Андрей Фурсов: Източна Европа винаги гледа към силния на деня

Андрей Фурсов: Източна Европа винаги гледа към силния на деня
На 23 август 2017 година в Талин се състоя среща на представители на министерствата на правосъдието на осем страни от Източна Европа. На конференцията „Наследството от престъпленията на комунистическия режим в Европа от XXI век“ бе взето решение за необходимостта престъпленията на комунизма да бъдат разследвани, както навремето това бе направено с престъпленията на нацизма. Както съобщава националната естонска радио-телевизионна компания ERR, документът е бил подписан от делегатите от Латвия, Литва, Полша, Хърватия, Словакия, Унгария, Естония и Чехия. В него се казва, че в периода на комунистическата диктатура в Европа стотици хиляди души са били депортирани, разпратени по затворите и принудени да работят робски; убити, измъчвани. Какви цели преследват източноевропейските политически дейци? Този кръг от въпроси коментира историкът и публицист Андрей Фурсов.

 

— На конференцията „Наследството от престъпленията на комунистическия режим в Европа от XXI век“ в Талин осем страни от Източна Европа се обявиха за необходимостта да се организира разследване в памет на жертвите на комунистическите режими, както това бе направено по отношение на престъпленията на нацизма. Тоест между двете исторически епохи се поставя знак за равенство. Изявлението е подписано от представителите на Естония, Латвия, Литва, Полша, Хърватия, Словакия, Унгария и Чехия. Целта на такива конференции да се оправдае западният строй ли е? Или бихте коментирали нещата по друг начин?

 

— Тук има два момента. Първо, това е още един подмолен снаряд, който е изключително необходим в антируската кампания. Логично е да се предположи, че доколкото Русия е наследница на Съветския съюз, тя носи отговорност за всичките тези престъпления. Следователно – трябва да се хвърлят камъни по нашата победа. Много показателно е, че с това се занимават бивши страни от соцлагера, които са готови да излязат от кожата си, само и само да докажат на Големия брат, че са истинските „лоши момчета“ в служба на буржоазията.

 

Вторият момент, обратната страна на този процес. Това безусловно е  постепенната реабилитация на нацизма. И ако първата стъпка е нацизмът да се приравнява към комунизма, то следващата е да се заяви, че нацисткият тоталитаризъм е бил по-добър от съветския, комунистическия; че Хитлер е убил по-малко хора… Ето такива са типичните припеви.

 

Само че, когато говорим за тези източноевропейски страни, трябва много добре за помним нещо изключително важно: тези песни първи ги запяха нашите „радетели на перестройката“ и цялата крадлива паплач, която дойде след 1991 година. Те първи запяха песента, че между комунизма и нацизма трябва да се сложи знак за равенство, първи осъдиха КПСС и така нататък. Така, че сега ние сърбаме кашата, която забърка същата тази безсрамна шайка подлеци, изпълзели след 1991 година, като чудовища от Кунсткамерата в Питер.

 

— А защо не поискат Русия да пресметне всички финансови инжекции за комунистите от Източна Европа и да си поиска дълга обратно? Няма ненаказано добро - всичко ли се случва според тази мъдрост?

 

— Това е вторият момент. Все пак основното тук е пропагандата. Но ако покажем слабост и се поддадем, след това без съмнение ще последват искове. Това е начин да изсмучат от нас някакви пари – особено като се има предвид дивото икономическо положение в тези страни. Но и самите ние се държим странно. С кого общуват нашите посланици в страните от Източна Европа? Кого канят те в нашите посолства?

 

Няма да назовавам източноевропейската страна, за която говоря, но неотдавна ми разказаха, че нашият посланик там не дава интервюта за проруски вестници и списания, а общува само с антируски издания. Както ми казаха обидени симпатизанти на Русия от тази страна, излиза, че там за предпочитане са онези, които плюят в посока към Русия. Може би това е свързано с факта, че козиревските разклонения дават плод (има се предвид Андрей Козирев, бивш руски министър на външните работи по време на управлението на Борис Елцин – бел. прев.*)

 

Най-важното обаче е, че ние сами започнахме антируската пропаганда в Източна Европа. Нещо повече – у нас има сили, групи и структури, които продължават да правят това. Отчитайки какво се случва сега на Запад, устите на тези структури, лица и групи трябва надеждно да се затворят.

 

— По тази логика би трябвало да поискаме от страните от Източна Европа парични компенсации за всеки загинал съветски войник, освобождавал техните земи. А планират ли те разследване на неонацизма?

 

— Съвсем вярно. Колко е вложил Съветският Съюз в Източна Европа? Можем да си спомним на какви цени продавахме газ в страните от Източна Европа. Но по принцип, ако започнем да постъпваме като тях, също няма да има полза. Става дума за жалката позиция на едни мънички държавици. Кажете ми що за чудо е Естония? Или Хърватия? Във Великата отечествена война хърватите воюват на страната на нацистите и зверски убиват православни сърби. Една трета от танковете на Източния фронт, са произведени в заводите в Чехословакия, в частност, в завод „Шкода“; само дето тогава той се нарича „Херман Гьоринг верке“ и в него работят чехи. Така че тук всичко е ясно.

 

Източна Европа е регион, който винаги ще гледа в посока към силния. Днес за силен се счита Западът – естествено натам и гледат те. Но съм сигурен, че ще минат 10 години, мигрантите ще започнат да превземат Запада и Източна Европа ще хукне към Русия. И тогава това, което на нас ще ни бъде нужно е, както пееше Висоцки: „Да не забравяме, да не прощаваме и да не губим.“ Трябва да се помни кой е плюл по нас и това да се фиксира много ясно!

 

----------------------------

 

*Андрей Козирев е бивш руски министър на външните работи по време на управлението на Борис Елцин. Роден е на 27 март 1951 г. в Брюксел. Завършил е Московския държавен университет за международни отношения. През 1978 г. постъпва на работа в Министерството на външните работи на СССР, където заема редица длъжности, включително началник на Управление "Международни организации".

Става министър на външните работи на Русия по времето на президента Борис Елцин от октомври 1990 г. Превръща се в една от най-либералните прозападни фигури при управлението на Елцин. През януари 1996 г. под натиска на твърдолинейни националисти е принуден да подаде оставка.

 

Източник: https://www.pravda.ru/expert/

Превод от руски: Елена Дюлгерова

 

Още от Интервюта

Коментари

  • Пакт Рибентроп-Молотов

    29 Авг 2017 15:29ч.

    От страна на Съветския съюз договорът е подписан от народния комисар на външните работи Вячеслав Молотов, а от тази на Германия – от министъра на външните работи Йоахим фон Рибентроп. На ратифицирането му присъства и Йосиф Сталин. Към споразумението е приложен таен допълнителен протокол за определяне границите на областите от взаимен интерес в Източна Европа в случай на „териториално и политическо преразпределение“. Втората световна война започва на 1 септември 1939 г. Германия започва настъпление срещу Полша. На 17 септември 1939 г. по силата на допълнителния протокол към договора на територията на Полша нахлуват съветски войски. На 18 септември 1939 г. Германия и СССР излизат със съвместна декларация, подписана от Рибентроп, Сталин и Молотов, която гласи: „Правителствата на Райха и на СССР чрез подписания днес договор, като уреждат границите между двете държави вследствие разпадането на Полската държава и създавайки по този начин сигурна основа за продължителен мир в Източна Европа..." Териториалното разделяне на Полша между СССР и Германия завършва на 28 септември 1939 г. с подписването на Договор за дружба и граници между СССР и Германия. Установена е обща съветско-германска граница. На 30 ноември 1939 г. СССР напада Финландия. За Червената армия започва изтощителна война свързана с голям брой човешки жертви, която завършва през март 1940 г. Съгласно съветско-финландския мирен договор се откъсват територии от Финландия в полза на Съветския съюз.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Pa iaze ,drishtim vruz Putlir

    29 Авг 2017 16:38ч.

    Fafou from Fontenblaux

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • чугун

    29 Авг 2017 16:48ч.

    Любопитна подробност - границите на подписалите страни са граници... със православието. Това са основно католически страни, тук таме малко протестантсво, православни страни в групата няма. Нищо не се е променило от времето на Тевтонските и Ливонски ордени, полското участие в Наполеоновата война и всички полски войни срешу Росия, хърватските усташи и унгарските дивизии на страната Хитлер; независимо от времето( Средновековие, Ренесанс, Модерн,Пост-модерн), независимо от идеологията или режима ( Имперска Русия, СССР или Руска федерация) - постоянния натиск за смазването на Русия и православието , провеждан вкл. и през тези страни,остава.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спиноза

    29 Авг 2017 17:51ч.

    Много жалко че Фурсов мисли така и обобщава, приравнява източно европейските елити и техните народи, народи които никой не пита за нищо. Но СССР има грях към тези народи, който Фурсов нарочно пропуска - американизираните елити на бившия съветски лагер са подбрани и създадени от СССР и Коминтерна, оказаха се некачествен генетичен материал, предателски, и много лесно от уж убедени комунисти 2 и 3-то поколение, станаха неолижерали и капиталисти - душевадци, освен това точно партийното и държавно ръководство на СССР насила предаде източно европейските народи на САЩ.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    29 Авг 2017 18:07ч.

    Дълга тема, но засега само това - защо Русия защитава комунизма, след като а) Днес е капиталистическа колкото САЩ и б) Руският народ е пострадал от болшевизма повече от изброените бивши соцстрани? Дали пък не е защото не става изобщо дума за комунизъм, а за болшевизъм, имперска идеология, която се прикрива зад него?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спиноза

    29 Авг 2017 18:13ч.

    observer: защо Русия защитава комунизма? ___ ха ха ха , Русия защитава комунизма само в либерастката пропаганда и в главата на observer! Да си вярваш сам на лъжите, е психиатрическа диагноза!

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    29 Авг 2017 19:00ч.

    Спиноза, ти прочете ли статията? А Фурсов не е единственият. Да обясня пак. Болшевизмът се представя за комунизъм. Комунизмът е идеалистична теория прокламираща власт на трудещите се и техен контрол върху средствата за производство. И също равенство. Не вождове и маси. Нищо такова няма в болшевизма.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    30 Авг 2017 12:56ч.

    Фурсов не мисли така, той чувства така. Понеже е патриот, критикува всички, които волю-неволю или направо принудително са обърнали гръб на Русия. Той и на студентите си разправяше, че България през втората световна е воювала ефективно (участвала в реални сражения) на страната на нацистите, но като го поканиха у нас, тук запя друга песен - вече нямаше как да лъже. Надявам се, че тук са го посрещнали достатъчно добре (миналата година го каниха два пъти) и вече си е променил отношението към нас.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    30 Авг 2017 12:59ч.

    Защо капитализмът винаги минава между капките? Никой не разследва неговите престъпления.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Ей, драскулчета

    30 Авг 2017 13:48ч.

    С каво сте показали на света, че сте повече от Рузвелт, Чърчил, Де Гол, Аденауер и маса други световни държавници, които са си казали думата по повдигнатия въпрос и СССР след ВСВ 1941-15 г. става постоянен член на СС при ООН, диктува условията на неговия Устав... Прав е А.Фурсов! Може само да се добави, че лошо клатят лодката, в която сме - видите ли паметнците в САЩ също им пречат. Що за война с паметниците започва в САЩ и Европата, след това с идеите и ако всичко това не спре- ни чака всеобща гибел вместо всеобщо братсво! Украйна не ви ли стига като ужасен пример или чакате и Китай да тропне по масата и да тръгнат по света с танкове вместо с лимузини...

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • В, Николова

    30 Авг 2017 14:15ч.

    "Източна Европа е регион, който винаги ще гледа в посока към силния. Днес за силен се счита Западът – естествено натам и гледат те. Но съм сигурен, че ще минат 10 години, мигрантите ще започнат да превземат Запада и Източна Европа ще хукне към Русия. И тогава това, което на нас ще ни бъде нужно е, както пееше Висоцки: „Да не забравяме, да не прощаваме и да не губим.“ Трябва да се помни кой е плюл по нас и това да се фиксира много ясно !" Не забравяйте , не прощавайте , но разберете че едно са политиците целуващи американски и западни подметки и друго хората . Русия и руския народ са ми скъпи и надеждата ми е там !

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Пакт Рибентроп-Молотов-прим

    31 Авг 2017 14:04ч.

    Начи, по тайния протокол Сталин връща в границите на СССР земите, за които Петър Първи е платил на шведската корона къде два и половина тона сребро в звонка монета, макар че тия земи са отвоювани в 21-годишната война и Швеция е победена страна (эуропеец, блд!), както и земите, отнети от РСФСР в резултат на опита на др. Троцки да разпали световната революция на полска територия и неописуемото пълководчество на др. Тухачевски. Войските на СССР спират точно на "линията Кързън", която линия и досега предизвиква butthurt сред либерастите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Муйо

    31 Авг 2017 14:13ч.

    В допълнение - либерастите едва ли си представят юридическите последици от борбата с престъпленията на комунизма, макар че са умни, красиви и богати. Полша ще трябва да върне на Германия Силезия, Западна Померания и Западна Прусия, включително Данциг, неизвестно защо наричан Гданск; Литва ще трябва да върне на Полша Вилнюс (гулем праз, че им е столица!) и вилненската област, която е къде половината от Литва; да продължавам ли?

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Муйо

    31 Авг 2017 14:37ч.

    observer, пак лъжеш. Болшевизмът не е имперска идеология, а точно обратното. Болшевизмът, в чистия му марксистко-ленински-троцкистки вид, цели унищожаването на всички империи и създаването на световно господство, при което всички животни ще са равни, но някои животни ще са по-равни от другите. Точ в точ идеята за глобализма. Кронщадското въстание е предизвикано от поведението на болшевишкия комисар и булката му, които носели самурени шуби и похапвали пушена есетра пред равните животни, които се задоволявали с един фунт ръжен хляб дневно. Само че Сталин взел, че поизтрепал стагата ленинска гвагдия (ориентировъчен списък - в авизото на двата вагона от Швейцария за Русия, заверено от германския Генщаб) и създал империя, в която всеки гражданин се чувствал част от държавата, почти като Римската република. Затова внучетата на тая същата гвагдия неуморно го плюят - на тях им трябва световно господство и животни, които си мислят, че са равни.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Спиноза

    31 Авг 2017 18:24ч.

    Муйо на 31.08.2017 в 14:37 - напълно съгласен! Но неолибералчетата се смятат за избрани, за cool, въобразяват си че ги чака лъскав и богат живот, и Америка ще ги пази. Толкова са глупави, че вярват на лъжата че само Русия, (която била комунистическа!!! ха ха ха ), им е пречаката пред мечтите.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • кривата краставица

    01 Sep 2017 13:07ч.

    Муйо на 31.08.2017 в 14:37 - напълно подкрепям! Сталин и ветер истории http://andreyfursov.ru/news/stalin_i_veter_istorii/2015-07-14-445

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • observer

    02 Sep 2017 8:02ч.

    Русия е империя. И при царете, и при болшевиките, и при олигарсите с парите в офшорките, сега поокастрена и пообъркана. Затова и озлоблението на автора. Фантомна болка се нарича. Ех, как Европа ще се провали сама, ние дребните и презрените коленопреклонно ще се молим на Царя батюшка за милост, обаче той - Не! Ще ни накаже, както бил пял Висоцки. Как пък не се намериха достатъчно честни и почтени хора, да работят за благото на собствения си народ, вместо да го насъскват срещу целия враждебен свят, докато самите те си трупат богатствата.

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи
  • Не имей сто рублей, а имей сто друзей

    02 Sep 2017 9:10ч.

    Фурсов: "Но съм сигурен, че ще минат 10 години, мигрантите ще започнат да превземат Запада и Източна Европа ще хукне към Русия. И тогава това, което на нас ще ни бъде нужно е, както пееше Висоцки: „Да не забравяме, да не прощаваме и да не губим.“ Трябва да се помни кой е плюл по нас и това да се фиксира много ясно!"

    Отговори

    Напиши коментар

    Откажи

Напиши коментар

Откажи