Питър Москос: САЩ са обсебени от расовия въпрос, но проблемът е по-голям

Питър Москос: САЩ са обсебени от расовия въпрос, но проблемът е по-голям
“Много от проблемите са класови проблеми, но в Америка не се говори за класи. Ние сме напълно обсебени от расовия въпрос, защото това е дълбока рана. Би трябвало да видим и другите рани. Малко хора знаят например, че градовете, в които полицаите убиват повече хора, по принцип са градовете, в които има по-малък процент чернокожи и които са разположени в западната част на страната, като Албъкърки или Оклахома сити. Американските полицаи там убиват много бели и испаноезични, но никой не го знае. В замяна на това, в Ню Йорк полицаите вършат супер работа и убиват много малко хора. Но вместо да им се каже “какво добро направихте?”, поставят всички под общ знаменател. Тогава ченгетата се обезкуражават… Бедността на дъното на обществото е опустошителна. Наистина има нещо, което не е наред. В тези квартали има различна култура, култура на гетото. В Америка не е прието да се използват тези думи и ако бяхте американски репортер, нямаше да го направя. Това е тема табу. Но реалността не е политически коректна”. Бивш полицейски служител в Балтимор, а сега професор в Колежа по наказателно правосъдие “Джон Джей”, нюйоркският университетски преподавател Питърс Москос е шокиран от аферата “Флойд”, но предупреждава, че табутата върху дебата за полицейското насилие прикриват огромното насилие и бедност в черните гета.

 

 

- Вие сте бивш полицейски служител, университетски преподавател, специалист по полицейските въпроси. Как реагирахте, когато видяхте видеото с Дерек Шовен с коляно на врата на Джордж Флойд по време на осем дълги минути, довели до смъртта му?

 

- Беше трудно да го гледам. Обикновено първата ми реакция, когато гледам подобни видеозаписи, е да ги виждам от полицейска гледна точка, защото често, дори в спорни случаи, мога да си кажа: ОК, ченгето е направило това, защото си е мислело че… Но поведението на този полицай нямаше никакъв смисъл. Казах си: какво прави този глупак? Това не само ме разстрои, но и ме вбеси.

 

- Най-учудващото е, че този полицай изглежда не действа в пристъп на ярост, а сякаш това е напълно нормало. Много е шокиращо и поведението на колегите му, които са напълно пасивни!

 

- Двама от колегите му са току-що дипломирани млади полицаи от Полицейската академия, учудваща ситуация, защото е необичайно да има двама стажанти в един екип. На улицата едва от три дни, те не могат да кажат каквото и да било, защото този полицейски служител е техен началник, натоварен с обучението им. Това не е отношение на равенство. Присъствието на четвъртото ченге остава загадка, тъй като за него не е изтекла никаква информация. Но ме тревожи фактът, че Дерек Шовен слага коляното си на врата на човека, когото задържа, защото повечето ченгета са обучени в полицейските академии да не използват тази практика. Фактът, че полицейското управление в Минеаполис я позволява, разкрива истински лидерски проблем. 

 

- Виждате ли в случилото се проява на расистко поведение?

 

- Точно в този случай, мисля, че да, защото е трудно да си представим, че нещо подобно би могло да се случи на бял. Но не знам! Съществува невярна представа, че в Америка полицаите убиват само чернокожи. Това е напълно невярно! Има извънредно много престрелки, в които полицията убива бели, но те не са на първа страница на вестниците! Изведнъж хората виждат само ченгета, които причиняват зло на чернокожи, и смятат, че полицията напада само тях. 

 

- След смъртта на Джордж Флойд американската полиция бе обвинена, че е “системно расистка”. Съгласен ли сте с това?

 

- Америка има расови проблеми, но е странно, че ги откриваме, само когато, се проявят на полицейско ниво. Американските полицаи отразяват американското общество и всички съществуващи проблеми в Америка са видими в един полицейски участък. За мен идеята за системния расизъм загатва за миналото, което е просъществувало през поколенията, но днес се изразява най-вече в продължаващите социално-икономически различия между бели и черни. Невъзможно е да бъдеш полицай в горещите квартали в Източен Балтимор, по същия начин, както в един богат и проспериращ квартал. Очевидно ще има различно полицейско поведение в тези два свята и тази ситуация може да засили някои расистки предразсъдъци. По принцип е погрешно да се говори за американската полиция като цяло, защото тя е изключително децентрализирана и различна. Има около 17 хил. полицейски участъка в САЩ. Има известна ирония например да се наблюдават демонстрациите на Black Lives Matter (Животът на черните има значение) в Ню Йорк, в които виждаме мнозинство от бели демонстранти да смята за расисти чернокожи ченгета, които преобладават в нюйоркската полиция - и всичко това заради случилото се в Минесота!

 

- Обвиниха чернокожи полицаи в расизъм срещу черните!

 

- Това ви учудва, защото използвате класическото определение за расизъм, което според мен е правилното определение. Но днес, тъй като се смята, че институцията е системно расистка, чернокожите полицаи  в Америка могат да бъдат расисти спрямо черните!

 

- Според вас става въпрос за по-дълбок проблем на неравенството, наследен от миналото. Казвате, че ако полицаите убиват пропорционално повече черни, то е най-вече защото се сблъскват с повече насилие в бедните квартали.

 

- Да, но тук в Америка, нямате право, когато сте в компания, да говорите за огромни расови различия при тежките престъпления. Ако нямате право да говорите за това, вие не разбирате защо полицаите взаимодействат толкова често с черната общност. Една причина е, че има повече престъпления в тази общност. Много от проблемите са класови проблеми, но в Америка не се говори за класи. Ние сме напълно обсебени от расовия въпрос, защото това е дълбока рана. Би трябвало да видим и другите рани. Разберете ме правилно, расовият въпрос остава важен. Но пренебрегвайки другите фактори, ние често се лъжем. Малко хора знаят например, че градовете, в които полицаите убиват повече хора, по принцип са градовете, в които има по-малък процент чернокожи, и това са градове, разположени в западната част на страната, като Албъкърки или Оклахома сити. Американските полицаи там убиват много бели и испаноезични, но никой не го знае. В замяна на това, в Ню Йорк полицаите вършат супер работа и убиват много малко хора. Но вместо да им се каже “какво добро направихте?”, поставят всички под общ знаменател. Тогава ченгета се обезкуражават. 

 

- В Ню Йорк беше случаят с Ерик Гарнър, който също умря от задушаване.

 

- Да, но обстоятелствата бяха много различни и действията на полицаите по-защитими, отколкото при Флойд. Трябва да е ясно, че полицаите никога няма да бъдат перфектни и ще има грешки. Ако търсим съвършенство, сме загубени, защото то е невъзможно и ще окаже такъв натиск, че полицаите повече няма да ходят в кварталите, за да защитават населението. Важно е да погледнем картината като цяло и да признаем, че в Ню Йорк нещата вървят по-добре. 

 

- Относно американския Запад, неотдавна гледах видезапис от жестоката смърт на Даниъл Шейвър, бял служител, убит от полицай абсолютно без причина. Откъде идва тази брутална полицейска култура? Дали от страха им да не бъдат убити в една свръхвъоръжена страна, от каубойската култура?

 

- Има десетки случаи като този, а той наистина беше ужасен и непростим. Но тъй като жертвата е бяла, това не привлече вниманието. Ако искаме да намалим жертвите, трябва да вземем предвид всичко това и често то няма нищо общо с расата. Ние сме брутална страна и има много оръжия в обръщение, така че, да, този страх има значение. Но един полицай не може да прекарва времето си в страх! Той трябва да се научи да се владее.

 

- Какво научихте в Балтимор за отношенията между полицията и малцинствата?

 

- Бях нетипично ченге, учил съм в Харвард и проучих нидерландската полиция в Амстердам. Израснал съм също в наполовина черно предградие. Но в Балтимор бях изненадан от нивото на насилие, от броя на убитите при насилие. И тъй като ченгета се сблъскват с всички тези проблеми ежедневно, но не ги канят на дипломирането на децата в трудните квартали, за тях е много лесно да приемат идеята, че всички хора в тези квартали създават проблеми. Трябва да можеш да се дистанцираш. Но бедността на дъното на обществото е опустошителна. Наистина има нещо, което не е наред. В тези квартали има различна култура, култура на гетото. В Америка не е прието да се използват тези думи и ако бяхте американски репортер, нямаше да го направя. Това е тема табу. Но реалността не е политически коректна.  

 

- Каква е културата в гетото?

 

- Това е култура, която възхвалява непосредственото задоволство и насилието. Чернокожият американски университетски преподавател Илайджа Андерсън, който работи по тези проблеми, разграничава уличната култура от културата на благоприличието и показва как съжителстват. Но културата на гетото съществува, именно това е културата на дилърите на ъгъла на улицата, това е сексистка и хомофобска култура. Дори и да не са отговорни, жените често пласират наркотици, имат деца, които растат без баща в мръсотия и мизерия. Няма надежда. Бях в един от бидонвилите в Найроби, но по-скоро бих предпочел да живея там, отколкото в гетата в Източен Балтимор, защото в тях има по-малко семейна солидарност. В най-бедните ни райони има комбинация от бедност, наркотици и насилие, без родителска опора. Имам чувството, че говорим за системен расизъм, защото не искаме да се сблъскаме с тези фундаментални проблеми. 

 

Укоряват историята с пълно право. Но какво да правим сега? И как да обясним, ако това е само въпрос на расизъм, че имигрантите от Африка се справят по-добре? Въпросът не е само расов. В Източен Балтимор, където патрулирах, 10 процента от мъжете са убивани! Как може да имаме нормално общество, когато има такова ниво на насилие? Когато ми кажат, че проблемът е в полицията, присвивам очи и казвам: не. Има по-голям проблем.

 

Превод от френски: Галя Дачкова

 

 

 

 

 

Коментари

  • Наблюдател

    30 Юни 2020 12:52ч.

    "Бях в един от бидонвилите в Найроби, но по-скоро бих предпочел да живея там, отколкото в гетата в Източен Балтимор" Това казва всичко.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Няма как

    30 Юни 2020 14:50ч.

    "Бях в един от бидонвилите в Найроби, но по-скоро бих предпочел да живея там, отколкото в гетата в Източен Балтимор". Прав си Наблюдателю,това е една от най-същестевените констатации на тоя бивш полицай. Прави чест,че го казва полицай,а многоучените механици и социални инженери на САЩ ........ не мъцват. Американските негри са като камила на Северния полюс или бяла мечка в Сахара. Откъснати от естествения си хабитат те деградират и са по-нещастни от африканските си събратя. Няма как негър да се адаптира в технологичното общество на САЩ,каквито и квоти,привилегии и свободи да им дават.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • нйв

    30 Юни 2020 14:57ч.

    Ми то и в булгария е като в америка. Класата на бившите комунисти и роднините им заграбиха всички политически и икономически лостове в държавата. Циганите обаче са добре, заради социалистическия евро съюз, най-добре са разбира се, крадящите наедро от еврофондовете.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Helleborus

    01 Юли 2020 15:24ч.

    „Много от проблемите са класови проблеми“, но проблемът е по-голям И от това. Понеже проблемът е културен, а не класов. В киноиндустрията основно експлоатиран позитивен модел е бедно семейство с чест, хора, които едва свързват двата края, но се държат прилично и се борят почтено. Но в реалния живот тази чест не се възпитава вече. Откакто комунизмът беше измислен като идеология, няма чест, има само пари и отношение към тези пари - бедните са задължително онеправдани и невинни, а богатите са лоши и виновни. След като бедните са онеправдани и невинни според самата житейска философия на социалната държава, никой не възпитава човек, за който счита, че се е родил невинен. Социалната държава приема, че е станал лош, ако е станал лош, само понеже е беден, понеже битието определяло съзнанието. Но е обратното, съзнанието твори бития. Така съзнанието на хората от гетото, от които никой нищо не изисква и които никой в нищо не възпитава, най-малко в почтеност, нравственост и отговорност, няма как да роди друго битие. Бедността няма нищо общо с това. Много велики герои и почтени хора са се родили в бедност. Но те са се родили във времена, в които хората не са си търсили оправдания за нищо, възпитавали са децата си на честност, уважение към възрастните, дисциплина, труд, почтеност. Комунизмът НЕ възпитава отговорни хора, той дава социални помощи и безплатни услуги, оправдава простащината у хората, дори я подклажда и най-накрая дори успява да внуши на някакви лузъри, че са онеправдани и те излизат на всякакви протести. Така че това е проблема, според мен, идеологията водеща до личен неуспех и упадък, до нравствена деградация, прикрити зад класова борба. Хиляди години бедният човек не е искал нищо от държавата, той я е издържал, надявал се е единствено на труда си, предприемчивостта си и това да няма войни и катаклизми. И не е имало никакво гето, където някакви перковци и лигльовци да се шляят по улиците с пистолет в джоба, да се дрогират и да крадат, че и някои да изпитват респект към тях и правата им! Според мен полицаите се ожесточават, понеже виждат тези неща, а реалността се разминава с кухите философии на политиците. Така несъзнателно те наказват нещо, което никой друг не наказва.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Орел,Рак и Щука

    01 Юли 2020 17:51ч.

    САЩ бяха дабре докато работеше топящият котел на англосаксонците. Котелът обачееее... преди 30-40 години угасна и сега етносите и религиите в САЩ са мешана салата. И от тая мешана салата либерастните социални инженерии си въобразяват,че може да изградят доброзорно гражданска нация оновавана само на спазване на общи закони. То и Рим е измислил Римското право единно са всички поданици на империята,нооо.... накрая Рим се разпадна. Само общите закони са слаба спойка за изграждане на нация. Пунта Мара е това. Защо Китай ще им навие шията? Защото има единен етнос почти без чужди расови и етнически съставки.Освен общи закони има и единен морал,единна история,обща култура,общо културно и историческо наследство,има общ бит и традиции. В САЩ това вече го няма,а вървят към Орел,Рак и Щука.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • . Защо Китай ще им навие шията

    01 Юли 2020 22:11ч.

    Ще ни навие всички, китай е заплаха и за нас.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • 007

    05 Юли 2020 16:01ч.

    Не мога да разбера къде е истинската Америка, която уважавах? Някой посяга на теб, семейството ти, собствеността ти...застрелваш го със законно притежавания си пистолет, и го отнасят в черен чувал. Сега ми се затръшкали колко лошо било да попречиш на някакъв кюмур да изнасили дъщеря ти?!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи