Как се цензурират журналисти в Израел

Как се цензурират журналисти в Израел
Момиче в Израел, служило до неотдавна в армията, е поставено под домашен арест заради подозрение, че е предало секретни документи на репортер. Месеци наред случаят се държи в тайна. В „Шпигел онлайн” на 26 април беше публикувано интервю с директора на службата за цензура Сима Вакнин-Гил, която защитава позициите на институцията и обяснява детайлно задачите й. Ето и целия текст на интервюто:
<p><strong>Израел претендира да е единствената демокрация в Близкия изток. Има обаче неща, които сякаш противоречат на демократичните ценности: военната цензура например.</strong></p> <p>Това е широко разпространено недоразумение. Ние не сме военизирана част. Ако посетите залата ни за анализи, ще видите предимно цивилни лица. Ние не принадлежим към израелската армия. Цензурата е прикрепена към армията по технически съображения, но ние работим под контрола на израелската държава.<br /><strong></strong></p> <p><strong>Носите униформата на полковник от израелската армия, а началникът на Генералния щаб не е ваш командир?</strong></p> <p>Началникът на Генералния щаб не назначава цензора, не може да го уволни и не влияе върху работата му. Цензорът се назначава от министъра на отбраната, но от момента на встъпване в длъжност неговите решения са подчинени изключително на Върховния съд.<br /><strong></strong></p> <p><strong>В наказателния процес се спазва принципът &bdquo;при съмнение се решава в полза на обвиняемия&rdquo; (лат.: in dubio pro reo), при вас важи принципът &bdquo;при съмнение се решава в ущърб на свободата на печата&rdquo;?</strong></p> <p>Върховният съд ни наложи през 1988 г. един изключително строг текст. За да се цензурира една публикация, трябва да има &bdquo;непосредствена вероятност за действително нанасяне вреди на сигурността на държавата&rdquo;. В случай че е налице пряк конфликт между свободата на печата и държавната сигурност, според Върховния съд сигурността стои над свободата на печата. Но ние следваме един много либерален подход. В миналото работих в тайните служби и бих желала нашите врагове да публикуват неща по начина, по който ние го правим.<br /><strong></strong></p> <p><strong>Как би могла една публикация да застраши сигурността на държавата?</strong></p> <p>Нашият враг е офицерът от тайните служби, който седи в Дамаск и използва като източник израелските медии и интернет сайтове. Всичко, което пристига на моето бюро и по моя преценка предоставя на врага ценна информация, го цензурирам. Може да е буква, дума или изречение, понякога за съжаление е и повече. Но целта ни все пак е да ограничаваме нашата намеса до минимум.<br /><strong></strong></p> <p><strong>Колко текстове пристигат при вас месечно и колко от тях цензурирате?</strong></p> <p>Получаваме месечно хиляди текстове. Варират от заглавия във вестници до цели книги, чиято проверка може да продължи и няколко месеца. От тези хиляди текстови единици, които постъпват, връщаме около 80-85 %, без да имаме възражения. От оставащите 15-20 % връщаме на издателя около 10-15 % със &bdquo;специфични дисквалификации&rdquo;, както го наричаме. Често не става въпрос за повече от едно изречение. Само до 1 % от постъпилите текстове се забраняват изцяло.</p> <p><strong>Как може да се защити един журналист, ако сметне, че цензурата несправедливо е забранила негова статия?</strong></p> <p>Съгласно споразумение между министъра на отбраната и комитета на израелските издатели първата крачка е арбитражна комисия, позната също като &bdquo;тройна комисия&rdquo;. Председателствана е от представител на обществеността, най-често съдия. Вторият член на комисията е представител на медия, различна от тази, която се жалва. Когато вестник е подал жалбата, тогава медийният представител в арбитражната комисия е от някое радио например. Обикновено медийният представител се застъпва за свободата на печата. Третият член на арбитражната комисия е представител на една от службите за сигурност. Не е задължително той да споделя моето мнение, но за мен е по-лесно да има такъв човек, защото и двамата носим униформа.<br /><strong></strong></p> <p><strong>Колко често се прибягва да услугите на арбитражна комисия?</strong></p> <p>По-рано това се случваше около 6 до 8 пъти годишно. Но през последните четири години и половина, откакто аз оглавявам цензурата, средно се случва един път и половина годишно. Това също доказва колко сме умерени. Арбитраж може да бъде свикан по две причини. Или сме забранили някаква публикация и съответната медия не е съгласна с това решение. Или медията е публикувала текст въпреки забраната за публикуване и ние като служба за цензура внасяме предложение за наказание. Наказанията не са много строги, може да се наложи предупреждение или парична глоба. Най-ефективно обаче все още въздейства фактът, че израелските медии се страхуват от идеята, че биха могли да заобиколят цензурата.</p> <p><strong>Сред израелските журналисти дори съществува нещо като превантивна предпазливост: понякога те изобщо не представят определени информации на цензурата, защото самите те смятат, че публикуването им би навредило на сигурността на държавата. За случая с убития в Дубай търговец на оръжия от &ldquo;Хамас&rdquo; Махмуд ал Мабхух например израелските журналисти знаят много повече от това, което публикуваха.</strong></p> <p>Без да навлизам в подробности по конкретния случай, вие описвате това, което аз наричам израелски консенсус. Смятам израелските журналисти за много отговорни. Някои от тях дори повече зачитат съображенията за сигурност, отколкото ние в службата за цензура.</p> <p><strong>Какво биха могли да направят службите за сигурност, за да предотвратят публикуването на даден текст? Обажда ли ви се понякога шефът на Мосад Меир Даган?</strong></p> <p>Когато шефът на Мосад смята, че съм на път да направя сериозна грешка и да позволя публикуването на даден текст, той може да изпрати свой представител при мен или директно да разговаря с мен. Случвало се е в миналото. Но когато му кажа: &bdquo;Съжалявам, но не съм убедена, че тази история застрашава сигурността на държавата&rdquo;, той няма никакви други юридически възможности да ми наложи волята си. Впрочем, когато арбитражната комисия не приеме моята позиция, аз не мога да направя нищо срещу това. Вестникът обаче има ход, когато не е съгласен с решението на арбитража &ndash; може да обжалва пред Върховния съд. Тоест, тези, които представляват свободата на печата, имат на разположение допълнителна юридическа инстанция.<br /><strong></strong></p> <p><strong>Напоследък обаче много израелски журналисти се оплакват от ограничаване на свободата на печата. Момиче, до неотдавна служило в армията, беше поставено под домашен арест заради подозрение, че откраднало секретни военни документи и ги предало на Ури Блау &ndash; репортер от всекидневника &bdquo;Хаарец&rdquo;. Повече от четири месеца на израелските медии им беше забранено да съобщят за този случай. Такъв начин на действие приляга ли на една демокрация?</strong></p> <p>Важно е да се подчертае, че заповедта за домашния арест е издадена от съдия, а не от шефа на цензурата. Има голяма разлика. Шефът на цензурата се съобразява само с възможни вреди за държавната сигурност. При съдебна забрана за осведомяване на обществеността се взимат под внимание и други аспекти, например разследвания, които службите искат да запазят в тайна, за да не се превърнат в заплаха за тях.<br /><strong></strong></p> <p><strong>Не трябваше ли по-рано да падне тази забрана за осведомяване на обществеността? </strong></p> <p>Да, трябваше да падне по-рано и аз застъпих това мнение пред съответните органи. Особено когато чуждестранната преса съобщи за случая и ареста, трябваше да се съобразим и с международния имидж на Израел. Съобщенията в чуждестранната преса представиха Израел като страна от третия свят.<br /><strong></strong></p> <p><strong>Журналистът от &bdquo;Хаарец&rdquo; Ури Блау публикува няколко документа и твърди, че армията противно на решение на Върховния съд е убила палестински заподозрени вместо да ги арестува. Блау предоставил ли е статията си на цензурата?</strong></p> <p>Статията на Ури Блау беше проверена от цензурата. Върнахме му я с няколко промени &ndash; впрочем въпреки несъгласието на министерството на отбраната. Но според службата за цензура публикуваната статия не е застрашила сигурността на държавата Израел.</p> <p><em>Интервю на Кристоф Шулт, Тел Авив<br /></em></p> <p><em>Полковник Сима Вакнин-Гил (44 г.) ръководи от повече от 4 години израелската служба за цензура. Тя и нейните 30 сътрудници решават коя информация застрашава държавната сигурност и не трябва да бъде публикувана. Всеки журналист, който работи в Израел, трябва преди публикуване да предоставя на цензурата своите текстове, които засягат военни теми или теми, свързани с тайните служби. Вакнин-Гил е служила като офицер от тайните служби в израелските военновъздушни сили. Завършила е близкоизточни науки в Университета на Тел Авив и след това магистратура в Държавната академия за сигурност на Израел.</em></p> <p>Превод от немски Мария Дерменджиева</p>

Коментари

  • ПОВЕЧЕ МОЖЕТЕ ДА УЗНАЕТЕ ОТ:

    28 Апр 2010 0:40ч.

    След дълга пауза най-сетне истински стойностна книга от български автор! ИК „Огледало” представя: „ИМЕТО НА ЗВЯРА” от Георги Ифандиев Защо на човечеството и на нас се случват неприятностите, които преживяваме? Има ли изход и какъв? Дори само заради това си струва да прочетете според нас най-добрата творба на популярния автор. Своите лични впечатления като издател споделих на четвъртата корица на тази прекрасна книга: „Последни поколения българи, Разбирам, че и на вас, както и на мен, са ви останали малко сили. Но какъв е смисълът да продължим да живеем като животни („гои”), поведени на заколение? Единственият начин да се спасим не е ли да потърсим най-сетне сметка от звяра, който отдавна иска да ни види сметката? Истината за подготвяната от сатанисти наша гибел я осъзнах, като прочетох ръкописа на тази мощно въздействаща върху разума и чувствата документална книга. И я издадох - с желанието да отрезви и сдружи колкото се може повече хора... От истината боли. Но тя ни помага да излезем от вцепенението и да си помогнем сами, за да ни помогне и Бог. С безднадеждно точния си анализ Георги Ифандиев почтено ни зарежда с... надежда: Нищо на този свят не е вечно, дори Pax Judaica. Главите - горе!” Пламен АНАКИЕВ Справки, поръчки на едро и закупуване по пощата, тел.: 0888-648-048; e-mail: [email protected]

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Димитър Косев

    28 Апр 2010 4:13ч.

    Абе, Пламенчо и Гошо, проверете и запомнете: &quot;гоим&quot; на иврит не означава &quot;животни&quot;, а НАРОДИ! Израел е на първата фронтова линия с ислямисткта чума. Всеки човек с IQ над 70 разбира това. Запомнете: Израел се защитава, а истинските агресори и окупатори на обещаната на Аврам земя са арабите! Не евреите, а петролните шейхове манипулират медиите и народите. Стига сте се ловили на арабски въдици!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Шимон Нисим

    29 Апр 2010 1:54ч.

    Шалом, скъпи другарю Димитър Косев. Мини през касата, хонорарният ти лист е готов. Само да се подпишеш и преброиш. Така им се пада на гоите. Ние пак ще ги лъжем чрез такива наши верни другари като теб, и ще си плащаме. Поздрави и от другаря Бенямин. Предаде ми го посланика. Срещнахме се на тържеството по случай рождения ден на Другаря Меворах, пардон - Валери Петров. Него трябва да го позлатят. Като бе зъседател в Народния съд що мръсни българи изпрати на бесилото като фашисти. Та мини, другарю Димитър Косев през касата на пл. &quot;Възраждане&quot;. Всичко е готово, ние умеем да благодарим. Както и да вербуваме. Не можеш да се оплачеш, нали? Продължаваш да биеш гойчетата. Те не четат. Тия двамата ги зарежи, че единият е превел професор Израел Шахак, а другият го издаде. Там онзи мръсник разкри истината за &quot;гоим&quot;, да бе загинял като дете в Аушвиц, мръсникът. Ама добре че имаме такива като теб, скъпи другарю Димитър Косев. Намини в касата. Доволен ще останеш.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • КрАл мАНГО

    30 Апр 2010 8:07ч.

    шушумиго жалък, с еврейското име - т.нар. народен съд е съставен изключително от българи, ако има какво да кажеш по въпроса - моля, много от потомците на съдиите в него и сега са на върха - ако имаш какво да кажеш - моля, фашиста богдан филов заслужено бе осъден за убийството на 11 500 с нищо неповинни цивилни хора, българското правителство заплати за тяхното транспортиране крупна сума, ако имаш да кажеш нещо по въпроса - давай, българските евреи бяха подготвени за пътуване към смъртта, бяха интернирани, преследвани, обезправени, само сталинградското поражение ги спаси - ако имащ мнение, говори, нещастнико, за тези военни престъпления много от фашистите си получиха заслуженото,а невинните са осъдени от сънародниците си българи. за тези факти не ти се говори май, що така не ти стиска, а, юнако,кой изби половината народно събрание, министрите, регентите и т.н., евреите ли, или българските слуги на сталин, мухльо с мухльо, аре давай тогава за газа и за фалуджа да си говорим, че е много кофти иначе

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • КрАл мАНГО

    30 Апр 2010 8:20ч.

    ПО статията - заглавието е манипулативно - без да се изясни конкретният повод за интервюто с главния цензор - именно изнасяне на документи от кабинета на високопоставен военен които са в основаната на публикация във в. Арец, в момента тече следствие, журналистът, както е известно е в Лондон, след като изостави и предаде на правосъдието своя източник - военнослужеща с крайно-леви, ало, фашиста с еврейския псевдоним, крайно-леви убеждения. видно е, че както крайните убеждения, така и себеомразата - не са присъщи само на българите

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ало мАНГО,

    30 Апр 2010 16:49ч.

    сигурно си член на юдейската организация &quot;ШАЛОМ&quot; или от ЛОЖА &quot;Б&#039;НАЙ Б&#039;РИТ&quot; (ЛОЖА &quot;КАРМЕЛ&quot; още и викат,така нареченото, еврейското ГЕСТАПО.Не се опитвай да правиш българите на бунаци и си дръж езика.Без каруцарски вулгарности. Къде се намираш ти? Никаква сталинградска победа не бе причината за да не отпътуват бълг.евреи към лагерите на смъртта. А, се благодарете на БЪЛГАРИТЕ, че масово по онова време застанали във ваша защита и казали НЕ на депортацията към лагерите на смъртта. Краката на последният чистокръвен българин в тая държава трябва да целувате,в сънищата сънувате, а ВИЕ в знак на благодарност в годините на прехода какво направихте като ръководители на едни или други важни сектори?Маса поразии във всички сектори на общ.политическия и икономически живот за да стигне до това положение държавата.Един Божков лека му пръст или Софиянски стигат. Достатъчен е също да се посочи отреденият за прехода на държавата план Ран Ът и друго не е нужно да се цитира. Novus Ordo SeClorum(Нов ред)е добре е описан в книгите на академик Никола М.Николов .Там си пише всичко за какво става въпрос? Накрая виж кои са били съветниците на Ген.секретар на БКП др.Тодор Живков и го вържи с техните синове и дъщери къде са, какви са и какво вършат днес?Всичко се знае и много добре вижда!Ма като ви посочи човек кривиците и веднага му лепват етикета,че бил антисемит, фашист едва ли не и най крещящи са скъпо платените слуги- яничари на Сорос от &quot;ОТВОРЕНО ОБЩЕСТВО&quot;. ..................................... Списък на съветниците на Тодор Живков: ..................................... Нико Мойсей Яхиел Жак Натан Примо Пепо Менахем Коен Исак Соломон Паси Нансен Бехар полк. Валери Таджер Леон Фабрикант Соломон Франсез Андрей Луканов Робърт Максуел

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Евреин

    30 Апр 2010 21:08ч.

    Ейййй неблагодарно племе - за евреите е по-важно да изтъкнат, че българските евреи са били подготвени за депортиране, а не че са спасени! Явно спасяването на българските евреи не се вписва в десетилетната истерия за холокоста - някак си, не се връзва една нация да е спасила своите евреи, още повече че е била съюзник на хитлеристка Германия. Не, йок, втълпява се, че дори и българските евреи са били подложени на гонения, поради което и ние трябва се чувстваме виновни, да започнем да си скубем косите и да си посипем главата с пепел.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • крАл мАНГо

    02 Май 2010 6:56ч.

    кой е неблагодарно племе, вие сте неблагодарни, не стига, че сте оживяли при съветската власт на тодор живков, вместо да ви изядат свинете в белене, ами и благодарни не сте на неговите еврейски съветници, че са ви спасили, опозиционери антикомунистически, хохохохахаха

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи