Бойко Борисов: Румяна Желева е кандидатът ни за еврокомисар

Бойко Борисов: Румяна Желева е кандидатът ни за еврокомисар
Като обсъждаме бъдещето на АЕЦ „Белене”, мислим и за варианта за 7 блок на АЕЦ „Козлодуй”, казва премиерът пред ГЛАСОВЕ. И още: Имаме огромни програми – и предизборни, и следизборни, и антикризисни, и следкризисни. Но единствената важна програма е, да докараш свежи пари в държавата по време на криза от еврофондовете, да се бориш с контрабандата, да строиш магистрали! Ако имаше антикризисни мерки, отдавна Обама да ги е приложил, ние да сме ги преписали. Или Меркел, или Саркози! Аз няма да пожаля никого от ГЕРБ, ако службите го закачат в нарушение. Но не съм убеден дали другите го могат.
<p><strong>Г-н Борисов, кое е най-важното, което смятате, че сте направил от създаването на правителството до сега?</strong></p> <p>Малко е рано за отчет, изненада ме въпросът... Най-важното е конструирането на самостоятелно правителство. За съжаление няма рубрика &bdquo;Казал &ndash; случило се&rdquo;. За да видят какви глупости са говорили всички тези, които са се правили на анализатори, социолози, облъчвали са общественото мнение години наред! Аз близо две години слушах как ще направя коалиция с БСП. Нямаше отиване в сутрешен блок или интервю за вестник, да не ми зададат този въпрос. Самостоятелното правителство е много важно. Виждате, че никой не се оправдава с никого, всичко &ndash; добро и лошо, си е на наш гръб. Изпълнихме ангажимента пред българския избирател &ndash; каквото обещахме това направихме!</p> <p><strong>Ръководите правителство на малцинството, имате 116 народни представители вместо нужните 121. Нямате ли договорки с партиите, които ви подкрепят?</strong></p> <p>Никакви уговорки нямаме. Който има морално право да иска с депутатите, които има, да управлява &ndash; да отиде на избори и да пробва. Да, наистина имаме няколко депутати по-малко, но и пълното морално основание да работим като при пълно мнозинство.</p> <p><strong>Заговорихме за избори,&nbsp; срещу какво Синята коалиция подкрепя Йорданка Фандъкова за кметския вот в столицата?</strong></p> <p>Аз уговорки не правя и те го разбраха. Интересното е, че по-положителният ефект от съвместната ни работа дойде, след като разбраха, че уговорки няма да има. Тези хора, които считам, че могат да работят, ги поканих лично, разбрахме се и ако направите интервю, ще Ви кажат какъв е стилът ни на работа. Дори могат да сравнят с предишни премиери.</p> <p><strong>Атанас Атанасов е генерал, защо го поканихте точно в &bdquo;Информационно обслужване&rdquo;, а не му предложихте място в някоя от службите за сигурност, в ДАНС например?</strong></p> <p>Защото е политик и като такъв няма работа в ДАНС. Службите спират да работят, ако в тях се наслагват политически настроения. Вижте, аз мога да не се влияя от политиката. Аз няма да пожаля никого от ГЕРБ, ако службите го закачат в нарушение. Но не съм убеден дали другите го могат. В &bdquo;Информационно обслужване&rdquo; са направени толкова далавери, искам да има прецизен контрол. Но да не говорим само за Атанасов. Изключително доволен съм от Марин Райков, като кадър в дипломацията, от Евдокия Манева, зам.-министър на екологията, от Юлиана Николова, бивш кандидат за вицепрезидент, сега отговаря за еврофондовете...</p> <p><strong>Как разчитате кандидатурата на Надежда Михайлова за еврокомисар?</strong></p> <p>Хубавото в България е, че жените сте по-добрата част от обществото. Има много успели жени &ndash; като започнем от Фандъкова, Цецка Цачева, Румяна Желева, Надежда Михайлова,&nbsp; Кунева, Плугчиева,&nbsp; Бокова...</p> <p><strong>Вие подкрепяхте кандидатурата на Ирина Бокова за генерален директор на ЮНЕСКО?</strong></p> <p>Подкрепям я, за първи път има българин там. Битката беше много усилена. Да, тя е от БСП, но нямаше да допуснем да ни се смее светът, като работим срещу българин! Нали има такъв виц &ndash; в ада при българския казан дяволи няма, защото който си покаже главата отгоре, го издърпват отново вътре. Ние демонстрирахме много сериозно политическо поведение. Но на Вашия въпрос за еврокомисаря. Има много жени, които могат да заемат този пост и аз не казвам, че те не стават. Но има правило в ЕС -&nbsp; правителствата, които са на власт, да излъчват своя еврокомисар. Нашият кандидат ще бъде г-жа Румяна Желева, ще го обявя официално във вторник.</p> <p><strong>Договорихте ли с г-н Барозу какъв ресор ще получи българският еврокомисар?</strong></p> <p>Това не зависи само от г-н Барозу. Минават толкова много консултации с всички държави, с отделните сфери на влияние на различни държави или групи държави. Това е като при съставяне на национално правителство. Имаш определени хора и европейската общност иска да разпредели всеки на най-подходящото място. А всяка държава иска да получи ресор в сферата на нейните интереси, а определено се случва държавата да не получи комисар в нея, а в друга област. Разговаряли сме за определени ресори, сега търсим подкрепа. Предстои ми разговор с г-жа Ангела Меркел в близките дни.</p> <p><strong>Зам.-министър Марин Райков ли ще стане външен министър?</strong></p> <p>Имам навик, когато дойде време да се сложи нещо на даденото място, тогава да го обявя.</p> <p><strong>Едно дипломатическо назначение направи вашето правителство &ndash; бившият шеф на ДАНС Петко Сертов бе определен за генерален консул в Солун. Той ще запази ли поста, след скандала от петък, че Цветан Цветанов е бил разработван от ДАНС?</strong></p> <p>Аз мисля, че те трябва да се срамуват. Ако мене са разследвали, бих ги разбрал &ndash; бях кмет, да проверяват, дали крада... Но Цветанов е председател на политическа партия! Партията му плащаше заплата за това. Друга работа не е имал. По онова време Цветанов беше на 100 процента политик! Ето това е политическата полиция!</p> <p><strong>Реформирана ли е вече ДАНС до такава степен, та да сме сигурни, че няма да продължи да се държи като политическа полиция?</strong></p> <p>Ако има останало някое зрънце, за да се направи нещо частно такова... Затова не казвам, че е невъзможно на 100%, а като 99,99%. Иначе, като държавна политика &ndash; аз да насоча ДАНС да разследва някого &ndash; абсурд! Най-големият ми скандал с министър Петканов от времето, когато бях главен секретар, беше закачането на Атанасов. И Петканов ми викаше &bdquo;Предател!&rdquo;</p> <p><strong>Ваши опоненти коментират, че г-жа Фандъкова ще бъде &bdquo;наместник-кмет&rdquo;, а Вие, г-н Борисов, ще бъдете и кмет. Имат ли основание?</strong></p> <p>При това мнозинство на ГЕРБ в Столичния общински съвет всеки друг кмет само заплата ще получава, нищо няма да свърши. Дори аз, с моя характер, при предишния мандат и предишното мнозинство доста трябваше да се боря, за да им устоя. Столицата на всяка държава винаги има различен статут, към нея правителството се отнася по различен начин. Е, по мое време Станишев се отнасяше към София като към гето. В момента,&nbsp;който е честен, ще каже, че тя никога не е била толкова чиста. До преди мене 44 детски градини бяха приватизирани, а сега всяка седмица откриваме по една за&nbsp;по&nbsp;200 &ndash; 300 деца. Аз твърдя, че като последната, в Подуене, няма в целия ЕС &ndash; със седем различни детски площадси, плувен басейн, физкултурен салон. Уникална красота!</p> <p><strong>Питам, дали г-жа Фандъкова няма да се вслушва във Вас повече, отколкото би трябвало да прави това кметът на столица?</strong></p> <p>Тя ми е била зам.-кмет четири години. Приоритет и на правителството и на кметството беше образованието. Там няма да за боксуваме. Второ, по инфраструктурите проекти, където, да кажем &ndash; тя по-малко разбира, аз съм гарантирал и следващите два лъча на метрото. През 2012 г. с нея трябва да открием трасето от &bdquo;Надежда&rdquo; до &bdquo;Черни връх&rdquo;.&nbsp; Това са огромни пари, 250 милиона евро. Проектирал съм и съм подготвил естакади. Сега атакуваме Южната дъга до Камбаните и Северната тангента от магистрала &bdquo;Люлин&rdquo;. Приоритетите на правителството съвпадат с проектите на София. Мои приятели казват: &bdquo;Добре де, Фандъкова е много добра, ама как ще се справи с това?&rdquo; Аз не се тревожа. И главният архитект Диков, и аз като премиер, ще й помагаме, това е и наша задача.</p> <p><strong>Единият министър, Симеон Дянков иска скок на акциза върху цигарите, другият, Трайчо Трайков, е против, няма ли разнобой във вашето правителство?</strong></p> <p>Няма как, когато вдигаш цената на една продукция, която е чисто държавна &ndash; на &bdquo;Булгартабак&rdquo;, да му е приятно на икономическия министър. По-изгодно за &bdquo;Булгартабак&rdquo; е да не се вдига акцизът. Но по-изгодно за България, за здравето на хората, е да се вдигне. Ние сме на първо място по рак на белите дробове.</p> <p><strong>Контрабандата няма ли да скочи?</strong></p> <p>Само вчера 50 хиляди къса цигари и 9-10 тона спирт за ракия сме задържали! Трябва не да намалим, а да ликвидираме контрабандата, като се има предвид начина, по който вече работят и ДАНС, МВР, НАП, митниците.</p> <p><strong>Моят съпруг, който е едноличен търговец, ме помоли да Ви попитам, защо само данъците на едноличните търговци са 15%. И аз, като наемен работник, и всички едри и средни бизнесмени, плащаме по 10% плосък данък. Едноличните търговци ли ще спасят България от кризата?</strong></p> <p>Това е добър въпрос, до мене не е стигнало. Сега, като дойде министър Дянков, ще го попитам. <em>(записва си 15%, бел.а.)</em> Но няма логика да не са равнопоставени. Аз съм убеден, че по този въпрос ще се вземе решение.</p> <p><strong>Подготвен ли бяхте за срещата си с Путин?</strong></p> <p>Безспорно това беше много тежка среща. Нямаше как да се подготвим, защото нямахме нормално подписани договори с цена... Затова сега се опитваме с толкова усилия да наваксваме. Когато в RWE разбраха в какво са забъркани, тръгнаха назад. Аз им казвам:&nbsp; &bdquo;Чакайте, това трябваше да направите преди. Сега, когато сме похарчили маса пари, ще търсим начин заедно да излезем от там.&rdquo;</p> <p><strong>Като обсъждате бъдещето на АЕЦ &bdquo;Белене&rdquo;, мислите ли и за варианта за 7 блок на АЕЦ &bdquo;Козлодуй&rdquo;?</strong></p> <p>Да, чакайте да ви покажа... <em>(вади папка с документи за 7 блок на АЕЦ &bdquo;Козлодуй&rdquo;)</em></p> <p><strong>Защо нямате програма?</strong></p> <p>Имаме огромни програми &ndash; и предизборни, и следизборни, и антикризисни, и следкризисни. Но единствената важна програма е, да докараш свежи пари в държавата по време на криза от еврофондовете, да се бориш с контрабандата, да строиш магистрали! Ако имаше антикризисни мерки, отдавна Обама да ги е приложил, а ние да сме ги преписали. Или Меркел, или Саркози!</p> <p><strong>Вие ли върнахте&nbsp; парите по еврофондовете, или г-жа Плугчиева, за която се твърди, че започнала процеса?</strong></p> <p>Е, хайде стига! Нали няма да се шегуваме с толкова сериозна тема? Сигурното е, че заради тях ги спряха. Сигурно е, че откакто сме ние, започнаха да ги връщат. Особено гордостта ми &ndash; метрото! В България няма друг, завършил голям проект през последните 20 години. Вчера 250 хиляди са минали през метрото. Само с това да остана в историята, ми стига.</p> <p><strong>Ако обичате, да останете с магистралата до морето...</strong></p> <p>Искам да кажа, че ако всеки от нас бе завършил голям проект, щеше да е друго. &bdquo;Тракия&rdquo; можеше да я завърши царят, &bdquo;Хемус&rdquo; &ndash; например Костов... аз съм убеден, че ще се справим с магистралите. Лошото е, че в условия на криза хората&nbsp; искат всичко да се случи днес. Те не могат да ме чакат четири години. А на Вашите читатели искам да кажа, че магистрала &bdquo;Тракия&rdquo; няма в момента дори строително разрешение, толкова не е работено. В момента й изцеждам силичките, за да може да пуснем конкурсите в края на октомври, някъде 1-2 февруари&nbsp; трябва да правим първа копка на лотовете за нея. Стартираме ли ги, ще ги гоня, както метрото!</p> <p><strong>Защо правителството не внася закони в Народното събрание?</strong></p> <p>Как да не внася? Внасяме, но за разлика от другите съм казал, че искам да влезе, след като е гледан от юристи, от специалисти, от браншовите организации. Проверете в предишния парламент &ndash;внасят един закон, а после 20-30 пъти го променят. По-добре внеси един закон, ама да работи 20-30 години, а не да го променяш 30 пъти!</p> <p><strong>Едва 6,5% от софиянци очакват да&nbsp;има осъдени министри, според изследването на&nbsp; Центъра за анализ и маркетинг. Защо са толкова малко?</strong></p> <p>Защото хората разбраха, че съдебната система е различна от нас и никой не може да й повлияе.</p> <p><strong>Вярно ли е, че се готви поправка и в Закона за съдебната власт, които ще променят предсрочно състава на Висшия съдебен съвет?</strong></p> <p>Много трудно може да се направи там промяна, защото има конституционни срокове. Аз нямам намерение да пипам там, защото системата е чувствителна. Истински се надявам магистратите да започнат да работят по европейски. За съжаление трябва да разчитаме само и единствено на техния морал.</p> <p><strong>Социалистите Ви обвиняват ,че ще закривате със закони независими регулатори.</strong></p> <p>Във вида си, в който са момента, не работят. Сметната палата е абсолютно независим орган и всички са назначени от предишни мнозинства. Видяхте какъв одит са направили на Станишев. Сега се срамуват!&nbsp; Какъв е ефектът от доклада на Сметната палата? Само да кажем, че са корумпирани? Хората им дадоха оценка и ги ометоха! Сега превантивно трябва да се направи законодателство, та и моите да не станат същите. Сега се казва &ndash; откраднаха бол пари, сега си седят по сараите, защото няма инструменти, по които да бъдат хванати. По текста за небрежна безотговорност си сложиха амнистия със задна дата!</p> <p><strong>Много юристи, главният прокурор Борис Велчев е сред тях, твърдят, че би могло да се намерят и други текстове, по които да бъдат осъдени...</strong></p> <p>Ако е убил човек?! Защо не доказаха за кмета на Велико Търново?! Видно е, че не може! Затова тези тарикати са си направили закона! Защо не са го направили да действа непрекъснато, а само за техния период на кражби? Ако го имаше този текст, щях да го осъдя по него за самолетите.</p> <p><strong>Кого, Петър Мутафчиев ли?</strong></p> <p>Разбира се! Но той е направил и друго. Дал е генерално пълномощно за всички подписи на главния секретар. В това министерство не е имало министър!</p> <p><strong>Бившите червени министри сега твърдят, че не искат законът да се прилага към тях.</strong></p> <p>Не можеш да се откажеш от действащ закон. Тези хубавци да са се отказали, когато са го приемали, а не сега, когато започнах да ги бия с него по главите, пак популистки да се отказват. Идете проверете колко са се отказали!</p> <p><strong>Закривате бюрото за контрол на СРС. Но ще могат ли шестима депутати да контролират, дали десетките хиляди разрешения за използване на СРС са издадени законно?</strong></p> <p>Чакайте да Ви попитам, от кого е назначено това бюро? И кога?</p> <p><strong>От мнозинството в предишния парламент в края на мандата му.&nbsp; Може да подменете състава...</strong></p> <p>Защо да го подменяме, след като нашето предложение е много по-демократично &ndash; опозиционни депутати да поемат контрола. Те няма да проверяват всичките СРС-та. Те, както е във Франция, например, по техен график отиват в съответната служба и казват дайте да видим законно ли са издадени разрешенията. Ако не е законно, колко беше &ndash; от 5 до 10 години затвор.&nbsp;&nbsp;</p> <p><strong>Има опасения, че съдебната власт, която издава разрешенията, ще скочи, че я проверяват, защото не може изпълнителната власт да се меси в работата й</strong>...</p> <p>Би трябвало законно да са издали разрешения. Ако е незаконно &ndash; какво значение има&nbsp;кой те проверява? Законът не е избирателен &ndash; за едни може, за други не! Както е и при горите на царя. Има ли значение дали е цар или не?! Тук малко се преиграва. Едно 25-26 годишно момиче, което завърши и става съдийка, получава веднага достъп до класифицирана информация. Без никой да провери с кого живее, в какви кръгове се движи, какви са й гаджетата. Като се сложи табелата съдия или прокурор почваме да му вярваме. Няма такова нещо!</p> <p><strong>Вярвате ли на главния прокурор Борис Велчев?</strong></p> <p>До този момент му вярвам и разчитам много в близките един &ndash; два месеца да си свърши работата. В момента прокуратурата прави над 40-50 проверки на лица от висши етажи на властта.</p>

Коментари

  • aaaa

    06 Окт 2009 5:59ч.

    браво на бате бойко. а и интервюиращата не му е спестила нито един от неудобните въпроси

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Бойкови приказки

    06 Окт 2009 7:00ч.

    тези тарикати... започнах да ги бия с него по главите Тези хубавци...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Проектант

    06 Окт 2009 7:25ч.

    Бойко: &quot;Особено гордостта ми – метрото! В България няма друг, завършил голям проект през последните 20 години. Вчера 250 хиляди са минали през метрото. Само с това да остана в историята, ми стига&quot; А хилядите проектанти, архитекти, инженери и строителни работници и специалисти, които над 35 години работиха за това метро? Дирекция &quot;Метропроект&quot; работи по този обект от 1974 г. ! Пуяк !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • demokrat

    06 Окт 2009 22:03ч.

    ami Jeleva e tcovek na Madjo i Valio Zlatev, taka tce Oligarhiata ste ima

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Една от тъпотиите на Пунта Мара

    08 Окт 2009 23:34ч.

    &quot;Вие подкрепяхте кандидатурата на Ирина Бокова за генерален директор на ЮНЕСКО? Подкрепям я, за първи път има българин там. Битката беше много усилена. Да, тя е от БСП, но нямаше да допуснем да ни се смее светът, като работим срещу българин..&quot; Значи и Гоце и Р.Петков и кума си Пашата би подкрепил:))))

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи