Лидерът на U2 и създателят на “Майкрософт” участваха в конференцията за сигурността в Мюнхен. Единият носи риза и вратовръзка, другият - черна тениска, ботуши и обици. Единият е шеф на най-богатата компания в света, другият - голяма рок звезда. Те са седнали един до друг; Бил Гейтс пие диетична кола, а Боно чаша вода. Но какво правят заедно на конференцията за сигурността в Мюнхен?

 

 

Бил Гейтс: Познаваме се от доста време. Срещнахме се в Ню Йорк точно след 11 септември 2001-а…

 

Боно: Вярно е, ти ядеше Биг Мак!

 

Бил Гейтс: Подкрепих Боно в тази мисия и в неговата дейност в Африка. По онова време фондацията все още беше в началото си. Alliance GAVI (ваксинация) и Глобалният фонд тъкмо се бяха съюзили и бяхме започнали да подкрепяме работата на ONE. И бяхме осъзнали, че сме постигнали нелоши резултати.

 

Боно: След нашата първа среща и… няколко диетични съвета (смях) аз отидох да видя Бил и Мелинда, за да обсъдим предложението им за инвестиции в ONE, за да можем да структурираме нашата работа и да ангажираме за нея най-блестящите хора. Все пак това, което си спомням от нашата първа среща, бе, че тук не става въпрос за пари! Тези двама души са най-голямото ни предимство!  

 

Бил Гейтс: Е, ние бяхме доста наивни… по онова време мислехме, че ще помогнем да се измислят нови инструменти, благодарение на ваксините и на лекарствата. Но не знаехме как точно да действаме, колко трудно ще бъде да стигнем до бедните деца и да ги ваксинираме. Не знаехме също, че ще има проблеми с обхвата и до каква степен ще бъдем зависими от чуждестранна помощ, за да доставим ваксините. Въпросът за транспорта, за чуждестранната помощ и за необходимостта от създаването на партньорство с различни правителства наистина еволюира в следващите години. Това, което направи ONE, бе, че доказа, че нещата могат да вървят, намери политици, които наистина са загрижени за тези проблеми, и ни даде шанс да се срещнем с тях. Ние не сме експерти в тази сфера, но можем да ви разкажем една забележителна история. Преживяхме 15 г. на голям напредък. И ако щедростта не отслабне, следващите 15 г. също ще бъдат изключителни, защото науката е с нас. Днес ние сме много по-малко наивни и знаем колко е трудно да успеем, в сравнение с първата ни среща.

 

Боно: През последните дни не спрях да съветвам хората, които са потиснати от големите заглавия във вестниците и от състоянието на света, да прочетат годишното писмо на Бил и Мелинда. То съдържа добри новини за планетата. Това е невероятно: 122 млн. деца са спасени от 1990 г. досега. Това е невероятно: мисля, че това са повече от 13 хил. деца на ден, или нещо подобно. Това е изумително! Ако сте обезкуражени от обрата, който пое светът, подкрепете този вид движение. Ще имате чувството, че сте полезни, защото действията ви ще окажат реално въздействие. Можете да се присъедините към ONE и да станете неразделна част от движението, защото то наистина работи. 

 

 

Бил Гейтс

 

- Участвахте в конференцията в Мюнхен за сигурността, за да насочите вниманието към факта, че болестите представляват риск за сигурността на света. Доволни ли сте от конференцията?

 

Бил Гейтс: Ние сме суперщастливи, защото тук е много силно съзнанието за връзката, която съществува между нашето благополучие, развитие и сигурност, така както и между здравето и сигурността. Днес смятах, че ще говорим много за епидемиите и факта, че трябва да работим със службите за сигурност, че са нужни инвестиции и трябва да бъдем по-добре подготвени за тези неща. И тогава канцлерът Меркел заяви, че дори и да се ангажира да увеличи военните разходи, трябва да мислим и за разходите за развитие.

 

Боно: Няма и един човек в Европа, който да смята, че това, което става в Северна Африка, няма никакво значение. Преди пет години беше лесно да си кажеш: “Не ми пука, това се случва далеч от тук”, но сега ние знаем колко е близо този континент и мисля, че това ни помогна да определим приоритетите в работата, която вършим… работата на фондация “Гейтс” за подобряване както на здравните, така и на селскостопанските условия, и работата на ONE да даде тласък на политиците, готови да се ангажират, за да направят добро.

 

- Какво мислите за новата стратегия за развитие на германското правителство и неговия принос към националния план “Маршал”?

 

Бил Гейтс: Засега в този план няма конкретни цифри  и точна форма, но това, което е фантастично, е, че той призовава за принос на африканците. Снощи тук, в Мюнхен, вечерях с големите инвеститори от частния сектор в Африка и разбрах нещо. Какво ни пречи да правим по-големи инвестиции там? Какво могат да направят богатите правителства, като това на Германия, което иска да се ангажира, и какво трябва да направят самите африканци?

 

Боно 

 

Боно: Видях вчера министър Волфганг Шойбле и ентусиазмът му към проекта Compact with Africa на Г-20 много ме изненада. Той подчерта нуждата, която имат Германия и Европа да видят проспериращи държави, стратегия за проспериращи държави. Има много основателни причини да се говори също за крехките държави, защото крехките държави се превръщат в объркани държави и тогава ние се сблъскваме със сериозни проблеми. Не може да има неуправлявано пространство - в хаоса радикализмът е цар. Трябва да започнем да гледаме на Африка с други очи, като на възможност. Има опасност, но това е огромна възможност. 

Видахме какво се случи, когато Сирия, страна, която някога имаше 20 млн. жители, потъна в забвение. Представете си тогава какво може да се случи с една десетократно по-голяма страна, каквато е Нигерия. Провалът на Нигерия е заявената цел на “Боко харам”. Не знам дали ви е известно понятието “сива зона”. Вече сте чували да се говори за него? Една сива зона е зона, в която християните и мюсюлманите съжителстват в хармония. И в Нигерия двете религия поддържат отлични отношения. Това е една многорелигиозна общност. Това наричат сива зона. Ако сте екстремист, вие се стремите да я разрушите. Отидох в Борно, в североизточната част на Нигерия. Видях как изглеждат 2,25-те млн. разселени хора - хаос. Мисля, че логиката на Compact with Africa е, че хората нямат желание да напускат проспериращите държави. 

Миналата година посетих четири страни, в които има бежански лагери. И единственото важно нещо, което чух, беше: “Ние просто искаме да се приберем у дома”. Те нямат желание да се тъпчат на лодки и да преминават морето. Затова трябва да им помогнем - у тях, за да им помогнем да просперират. Също така съм възхитен да чуя канцлера Меркел да говори за образование днес, и по-специално за образованието на момичетата, защото статистиките са ужасяващи. Едно дете, родено от майка, която може да чете, има с 50 процента по-големи шансове да навърши пет години.

 

- Вие дадохте тон в речта си, споменахте трите “Е”: образование, заетост и еманципация (на френски - éducation, emploi, émancipation, бел. пр.). 

 

Боно: Да, аз настоях много за трите “Е”. Германското председателство на Г-20 ще бъде изключително стратегическо. Става дума не само за състрадание и интелигентна помощ. Трябва да се преработи една връзка. Ако има страни, готови да се борят срещу корупцията, да поставят населението си на първо място и да създадат добро управление, ние сме зад тях! Подкрепяме ги и може би можем да им предложим високоскоростна връзка. Знаете, че Бил е ас в тази област.

 

- А какво да кажем за стратегията за бежанците? Защото миналата година вие започнахте да се интересувате от каузата на бежанците, от проблемите на Сирия…

 

Бил Гейтс: Да, това е малка част от нашата дейност, тя не е голяма. Ние сме активни най-вече в сферата на здравеопазването, хигиената и финансовите услуги. Така че казахме: “Добре, нека вземем това, което знаем, и да се погрижим всички бежанци да се възползват от него”. Искаме да организираме кампании за ваксинация в тези лагери, да изградим тоалетни, за да се предотврати разпространението на болести, и да създадем качество на приличен живот. 

 

- Тревожи ли ви нарастващият отказ на Запад и в останалата част от света от ваксинация?

 

Бил Гейтс: Знаете ли, ваксините са напълно сигурни. По време на първата ми среща с президента Тръмп говорих за това с него. Това послание бе предадено. В някои богати държави нивото на ваксинация вече слезе под необходимия праг и дори станахме свидетели на увеличаване на смъртоносните случаи на рубеола и коклюш… Това наистина е трагично. 

Вярно е, че отрицателните слухове понякога се разпространяват по-добре от положителните факти. Положителните факти често трудно натежават спрямо отрицателните факти. Както предполагаемата връзка между аутизма и ваксинацията, която бе опровергана преди близо 20 години. Тази статия бе изтеглена от обращение, но тя все още има  привърженици. Така че това е комуникационно предизвикателство, по което трябва да продължим да работим. И отчасти заради това сме особено внимателни към безвредността на ваксините. Защото ако има проблем с една ваксина, това ще окаже влияние върху възприятието, което хората имат за ваксините. Така че не можем да си позволим да поемаме рискове, защото ако стане грешка, всичките ни усилия ще бъдат унищожени. Ето защо безвредността играе толкова важна роля. Това, разбира се, означава, че одобрението на нови ваксини отнема много повече време от нормалното, но ние напълно подкрепяме тази процедура.

 

- Ако президентът Тръмп реши да намали бюджета за програми като семейното планиране и образованието, какво ще стане в Африка?

 

Бил Гейтс: САЩ са сред най-големите дарители, с около 30 млрд. долара годишно, от които около 10 млрд. долара се отпускат за здравеопазване, включително за борба с маларията и ХИВ. Администрацията на Тръмп все още не е представила своя бюджет. Така че нищо не е намалено. Когато има нов президент, гражданското общество и организации като нашата трябва да обяснят, че дори и в контекста на “Америка на първо място”, стабилността, която постигаме, икономическата роля, която играем, и епидемиите, които отблъскваме, са добри инвестиции. 

Познавам новия държавен секретар Рекс Тилърсън. Ще мога да го наблюдавам в новата му роля след няколко седмици. Ще бъде трудно, защото американският бюджет е много стегнат, има много приоритети, така че… въпросът за чуждестранната помощ винаги е сложен, защото сте далеч и чувате да казват, че 2 процента не са били изразходвани правилно, а останалите 98 процента са корумпирани. Така че ние сме в период, в който трябва да защитаваме многобройните предимства на подобни програми.

 

Боно: Смятам, че американците са склонни да се проявят като по-големи патриоти, когато говорят за онова, което прави правителството им в борбата срещу ХИВ/СПИН. Те изпитват голяма гордост и това е най-голямата здравна интервенция в историята на медицината. А човекът, който я ръководеше, беше един консерватор, президентът Буш. Бях в Овалния кабинет и му казах: “Можете да оцветите тези хапчета в червено, бяло и синьо, г-н президент. Те ще бъдат най-добрата реклама, която някога е правена в САЩ”. Той се засмя, но последва съвета ми. И популярността на САЩ е много голяма в Африка. Мисля, че поддържането на това отношение би трябвало да бъде стратегически, а не само морален императив. Ще видим.

 

- Много западни политици, сред които очевидно и американски, днес печелят изборите, като поставят на първо място интересите на своята страна. Този дебат съществува не само в САЩ, но и в Европа. Смятате ли, че това поведение може да засегне вашите усилия за Африка?

 

Бил Гейтс: Ами… очевидно страните поставят на първо място собствените си интереси. Тези думи не са проблем сами по себе си. Въпросът е дали хората си дават сметка до каква степен сътрудничеството между отделните страни след Втората световна война направи чудеса за мира и развитието. Аз мисля, че да, Америка винаги е поставяла на първо място интересите на Америка. Въпреки това програмите ни за помощ и приятелството и сътрудничество ни с Европа също послужиха на нашите интереси. Така че… Мисля, че опасността е по-скоро хората да започнат да виждат нещата краткосрочно и да не си дават сметка за постигнатия напредък. Това е предизвикателство.

 

Боно: 70 г. мир… благодарение на международното сътрудничество. Мисля, че споменът за един воюващ свят избледня, а заедно с него и причините, поради които Франклин Делано Рузвелт и други се опитаха да си представят отново един свят на сътрудничество. ООН, институциите от Бретън Уудс, НАТО… Мисля, че е време да преосмислим тези организации, за да ги направим по-добри, ако е възможно. И не мисля, че имаме избор. В действителност ние нямаме друг избор. Трябва да възстановим островния манталитет, да издигнем подвижни мостове. 

Знаете ли, болестите, пандемиите не спазват заповеди. Глобализацията е сред нас, ние сме донякъде като крал Кнут, знаете ли историята за него? Той се опитал да спре вълните,… но това просто е невъзможно. Мисля, че трябва да разберем, че хората преживяват труден период. Финансовата криза уби Ирландия, много хора бяха разгневени. Те знаеха, че грешката не е тяхна, но трябваше да понесат тежестта, която им бе наложена.

Хората са гневни на глобализацията, особено някои общности. Ние знаем, че глобализацията извади стотици милиони хора от бедността. И това беше добре за икономиката като цяло, но не всички спечелиха от нея. Мисля, че капитализмът е звяр, който има нужда от обучение. Той е като животно, на което трябва да се обясни как да се държи. Не можем да му позволим да диктува нашето поведение. Мисля, че това се случва в момента. Ние сме в разгара на пълно преформатиране и наистина смятам, че това е временно. Ние ще открием общество, в което хората си имат доверие. Хората говорят за постистина, постфакти… Може би се намираме в ера на постдоверие и мисля, че ще бъде от първостепенна важност да възстановим това доверие. За да възстановим доверието, се нуждаем от повествование.

 

- Според вас, за да се възстанови доверието, филантропията ли ще спаси света, или политиката ще се нагърби с това?

 

Бил Гейтс: Е, добре, филантропията представлява много малка част от световната икономика. Дори в САЩ, където разполагаме с широка база, съставена от хора на всички нива, филантропията представлява 2 процента от икономиката. Въпреки това тя може да изиграе много специална роля. Понякога се изправяме пред проблеми, които нито една институция от частния сектор не може да разреши, като маларията. Често проблемите изискват креативност и поемане на риск, които правителствата не са в състояние да ви предложат. Филантропията може да финансира отлични решения, сред които много нови ваксини в процес на разработка. Успяхме да изпреварим правителствата в това отношение. Въпреки това, когато е нужна мащабна намеса - за какво говорим? - образованието на момичетата, селскостопанските системи, стабилност, правосъдие, ние сме напълно зависими от правителствата. Така че големите актьори в този свят са частният сектор и правителствата. Знаете ли, филантропията е моят живот, но като се вземе всичко под внимание, тя е само бележка под линия. Тя провежда пилотни проекти, които могат да помогнат на двата големи сектора да функционират по-добре.

 

- Г-н Гейтс, някои хора смятат, че инвестирате толкова много пари чрез фондацията си, защото имате възвръщаемост. Защо правите всичко това?

 

-  За мен всеки живот има еднаква стойност като всички останали и това ме мотивира да финансирам ваксини или лекарства срещу маларията, пътуванията на Мелинда до Мали, срещите й с майки, за да разбере какви са техните нужди по отношение на контрацепцията, или проучване на първичната здравна помощ в северната част на Нигерия. Ето как харчим парите си. Направихме пари, знаете, че “Майкрософт” постигна голям успех, той предостави почти половината от финансовите средства за фондацията и сега е наш ред да отвърнем със същото. Няма никаква причина. Това е много приятна работа, тя върви много добре. Затова обичам да работя дълги часове. Защото съм ентусиазиран от постигнатия напредък. 

 

- Боно, каква е вашата лична мотивация в тази битка?

 

Боно: Да си кажеш, че всички човешки животи имат еднаква стойност, е основата на всичко. Ако сме способни да бъдем свидетели на прахосването на човешкия потенциал, без да направим нищо, това означава, че не вярваме, че тези животи са толкова ценни, колкото нашите. Тази концепция ме мотивира. Идеята за прахосването на човешкия потенциал наистина ме разгневява. Когато например виждам бездомник на улицата, си казвам, че той би могъл да бъде художник или шахматист. Виждам хора, които не са ходили на училище, защото са имали лоши родители или трудно юношество…

Виждам това през цялото време. Мисля, че трябва да гледаме на нещата по този начин: ако виждаме, че любовта съществува, тя съществува. Любовта служи на идеята за човешкия потенциал. И ако съществува противоположност на любовта, тя намира удоволствие в прахосването на човешкия потенциал. Да се съюзиш със силите на любовта е нещо изключително - за да бъда абстрактен, ако нямате нищо против - защото ударът ви ще бъде много по-силен, отколкото онзи, който малките рок звезди или големите филантропи са способни да направят.

Да, хубаво е да си от правилната страна на историята и това, което всички ние научихме, е, че свободата, справедливостта за всички, поезията, всички тези неща в известен смисъл са наизбежни. Израснах с мисълта, че всеки следващ ден е малко по-добър, взаимно уважение, права на хомосексуалистите, права на жените, изглеждаше, че всичко това се развива. Едва отскоро имаме чувството, че всичко това се забавя и си казваме: “Добре, прогресът не е нещо придобито и всички ние трябва вече да говорим независимо от политическия си цвят. Сега е време да кажем ясно къде искаме да застанем в този разговор, в този морален поход напред”.

 

 

- Тревожи ли ви увеличаването на фалшивите новини?

 

Бил Гейтс: Абсолютно! Не само фалшивите новини, и това е проблем, а идеята за общ център, в който хората четат едни и същи неща и виждат само неща, с които всички са съгласни. Знаете ли, понякога критиката на дигиталната свобода позволява на хората да ограничават информацията. Мисля, че това задължава дори хората, които гледат на технологията като на прекрасно нещо, да помислят за начина, по който пристъпват към нея. Мисля, че тези системи са самокоригиращи се, че фалшивите новини ще отведат хората до задънени улици, но няма да ги погълнат. Но е интересно, че това е предмет на толкова дискусии.

 

Боно: Склонен съм да се доверя на посоката, в която поемат информационните технологии, а именно към информация и по-добра информация. Засега виждаме, че се налага информация с лошо качество, без да разполагаме с коригиращ механизъм. Мисля, че тези коригиращи механизми ще бъдат интегрирани в системите. В действителност, така както съществуват емпирични истини, така и проверката на фактите не би трябвало да бъде толкова сложна. И аз го забелязвам. Като че ли фалшивите новини се сблъскват с обратен ефект. Вече се появяват сайтове за проверка. Хората започват да опознават добре тези сайтове. Въпреки това, трябва да се внимава с контрола на информацията, защото той може да стане по два начина: спирайки достъпа до информация - автократите и подобните на тях се опитват да направят това - или чрез дезинформация. Трябва да внимаваме за това, защото истината рискува да загуби всякаква достоверност. Това е изключително опасно. Но в края на краищата, аз не мисля, че бъдещето почива на силни мъже. Мисля, че то почива на образовани жени. 

 

- Смятате ли, че можем да премахнем маларията?

 

Бил Гейтс: Премахването на полиомиелита ще бъде огромен триумф за всички международни здравни системи и ще засили доверието в това, което ние правим. Мисля, че по-специално това ще засили усилията, които ще положим през следващите десетилетия за премахване на маларията. През първото десетилетие ще се насочим към определени райони, Южна Америка, Южна Африка и Югоизточна Азия, за да докажем, че можем да премахнем маларията в регионален мащаб. Тези райони не са толкова сложни като Централна Африка, но ако успеем да ги изчистим и нашите инструменти продължат да се усъвършенстват, нашето разбиране може само да се подобри. През второто десетилетие ще се концентрираме върху екваториална Африка, където маларията е най-силно вкоренена. Така че, да, аз ще работя за премахването на инфекциозните болести през останалата част от живота си. Знаете ли, ние трябва да защитим финансирането си, това е важно, но ние ще бъдем по-добре подготвени след пет, след десет години. Това е много стимулиращо.

Превод от френски: Галя Дачкова 

 

Още от категорията

15 коментар/a

Муйо на 24.02.2017 в 17:03
Не виждам какво им пречи на фармацевтичните компании да заменят живачните съединения, формалдехида и метанола във ваксините с етанол, например. Защо не го правят? А така наречената благотворителност е един от начините да не се плащат данъци.
Когато чуя за фармацевтични компании на 24.02.2017 в 17:26
се хващам за кобура.
observer на 24.02.2017 в 17:45
Освобождаването от данъци е стимул за благотворителността. И въпреки, че плащането на данъци не е приятно занимание, не всички помагат на нуждаещите се.
ха ха на 24.02.2017 в 17:56
А да сте чули новината, че Бил Гейтс успя да пробута Виндоус на баварците, които до тогава бяха на Линукс и СУСЕ? За едни няколко стотин милиона! И сигурното подслуване на всяка машина с Виндоус! Без подкупи не е минало, разбира се, те янките така успяват, корумпирайки и заплашвайки.
Ха ха на 24.02.2017 в 18:40
Кой бил на Линукс? И кой насилствено се отказал в полза на т.н. "Виндоус"? И кво общо има това, идиоте, с благотворителността за бедните в Африка?
ha ha на 24.02.2017 в 20:31
Благотворителност и милиардер?! ха ха ха Не и в този свят, а идиота си ти! Ако вярваш че супер богаташите не спят, за да мислят какда ни направят добро, а такива като Боно са само наркомани и продажни курви. Не съм казал че е насила, а чрез купуване/корумпиране на чиновници, в "некорумпираната" Германия!
Муйо на 24.02.2017 в 21:24
observer, не слагай каруцата пред коня. Никъде няма предварително освобождаване от данъци, че да се стимулира благотворителността. Реалността е друга - тоя същия Бил Гейтс ще напише в данъчната си декларация, че за отчетната година е получил примерно 10 милиарда приходи и е направил разходи: за заплати и социално осигуряване - 4 милиарда; за капиталови разходи - 3 милиарда; за благотворителност - 2,5 милиарда; облагаем приход - 0,5 милиарда. На разходите за благотворителност това им е хубавото, че много трудно им се хваща края по първични документи - дадени примерно сто милиона на "Лекари без граници", пък те ги употребили за текущи дейности и тихомълком върнали 50 милиона на дарителя; купени ваксини за сто милиона и употребени в Африка, а дали половината не са препродадени в Азия - кой да ти каже, и т.н. Като се тегли чертата, "благотворителят" обикновено е икономисал половината дължими данъци. Времето на Евлоги и Христо Георгиеви е отминало безвъзвратно.
<^> на 25.02.2017 в 02:30
Да, так и есть - в российском массовом сознании произошёл титанический разворот от сострадания, гуманизма, озабоченности судьбой конкретного человека к цинизму, жестокости, ненависти, презрению к жертве, презрению к выбивающимся из массы. Человек перестал быть абсолютной ценностью. Личность - ничто, государство - всё. Помимо того, что это антигуманно, это попирает даже и бога, если уж на то пошло, пренебрежение к человеку, к человеческому капиталу тормозит страну, тормозит её прогресс, развитие, тормозит экономику, в конце концов. Что, собственно, и наблюдаем аж с 1917 года и по сей день. Ненависть, цинизм и лицемерие просто-напросто ещё и иррациональны, они тянут в болото, в архаичность.
Благотворителност или За лицемерието на 25.02.2017 в 08:00
Упрекът ме не е към двамата герои на това съобщение. Приемам, че те знаят накъде да насочат парите си за благотворителност по-добре от събирачите на данъци. Но щом са толкова уверени в това, освен към бедните, да насочат дейността си и към богатите - да ги убедят да дават за благотворителност не средно 1% от доходите си, както е сега, а поне 2%. Защото един процент ми се вижда лицемерие.
«Личность - ничто, государство - всё.» на 25.02.2017 в 12:17
Да, при тоталитарния стил на «държавничене» е така. Но това е проблем на отзвучаващия пред очите ни етап от човешката история. Много по-страшното тепърва предстои. То се задава на хоризонта и е видимо вече с просто око. Става ни ясно, че: ЛИЧНОСТТА ЩЕ БЪДЕ НИЩО в много по-голяма степен, отколкото е била досега, но вече и ДЪРЖАВАТА НЯМА ДА БЪДЕ ВСИЧКО. Просто защото ДЪРЖАВА НЯМА ДА ИМА! Докато все още имаше «държава», личността — макар и анихилирана до краен предел, все още можеше да се вкопчи в идеята, че поне е «винтче» или «лостче» в една машина — в ДЪРЖАВАТА, в «държавността». Сега вече няма да има такава машина, а ще има ГЛОБАЛИСТИЧНА КУПЧИНА от индустриални отпадъци, където досегашните — работещи къде добре, къде зле — машини на «държавността» ще бъдат изхвърлени за «СКРАП». И на човек му остава да се пита (без да намери задоволителен отговор): има ли някой полза от всичко това? Всичко това прилича на нашествие на ВЪНШЕН ВРАГ, който нахлува в дадена територия и се залавя щателно да унищожава инфраструктурата, която е заварил. Е какво? Да не би всички ние да сме вече жертви на някаква извънземна инвазия?! Може би, може би…
yan на 25.02.2017 в 16:15
Ха ха ха!Скъсаха ме!
Бледолик на 27.02.2017 в 20:35
Боно: Едно дете, родено от майка, която може да чете, има с 50 процента по-големи шансове да навърши пет години.
Разговорът на 01.03.2017 в 12:48
интересен. Коментарите - тъпи. И втичките са направени от прочути филантропи като ха ха и др.
ха ха на 02.03.2017 в 07:51
«Личность - ничто, государство - всё.» на 25.02.2017 в 12:17 е право в десятката! Кое е единственото нещо, по-лошо от тоталитарната държава - КОРПОРАТИВНАТА ДЪРЖАВА, също тоталитарна държава, частна собственост на 10-15 корпоративни собственици. И първо ще се отърват от соросоидите - тези дантоновци и робеспиеровци на либералната революция, защото ще са вече ненужни, а икономическата ефективност е Символ веруюто на корпоративния морал. Нали!
До «Личность - ничто, государство - всё.» на 08.03.2017 в 10:13
"Да не би всички ние да сме вече жертви на някаква извънземна инвазия?! Може би, може би… "+ Излиза, че си прав, ако приемем за вярно твоето твърдение, че избраният от Еди-кой си народ е оплоден от извънземна сила.

Напиши коментар