Проф. Вучева: Не са нужни промени в закона за БНБ, за да сме в ERM-2. Борисов да оттегли поправките

Проф. Вучева: Не са нужни промени в закона за БНБ, за да сме в ERM-2. Борисов да оттегли поправките
Не съществува никаква потребност – правна или административна, която да изисква предложеният текст от група народни представители на ГЕРБ да се включва в националното законодателство, особено, пък, като трета алинея на чл.29 от Закона за БНБ. Това заявява проф. Христина Вучева по повод предложението за изменение на чл. 29 от Закона за БНБ. Цитираните в предложения текст два документа на ЕЦБ и на централните банки на държавите извън еврозоната, са задължителни за работата на банките и без да се включени в закон. Както е известно, документите от такъв вид са многобройни и могат да се видят и на страницата на нашата централна банка.

 

Документите, които се споменават в проекта на г-жа Менда Стоянова, по съдържание се отнасят за кандидати за паричния механизъм с плаващи валутни курсове, каквито са били първите 11 страни, образували валутния съюз, както и по-късно останалите, които са се присъединили, включително и Словакия през 2009 г. По-точно, тези документи са валидни за включването в парично-валутния съюз, както някои наричат еврозоната, а не за присъединяване към т.н. чакалня. Може би и за това се твърди, че предложеният текст е приет от ЕЦБ.



Тук ще си позволя да цитирам един много известен немски социолог – Улрих Бек. В книгата си „Германска Европа” той споменава, че в Брюксел, а и в Германия, често се бърка валутният механизъм с валутния съюз – еврозоната. Нещо подобно е станало и при нашето съгласуване между бюджетната комисия и ЕЦБ.


През годините от 2008 и следващите, съм имала възможност да обяснявам, че страните с фиксиран курс на валута могат да се включат в ERM 2 без да е необходимо да преминават към плаващ курс. Това е решено в специална резолюция на ЕЦБ през 2000 г. В периода 1992-1997 г., когато са се обсъждали въпросите на паричния съюз, е имало идея да се изисква страните с фиксиран курс най-напред да излязат от него и след това да се присъединят към ERM 2. Тази идея е била изоставена по-късно.


В посоченото решение на ЕЦБ от 2000 г. се изисква страните с фиксиран курс, в писмото за присъединяване към ERM 2 да посочат курса, който са фиксирали към еврото и да декларират, че няма да има девалвации в периода на престояване в чакалнята. Така са постъпили балтйските страни. Те обаче за разлика от нас са влезли в чакалнята веднага с подписване на договора за членство и административната процедура е била изпълнена с писмата за фиксирания курс. Едва при приемането им в еврозоната са налице споразумения с ЕЦБ, в които се цитира и Споразумението от 16 март 2006 г., включено и в текста на Менда Стоянова.


Призовавам нашия министър-председател, в битността си на партиен водач на ГЕРБ, да помогне на вносителите да оттеглят това предложение за промяна на чл.29 от Закона за БНБ.

 

Нека първо да се уточни, че сме изпълнили т.н. план за действие за включване в чакалнята. След това, че имаме съгласие на ЕЦБ за приемане в банковия съюз по реда за страни, които не са членки на еврозоната и след това да се отправи писмо от правителството, както е редът, за присъединяване към валутния механизъм /ERM 2/, като в него да се запише фиксираният курс 1.95583, който обещаваме да поддържаме през престоя си в чакалнята. Едва след всичко това, ако има нещо за уточняване в законодателството – нека да се обсъди.



Може да се твърди, че предложената нова ал. 3 на чл.29 от Закона за БНБ, ще създаде много по-тежки проблеми, отколкото тези, които в момента имаме от лошата редакция на ал. 3 на чл. 30 от Закона за хазарта.

————————–

Христина Вучева е доктор по икономика и професор по финанси. Тя е бивш министър на финансите в първото служебно правителство /1994-1995 г./. Анализът е написан специално за Агенция БГНЕС.

 

Източник: "Епицентър" 

 

 

 

 

Коментари

  • Един Друг

    27 Яну 2020 18:47ч.

    Професор Вучева е професионалист, а на ГЕРБавата власт не им трябват професионалисти - те бързат да се докопат до ключа от касата , естествено ЗА ДА Я ИЗПРАЗНЯТ! А България - кучета я яли... Днес се работи с перспектива - само две седмици, а не с перспектива 20 или 30 години... Преди 25години Иван Филипов отказа Борда по Виденово време и стана катастрофата преди Иван Костов, която му развърза ръцете така, че и 10 години по-късно не можахме да се оправим...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отговорен

    27 Яну 2020 19:14ч.

    Да г-жо професор, може да се твърди, че ще създаде много, много по-сериозни проблеми от тези с хазарта. Наистина е интересно защо директното прилагане е необходимо да се "подкрепи" с промяна в местното законодателство. Има още един проблем. Цитираната резолюция съобразява конюнктурни проблеми, при това с още пресните рефлекси от времето на екю-то. Сам по себе си механизма на "чакалнята" се обезмисля, ако се допусне "деклариране" на отказ от девалвация за случаите на наличен фиксиран валутен курс. Нека уточня - чакалнята е финален тест за конвергираност. В допълнение, в годините след 2000, още повече след 2006 се случиха доста събития и не бих казал в посока утвърждаване на практиките за деклариране на обстоятелства от държави членки. Все пак, хода на изложените мисли работи в интерес на България и би могъл да е основа за действие на еднокнижниците. В крайна сметка мащаба ни е нищожен и това подкрепя потенциален компромис на ЕЦБ. Иначе ще се прострелят в петичките, май.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Румен Геров

    27 Яну 2020 19:40ч.

    "Един друг", за съжаление не си прав. Работи се именно за 20-30 години напред – тоест, закопават ни, дори за 50 години напред са ни закопали вече. И както казва проф. Иво Христов: В България нещата вече са необратими. Който и да дойде на власт – нищо не може да поправи! Обречени сме. Точно затова май никой вече нищо не прави срещу властта – късно е.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • До Румен Геров, относно перспективата

    27 Яну 2020 20:48ч.

    Не сте прав , колега „не сте в час!“. Когато нещо се планира за 20 или 30 години, ти не го РУТИШ, а ПЛАНОВО !!! демонтираш… Рутенето е „сега и веднага“. Онова, другото дългосрочно закопаване е по други направления. А рутенето е „сега и веднага“ щото се надяваме не 20% а 0.002% да намажат – да откраднат събраното и … да избягат навън с надеждата ,че там, навън ще могат да си ядат откраднатото до внуци и правнуци… Те, тези 0.002% са от онези 80%, които освен да крадат друго трудно могат да правят, но си вярват…Да ама не! Доста руски олигарси, награбили милиарди и избягали в Великобритания, вече не са на този свят по извънредната процедура, а тези които са все още на този свят – самата Великобритания ще ги „стерилизира“ – да откраднеш от крадец не е кражба, затова хайде на авантата – бързо и сега, точно когато ни трябват пари за Брекзит…

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Герб....чумата на 21 век

    27 Яну 2020 21:34ч.

    ГЕРБ са българоубийци. А всички които им служат са стадо оФце.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Отговорен на 27.01.2020 в 19:14

    28 Яну 2020 7:07ч.

    Може би, трябваше да напишете "Г-жо Професор" и "отговорен" ?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • За да са толкова отзивчиви какви ли им са личните истории?

    28 Яну 2020 8:38ч.

    19мин: "Брюксел ви натиска за еврото, за да отмъкне валутните резерви: Стив Ханке. Известният у нас и по света финансист проф. Стив Ханке, предупреди, че започва битка за 20-те млрд. евро от валутния борд. От Брюксел вече имало сондажи да ги предадем срещу новите евробанкноти, когато влезем в еврозоната. Според някои финансисти причината е, че на ЕК и Европейската централна банка спешно им трябват пари Както и повече страни членки, които да поемат дълговото бреме на държави като Гърция и на закъсалите европейски банки. Отделно тепърва трябва да се сформира общ фонд за мигрантите, за укрепване на границите и др. Ако приемем еврото само по линия на Европейския спасителен механизъм, вноската ни ще расте всяка година, докато стигне кошмарните 12% от БВП, което към момента е над 10 млрд. лв. При бюджет от около 30-ина милиарда всеки може да си направи сметката колко години ще издържим, преди да фалираме. "Това е абсолютно безпринципно. Предполагам, че се прави, за да давате още повече пари на ЕС. Смятам, че това ще е голяма грешка за България.", казва проф. Стив Ханке пред "168 часа". Според финансисти вече има тайни сондажи с приемането на еврото да предадем на Европейската централна банка и голяма част от 20-те млрд. евро, които стоят в БНБ като покритие на стойността на лева. Когато приемем европейската валута, емисията на БНБ се заменя с емисия на Европейската централна банка. Но покритието си остава отделно от паричната маса. "Резервите са собственост на България. Ако Европейската централна банка ги "вземе", това ще бъде един прозрачен грабеж. Не мисля, че би могло да се случи", допълва проф. Ханке. "Ще има силен натиск и приказки да дадем тези пари на Европейската централна банка, ще има всякакви лобисти, но тези средства са си наши - категоричен е и финансистът Емил Хърсев. - Тези пари не са на Европейската централна банка. Мога точно да кажа какъв е произходът им - заем от Международния валутен фонд, резервът на БНБ и средствата по сметките на централната банка към онзи момент." "Никой не може да ни ги вземе", убеден е Хърсев."

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не може ли?!?

    28 Яну 2020 14:02ч.

    Всичко може, стига да си струва! А това си струва, и още как!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Референдум!

    29 Яну 2020 8:26ч.

    За приемането на еврото! И всички трябва да гласуваме за каквото считаме правилно. Знаете ли, че избирателната активност на евреите по света е 97%? Учудва ли се някой, че техните кандидати са под път и над път, на ръководни постове в целия свят?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • хърсев, хърсев

    14 Фев 2020 3:29ч.

    наивнико , що кажеш, а, " никой не може да ни ги вземе", щото " тези пари са наши" ! К,ви наши, кви 5 лв. ! Те са "тяхни" на шайката, а "там" е тяхната сталинка и ще им ги пази за до когато се излужат от Територията ! Ще им ги пази във фонд емиграция или миграция, но не афроазиятската, а шайкаджийската !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Лисици в лозето

    21 Фев 2020 23:18ч.

    Щом и прабаба ми,започва да ми обяснява за еврото и долара, по добре да избягам у Африка.Вярно мутрака се гаври с народа , като изкарва разни стари баби на телевизора ,да разказват празни приказки за Снежанка и наистина е весело,ама цирка започва да се превръща в лудница. Какви истина може да ни сведе свише тази стара баба от близкия соц, за федералния резерв , МВФ ,ЕЦБ и голямата геополитическа игра на планетата ? От къде ги изравят тези архиви,то бива майтап ,ама вече става досадно и тъпо. То по добре да изкарат Менда и Главчев да ни разсмеят.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • буржоазен буквар

    27 Фев 2020 9:06ч.

    Кога ще съдят виновниците за хиперинфлацията при Виденов? КОГА? В нормални държави спират търговията ако цената скочи с 15% за 6 месеца. Беларус спря обезценка на валутата със ДДС 30%, търговия валута. Може да се забрани търговията за 6 месеца, на валута, притежание само 100 долара на пътуващите, банките да имат резерв и дадени заеми само в родна валута. Когато отменят златният стандарт през 1972г. САЩ въвеждат военно положение за запазване на цените. 1932г. САЩ забраняват притежание на злато.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи