви факт е. Там след 4-ти клас даже няма изпити, учителите от началното училище казват това дете може да продължи в гимназия, т.е. има шанс да завърши с матура и респективно да кандидатства в университет или да продължи в професионално-техническо училище (преди време в България тези училища се наричаха техникуми) където също ще излезе с матура и шанс за университет или ще отиде в професионално училище (преди в България се наричаха СПТУ) и няма шанс да продължи в университет. Привидно начини много, но всъщност система без избор, защото нито децата имат думата нито родителите. Те могат само хвърлят луди пари като тук по частни учители ( да там парите са в пъти повече и даже се рекламират по ТВ) и да бъдат винтчета в една ужасна машина. Как ви звучи? Някой друг вместо вас да каже дали детето ви става или не става за нещо! Там е така. Така, че изпитите след 7-ми клас са съвзем навременни и полезни стига да имаше състезателност а то няма и стига да водеха до избор на по знаещите, можещите и трудолюбивите. Това е първия сериозен изпит за децата в България, но за съжаление като повечето неща той е формален и резултата не отразява реални постижения, а по скоро финансови възможности, връзки и др. подобни балкански маниери на решаване на проблемите. И вината е само у нас възрастните, децата не са вионовни, ние ги развращаваме с подхода си да решаваме нещата по другиа начин!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дани

    06 Юни 2015 18:18ч.

    Статията е болезнено истинска. Госпожите, които говорят за \&quot;липса на уважение към учителите\&quot; явно са от гилдията, която усилено преподава частни уроци. Така те оправдават вземането на огромните суми сухи пари без касови бележки и без плащането на данъци върху тези си приходи. Лично аз нямам нищо против частните уроци, но нека се регистрират като частни фирми/дружества и нека доходите им се облагат с данъци. Тогава всичко ще си е ОК. Лично аз нямам и не мога да имам недекларирани доходи! Госпожи и господа учители, децата ни не са виновни за ниските заплати. Имате синдикат, който би трябвало да преговаря вашите заплати. Нека Децата и техните родители не ставаме залог за вашето мълчание пред проблемите в образованието. Но явно така е най-удобно за вас. Има и свестни хора сред образоващите, но те са изтикани в ъгъла, както всичко добро в тази държава. Затова ние родителите сме принудени да отглеждаме емигранти..... А това е най-голямата ми Родителска Болка!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Калина

    06 Юни 2015 19:05ч.

    Извинете,но не е проява на висок интелект да се поставят всички учители под общ знаменател. Същото не би било правилно спрямо журналистите,например! Аз искам да попитам- кой от родителите, които ще кандидатстват в елитно училище НЯМА да запише детето си на частни уроци? Нали стремежът е да бъде по-напред в класирането? Независимо дали базовата подготовка му е добра , или не! И едно време е било така, макар че системата беше доста по-различна... А Вие,г-жа Панделиева, какво направихте, за да има детето Ви по-качествено образование (опитахте ли да смените преподавателката на детето Ви ? / Ако-да , какви трудности срещнахте? Мислиха ли като Вас останалите родители? Да не би да си мълчаха заради личното спокойствие и личния интерес? ) Г-жа Дани, Вие ,като родители, какво направихте за да има по-качествено образование в България? Учителското съсловие е единственото, което проведе ефективна стачка ! Проблемите са многопосочни ,а най-сериозният от тях е заложен в учебния план!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дани

    06 Юни 2015 19:21ч.

    Г-жо Калина, МНОГО бих направила за образованието, но мен като родител не ми искат мнението - нито тези от министерството, нито от парламента. Това, което аз направих за себе си беше самообразование и това, което мога да направя за детето си да го образовам ЛИЧНО, защото виждам големи пропуски в знанията на учителите. Г-жо Калина, можете ли да ми кажете какво значи \&quot;ЕЛИТНО\&quot; училище и защо не трябва да има унифицирани национални критерии за които пледира госпожа Панделиева. Според мен въобще не трябва да има матури след 7 клас, а да има приемни изпити в съответните специализирани гимназии, като конспектите и литературата към тях да са налични и достъпни за децата от цялата страна. Много по-ценно е учителите в съответните гимназии да оценяват МИСЛЕНЕТО на децата, а не зазубрени фрази получени срещу огромни НЕДЕКЛАРИРАНИ суми, което аз наричам КОРУПЦИЯ!!!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Дани

    06 Юни 2015 19:28ч.

    Забравих да цитирам един куриоз от учебника по човек и общество за 3 клас. В урока за годините на османско присъствие по нашите земи беше написано, че някои от българите са насилствено карани да приемат исляма, но НЯКОИ ГО БИЛИ ПРИЕЛИ ДОБРОВОЛНО!!! Това Г-жи и Г-да преля чашата на толерантното ми мнение и снизходително отношение към образователната система в България! Срам! Не желая учебниците на тези малки и чисти души да бъдат политически оцветени.... в лилаво :-)

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Цялата система е перверзна, лъжетърче и ...

    06 Юни 2015 22:52ч.

    ... непродуктивна. Печелят от нея само частните учители, а родителите задлъжняват. Да не говорим изобщо, че масата не могат да си го позволят изобщо. Трагедията на децата започва още от 7 клас. Неолиберална, либертарианска, обективистка, анархокапиталистическа, олигархична кочина.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • тъжното е, че тези, които имат ...

    06 Юни 2015 23:00ч.

    ... достъп до квалифицирано образование напускат страната. Остават необразованите, без шанс за квалифицирана работа на външния пазар. За да се спре тази тенденция трябва образованието в средното училище да е равнопоставено за всички. И нивото да е високо, за да печелят всички от него.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Грета Новакова

    06 Юни 2015 23:35ч.

    Госпожо Панделиева не мислите ли , че същите тези ,,някакви нафталинени даскали\&quot;са Ви учили да се изразявате така оригинално?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    07 Юни 2015 3:58ч.

    Ех, г-жо Новакова, ако бяха живи моите тогавашни учители... Всички бяха от старата гвардия и бяха велики! Взискателни, строги, безмилостни дори и навеждахме глави пред тях. Другарката Груева по история беше джудже. И беше толкова значима за нас, че никой не смееше да говори с нея от положението на собствения си ръст - навеждахме се на нивото на очите й. И в статията си много ясно съм казала: предователите-лидери са уважавани и дълбоко ценени от децата. Но са толкова драматично малко.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иванова

    07 Юни 2015 4:32ч.

    Не съм съгласна с вас, не търсете вина в учителите. Те са просто чиновници, със заплата по-малка от тази на останалите чиновници. И са такива не по тяхно желание. \&quot;Ледена стена - с глава я не разбих\&quot; - казва Яворов. Да не би да очаквате учителите да разбиват ледената стена - обществото около тях. А вие, госпожо Панделиева, прибавяте поредното кубче лед към ледената стена. Нищо повече. Някакви реални предложения, които да зависят от учителите? Тях никой не ги пита за учебна програма, за учебници, за формата на изпитите. Но пък са удобни за смачкване - могат да събират недоволството и критиката на ученици, директори, инспектори, родители, роднини и ,разбира се, на журналистите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Родител

    07 Юни 2015 6:14ч.

    Четейки коментарите се смях с глас, учителите обвиняват родителите и обратно. Искам да попитам за какъв чеп трябваше детето ми да полага този изпит, след като плановете му не са да кандидатства в така наречените \&quot; елитни гимназии\&quot; Осъзнавате ли, че това не е изпит за кандитатстване, а се полага задължително. И също се налагаше да ходи на частни уроци, за да усвои материала, който така и не му се преподаваше, а просто се изплюва в час. И също имахме подобна случка, но с историчка, когато детето пржяви самоинициатива и пожелало да разкаже за посещението си на връх Шипка в най- светлия празник 3 март, госпожата просто не му дала думата - това не влиза в програмата. Но не пропускат да се оплачат, че не взима участие в чат, а той е много срамежливо и свито дете, е точно тогава е бил момента да го остави да се изяви. Рядко се намират педагози, които имат подхот към децата, това не се учи в университетите. И кога НАП ще погнат този сив сектор най - накрая с частните уроци?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 1

    07 Юни 2015 6:22ч.

    Калина, ефиктивната стачка за която говорите беше за повишаване на заплатите, не за промени в образованието.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 1

    07 Юни 2015 6:25ч.

    Калина, ефиктивната стачка за която говорите беше за повишаване на заплатите, не за промени в образованието.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    07 Юни 2015 14:09ч.

    Г-жо Иванова, всичко зависи от учителите, когато става дума за методите им на преподаване и за авторитета, който създават. И пак съдя по детето си: от първи до четвърти клас децата така си обичаха класната, че понякога й казваха \&quot;мамо\&quot;. Тя създаде непоклатим колектив, сред тях имаше и дете болно от рак (което за щастие оздравя) и тази жена ги направи негов гръб и сила. От пети до седми клас класната ги ненавиждаше, съответно и те нея. Колективът се разпадна. И в гимназията отново случа на класна, която извади най-доброто от тях, заради която учеха, заради която не бягаха. Личният авторитет е водещ за учениците и е факт, че добрите педагози получават дълбоко уважение от децата. И да, пълно е с нафталинени глави, които са толкова изостанали като мислене, толкова повърхностни в преподаването си, че мястото им просто не е в училище. Иначе самата система да се залага живота на 14-годишно дете на един изпит е най-голямата идиотщина.Не съществува друг такъв изпит в живота за който да се дава само една възможност.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Иванова

    07 Юни 2015 16:23ч.

    http://uchiteli.bg/interesting/profesiq-sys-zadylzheniq-i-bez-prava/327

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Коста Атанасов

    07 Юни 2015 16:59ч.

    Баща съм на момче на 4 години. Още тази година или най-късно другата му предстои да е в подготвителна (или както там я наричат чиновниците) група. Всичко това е с цел учителите в първи клас да си \\\&quot;клатят краката\\\&quot;. Аз започнах училище на 7 и още си спомням с обич за другарката Русинова, която ме научи да пиша , да чета и да смятам. Според сегашните програми вече искат децата да учат това в подготвителните групи. Това според мен е имитация на образование и ограбване на детството на децата ни. Моля учителите да не се засягат, всяко стадо си има мърша, но мършата в образованието е на власт.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петрова

    08 Юни 2015 3:26ч.

    Господин Атанасов, никъде в програмите за предучилищно възпитание не влиза обучението в четене и писане. Болните амбиции на родители и детски учители води до изпреварване в развитието на детето. От скромния ми опит като учител не съм видяла колега от начален етап, който да си клати краката. Напротив, когато децата са на различно ниво, работата с тях е много по трудна. Но нали в България всички разбират от футбол и образование, давайте да плюем наред! А в много от европейските държави децата са в първи клас от 5 години. Но няма значение- и сред родителите има много мърша/ личи си по писанията!/.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ако някой иска да има сравнително по-добро образование в България

    08 Юни 2015 6:07ч.

    за това има демократични механизми, които обаче уви, си остават неизползвани, защото многознайните и вечно оплакващи се родители предпочитат някак да решат частния си проблем и да не полагат никакви усилия за бъдещето едно поколение напред. 1. Трябва да се повишат и средствата и критериите на висшето образование, подготвящо учителите. 2. Трябва да се увеличи и контрола и средствата за основно и средно образование. 3. При осигурени достойни доходи за учителите и образователните институции трябва да има строг данъчен контрол върху частните уроци (защото неплащането на данъци е кражба). 4. И това е последния и невъзможен ход - семействата трябва да осигурят на децата си конфортна и смислена среда. А Л. Панделиева е написала патетична и безсмислена статия, в която едва ли не ни казва, че децата от училище трябва да разберат кога да звънят на 112 и кога да пресичат улицата. Проблемите са много по-дълбоки и изскват решителни промени. Който ги осъществи ще бъде намразен завинаги. Затова и никой не ги прави. А средствата за образованието трябва да бъдат изисквани от обществеността. Но обществеността е апатична и политически неграмотна.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    08 Юни 2015 17:33ч.

    Г-жо Иванова, цитирам Ви: Не съм съгласна с вас, не търсете вина в учителите. Те са просто чиновници Ами чиновниците да си вървят. Моето дете, всичките ни деца не са в училище, за да си получават просто чиновниците заплатите. Фактът, че все още из цяла България работят преподаватели, които вдъхновяват децата означава, че те имат своето място. Но и най-добрият педагог е безсилен пред система, която задължава цели родове да коленичат пред кретенския начин на изпитване точно в седми клас.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Комунист-Ленинец

    09 Юни 2015 2:52ч.

    При капитализма всичко е уродливо и грозно,включая и образованието... \&quot;Ще плачете за социализма,лумпени седерастични\&quot;

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • GM

    09 Юни 2015 17:46ч.

    Ами хубаво - нека не е един изпит в един ден, а да са примерно 12, по два всяка седмица, като се почне третата седмица на май и се стигне до началото на юли. После се взима средното.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • GM

    09 Юни 2015 18:52ч.

    Още две неща, които си заслужават коментар: 1) \&quot;щом не е ходил при добри частни учители\&quot;. Жестоката истина, която никой не иска да я проумее, по обясними причини, е, че трябва да си бавноразвиващ се за да ти трябват частни уроци за да си вземеш изпитите в България. Просто няма абсолютно никаква нужда от това - има си учебници, има си и училище, сега вече има и интернет, и комбинацията от тези неща би трябвало да е напълно достатъчна за да се научи да си го кажем директно, елементарния материал, върху който се полагат тези изпити. Може много да се пише върху психологическите и социологически фактори, които карат хората да хвърлят луди пари за частни уроци, но реалната нужда от тях не е причина за това. 2): \&quot;Учениците обожават компетентните учители, тези, които ги водят напред, които създават правила и ги задължават да ги спазват, които не преподават, а образоват.\&quot; Това може да го каже само човек, който не е наясно с реалното положение в училище и с психиката на средностатистическия ученик. Най-добрите учители, които съм имал, са били мразени от дъното на душата им от &gt;95% от учениците си. Защо? Защото добрият учител изисква много, а ученикът иска да му е леко. Един-двама във всеки такъв клас, в който съм бил, си били в състояние да разберат какво точно се случва и защо, и това е. Масово обичаният учител по правило е учител, който пише много шестици, което наистина може (във все по-редки случаи) да доведе до въодушевение сред учениците към предмета му, но по-важният въпрос е какво остава трайно в главите им и в това отношение положението много често съвсем не е розово.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Напълно съм съгласна с...

    09 Юни 2015 19:34ч.

    \\\&quot;Ако някой иска да има сравнително по-добро образование в България\\\&quot; 1. Истина е, че най-слабите студенти отиват да стават учители и това не е от вчера...още от времето на т.нар. тоталитаризъм тази професия придоби отрицателни оттенъци именно заради идеологическите дисциплини, с които даскалите промиваха мозъците на децата. А после когато дойде демокрацията никой не знаеше какво да прави в училище и настана анархия. 2. Защо е това деление на родители срещу учители и обратно. Та учителите не са ли родители? Те не виждат ли какво става чрез собствените си деца! Настройването е абсолютно излишно и с нищо не помага на децата!!! 3. Контролът върху доходите от частните уроци е болезнено задължителен... Наистина НАП е длъжен да погне тая алчна пасмина... А родителите да поумнеят малко, щото наистина и сред родителите мършата смърди ужасно.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Петрова

    10 Юни 2015 16:40ч.

    Интересно, как всичко се струпа отново на главата на учителите и училището.Как те трябва да заложат базата ценности у децата, как трябва да ги научат да пресичат и да звънят на 112.За какво г-жо Панделиева са родителите?Вие искате детето Ви да е държавна собственост?Тя да решава какво да се случва с него.Когато в една държава няма справедливост, не карайте охулените,несретните да решават проблемите на обществото.Децата са ваши и Вие имате последна дума за тяхното обучение и възпитание.Дали знаете, че някой учители работят на две места за да издържат семействата си.Но за другите професии е допустимо, но за тях - не.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лияна

    12 Юни 2015 15:23ч.

    Г-жо Петрова, ако сте прочели текста, на първо място се говори за системата като вредна за децата. СИС-ТЕ-МА-ТА. Освен това, като автор на единствената писана в България и за българските условия книга как се учат децата на сигурност още от прохождането си, държа да отбележа, че никъде в текста не е вменено на учителите да са родители. Става дума обаче за учителите с авторитет, които получават цялото внимание и уважение от учениците. Не познавате ли такива? Жалко. Училището обаче е длъжно да учи на функционална грамотност децата и липсата на такива познания се отчита вече години наред. В сравнение с децата в ЕС нашите ученици са на едно от последните места. Става дума не само за елементарни правила за лична сигурност и обществена отговорност, а също за писане на автобиография, писане на писмо, оформяне на документи, ползване на банкови инструменти и какво ли не още - все неща свързани с живота днес. Именно липсата на такива познания изпраща на безкрайни опашки за плащане на налози млади хора, наместо те да платят за няколко секунди онлайн, включително от умните си телефони, които държат в ръка. Липсата на такива познания кара хиляди хора да си теглят заплатите на банкомат, защото не знаят какво се прави с пластиката от банката. Житейска безпомощност е това. И във всяко уважаващо себе си средно учебно заведение дори в съседните ни държави тези умения и познания се преподават, но както винаги заплатите у нас са причина учителите да си гледат работата през пръсти. Освен това в този текст - ако все пак сте го прочели - пише, че е безкрайно нечестно спрямо самите деца съдбата им да е заложена само на един изпит в един единствен ден. Но ако един учител се счита за прецакан и не му се работи като педагог е добре дошъл да работи онова, за което мисли, че го бива. Стига с жалейките за техните заплати или да започнем да сравняваме с труда на медицинските работници?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи